KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

76-er wrote:
Biem wrote:Weinig brandstof beschikbaar in SJO?
Nope.

Beperkte takoff performance als de wind daar teveel uit de verkeerde richting komt. Vroegâh vaak geweest met de 76/md11f en het was niet voor niets dat MP destijds die paxroute altijd via MIA vloog. Engine out is daar nogal een dingetje wat flinke restricties tot gevolg kan hebben op je maximum startgewicht.
N-1 op een twin betekent 50% minder motorvermogen..... N-1 op een tri-holer 'maar' 33,3%... :roll:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

En zelfs op de tri-jet kon het daar best hairraising zijn, vooral als na liftoff van 25 de staartwind nog effe 10-15 knopen toenam. Niet mijn favo veld, dat SJO. :roll: De 767 had altijd meer performance over, simpelweg omdat het een twin is. Zolang alle torretjes blijven draaien dan hè. :wink:
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Bedankt voor de info! Blijft leuk, zulke specifieke weetjes
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 85
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Fiets wrote:737 vervanging: er wordt gekeken naar de 737-MAX9 en MAX10. Dus meer dan 200 pax
Is er toevallig een bron voor deze informatie? Alvast bedankt.
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46
Subscriber Scramble: Berry Veneberg

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Berven1 »

Zijn ze al in onderhandeling met Boeing over die 737-MAX'en? Mogelijk is het een gezamenlijk order samen met Transavia. Dus ik ga vanuit dat KLM ongeveer 50-70 Boeing 737-MAX9 en Boeing 737-MAX10's gaan bestellen. En voor HV en Franse Transavia ongeveer 50 Boeing 737-MAX8 en 30-40 Boeing 737-MAX10's.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Berven1 wrote:Dus ik ga vanuit dat KLM ongeveer 50-70 Boeing 737-MAX9 en Boeing 737-MAX10's gaan bestellen. En voor HV en Franse Transavia ongeveer 50 Boeing 737-MAX8 en 30-40 Boeing 737-MAX10's.
Ik denk het niet...
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Aircolours »

mac wrote:
Berven1 wrote:Dus ik ga vanuit dat KLM ongeveer 50-70 Boeing 737-MAX9 en Boeing 737-MAX10's gaan bestellen. En voor HV en Franse Transavia ongeveer 50 Boeing 737-MAX8 en 30-40 Boeing 737-MAX10's.
Ik denk het niet...
Denk het ook niet...
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Cora heeft weer een nieuw plannetje bedacht:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... l-lelystad

Kwoot:

Voor de ruimte die ontstaat op Schiphol komen alleen vluchten in aanmerking met meer dan 10 procent overstappers (transferpassagiers).

M.a.w. alleen KLM vluchten dus. Ja, dat gaan ze in Brussel goed vinden. Dôh.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

nemaco wrote:Zelfs 737-800 vliegt meestal zonder stop van Seattle naar Ams. Dit hangt af van de windkracht en richting. De 737-700 redt het niet en maakt wel altijd1 tankstop.
Mag ik vragen waar deze wijsheid op gebaseerd is? Je weet neem ik aan dat de -800 en de -700 dezelfde vleugel (= tank capaciteit) hebben en dat de -700 kleiner en dus lichter is? :shock: :oops:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Nu we het toch over KLM B737s hebben: ik heb even gemist of er al registraties van de nieuwe machines waren genoemd, maar in ieder geval komen de PH-BCG, BCH, BCK en BCL erbij.
Alle 4 -800s en met een beetje mazzel redden ze het non-stop vanaf BFI. Met een -700 zou dat een stuk eenvoudiger zijn. :wink:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Natuurlijk mag jij dat vragen Bennie! Ik baseer mij op Holland Herald: https://www.holland-herald.com/emag/december-2018#/98/, de pagina ''Fleet". Daar staat aangegeven dat de range (inclusief belading) 3.500 km voor de -700 bedraagt en 4.200 km voor de -800 maar wellicht weet jij het beter :o
Bennie wrote:
nemaco wrote:Zelfs 737-800 vliegt meestal zonder stop van Seattle naar Ams. Dit hangt af van de windkracht en richting. De 737-700 redt het niet en maakt wel altijd1 tankstop.
Mag ik vragen waar deze wijsheid op gebaseerd is? Je weet neem ik aan dat de -800 en de -700 dezelfde vleugel (= tank capaciteit) hebben en dat de -700 kleiner en dus lichter is? :shock: :oops:
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

nemaco wrote:Natuurlijk mag jij dat vragen Bennie! Ik baseer mij op Holland Herald: https://www.holland-herald.com/emag/december-2018#/98/, de pagina ''Fleet". Daar staat aangegeven dat de range (inclusief belading) 3.500 km voor de -700 bedraagt en 4.200 km voor de -800 maar wellicht weet jij het beter :o
Bennie wrote:
nemaco wrote:Zelfs 737-800 vliegt meestal zonder stop van Seattle naar Ams. Dit hangt af van de windkracht en richting. De 737-700 redt het niet en maakt wel altijd1 tankstop.
Mag ik vragen waar deze wijsheid op gebaseerd is? Je weet neem ik aan dat de -800 en de -700 dezelfde vleugel (= tank capaciteit) hebben en dat de -700 kleiner en dus lichter is? :shock: :oops:
Ik wil niet als een betweter over komen, maar ik weet het inderdaad beter als het om lege vliegtuigen gaat (en afleveringsvluchten zijn doorgaans z.g.a. leeg).
Heb genoeg praktijkvoorbeelden!

Maar een volbeladen vliegtuig kan een andere situatie opleveren.. hoewel de B737-700, -800 en -900 alle dezelfde vleugel en tankinhoud hebben.... En hoe zwaarder het vliegtuig des te hoger het verbruik....
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 85
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Komt niet betweterig over hoor Ben; het is een terecht punt.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Hoe zot dat met de -900ER.
Of heeft KLM de reguliere variant?
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Non -ER.
Nooit een succes geweest, maar 52 van gebouwd.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”