KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Worden nu ook de nieuwe business class stoelen (direct aisle) geïnstalleerd of gebeurt dit op een later tijdstip?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Voor het zomer seizoen komen ze weer.Avgeek wrote: ↑21 Jan 2023, 17:39 Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?
Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.
De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval.
https://insideflyer.nl/klm-huurt-ook-de ... irways-in/
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
D-APRI en D-AZFA,zijn al een paar weken bezig voor KLCEug14 wrote: ↑08 May 2023, 18:43Voor het zomer seizoen komen ze weer.Avgeek wrote: ↑21 Jan 2023, 17:39 Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?
Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.
De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval.
https://insideflyer.nl/klm-huurt-ook-de ... irways-in/
Rgds,Martin.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik vermoed dat BKI geen PE stoelen heeft gekregen aangezien deze 5 mei is aangekomen op SPL en zojuist is vertrokken als KL643. Volgens mij duurt de PE modificatie meestal rond de 10 dagen.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Gesprekken lopen nog om meer af te nemen, hoe en wat word uiterlijk begin juni duidelijk.YS11 wrote: ↑08 May 2023, 21:30D-APRI en D-AZFA,zijn al een paar weken bezig voor KLCEug14 wrote: ↑08 May 2023, 18:43Voor het zomer seizoen komen ze weer.Avgeek wrote: ↑21 Jan 2023, 17:39 Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?
Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.
De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval.
https://insideflyer.nl/klm-huurt-ook-de ... irways-in/
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... raer-vloot
Als er geen concrete oplossingen/toezeggingen komen vanuit Embraer dan kan de Paris Airshow een interessante gaan worden voor AF-KLM orders, een update voor de wide body vloot is zo goed als zeker. Een A220 order zou hier ook spontaan aangekondigd kunnen worden aangezien men de mankementen zat begint te worden bij KLM.
- T7
- Scramble Master
- Posts: 16044
- Joined: 11 Aug 2004, 15:26
- Type of spotter: S5/SBS
- Location: EHAM/Hoofddorp
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
BKI vliegt met de 38/306 configuratie, geen PE nog.
BVA zou 15mei uit de modificatie moeten komen, dan voorzien van 35C 24W 322M configuratie. Dat was in een 777-300 34C 374M dus aardig wat minder stoelen (totaal 27 minder).
Last edited by T7 on 13 May 2023, 15:15, edited 2 times in total.
- tonjochems
- Scramble Master
- Posts: 2566
- Joined: 06 Apr 2005, 12:34
- Type of spotter: civil
- Subscriber Scramble: tonjochems
- Location: Voorhout
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
A220 performance is niet veel beter. Air Baltic , Swiss en ook AF hebben diverse A220’s geparkeerd staan met motor problemen…. Dezelfde motoren als de E2…..Avgeek wrote: ↑10 May 2023, 19:24Gesprekken lopen nog om meer af te nemen, hoe en wat word uiterlijk begin juni duidelijk.YS11 wrote: ↑08 May 2023, 21:30D-APRI en D-AZFA,zijn al een paar weken bezig voor KLCEug14 wrote: ↑08 May 2023, 18:43
Voor het zomer seizoen komen ze weer.
https://insideflyer.nl/klm-huurt-ook-de ... irways-in/
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... raer-vloot
Als er geen concrete oplossingen/toezeggingen komen vanuit Embraer dan kan de Paris Airshow een interessante gaan worden voor AF-KLM orders, een update voor de wide body vloot is zo goed als zeker. Een A220 order zou hier ook spontaan aangekondigd kunnen worden aangezien men de mankementen zat begint te worden bij KLM.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dit dus. Maar wat is het alternatief? Hebben bv GE of RR een vergelijkbaar product op de plank liggen? Dacht van niet. Pratt heeft zich enorm verslikt in de GTF.tonjochems wrote: ↑11 May 2023, 00:08
A220 performance is niet veel beter. Air Baltic , Swiss en ook AF hebben diverse A220’s geparkeerd staan met motor problemen…. Dezelfde motoren als de E2…..
Last edited by 76-er on 11 May 2023, 10:15, edited 1 time in total.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Alternatief? 737-700’s of A319’s
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Die 2 verkopen de laatste jaren natuurlijk niet voor niets voor geen meter.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik hoor een markt voor de F130NG !
== All is well, as long as we keep spinning ==
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Een kort historisch KLM straalmotor overzicht :
KLM had het kunnen weten, sinds de DC-8 en DC9, de topjaren voor P&W met de JT3 en JT8 (dependable engines ) is het goed mis gegaan by Pratt. KLM heeft het zelf ondervonden met de JT9-3AW en laterJT9-7W (met waterinjectie !!) op de eerste zeven 747-206B's, een regelrecht fiasco.
De naam "pruttel en wil niet" was toendertijd binnen KLM de nieuwe slogan !
Gelukkig werden uitstekende ervaringen opgedaan met de concurrent (General Electric, toen nog relatief klein) op de DC10-30 : De CF6-50C motor, voor de operatie een zegen (5 % zuiniger, veel betrouwbaarder en maintenance vriendelijk)
KLM was daarom de eerste luchtvaartmaatschappij ( na de USAF) welke de 747 bestelde met deze nieuwe motor (CF-6-50E/E2) in 1975.
Bijna alle vliegtuigen (behalve de Fokkers) werden daarna "powered" door GE (CF6-80A3, CF6-80C2B1F/-B5F/-B6F, CF-6-80E1A3, GE90-115, GEnx-1B) of CFM-56 motoren tot volle tevredenheid. Ook de KLM (later : GE) motorafdeling deed daardoor goede zaken.
Gelukkig worden de bestelde A320NEO en A321NEO wederom met CFM Leap motoren uitgerust (onderhoud op AMS !)
Even afwachten hoe de RR powered A350(F) het gaat doen, niet mijn eerste persoonlijke keuze, gezien de RR Trent performance degradation problemen de laatste jaren. maar ook op de A350 keuze uit één motorleverancier (net als op de 777-300ER)
KLM had het kunnen weten, sinds de DC-8 en DC9, de topjaren voor P&W met de JT3 en JT8 (dependable engines ) is het goed mis gegaan by Pratt. KLM heeft het zelf ondervonden met de JT9-3AW en laterJT9-7W (met waterinjectie !!) op de eerste zeven 747-206B's, een regelrecht fiasco.
De naam "pruttel en wil niet" was toendertijd binnen KLM de nieuwe slogan !
Gelukkig werden uitstekende ervaringen opgedaan met de concurrent (General Electric, toen nog relatief klein) op de DC10-30 : De CF6-50C motor, voor de operatie een zegen (5 % zuiniger, veel betrouwbaarder en maintenance vriendelijk)
KLM was daarom de eerste luchtvaartmaatschappij ( na de USAF) welke de 747 bestelde met deze nieuwe motor (CF-6-50E/E2) in 1975.
Bijna alle vliegtuigen (behalve de Fokkers) werden daarna "powered" door GE (CF6-80A3, CF6-80C2B1F/-B5F/-B6F, CF-6-80E1A3, GE90-115, GEnx-1B) of CFM-56 motoren tot volle tevredenheid. Ook de KLM (later : GE) motorafdeling deed daardoor goede zaken.
Gelukkig worden de bestelde A320NEO en A321NEO wederom met CFM Leap motoren uitgerust (onderhoud op AMS !)
Even afwachten hoe de RR powered A350(F) het gaat doen, niet mijn eerste persoonlijke keuze, gezien de RR Trent performance degradation problemen de laatste jaren. maar ook op de A350 keuze uit één motorleverancier (net als op de 777-300ER)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BGL heet vanaf vandaag 2-HBGL.
Vertrek staat voor nu gepland in de week van 22 mei.
Groeten,
Roel
Vertrek staat voor nu gepland in de week van 22 mei.
Groeten,
Roel
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat KLM op korte termijn 16 x A350’s bestelt ter vervanging van de 777-200’s.