KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Worden nu ook de nieuwe business class stoelen (direct aisle) geïnstalleerd of gebeurt dit op een later tijdstip?
Inkjet wrote: 07 May 2023, 11:35 Beste lezers,

Gaat de pas afgeleverde PH-BKI nu in de ombouw naar Premium Economy (PE) of gaat het toestel eerst de lijn op tot PH-BVA klaar is met de ombouw en certificering van de PE voor de 77W?
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

nemaco wrote: 07 May 2023, 13:26 Worden nu ook de nieuwe business class stoelen (direct aisle) geïnstalleerd of gebeurt dit op een later tijdstip?
In de BVA wel, in de 787's stonden ze al.
Eug14
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 30 Jan 2015, 23:36

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Eug14 »

Avgeek wrote: 21 Jan 2023, 17:39 Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?

Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.

De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval. :wink:
Voor het zomer seizoen komen ze weer.

https://insideflyer.nl/klm-huurt-ook-de ... irways-in/
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24252
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Eug14 wrote: 08 May 2023, 18:43
Avgeek wrote: 21 Jan 2023, 17:39 Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?

Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.

De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval. :wink:
Voor het zomer seizoen komen ze weer.

https://insideflyer.nl/klm-huurt-ook-de ... irways-in/
D-APRI en D-AZFA,zijn al een paar weken bezig voor KLC
Rgds,Martin.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Ik vermoed dat BKI geen PE stoelen heeft gekregen aangezien deze 5 mei is aangekomen op SPL en zojuist is vertrokken als KL643. Volgens mij duurt de PE modificatie meestal rond de 10 dagen.
Inkjet wrote: 07 May 2023, 11:35 Beste lezers,

Gaat de pas afgeleverde PH-BKI nu in de ombouw naar Premium Economy (PE) of gaat het toestel eerst de lijn op tot PH-BVA klaar is met de ombouw en certificering van de PE voor de 77W?
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

YS11 wrote: 08 May 2023, 21:30
Eug14 wrote: 08 May 2023, 18:43
Avgeek wrote: 21 Jan 2023, 17:39 Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?

Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.

De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval. :wink:
Voor het zomer seizoen komen ze weer.

https://insideflyer.nl/klm-huurt-ook-de ... irways-in/
D-APRI en D-AZFA,zijn al een paar weken bezig voor KLC
Gesprekken lopen nog om meer af te nemen, hoe en wat word uiterlijk begin juni duidelijk.


https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... raer-vloot

Als er geen concrete oplossingen/toezeggingen komen vanuit Embraer dan kan de Paris Airshow een interessante gaan worden voor AF-KLM orders, een update voor de wide body vloot is zo goed als zeker. Een A220 order zou hier ook spontaan aangekondigd kunnen worden aangezien men de mankementen zat begint te worden bij KLM.
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16053
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

nemaco wrote: 10 May 2023, 18:46 Ik vermoed dat BKI geen PE stoelen heeft gekregen aangezien deze 5 mei is aangekomen op SPL en zojuist is vertrokken als KL643. Volgens mij duurt de PE modificatie meestal rond de 10 dagen.
Inkjet wrote: 07 May 2023, 11:35 Beste lezers,

Gaat de pas afgeleverde PH-BKI nu in de ombouw naar Premium Economy (PE) of gaat het toestel eerst de lijn op tot PH-BVA klaar is met de ombouw en certificering van de PE voor de 77W?
BKI vliegt met de 38/306 configuratie, geen PE nog.
BVA zou 15mei uit de modificatie moeten komen, dan voorzien van 35C 24W 322M configuratie. Dat was in een 777-300 34C 374M dus aardig wat minder stoelen (totaal 27 minder).
Last edited by T7 on 13 May 2023, 15:15, edited 2 times in total.
User avatar
tonjochems
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2566
Joined: 06 Apr 2005, 12:34
Type of spotter: civil
Subscriber Scramble: tonjochems
Location: Voorhout

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by tonjochems »

Avgeek wrote: 10 May 2023, 19:24
YS11 wrote: 08 May 2023, 21:30
Eug14 wrote: 08 May 2023, 18:43

Voor het zomer seizoen komen ze weer.

https://insideflyer.nl/klm-huurt-ook-de ... irways-in/
D-APRI en D-AZFA,zijn al een paar weken bezig voor KLC
Gesprekken lopen nog om meer af te nemen, hoe en wat word uiterlijk begin juni duidelijk.


https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... raer-vloot

Als er geen concrete oplossingen/toezeggingen komen vanuit Embraer dan kan de Paris Airshow een interessante gaan worden voor AF-KLM orders, een update voor de wide body vloot is zo goed als zeker. Een A220 order zou hier ook spontaan aangekondigd kunnen worden aangezien men de mankementen zat begint te worden bij KLM.
A220 performance is niet veel beter. Air Baltic , Swiss en ook AF hebben diverse A220’s geparkeerd staan met motor problemen…. Dezelfde motoren als de E2…..
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

tonjochems wrote: 11 May 2023, 00:08

A220 performance is niet veel beter. Air Baltic , Swiss en ook AF hebben diverse A220’s geparkeerd staan met motor problemen…. Dezelfde motoren als de E2…..
Dit dus. Maar wat is het alternatief? Hebben bv GE of RR een vergelijkbaar product op de plank liggen? Dacht van niet. Pratt heeft zich enorm verslikt in de GTF.
Last edited by 76-er on 11 May 2023, 10:15, edited 1 time in total.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Alternatief? 737-700’s of A319’s :wink:
== All is well, as long as we keep spinning ==
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Die 2 verkopen de laatste jaren natuurlijk niet voor niets voor geen meter. ;)
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

:D Ik hoor een markt voor de F130NG !
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Een kort historisch KLM straalmotor overzicht :

KLM had het kunnen weten, sinds de DC-8 en DC9, de topjaren voor P&W met de JT3 en JT8 (dependable engines ) is het goed mis gegaan by Pratt. KLM heeft het zelf ondervonden met de JT9-3AW en laterJT9-7W (met waterinjectie !!) op de eerste zeven 747-206B's, een regelrecht fiasco.
De naam "pruttel en wil niet" was toendertijd binnen KLM de nieuwe slogan !
Gelukkig werden uitstekende ervaringen opgedaan met de concurrent (General Electric, toen nog relatief klein) op de DC10-30 : De CF6-50C motor, voor de operatie een zegen (5 % zuiniger, veel betrouwbaarder en maintenance vriendelijk)
KLM was daarom de eerste luchtvaartmaatschappij ( na de USAF) welke de 747 bestelde met deze nieuwe motor (CF-6-50E/E2) in 1975.
Bijna alle vliegtuigen (behalve de Fokkers) werden daarna "powered" door GE (CF6-80A3, CF6-80C2B1F/-B5F/-B6F, CF-6-80E1A3, GE90-115, GEnx-1B) of CFM-56 motoren tot volle tevredenheid. Ook de KLM (later : GE) motorafdeling deed daardoor goede zaken.
Gelukkig worden de bestelde A320NEO en A321NEO wederom met CFM Leap motoren uitgerust (onderhoud op AMS !)
Even afwachten hoe de RR powered A350(F) het gaat doen, niet mijn eerste persoonlijke keuze, gezien de RR Trent performance degradation problemen de laatste jaren. maar ook op de A350 keuze uit één motorleverancier (net als op de 777-300ER)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
poereng
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 401
Joined: 14 Mar 2003, 16:59
Subscriber Scramble: poereng

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by poereng »

PH-BGL heet vanaf vandaag 2-HBGL.
Vertrek staat voor nu gepland in de week van 22 mei.
Groeten,
Roel
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Uit zeer betrouwbare bron vernomen dat KLM op korte termijn 16 x A350’s bestelt ter vervanging van de 777-200’s.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”