Ik moest wel even slikken toen ik dit las.. Tjonge, ik gooi dus 75% van de kwaliteit van mijn platen op voorhand al weg, want ook ik moet bekennen dat ik in JPEG fotografeer.Maurice wrote:Beste Caravelle,
Ik hoop niet dat mijn reactie al te negatief overkomt, zo is tie niet bedoeld. Maar bij het lezen van je vraag, vraag ik mij af waarom je jezelf niet eerst eens goed inleest in beide producten (ze verschillen nogal), je wensen/eisen stelt en dan afvraagt wat het beste past bij je wensen en budget. Er is al aardig wat geschreven over beide camera's op dit forum en diverse andere fora dus waarom lees je dat niet eerst even? Als je bereid bent om 4000 euri tegen een body aan te kwakken, dan verdiep je jezelf daar toch goed in zonder dat je afhankelijk bent van de mening hier? Bovendien, en dat is mijn bescheiden mening, als je toch alleen maar jpeg fotografeert, kan je net zo goed met je 30D verder gaan. Dat is een prima body en je gooit 75% van de kwaliteit van je platen toch al op voorhand weg... Anyway, zomaar mijn gedachten, je mag ze ook snel weer vergeten hoor...
Groeten, Maurice.
Dit onderwerp is eerder voorbij gekomen, ik weet het, maar ik gooi toch maar vast de knuppel in het hoenderhok:
- volgens mij kun je met JPEG dezelfde kwaliteit halen als met RAW. Er zijn heel veel japanse (?) ingenieurs bezig geweest om onze Canikon camera's te bedenken. Ik denk dan ook dat de software in deze camera's prima weet hoe een goede JPG eruit ziet. Mensen die in RAW fotograferen produceren toch uiteindelijk ook weer een JPEG? En is die JPEG dan beter dan de (licht bewerkte) JPEG van mensen die in JPEG fotograferen?
- natuurlijk zijn er wel basisvoorwaarden waar je aan moet voldoen. De belangrijkste twee: (1) de belichting moet correct zijn en (2) de witbalans moet kloppen. Iedereen met een digitale camera moet dit ook met JPEGs voor elkaar kunnen krijgen.
Begrijp me goed: ook ik bewerk mijn foto's (Niveau's of contrast wat aanpassen, soms de verzadiging, onscherp masker, maar dan houdt het wel ongeveer op).
Ben benieuwd naar de reacties, maar vooral ben ik benieuwd of er voorbeelden van foto's (liefst van ons favoriete onderwerp: de luchtvaart) zijn die in RAW zijn gemaakt en in JPEG absoluut onmogelijk zijn. Zo ja, dan neem ik mijn woorden uiteraard met genoegen terug.
Mvg,
Gerben Wessels