Waarom vraag je dat? Je weet het immers allemaal al zo goed.Fink123 wrote: Kan ik hieruit opmaken dat de Fransen dus dubbel gerigistreerd zijn?.
Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Forum rules
- Rabbit
- Scramble Addict
- Posts: 1224
- Joined: 24 Oct 2007, 09:16
- Subscriber Scramble: Hensie
- Location: Utrecht
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Cheers,
Jeroen
Jeroen
- pipichantal
- Scramble Die-Hard
- Posts: 530
- Joined: 25 Oct 2005, 22:40
- Location: Dutch Airlift Base nr 1 EINDHOVEN
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
In de cockpit zit rechtsboven het middelste scherm (Garmin G1000) wel degelijk een plaatje met daarop de F- RA.. registratie.
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Blijkt zelfs al terug te gaan naar 2004 in de oude versie (foto).pipichantal wrote:In de cockpit zit rechtsboven het middelste scherm (Garmin G1000) wel degelijk een plaatje met daarop de F- RA.. registratie.
We moeten even volhouden maar dan komen we er welRabbit wrote:Waarom vraag je dat? Je weet het immers allemaal al zo goed.Fink123 wrote: Kan ik hieruit opmaken dat de Fransen dus dubbel gerigistreerd zijn?.
-
- Scramble Addict
- Posts: 1079
- Joined: 25 Aug 2011, 12:23
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
wat een stel kinderen
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Wat een vaagheid bij de Fransen en 2004 is inmiddels wel weer 15 jaar geleden wellicht zit t nu anders?
Een ding is zeker de TBM’s hebben een cijfer registratie en een letter code.
Een ding is zeker de TBM’s hebben een cijfer registratie en een letter code.
http://woensdrechtas.nl/index.php
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Zoals je hier aangeeft is PA for navy en PB for army (later airforce) toch wel iets anders dan een civiele regi van het eigen land zoals Frankrijk mogelijk doet met F-XXXX een militaire regi kan ook uit letters bestaanFlyboy wrote:Uit het grijze verleden meen ik mij te herinneren dat de Franse luchtmacht aan diplomatieke, transport en demovliegtuigen OOK een civiele regi meegaf zodat ze zonder een militaire klaring over landen heen konden vliegen op een civiel vliegplan: minder gedoe met ambassades.Fink123 wrote:michel N wrote:Goh, hier is Fink ook al zo overtuigd van zijn gelijk. Zelfs al heeft hij dat niet...
Volgens de scramble database heb ik toch echt gelijk , als je dat niet vind kloppen moet je ze maar tippen dat ze alle nummers naar een civiele regi veranderen.
Uit een nog grijzer verleden: De Belgische luchtmacht heeft de "OT" prefixes gebruikt en de landmacht de "OL" prefix.
En uit een KLM Blog: "Following the International Radiotelegraph Conference in Washington in 1927, Dutch registration was changed to PH. The Netherlands was assigned radio call signs for aircraft consisting of five letters which had to begin with PA, PB, PC, PD, PE, PG, PH, and PI. Because the aircraft radio stations in the Netherlands were split into various ministries, multiple registrations followed: PA for the Navy, PB for the Army (later the Air Force) and PH for civil aviation. "
Er is derhalve wel een basis om militair met civiel uitziende codes rond te vliegen...
http://woensdrechtas.nl/index.php
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Dat wordt een taalkundige discussie dan. De grens tussen civiel en militair is vaag. Eigenlijk is het bepalende wie de luchtwaardigheid van een toestel toekent: de civiele of militaire autoriteit. Maar een militaire autoriteit kan ook civiele regels toepassen zoals bij de cougars van de klu. Al is het maar om ze later als civiel te kunnen verkopen.
Een land kan bepalen om een bepaalde regi-blok aan een gebruiker toe te kennen: doet de klm ook getuige hetzelfde blog. Dus als Frankrijk de reeks F-RAxx toekent aan de luchtmacht: no problemo...
Een land kan bepalen om een bepaalde regi-blok aan een gebruiker toe te kennen: doet de klm ook getuige hetzelfde blog. Dus als Frankrijk de reeks F-RAxx toekent aan de luchtmacht: no problemo...
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Waar dienen de getalen dan voor op de kisten , al staan ze niet op alle Franse kisten.Flyboy wrote:Dat wordt een taalkundige discussie dan. De grens tussen civiel en militair is vaag. Eigenlijk is het bepalende wie de luchtwaardigheid van een toestel toekent: de civiele of militaire autoriteit. Maar een militaire autoriteit kan ook civiele regels toepassen zoals bij de cougars van de klu. Al is het maar om ze later als civiel te kunnen verkopen.
Een land kan bepalen om een bepaalde regi-blok aan een gebruiker toe te kennen: doet de klm ook getuige hetzelfde blog. Dus als Frankrijk de reeks F-RAxx toekent aan de luchtmacht: no problemo...
http://woensdrechtas.nl/index.php
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Spijker en kop.Flyboy wrote:
Uit het grijze verleden meen ik mij te herinneren dat de Franse luchtmacht aan diplomatieke, transport en demovliegtuigen OOK een civiele regi meegaf zodat ze zonder een militaire klaring over landen heen konden vliegen op een civiel vliegplan: minder gedoe met ambassades.
.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
In het grijze verleden hadden franse militare vliegtuigen een regi die hun constructienummer was. Aangezien de Fransen altijd per vliegtuigtype bij 1 beginnen (for the record: 01 is een pre-productie kist en 001 een prototype) zijn er altijd meerdere toestellen in de vloot met dezelfde nummers. Daar zijn ook weer afwijkingen op maar die laat ik even buiten beschouwing.Fink123 wrote:Waar dienen de getalen dan voor op de kisten , al staan ze niet op alle Franse kisten.
De code bestaat dan uit een nummer gevolgd door twee letters . De franse luchtmacht bestaat uit Escadre (Wing), Escadron (Squadrons) en Escadrille (Flights). Een Mirage F-1C op de TLP94-3 was 60/12-ZH ofwel c/n 60, Escadre 12, Escadron 2 had de Z als eerste letter en H was de unieke identifier. Gaat toestel 60 naar een ander squadron of andere wing, dan veranderd de code.
Op enig moment zijn ze om gegaan naar een link tussen de vliegbasis en het nummer.
- Niek
- Scramble Die-Hard
- Posts: 563
- Joined: 24 Sep 2002, 16:38
- Subscriber Scramble: Niek
- Location: 52.2552327,6.8020082
- Contact:
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Zomaar een voorbeeldje:
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
@Fink123:
Afhankelijk van hoe je het bekijkt, is het antwoord 'js'.
Franse militaire vliegtuigen en heli's hebben een registratie (doorgaans het constructie nummer) en een code, waarvan het cijfer bij de unit/airbase hoort en de letters de laatste 2 zijn van een F-XXXX 'alias'.
De eerste X is een letter in de 2e helft van het alfabet. Alle Franse civiele machines hebben een eerste 'X' in de eerste helft van het alfabet.
Afhankelijk van hoe je het bekijkt, is het antwoord 'js'.
Franse militaire vliegtuigen en heli's hebben een registratie (doorgaans het constructie nummer) en een code, waarvan het cijfer bij de unit/airbase hoort en de letters de laatste 2 zijn van een F-XXXX 'alias'.
De eerste X is een letter in de 2e helft van het alfabet. Alle Franse civiele machines hebben een eerste 'X' in de eerste helft van het alfabet.
Last edited by Bennie on 02 Aug 2019, 18:56, edited 1 time in total.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- Niek
- Scramble Die-Hard
- Posts: 563
- Joined: 24 Sep 2002, 16:38
- Subscriber Scramble: Niek
- Location: 52.2552327,6.8020082
- Contact:
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
De F-WWXX serie is daarnaast nog gereserveerd voor fabriekskisten.
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3418
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Volgens mij is dat F-Wxxx. Die tweede letter achter de streep hoeft volgens mij geen W te zijn.Niek wrote:De F-WWXX serie is daarnaast nog gereserveerd voor fabriekskisten.
- pipichantal
- Scramble Die-Hard
- Posts: 530
- Joined: 25 Oct 2005, 22:40
- Location: Dutch Airlift Base nr 1 EINDHOVEN
Re: Armée de l'Air TBM - wie heeft er gelijk...
Niek wrote:Zomaar een voorbeeldje:
Zonder streepje.