KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
@aws747 en @747classic.
Bedankt. Ik heb heb dezelfde cijfers staan, ik had alleen -BFA een paar honderd uur hoger staan. Kan ik die dus in mijn document(en) aanpassen.
Wat bij mij bekend is qua uitgefaseerde 747's:
-BFA 125.834 hours / 16.880 cycles (maar is dus 125.410 hours en dus ook minder cycles)
-BFD 137.735 hours / 16.761 cycles
-BFE 137.069 hours / 16.493 cycles
-BFF 140.213 hours / ??.??? cycles (had 15.076 cycles op 30/09/2013)
-BFK 129.500 hours / 15.417 cycles
-BFM onbekend
-BFO 120.665 hours / ??.??? cycles
-BFP onbekend
-BFR minstens 124.000 hours / minstens 14.000 cycles.
Een aantal dus de juiste cijfers, een paar verouderd en helaas de meeste nog onbekend.
Gelukkig wordt er nog wel eens nummers genoemd als er weer een uitgaat.
Bedankt. Ik heb heb dezelfde cijfers staan, ik had alleen -BFA een paar honderd uur hoger staan. Kan ik die dus in mijn document(en) aanpassen.
Wat bij mij bekend is qua uitgefaseerde 747's:
-BFA 125.834 hours / 16.880 cycles (maar is dus 125.410 hours en dus ook minder cycles)
-BFD 137.735 hours / 16.761 cycles
-BFE 137.069 hours / 16.493 cycles
-BFF 140.213 hours / ??.??? cycles (had 15.076 cycles op 30/09/2013)
-BFK 129.500 hours / 15.417 cycles
-BFM onbekend
-BFO 120.665 hours / ??.??? cycles
-BFP onbekend
-BFR minstens 124.000 hours / minstens 14.000 cycles.
Een aantal dus de juiste cijfers, een paar verouderd en helaas de meeste nog onbekend.
Gelukkig wordt er nog wel eens nummers genoemd als er weer een uitgaat.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Wat ik heb kunnen vinden is:
Uren. Cycles.
BFA 125836 en 16881
BFK 129511 en 15419
BFM 123221 en 14596
BFO 14126 cycles.
BFP 120457 en 14004
BFR 124375 en 14421
Uren. Cycles.
BFA 125836 en 16881
BFK 129511 en 15419
BFM 123221 en 14596
BFO 14126 cycles.
BFP 120457 en 14004
BFR 124375 en 14421
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Verrassend, aangezien BFC naar men zegt aan het begin van haar leven een hele tijd niet heeft gevlogen vanwege een ontmoeting met Mount Redoubt....aws747 wrote:Net even gekeken.
BFB zit op 130000 uur .
BFC is koploper met 141000 uur.
BFF is geëindigd op iets meer dan 140000 uur.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22200
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
...een mooi verhaal over dat voorval opBennie wrote:Verrassend, aangezien BFC naar men zegt aan het begin van haar leven een hele tijd niet heeft gevlogen vanwege een ontmoeting met Mount Redoubt....aws747 wrote:Net even gekeken.
BFB zit op 130000 uur .
BFC is koploper met 141000 uur.
BFF is geëindigd op iets meer dan 140000 uur.
http://levenvandelucht.blogspot.nl/2014 ... laska.html
80 miljoen US dollar.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Samenvattend :
PH-BFA 125.836 / 16.881 , average stage length 7,45 hours
PH-BFD 137.735 / 16.761 average stage length 8,22
PH-BFE 137.069 / 16.493 average stage length 8,31
PH-BFF 140.213 / ??.???
PH-BFK 129.511 / 15419 average stage length 8,40
PH-BFM 123.221 / 14596 average stage length 8,44
PH-BFO 120.665 / 14126 average stage length 8,54
PH-BFP 120.457 / 14004 average stage length 8,60
PH-BFR 124.375 / 14421 average stage length 8,62
PH-BFC > 141.000, recordhouder, nog operationeel.
KLM 744 netwerk
Voorlopige conclusie :
- de gemidelde vluchtduur neemt langzaam toe na aanschaf van de eerste 744 (1989) tot de aanschaf van de laatste (2002).
- Combi's vliegen gemiddeld op langere stretches
- All Pax vliegtuigen (bv. PH-BFA) opereren op kortere stretches.
Operating a twin over the ocean, you're always one engine failure from a total emergency
PH-BFA 125.836 / 16.881 , average stage length 7,45 hours
PH-BFD 137.735 / 16.761 average stage length 8,22
PH-BFE 137.069 / 16.493 average stage length 8,31
PH-BFF 140.213 / ??.???
PH-BFK 129.511 / 15419 average stage length 8,40
PH-BFM 123.221 / 14596 average stage length 8,44
PH-BFO 120.665 / 14126 average stage length 8,54
PH-BFP 120.457 / 14004 average stage length 8,60
PH-BFR 124.375 / 14421 average stage length 8,62
PH-BFC > 141.000, recordhouder, nog operationeel.
KLM 744 netwerk
Voorlopige conclusie :
- de gemidelde vluchtduur neemt langzaam toe na aanschaf van de eerste 744 (1989) tot de aanschaf van de laatste (2002).
- Combi's vliegen gemiddeld op langere stretches
- All Pax vliegtuigen (bv. PH-BFA) opereren op kortere stretches.
Operating a twin over the ocean, you're always one engine failure from a total emergency
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
- Combi's vliegen gemiddeld op langere stretches747classic wrote:Samenvattend :
PH-BFA 125.836 / 16.881 , average stage length 7,45 hours
PH-BFD 137.735 / 16.761 average stage length 8,22
PH-BFE 137.069 / 16.493 average stage length 8,31
PH-BFF 140.213 / ??.???
PH-BFK 129.511 / 15419 average stage length 8,40
PH-BFM 123.221 / 14596 average stage length 8,44
PH-BFO 120.665 / 14126 average stage length 8,54
PH-BFP 120.457 / 14004 average stage length 8,60
PH-BFR 124.375 / 14421 average stage length 8,62
PH-BFC > 141.000, recordhouder, nog operationeel.
KLM 744 netwerk
Voorlopige conclusie :
- de gemidelde vluchtduur neemt langzaam toe na aanschaf van de eerste 744 (1989) tot de aanschaf van de laatste (2002).
- Combi's vliegen gemiddeld op langere stretches
- All Pax vliegtuigen (bv. PH-BFA) opereren op kortere stretches.
Operating a twin over the ocean, you're always one engine failure from a total emergency
- All Pax vliegtuigen (bv. PH-BFA) opereren op kortere stretches.
Ik zou zeggen: combi's vliegen op bestemmingen waar de vrachtmarkt en passagiersmarkt in balans zijn.
pax vliegtuigen vliegen op bestemmingen waar het passagiersvervoer domineert (zoals Curacao en Paramaribo). Bij toeval liggen deze dichterbij Schiphol.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Gemiddeld liggen de voor combi's optimale routes iets verder weg in het KLM netwerk, dat is de duidelijke conclusie. Er zijn echter ook meerdere bestemmingen, welke afwisselend worden (of werden) aangevlogen met een combi of een all pax. (bv. LAX, JFK, SIN)Bennie wrote:
Ik zou zeggen: combi's vliegen op bestemmingen waar de vrachtmarkt en passagiersmarkt in balans zijn.
pax vliegtuigen vliegen op bestemmingen waar het passagiersvervoer domineert (zoals Curacao en Paramaribo). Bij toeval liggen deze dichterbij Schiphol.
De twee nog uit te faseren combi's, welke de laatste jaren in all pax configuratie opereren (PH-BFH en PH-BFY) zullen waarschijnlijk een tussenliggende gemiddelde vluchtduur opleveren
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Om de gehele vliegoperatie te garanderen heeft KLM doorgaans 1 Combi en 1 full pax reserve staan.
Hiermee kunnen ze vertragingen en of technische problemen op vangen.
Door de verhouding Combi/Full Pax in de KLM vloot gaat het gemiddeld aantal vlieg uren per dag nog verder omlaag.
Hiermee kunnen ze vertragingen en of technische problemen op vangen.
Door de verhouding Combi/Full Pax in de KLM vloot gaat het gemiddeld aantal vlieg uren per dag nog verder omlaag.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
We hebben het in deze discussie niet over het aantal vlieguren per dag maar over de gemiddelde vluchtduur, dwz. het aantal vlieguren gedeeld door het aantal cycles (= start en landing) van een airframe.streep wrote:Om de gehele vliegoperatie te garanderen heeft KLM doorgaans 1 Combi en 1 full pax reserve staan.
Hiermee kunnen ze vertragingen en of technische problemen op vangen.
Door de verhouding Combi/Full Pax in de KLM vloot gaat het gemiddeld aantal vlieg uren per dag nog verder omlaag.
Het bereiken van een zeker aantal vlieguren en/of cycles zal wel langer duren i.vm. vergrote reservestelling en/of meer "aging aircraft" onderhoud.
Last edited by 747classic on 11 Jan 2018, 18:29, edited 1 time in total.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Sorry, verkeerd gelezen inderdaad.
Dacht dat het nog ging over de uren BFB vs BFC.
De lage gemiddelde uren op de FP koomt met name door de Caribbean operation.
Veel driehoekjes, waarbij twee eilanden gecombineerd worden. Een paar vluchten met minder dan 1 uur bloktijd trekt snel het gemiddelde omlaag.
Dacht dat het nog ging over de uren BFB vs BFC.
De lage gemiddelde uren op de FP koomt met name door de Caribbean operation.
Veel driehoekjes, waarbij twee eilanden gecombineerd worden. Een paar vluchten met minder dan 1 uur bloktijd trekt snel het gemiddelde omlaag.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Is dat nou zo toevallig of heeft dit iets te maken met het (ex-)kolonie van Nederland zijn?Bennie wrote:pax vliegtuigen vliegen op bestemmingen waar het passagiersvervoer domineert (zoals Curacao en Paramaribo). Bij toeval liggen deze dichterbij Schiphol.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Voor de lol: de freighters zitten op pakweg de helft van de genoemde uren.
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Gaan alleen toeristen en mensen op familie bezoek naar Suriname en de Antillen.aviodromefriend wrote:Is dat nou zo toevallig of heeft dit iets te maken met het (ex-)kolonie van Nederland zijn?Bennie wrote:pax vliegtuigen vliegen op bestemmingen waar het passagiersvervoer domineert (zoals Curacao en Paramaribo). Bij toeval liggen deze dichterbij Schiphol.
Er is daar geen industrie die luchtvracht nodig heeft.
De B777F van Emirates uit Curacao, komt daar volgens mij alleen om te tanken op de vluchten vanuit Bogota.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Is het ook niet zo dat de full paxen minder intensief werden ingezet tov de combi’s. Afgezien van de lengte van de stretches hebben de full paxen gewoon in de dienstregeling “minder te doen” dan de combi’s.
Dat de BFC nu de meeste uren heeft is niet vreemd. Los van het incident waardoor de kist geruime tijd uit de running is geweest is de BFF simpelweg ook gewoon even een maand of 7 nieuwer. De BFC heeft korter dan 7 maanden aan de grond gestaan...
Dat de BFC nu de meeste uren heeft is niet vreemd. Los van het incident waardoor de kist geruime tijd uit de running is geweest is de BFF simpelweg ook gewoon even een maand of 7 nieuwer. De BFC heeft korter dan 7 maanden aan de grond gestaan...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
En crew change meen ikstreep wrote:Gaan alleen toeristen en mensen op familie bezoek naar Suriname en de Antillen.aviodromefriend wrote:Is dat nou zo toevallig of heeft dit iets te maken met het (ex-)kolonie van Nederland zijn?Bennie wrote:pax vliegtuigen vliegen op bestemmingen waar het passagiersvervoer domineert (zoals Curacao en Paramaribo). Bij toeval liggen deze dichterbij Schiphol.
Er is daar geen industrie die luchtvracht nodig heeft.
De B777F van Emirates uit Curacao, komt daar volgens mij alleen om te tanken op de vluchten vanuit Bogota.