First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 2016
Forum rules
![]() ![]() |
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2732
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 2016
According to a message in the Dutch newspaper De Telegraaf, the first JSF will visit the Netherlands at the Royal Netherland Air Force Open Days in Leeuwarden in 2016
Scramble member since 1990
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
De landingsbanen dienen geschikt gemaakt te worden. Wat is er dan nu ongeschikt aan?
- Wijgert IJlst
- Scramble Addict
- Posts: 2194
- Joined: 06 Sep 2002, 08:57
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Wijgert IJlst
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Arjan wrote:According to a message in the Dutch newspaper De Telegraaf, the first JSF will visit the Netherlands at the Royal Netherland Air Force Open Days in Leeuwarden in 2016

Yeah, right... The opendays are still 1,5 years ahead of us. De Telegraaf newspaper is bringing it as "news"...

Kind Regards / Groeten,
Wijgert IJlst
Wijgert IJlst
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
I honestly wouldn't be so sceptical about this news. About a week ago or so it was announced that in 2016 the first JSF could come to the Netherlands. Specifically mentioned with it was that this visit was also to show the new plane to the Dutch taxpayers. That in itself already implies presence at the Open Days, as that is the only official presentation of the Dutch Air Force to the Dutch taxpayers.
So no, I would definitely not call this speculation. Does it mean it will happen? Obviously not because too many things can happen that will ultimately still prevent it, but it sure is more than speculation by one journalist.
Erwin
So no, I would definitely not call this speculation. Does it mean it will happen? Obviously not because too many things can happen that will ultimately still prevent it, but it sure is more than speculation by one journalist.
Erwin
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Runway Arresting system? JSF is more heavier then F-16.mac wrote:De landingsbanen dienen geschikt gemaakt te worden. Wat is er dan nu ongeschikt aan?
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Totale onzin over die startbanen, in de USA vliegen die apparaten ook gewoon van alle banen waarop ook F16 opereren zonder enige aanpassingenK2G wrote:Runway Arresting system? JSF is more heavier then F-16.mac wrote:De landingsbanen dienen geschikt gemaakt te worden. Wat is er dan nu ongeschikt aan?
- Gerard
- Scramble Master
- Posts: 3944
- Joined: 25 Feb 2007, 20:00
- Subscriber Scramble: Jawohl
- Location: 9.9NM NE of Büdingen AAF (closed)
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Die opmerking is natuurlijk alleen geldig, als de "kabels" in de USA dezelfde zijn, als die in Nederland. Weet jij dat?roberto wrote:Totale onzin over die startbanen, in de USA vliegen die apparaten ook gewoon van alle banen waarop ook F16 opereren zonder enige aanpassingenK2G wrote:Runway Arresting system? JSF is more heavier then F-16.
. |
/O\
\_______[|(.)|]_______/
o ++ O ++ o
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Opzich snap ik dat. Alleen komen er naast F16's ook regelmatig andere kisten naar Leeuwarden die ook zwaarder zijn dus een F15 of F18 is lichter dan de JSF?
-
- Scramble Master
- Posts: 3525
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Dat is niet de eerste keer dat ik dat lees, dus misschien is dat wel zo?mac wrote:dus een F15 of F18 is lichter dan de JSF?
Qua baan aanpassen, is er misschien iemand in die "uitgave" die iets heeft gehoord over aanpassingen die zouden moeten worden gedaan rond het nooit gebeurde bezoek vorig jaar aan Fairford/Farnborough en het verschil niet weet tussen een A en een B of C?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Afgezien van dat ik geen partij wil zijn in de discussie.... gewichten kun je nog wel redelijk makkelijk opzoeken op Wikipedia, mits je dat als bron accepteert:
F-15 Eagle bron
Empty weight: 28,000 lb (12,700 kg)
Loaded weight: 44,500 lb (20,200 kg)
Max. takeoff weight: 68,000 lb (30,845 kg)
F-18 Hornet bron
Empty weight: 23,000 lb (10,400 kg)
Loaded weight: 36,970 lb (16,770 kg)
Max. takeoff weight: 51,900 lb (23,500 kg)
F-35 Lightning II bron
Empty weight: 29,098 lb (13,199 kg)
Loaded weight: 49,540 lb (22,470 kg)
Max. takeoff weight: 70,000 lb (31,800 kg)
Dus ja, de F-35 is inderdaad zwaarder dan zowel de F-15 als de F-18
Erwin
F-15 Eagle bron
Empty weight: 28,000 lb (12,700 kg)
Loaded weight: 44,500 lb (20,200 kg)
Max. takeoff weight: 68,000 lb (30,845 kg)
F-18 Hornet bron
Empty weight: 23,000 lb (10,400 kg)
Loaded weight: 36,970 lb (16,770 kg)
Max. takeoff weight: 51,900 lb (23,500 kg)
F-35 Lightning II bron
Empty weight: 29,098 lb (13,199 kg)
Loaded weight: 49,540 lb (22,470 kg)
Max. takeoff weight: 70,000 lb (31,800 kg)
Dus ja, de F-35 is inderdaad zwaarder dan zowel de F-15 als de F-18
Erwin
- paul-760
- Scramble Senior
- Posts: 374
- Joined: 22 Mar 2014, 17:00
- Type of spotter: Military photography
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Leiden
- Contact:
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Er zijn toch ook C17s geland in Leeuwarden? Gewicht 128.100 kg...
www.flickr.com/photos/p760
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Heb je een C-17 weleens een barrier in zien gaan dan?
Erwin
Erwin
- paul-760
- Scramble Senior
- Posts: 374
- Joined: 22 Mar 2014, 17:00
- Type of spotter: Military photography
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Leiden
- Contact:
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Nope. Maar ik zal in Leeuwarden het runway arresting system waarschijnlijk over het hoofd gezien hebben.
www.flickr.com/photos/p760
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1565
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Het gaat bij de sterkte van de baan niet om het totaalgewicht van een vliegtuig maar om de zogenaamde LCN waarde, ofwel de druk die met de wielen op de baan wordt uitgeoefend. Een grote kist met een flink aantal wielen zoals een Galaxy kan een lagere LCN hebben dan een fighter zoals een F-15E. Een baan wordt gemaakt met een bepaalde LCN waarde waardoor deze toestellen kan dragen tot die waarde zonder dat de baan snel slijt. Zwaardere kisten zorgen voor snellere slijtage. Moet de asfaltboer weer langskomen. Maar dit is bij de F-35 zeker niet het probleem. Sterker nog, volgens mij is dat hele verhaal dat de baan moet worden aangepast op niets gebaseerd.
En het bezoek is inderdaad geen gerucht maar bevestigd door MoD, inclusief bezoek tijdens luchtmachtdagen.
En het bezoek is inderdaad geen gerucht maar bevestigd door MoD, inclusief bezoek tijdens luchtmachtdagen.
create your own database with www.spottingmode.com
-
- Scramble Master
- Posts: 3525
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: First JSF to the Netherlands at Leeuwarden Open Days 201
Het probleem dat tot nu toe is opgetreden met de JSF en banen heeft niet zozeer met gewicht te maken, maar met de temperatuur van de uitlaatgassen, die voor de B (en naar ik meen ook de C) veel hoger zijn dan voor de momenteel gangbare toestellen.
Toch raar dan dat de zoekfunctie op defensie.nl geen resultaten weet te vinden, en google ook geen betrouwbaardere bron dan de telegraaf tevoorschijn goochelt. Als zoiets werkelijk rond is zou je toch ook wel iets verwachten op het twitteraccount van de luchtmachtdagen of de KLu zelf. Tot nu toe is het daar verdacht stil.Coati wrote:En het bezoek is inderdaad geen gerucht maar bevestigd door MoD, inclusief bezoek tijdens luchtmachtdagen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009