Dat is nog onbekend, maar ik vraag mij af waarom zou Transavia meteen Split Scimitar Winglets al moeten voorzien in plaats van gewone standaard winglets bij nieuw afgeleverde Boeing 737-800's (PH-HXA t/m PH-HXM)?Biem wrote:Iemand die weet om welke toestellen het gaat en vanaf wanneer we dit kunnen verwachten?
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... boeing-737
SCHIPHOL - Transavia rust een aantal Boeing 737-800’s uit met zogeheten Split Scimitar Winglets. Die zorgen voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik. “Als ze bevallen installeren we ze op de hele vloot”, zegt topman Mattijs ten Brink in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.
De vloot van Transavia bestaat op dit moment uit acht Boeing 737-700’s en 35 Boeing 737-800’s. De meeste daarvan zijn al tijdens de bouw in de fabriek voorzien van zogeheten Blended Winglets. Een aantal kreeg die pas later aangemeten.
Ten opzichte van de Blended Winglets leveren de Split Scimitar Winglets volgens Aviation Partners Boeing, dat beide wingletvarianten maakt, een brandstofbesparing van zo’n drie procent. Dat komt door de verbeterde aerodynamische eigenschappen die de vleugels daardoor krijgen. Voor een Boeing 737-800 kan die besparing oplopen tot circa tweehonderd ton brandstof op jaarbasis. Bovendien wordt het vliegbereik met zo’n 370 kilometer vergroot.
Split scimitar winglets
Duurzaam
“Deze maatregel past in onze duurzame strategie”, stelt Ten Brink. “Het plan is om in eerste instantie vier toestellen van Split Scimitar Winglets te laten voorzien. Met die vliegtuigen willen we vooral de verdere bestemmingen aanvliegen, zoals Kaapverdië, Eilat en Dubai.” De ombouwwerkzaamheden moeten komende winter plaats vinden.
Eerder liet TUI fly als eerste in Nederland haar Boeing 737-800’s al voorzien van Split Scimitar Winglets. Daarnaast heeft Corendon de geavanceerde opstekende vleugeleinden op enkele toestellen geïnstalleerd.
De Split Scimitar Winglets lijken sterk op die van de nieuwe Boeing 737 MAX. Dat type is echter uitgerust met Advanced Technology Winglets, een doorontwikkeling van de Split Scimitar Winglets.
Een setje Split Scimitar Winglets kost zo’n 492.000 euro. “Dat is de investering waard”, vindt Ten Brink.
Transavia praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Deze winglets zijn niet van Boeing maar van een externe leverancier.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Dat klopt, het lijkt heel erg op die winglets van Boeing 737-MAX versie die zelf door de Boeing zijn ontworpen. Maar bij meeste winglets van andere leveranciers kunnen behoorlijk verschillen zijn in duurzame besparingen en vliegbereik van een toestel waar ze mee uit kunnen rusten.B767-300ER wrote:Deze winglets zijn niet van Boeing maar van een externe leverancier.
Ik heb ooit in een Boeing 737-800 van TUIfly met Split Scimitar Winglets gevlogen(is echt gebeurd) van Eindhoven naar Lanzarote en ander half week later weer terug van Lanzarote naar Eindhoven. Deze is wat groter dan een standaard winglets die KLM en Transavia nu op 737's hebben.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Hoe kom je hierbij?Berven1 wrote:Maar bij meeste winglets van andere leveranciers kunnen behoorlijk verschillen zijn in duurzame besparingen en vliegbereik van een toestel waar ze mee uit kunnen rusten.
Last edited by Biem on 28 May 2018, 00:11, edited 1 time in total.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
@Biem
Wil je even goed quoten?
Nu lijkt het net of die flauwekul van mij afkomstig is..
Wil je even goed quoten?
Nu lijkt het net of die flauwekul van mij afkomstig is..
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Het spijt me, is aangepast!B767-300ER wrote:@Biem
Wil je even goed quoten?
Nu lijkt het net of die flauwekul van mij afkomstig is..
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Allereerst: zoveel verschillende gecertificeerde aanbieders van winglets zijn er niet. Verder verschillen de besparingen niet veel, ordegrootte enkele tientallen NM extra range of een pond of wat minder brandstof op dezelfde sector.Berven1 wrote:Maar bij meeste winglets van andere leveranciers kunnen behoorlijk verschillen zijn in duurzame besparingen en vliegbereik van een toestel waar ze mee uit kunnen rusten.
De winst zit 'm in standaardisatie op één type winglet, en de extra range überhaupt, versus de extra "operationele kosten" van het nu eenmaal meegetorste extra gewicht. En omdat winglets eigenlijk alleen financieel effectief zijn op langere secotren is het dus logisch dat de verre bestemmingen met het nieuwe type aangevlogen worden om ervaringen op te doen.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
In augustus 2005 heeft Transavia voor de bestaande vloot van 26 737's de huidige winglets gekocht. Dit zou met de brandstofprijs van toen binnen drie jaar terugverdiend zijn. Toch vraag ik me af of dat nu ook het geval zou zijn. Ik verwacht dat de 737-700's deze scimitar winglets niet krijgen omdat deze de oudste toestellen in de vloot zijn.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Er werd echter verwacht dat de 737-700's de vloot van Transavia zou verlaten en vervangen door grotere 737-800's, zo bleek eerder jaren het geval. Maar in werkelijkheid gingen er 2 737-700's uit de vloot en overige 8 bleven toch voor Transavia te vliegen.Biem wrote:In augustus 2005 heeft Transavia voor de bestaande vloot van 26 737's de huidige winglets gekocht. Dit zou met de brandstofprijs van toen binnen drie jaar terugverdiend zijn. Toch vraag ik me af of dat nu ook het geval zou zijn. Ik verwacht dat de 737-700's deze scimitar winglets niet krijgen omdat deze de oudste toestellen in de vloot zijn.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Even een simpel en heel grof rekensommetje op basis van wat veronderstellingen. :Biem wrote:In augustus 2005 heeft Transavia voor de bestaande vloot van 26 737's de huidige winglets gekocht. Dit zou met de brandstofprijs van toen binnen drie jaar terugverdiend zijn. Toch vraag ik me af of dat nu ook het geval zou zijn. Ik verwacht dat de 737-700's deze scimitar winglets niet krijgen omdat deze de oudste toestellen in de vloot zijn.
Gemiddeld is een HV machine zon 75 procent van de dagen operationeel. 25 procent zijn dagen dat de machine in onderhoud of op de buffer staat (denk aan de winter). In 3 jaar betekend dat zon 800 effectieve dagen waarop de machine wordt ingezet. Als je de aanschafprijs deelt door de 800 dagen betekend dat er per dag zon 625 euro bespaard dient te worden om break even te spelen.
Gemiddeld is een HV machine zon 10 uur per dag in de lucht en verstookt het zon 2800 kilo per uur (grofweg!) een besparing van 3 procent waarover wordt gesproken is dan 84 kilo per uur maal 10 uur is zon 840 kilo per dag.
Wat doet een kilo-tje jet A1? 90 cent de liter en een liter is ongeveer (afhankelijk van de temperatuur) 0,8 kilo. Dan kom ik rond de 1,10 euro voor een kilotje..
625 euro gedeeld door 1,10 is ongeveer 560 kilo besparing per dag die noodzakelijk is. Dat is een stuk minder dan de besparing van 840 kilo per dag dus lijkt mij rendabel.
Vergeef me de grote hoeveelheid aannames, als er mensen zijn met betere cijfers verneem ik dat graag.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Moos
- Scramble Die-Hard
- Posts: 758
- Joined: 03 Mar 2009, 22:53
- Type of spotter: Civ & Mil
- Location: Eindhoven
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
-700 krijgen ze niet verkocht , maar ze gaan wel binnenkort de vloot verlatenBerven1 wrote:Er werd echter verwacht dat de 737-700's de vloot van Transavia zou verlaten en vervangen door grotere 737-800's, zo bleek eerder jaren het geval. Maar in werkelijkheid gingen er 2 737-700's uit de vloot en overige 8 bleven toch voor Transavia te vliegen.Biem wrote:In augustus 2005 heeft Transavia voor de bestaande vloot van 26 737's de huidige winglets gekocht. Dit zou met de brandstofprijs van toen binnen drie jaar terugverdiend zijn. Toch vraag ik me af of dat nu ook het geval zou zijn. Ik verwacht dat de 737-700's deze scimitar winglets niet krijgen omdat deze de oudste toestellen in de vloot zijn.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Verkocht?
Van de 8 737-700 zijn er 5 in de lease en 3 in eigendom.. het verkopen van die 5 geleasde machines is de verantwoording van de leasemaatschappij.
De markt zit inderdaad niet te springen om deze kisten.
PHXRA lease loopt tot 30-11-2020
PHXRB lease loopt tot 01-12-2020
PHXRC lease loopt tot 01-12-2020
PHXRD lease loopt tot 30-11-2020
PHXRV eigendom
PHXRX lease loopt tot 04-12-2018
PHXRY eigendom
PHXRZ eigendom
Het is idd een wens om de 737-7 zsm eruit te laten gaan.. het kan een voordeel zijn als de leasemaatschappij ze niet kwijt kan. Goedkoop verlengen van bestaand contract, dus lagere leasekosten en lagere kosten per stoelkilometer.
(Overigens heeft HV zover mijn kennis strekt nog weinig/geen orders open staan voor vervanging..)
Van de 8 737-700 zijn er 5 in de lease en 3 in eigendom.. het verkopen van die 5 geleasde machines is de verantwoording van de leasemaatschappij.
De markt zit inderdaad niet te springen om deze kisten.
PHXRA lease loopt tot 30-11-2020
PHXRB lease loopt tot 01-12-2020
PHXRC lease loopt tot 01-12-2020
PHXRD lease loopt tot 30-11-2020
PHXRV eigendom
PHXRX lease loopt tot 04-12-2018
PHXRY eigendom
PHXRZ eigendom
Het is idd een wens om de 737-7 zsm eruit te laten gaan.. het kan een voordeel zijn als de leasemaatschappij ze niet kwijt kan. Goedkoop verlengen van bestaand contract, dus lagere leasekosten en lagere kosten per stoelkilometer.
(Overigens heeft HV zover mijn kennis strekt nog weinig/geen orders open staan voor vervanging..)
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Je ziet overal de markt van de 737-700 steeds tanende is zowel de maatschappijen geen kleinere 737's meer willen in hun vloot hebben. Vooral is het dan wel interessant om tweedehands 737-700 om te bouwen tot een luxe zakenjet(BBJ) met extra tanks in de bagageruimtes. Ik ben ook bang dat veel 737-700's toch moeten worden gesloopt in Amerika of elders in Europa.Moos wrote:-700 krijgen ze niet verkocht , maar ze gaan wel binnenkort de vloot verlatenBerven1 wrote:Er werd echter verwacht dat de 737-700's de vloot van Transavia zou verlaten en vervangen door grotere 737-800's, zo bleek eerder jaren het geval. Maar in werkelijkheid gingen er 2 737-700's uit de vloot en overige 8 bleven toch voor Transavia te vliegen.Biem wrote:In augustus 2005 heeft Transavia voor de bestaande vloot van 26 737's de huidige winglets gekocht. Dit zou met de brandstofprijs van toen binnen drie jaar terugverdiend zijn. Toch vraag ik me af of dat nu ook het geval zou zijn. Ik verwacht dat de 737-700's deze scimitar winglets niet krijgen omdat deze de oudste toestellen in de vloot zijn.
een 150 zits 737 is veel duurder in stoel per kilometer dan een lichtere moderne CS-300 van Bombardier evenals Russische MS-21-300 met iets meer passagiers dan 150 stoelen, 168. Chinese C919 is dan wel iets groter dan een 737-700, maar kunnen precies 178 passagiers in, dus valt beter in categorie van 737-800 of 737-MAX8.
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 575
- Joined: 03 Nov 2014, 13:06
- Type of spotter: Civiel
- Subscriber Scramble: nee
- Location: EHGG/GRQ
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Enig idee welke kisten als eerste de nieuwe winglets gaan krijgen?