http://www.dwtonline.com/laatste-nieuws ... vliegramp/
is de bron van
https://www.dagonline.nl/suriname/slm-v ... schriften/
en
https://nos.nl/artikel/2219650-ophef-ov ... iname.html
http://www.dwtonline.com/laatste-nieuws ... ant-gezet/26/02/2018 10:41
Opmerkelijk in het dossier zijn naast indringende interne waarschuwingen aan de directie de verschillende klachten, waarschuwingsbrieven,
mails en rapporten van andere luchtvaartmaatschappijen, zoals de KLM en Caribbean Airways.
Die maken tegen betaling gebruik van de beladingsservice van de SLM.
Caribbean Airways is de situatie volledig zat.
In haar recentste rapport van 26 januari aan de SLM meldt de maatschappij dat dit de zoveelste keer is dat zij haar beklag doet.
Maar van de zijde van de SLM wordt niet ingegrepen of de garantie gegeven dat de voorgeschreven veiligheidsschriften zullen worden nageleefd.
In dat rapport geeft de area-manager van Caribbean Airways in bewoordingen en grafieken
een overzicht van vluchten over de periode januari tot december 2017
die niet volgens de voorschriften en gemaakte afspraken zijn afgehandeld.
De KLM, die maandelijks een meeting heeft met verantwoordelijken bij de SLM,
maakt in een rapportage melding van ongetraind personeel bij het afhandelen van een kist.
KLM benadrukt dat het sluiten van deuren van haar toestellen niet mag worden gedaan door ongetraind personeel.
Net als Caribbean Airways schrijft de KLM dat er veel te veel fouten worden gemaakt
door ongetraind en overwerkt personeel van het beladingsbedrijf
die compleet in strijd zijn met de veiligheidsvoorschriften en de vliegveiligheid ernstig in gevaar brengen.
"Deze mensen zijn gewoon overwerkt en doen de meest onverwachte dingen",
schrijft de area-manager in een van zijn vele klachtenbrieven,
nadat op het laatste moment een compleet verkeerde belading van zijn toestel werd opgemerkt.
Het grote gevaar loopt de A-340,
de enige kist die Suriname heeft waarmee de vluchten op onder andere de Mid-Atlantische route (Paramaribo-Amsterdam) worden uitgevoerd.
In het dossier is er voor vrijwel elke vlucht een rapportage
waarin melding van een omissie wordt gemaakt.
Dan zijn er geen beladers aanwezig, dan zijn er weer verkeerde beladingen gedaan,
soms is er overwerkt of niet gemotiveerd afhandelingspersoneel
en ook is er sprake van het niet in acht nemen van veiligheidsvoorschriften.
Bij dit laatste wordt overigens met foto's geïllustreerd hoe onveilig er wordt gehandeld.
Verschillende SLM-verantwoordelijken weten niet meer waar zij naartoe moeten.
Vooral wanneer het bedrijf dat door Lachmising is aangetrokken voor de afhandeling van vliegtuigen,
weinig of geen acht slaat op de rapportages.
Maar ook wanneer Lachmising zelf niet optreedt.
Afhandelingsbedrijf SLM wordt aan de kant gezet
28/02/2018 00:02
Procons, het bedrijf dat op de Johan Adolf Pengelluchthaven namens de SLM vliegtuigen belaadt en afhandelt,
wordt aan de kant gezet.
President Bouterse heeft dinsdagavond in het parlement gezegd
dat hij al anderhalf jaar bezig is met het vraagstuk rond vliegveiligheid te Zanderij.
Procons presteert aldus Bouterse ondermaats waardoor “er derhalve ook een veiligheidsrisico is”.
Vliegmaatschappijen hebben de regering erop gewezen dat deze zaak aangepakt dient te worden, aldus Bouterse.
Bouterse zegt eerder met de leiding van het bedrijf en de beladers te hebben gesproken,
echter kwam er geen verandering in de situatie.
Er kan volgens hem een veiligheidsrisico ontstaan indien er niet wordt ingegrepen.
Deze kwestie heeft hij maandagavond besproken met zijn adviseurs
nadat daarover in de Ware Tijd werd bericht.
Besloten is om per brief minister Jerry Miranda te instrueren in te grijpen.
De bewindsman dient zo snel als mogelijk het afhandelingsbedrijf de wacht aan te zeggen.
In plaats daarvan moet een ander bedrijf "met meer ervaring" en professionele beladers,
al dan niet met medewerking van vliegbedrijven die gebruik maken van Zanderij,
worden aangetrokken.
Het is belangrijk dat er snel wordt gehandeld", vindt Bouterse.