KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Interessant. Hoe zit het met de 787 leveringen?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Was ook meteen mijn gedachte.
Als ook de leveringen van de 77W en de uitfasering van de 332. Ze gaan toch niet meer productiedraaien....

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Het gaat lekker:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2362 ... et___.html

Disclaimer, het komt wel van Paul Eldering, niet van de DFT redactie. :roll:
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

Ik kan me nog een eerdere discussie herinneren waarin 'ons' fijntjes werd verteld dat we blij mochten zijn dat de KLM is samen gegaan met Air France ;)
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Tsja. Als ze dat toen niet hadden gedaan hadden we nu zowiezo geen Klm meer gehad...

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

En dat hele cash pooling gedoe is uitermate gebruikelijk in de zakelijke wereld. Waarom er dan bij KLM weer zo moeilijk over gedaan wordt is mij weer een raadsel. Alhoewel, nee, geen raadsel: een vals Neederlandsch sentiment dat steeds vaker de kop op steekt.
== All is well, as long as we keep spinning ==
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Ik vermoed dat jij dat niet helemaal goed ziet. Op het moment dat AF het 'geleende' KLM geld uitgeeft, dan kan KLM dit niet uitgeven aan bijvoorbeeld nieuwe stoelen of een tweede simulator voor de 787. Deze twee voorbeelden heeft AF al tegen gehouden de afgelopen maanden. Dat is geen goede zaak voor KLM. Bovendien heeft AF een negatievere cashflow dan KLM. Mocht AF dreigen failliet te gaan, dan trekt AF KLM mee naar beneden indien AF de kas van KLM bedient.
pjotrtje wrote:En dat hele cash pooling gedoe is uitermate gebruikelijk in de zakelijke wereld. Waarom er dan bij KLM weer zo moeilijk over gedaan wordt is mij weer een raadsel. Alhoewel, nee, geen raadsel: een vals Neederlandsch sentiment dat steeds vaker de kop op steekt.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

En aangezien zowel AF als KLM bestuurd worden door de AFKL holding, kan die holding zelf bepalen waar geld ingezet wordt. Eigenlijk is het een vreemde zaak dat KLM nu gaat bepalen waar geld besteed wordt. Niet verbazingwekkend uiteraard, maar wel een zwaktebod van de AFKL holding. Als dat bestuur gewoon zijn poot stijf houdt, dan is er weinig dat KLM of de Nederlandse overheid kan doen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het ermee eens zou zijn als het geld van KLM wordt afgenomen om AF daarmee te spekken...

Erwin
Image
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

AF heeft maar 49% van de aandelen van KLM en 51% is in Nederlandse handen. Wellicht dat dit een goede reden is geweest om de kas in eigen beheer te houden bij KLM.
ehusmann wrote:En aangezien zowel AF als KLM bestuurd worden door de AFKL holding, kan die holding zelf bepalen waar geld ingezet wordt. Eigenlijk is het een vreemde zaak dat KLM nu gaat bepalen waar geld besteed wordt. Niet verbazingwekkend uiteraard, maar wel een zwaktebod van de AFKL holding. Als dat bestuur gewoon zijn poot stijf houdt, dan is er weinig dat KLM of de Nederlandse overheid kan doen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het ermee eens zou zijn als het geld van KLM wordt afgenomen om AF daarmee te spekken...

Erwin
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Hoewel de getallen kloppen, is het niet zo dat die volledige 51% ook stemrecht heeft. Daarmee is de 49% van AFKL een controlerend aandeel en heeft AFKL volledige zeggenschap.

Erwin
Image
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

nemaco wrote:Ik vermoed dat jij dat niet helemaal goed ziet. Op het moment dat AF het 'geleende' KLM geld uitgeeft, dan kan KLM dit niet uitgeven aan bijvoorbeeld nieuwe stoelen of een tweede simulator voor de 787. Deze twee voorbeelden heeft AF al tegen gehouden de afgelopen maanden. Dat is geen goede zaak voor KLM. Bovendien heeft AF een negatievere cashflow dan KLM. Mocht AF dreigen failliet te gaan, dan trekt AF KLM mee naar beneden indien AF de kas van KLM bedient.
Sorry, maar dit is echt kul en te simplistisch: we hebben het niet over een portemonnee van opa, of de envelop met geld dat je moeder gespaard had, in het kastje naast haar bed, die gevonden wordt na haar overlijden. Alsof op dit moment AF failliet kan gaan zonder KLM 'mee te trekken'. (In het meest positieve geval wordt KLM dan inderdaad gered, om daarna overgenomen te moeten worden door een andere partij (LH? BA?) omdat ze, net zoals 10 jaar geleden, zelf niet de financiële positie heeft om zelf goede leningen voor nieuwe kisten te kunnen afsluiten.)
Sterker nog, zonder cash pooling heeft de totale AF-KLM Group een hogere rentelast waarmee het eventuele totale bankroet van de groep alleen maar dichterbij komt.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Royaljordanian
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 12572
Joined: 04 Nov 2006, 20:29
Location: At any airport

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Royaljordanian »

Hello

Zopas vertrokken vanop de 22

ATD 1008LT KL9865 737 PHBGX to NWI

Iemand die weet wat hiervan de bedoeling is? Nieuwe kleuren?

Alvast bedankt
Mvg,
All my posted timings are local !
User avatar
MAS017
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3068
Joined: 30 Sep 2005, 09:18
Subscriber Scramble: yes
Location: 10 NM East of PAM VOR

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by MAS017 »

Royaljordanian wrote:Hello

Zopas vertrokken vanop de 22

ATD 1008LT KL9865 737 PHBGX to NWI

Iemand die weet wat hiervan de bedoeling is? Nieuwe kleuren?

Alvast bedankt
Mvg,
Nieuwe Economy-class (stoelen) om/inbouw...
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble: HR
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

MAS017 wrote:
Royaljordanian wrote:Hello

Zopas vertrokken vanop de 22

ATD 1008LT KL9865 737 PHBGX to NWI

Iemand die weet wat hiervan de bedoeling is? Nieuwe kleuren?

Alvast bedankt
Mvg,
Nieuwe Economy-class (stoelen) om/inbouw...
Dit betreft het 'Density' programma. Het betreft het modificeren van de voorste galley waardoor er totaal zo'n 10 stoelen meer in kunnen.
Rgds/Henk
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Aloha,

Gisteren begreep ik dat er géén herzien schema is. De BFM bijv. gaat nog steeds november/december richting onderdelenboer... Go get 'em while you can.
nemaco wrote:Vorige week is bekend geworden dat de uitfasering van de 747 is uitgesteld om drie redenen, de aanhoudend lage brandstofprijzen, een sterkere groei dan verwacht en de slechte kaspositie van KLM waardoor de aanschaf van aanvullende nieuwe toestellen onvoordelig zou zijn. Aangezien 7 toestellen (6 x all pax en 1 x combi) geleased zijn en 15 toestellen (1 x all pax en 14 x combi) in eigendom zijn, is er voor gekozen een aantal combi's langer in dienst te houden gezien de lage kosten van het in dienst houden van deze toestellen. Het aangepaste uitfaseringsschema zal ik later deze week plaatsen.
nemaco wrote:Phase out:

BFM - 02NOV2015
BFC - 07DEC2015
BFO - 28DEC2015
BFK - 08AUG2016
BFP - 05SEP2016
BFD - 12SEP2016
BFA - 10OCT2016
BFN - 20MAR2017
BFE - 01APR2017
BFR - 23OCT2017
BFB – 01NOV2017

== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”