In heel veel landen is de aanwezigheid van vliegvelden voor nationaal gebruik naast vliegvelden voor internationaal gebruik in het geheel geen probleem.
Rondom Dallas-FW IAP liggen zo'n dertig vliegveldjes die allemaal druk gebruikt worden.
Rondom Amsterdam zijn dat er zo'n tien.
Dit treurige ongeval heeft niets te maken met dergelijke factoren.
Als er lering te halen is uit dit ongeval, dan hoop ik dat de kleine luchtvaart de ruimte en waardering krijgt die het verdient.
Tijdens een instructeursmeeting, verplicht om mijn aantekening weer twee jaar te krijgen, was het ook een van de topics.
Door de manier van omgaan met de kleine luchtvaart, door de regels, beperkingen en hoge kosten, vliegt men steeds minder uren, gaat men niet landingen oefenen na een vlucht en wacht men in sommige gevallen de profcheck af om het brevet geldig te houden.
De ervaring wordt steeds minder, het aantal vliegvelden wordt minder, de kosten worden hoger, het valt allemaal niet mee als sportvlieger.
Vliegtuigcrash op Lelystad
Forum rules
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3960
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
KLPD gaat niet deelnemen aan het onderzoek dat onafhankelijk moet zijn, dat valt onder de OVV. De Luchtvaartpolitie zal in opdracht van het OM onderzoeken of er strafbare feiten gepleegd zijn. Die twee onderzoeken moeten los van elkaar staan, en er is gepoogd in de wet de conflicterende eisen aan betrokkenen zo te regelen dat het zoeken naar de oorzaak en daarvan leren niet gehinderd wordt door evt. justitieel onderzoek. Niet iedereen heeft daar 100% vertrouwen in, overigens.Propwash wrote:BTW Aircraft Accident Investigation should be independent, objective and not lead to any blame or liability. (ICAO annex 13).
This isn't the case if the KLPD, which are part of the attorney general (You're guilty unless, ...) are involved.
The only KLPD on scene task (after rescuing people), is securing the area for real independent Aircraft Accident Investigators.
ATC op Lelystad zou er al geweest zijn als er in NL geen verkeersleiderstekort was. "Mainport Schiphol" moet bestaan uit EHAM, EHRD en EHLE volgens de visie. Nu het aantal vluchten weer in de lift zit zal de druk om point-to-point-operaties (zoals charters) naar LE te verplaatsen weer toenemen (maar de tekorten bij ATC ook). Voor de recreatieve luchtvaart zal het beslist slecht nieuws zijn als Lelystad een gecontroleerd veld wordt, met name als dat inhoudt: op één baan opereren met commercieel en veel zwaarder verkeer.
Het kan zeker anders, bv. met een minimaal gereguleerd groen deel van het veld, parallel aan maar onafhankelijk van de hoofdbaan. Ik vrees echter dat we in NL nog lang niet zover zijn. De tijd zal het leren.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- EHAM
- Scramble Master
- Posts: 3415
- Joined: 30 Apr 2005, 21:32
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Joost de Wit
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Het gras is altijd groener aan de overkant, en dat geldt zeker voor de overkant van de Atlantische Oceaan. Een PPL-opleiding kost daar maar de helft vergeleken met Nederland, landingsgelden op de talloze kleine GA velden (zelfs met ATC!) zijn uit den boze en van de brandstofprijzen daar kunnen we in Europa alleen maar dromen.Piet Luijken wrote:De ervaring wordt steeds minder, het aantal vliegvelden wordt minder, de kosten worden hoger, het valt allemaal niet mee als sportvlieger.
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 23 Oct 2009, 08:38
- Type of spotter: Female Crew
- Location: Upper Dark Room
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Yeah,Key wrote:KLPD gaat niet deelnemen aan het onderzoek dat onafhankelijk moet zijn, dat valt onder de OVV. De Luchtvaartpolitie zal in opdracht van het OM onderzoeken of er strafbare feiten gepleegd zijn. Die twee onderzoeken moeten los van elkaar staan, en er is gepoogd in de wet de conflicterende eisen aan betrokkenen zo te regelen dat het zoeken naar de oorzaak en daarvan leren niet gehinderd wordt door evt. justitieel onderzoek. Niet iedereen heeft daar 100% vertrouwen in, overigens.
1. Aircraft Accident Investigation is to determine the cause, define recommendations in order to prevent future accidents or incidents.
2. Aircraft Accident Investigation should NOT lead to any apportion of blame or liability.
3. The KLPD give the public impression, they are in charge or lead the Aircraft Accident Investigation.
4. The KLPD should ONLY rescue people and secure the accident scene (without touching anything) for real independent Aircraft Accident Investigators.
5. The KLPD should leave probable cause opinions to real independent Aircraft Accident Investigators.
6. The KLPD goal is to write H.M. Queen € tickets and prosecute.
7. The KLPD is 'indeed' NOT 100% trustworthy.
Note: since the KL1673 incident, where an off track public prosecuter from Harlem (Haarlem), hardly tried to prosecute the B734 Captain, there are many examples, where pilots receive an expensive 'Only in The Netherlands' ticket or be prosecuted for good airmanship.
The current uncontrolled and mixed traffic situation at Lelystad is dangerous.Key wrote:ATC op Lelystad zou er al geweest zijn als er in NL geen verkeersleiderstekort was. "Mainport Schiphol" moet bestaan uit EHAM, EHRD en EHLE volgens de visie. Nu het aantal vluchten weer in de lift zit zal de druk om point-to-point-operaties (zoals charters) naar LE te verplaatsen weer toenemen (maar de tekorten bij ATC ook). Voor de recreatieve luchtvaart zal het beslist slecht nieuws zijn als Lelystad een gecontroleerd veld wordt, met name als dat inhoudt: op één baan opereren met commercieel en veel zwaarder verkeer.
Het kan zeker anders, bv. met een minimaal gereguleerd groen deel van het veld, parallel aan maar onafhankelijk van de hoofdbaan. Ik vrees echter dat we in NL nog lang niet zover zijn. De tijd zal het leren.
Do we really need an air collission as a late wake up call?
If this is gonna happen, the dozy burocrats and Schiphol Group (Mainport Schiphol) can be held partly accountable.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
3. Your opinion, not mine. A spokesman merely answered some questions, emphasizing the independent investigation will probably need months. Ohter than that, the quotes of him I see are not much different from yours.Propwash wrote:1. Aircraft Accident Investigation is to determine the cause, define recommendations in order to prevent future accidents or incidents.
2. Aircraft Accident Investigation should NOT lead to any apportion of blame or liability.
3. The KLPD give the public impression, they are in charge or lead the Aircraft Accident Investigation.
4. The KLPD should ONLY rescue people and secure the accident scene (without touching anything) for real independent Aircraft Accident Investigators.
5. The KLPD should leave probable cause opinions to real independent Aircraft Accident Investigators.
6. The KLPD goal is to write H.M. Queen € tickets and prosecute.
7. The KLPD is 'indeed' NOT 100% trustworthy.
6. That is oversimplified. Through my work as a controller, I know exactly what you mean with the OM. Nonetheless, I get in touch with KLPD work daily and they are doing a much better job than many people know.
7. That is definitely not what I said. And to clarify what I did mean: the laws seem to be unable to 100% shield a cause finding-investigation from the aim (!) of the OM to prosecute in some cases.
If you need to blaim someone, let's take it on the specific prosecutors who feel that punishment will make aviation safer , or the legislators who prefer unbalanced theoretical models over the sound judgement of operational experts. Yes, I am intensely worried as well, but I certainly do not see the KLPD as the culprit.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Voor wie het interesseert: Er zijn gewoon afspraken tussen de politie/OM en de onderzoeksraad. En als je die leest (http://wetten.overheid.nl/BWBR0023578/g ... 06-08-2011). zijn die afspraken zodanig dat alles gaat zoals iedereen hier vindt dat het zou moeten gaan (politie zit onderzoeksraad niet in de weg, levert gegevens die zij hebben op eerste verzoek aan, maakt geen gebruik van gegevens uit zwarte dozen, ondersteunt de onderzoeksraad waar de onderzoeksraad daar prijs op stelt. De onderzoeksraad levert enkel en alleen gegevens aan de politie als er sprake is van terreur, moord ed. of uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van degene (dan wel zijn/haar nabestaanden) die die gegevens aan de onderzoeksraad heeft verstrekt).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Op papier ja. Ik kan me echter nog een redelijk recent interview met Mr. Pieter van Vollenhoven herinneren, waarin hij aangaf dat het na de THY crash op Schiphol een run was op bewijsmateriaal tussen de onderzoeksraad en het OM. Hij liet daarbij behoorlijk zijn frustratie horen over het feit dat de samenwerking dus niet was zoals die op papier zou moeten zijn.aviodromefriend wrote:Er zijn gewoon afspraken tussen de politie/OM en de onderzoeksraad. En als je die leest (http://wetten.overheid.nl/BWBR0023578/g ... 06-08-2011). zijn die afspraken zodanig dat alles gaat zoals iedereen hier vindt dat het zou moeten gaan
Erwin
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
IIRC had hij het toen niet zozeer over het OM maar over de burgemeester van Haarlemmermeer, die bewijsmateriaal niet wilde overdragen (waarvoor die persoonlijk in zijn rol als aanstuurder van de politie, dus buiten het OM om, de opdracht voor inbeslagname had gegeven).ehusmann wrote:Ik kan me echter nog een redelijk recent interview met Mr. Pieter van Vollenhoven herinneren, waarin hij aangaf dat het na de THY crash op Schiphol een run was op bewijsmateriaal tussen de onderzoeksraad en het OM. Hij liet daarbij behoorlijk zijn frustratie horen over het feit dat de samenwerking dus niet was zoals die op papier zou moeten zijn.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vliegtuigcrash op Lelystad
Helaas kan ik het verslag van dat interview niet vinden, maar wel kritiek vanaf de andere kant. Zowel van de burgemeester zoals jij aangeeft, maar ook van het OM:De Pers: Kritiek op onderzoeksraad
Hoe dan ook, op papier lijkt het beter te werken dan in het echt.
Erwin
Hoe dan ook, op papier lijkt het beter te werken dan in het echt.
Erwin