Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Forum rules
-
- Scramble Junior
- Posts: 155
- Joined: 07 Apr 2007, 11:40
Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Normaal gesproken ben ik niet zo'n forum-mens maar de laatste tijd heb ik eens wat zitten neuzen op de diverse berichten die ik allemaal op dit subforum kon vinden. Vooral het hele (al wat oudere) topic over de Canon 60D vond ik wel vermakelijk. Veel mensen vonden de filmfunctie vreselijk en niet nodig. Ook het uitklapschermpje kreeg ervan langs en SD kaarten in plaats van de stoere vierkante CF kan natuurlijk helemaal niet in een "serieuze" camera.
Dat alles bracht mij terug in de tijd, een soort déjà vu zeg maar. In 1980 ben ik begonnen met het fotograferen van (militaire) vliegtuigen en mijn eerste camera was een Pentax K1000. Alles handmatig: sluitertijd instellen, aan de diafragmaring draaien, door de zoeker naar het naaldje kijken, juiste belichting instellen en vervolgens handmatig scherpstellen. Oh ja, film transporteren ging met de duim (ongeveer one frame every five seconds).
Halverwege de jaren tachtig kwam opeens autofocus op de markt (Minolta was destijds de voortrekker) en ik kreeg een rolberoerte: "Kan toch niet, werkt nooit, belachelijk, hoe weet de camera nou hoe ik scherp wil stellen?" Probleem was echter dat de ontwikkeling niet te stoppen was. Voor "manual" werd niets nieuws meer ontwikkeld en in 1990 ruilde ik, schoorvoetend en knarsetandend, mijn geliefde Pentax spulletjes in voor een Canon 600 met standaardzoom, 70-210 en een 400mm 5.6 van Sigma. In het begin leek ik gelijk te hebben. De autofocus van die eerste generatie lenzen was een ramp. Na heel veel kreunen, reutelen en zoemen lukte het scherpstellen pas als de kist al afgetankt was en de vlieger gedebriefed. Waardeloos dus en de eerste jaren bleef ik dan ook gewoon handmatig scherpstellen. Al vrij snel echter kwam Canon met de USM (Ultra Sonic Motor) lenzen en "Wow!" dat was een openbaring. Hier kon ik handmatig echt niet tegen op. Het was heerlijk fotograferen met mijn nieuwe 70-210 3.5-4.5 en mijn pronkstuk: de 300 4.0
Nauwelijks had ik het gevoel dat ik de zaak weer onder de controle had of er volgde een nieuwe aanslag op mijn fotografie-ideeën. Eind negentiger jaren kwam opeens de digitale fotografie in zwang. "Hoezo digitale fotografie?", wat is dat voor belachelijke onzin? Fotografie is filmpjes ontwikkelen in je trommeltje en vervolgens tevreden in de doka staan terwijl dat fraaie shot van dat NF-5je duidelijke vormen aan begint te nemen op het Ilford papier in de bak met niet zo fris ruikende ontwikkelaar! Fotografie is een goed belichte dia inramen en hier samen met vrienden van genieten tijdens één van de vele dia-avondjes. (Ik herinner me nu opeens dat 500 dia's bekijken van T-38's van een VS trip soms toch wel wat veel van het concentratievermogen vergde). Ook aan deze ontwikkeling viel echter niet te ontkomen en na lang wikken en wegen schafte ik in 2006 dan toch maar een 20D aan en zette voorzichtig de eerste schreden in het doolhof Photoshop. Na de nodige gebruikelijke frustraties en ergernissen bleek ik uiteindelijk ook in staat om met een digitale camera en Photoshop plaatjes van militaire vliegtuigen te maken. Jammer genoeg waren dat inmiddels geen Starfighters, Buccaneers, Lightnings of Phantoms meer, maar dat is een ander verhaal.
Moraal van dit verhaal: "Go with the flow" Ontwikkelingen (ook op fotografisch gebied) zijn niet tegen te houden en probeer er dus gewoon het beste van te maken. Of het nou met een ouderwetse camera is met film, met een digitale camera en Photoshop of met een supernieuwe camera met filmfunctie, uitklapschermpje en eventueel ingebouwde magnetron. Geniet er gewoon van en bedenk dat het vakmanschap altijd meer bepalend is dan het gereedschap.
Ter illustratie (want bij al dat gezever willen we natuurlijk ook graag plaatjes kijken) twee simpele foto's:
De eerste foto is van een KLu F-104, gemaakt op Leeuwarden in 1983 met mijn oude handmatige Pentaxje en een 200mm lens van Tokina (origineel Pentax was te duur) en de tweede foto is van een KLu F-16, gemaakt op Gilze-Rijen in 2010 met mijn (inmiddels pré-historische) 20D en het verguisde 100-400mm objectief.
Eén ding moet me nog wel van het hart: Al dat gepraat over consumentencamera's en amateurcamera's... Ik vind het een beetje vreemd. Ik heb altijd gedacht dat wij met z'n allen amateurs waren. We zijn toch met een hobby bezig en daarnaast verdienen we ons geld in een beroep, bijvoorbeeld ambtenaar, ingenieur, schilder, chauffeur of leraar. Of vergis ik me nu helemaal en wordt dit forum vooral gebruikt door mensen die hun brood verdienen met het fotograferen van vliegtuigen en dagelijks of wekelijks publiceren in The Times, The Washington Post, Bild en Le Monde...
Hoe dan ook, ik wens iedereen veel plezier bij het al dan niet professioneel fotograferen van vliegtuigen.
Dat alles bracht mij terug in de tijd, een soort déjà vu zeg maar. In 1980 ben ik begonnen met het fotograferen van (militaire) vliegtuigen en mijn eerste camera was een Pentax K1000. Alles handmatig: sluitertijd instellen, aan de diafragmaring draaien, door de zoeker naar het naaldje kijken, juiste belichting instellen en vervolgens handmatig scherpstellen. Oh ja, film transporteren ging met de duim (ongeveer one frame every five seconds).
Halverwege de jaren tachtig kwam opeens autofocus op de markt (Minolta was destijds de voortrekker) en ik kreeg een rolberoerte: "Kan toch niet, werkt nooit, belachelijk, hoe weet de camera nou hoe ik scherp wil stellen?" Probleem was echter dat de ontwikkeling niet te stoppen was. Voor "manual" werd niets nieuws meer ontwikkeld en in 1990 ruilde ik, schoorvoetend en knarsetandend, mijn geliefde Pentax spulletjes in voor een Canon 600 met standaardzoom, 70-210 en een 400mm 5.6 van Sigma. In het begin leek ik gelijk te hebben. De autofocus van die eerste generatie lenzen was een ramp. Na heel veel kreunen, reutelen en zoemen lukte het scherpstellen pas als de kist al afgetankt was en de vlieger gedebriefed. Waardeloos dus en de eerste jaren bleef ik dan ook gewoon handmatig scherpstellen. Al vrij snel echter kwam Canon met de USM (Ultra Sonic Motor) lenzen en "Wow!" dat was een openbaring. Hier kon ik handmatig echt niet tegen op. Het was heerlijk fotograferen met mijn nieuwe 70-210 3.5-4.5 en mijn pronkstuk: de 300 4.0
Nauwelijks had ik het gevoel dat ik de zaak weer onder de controle had of er volgde een nieuwe aanslag op mijn fotografie-ideeën. Eind negentiger jaren kwam opeens de digitale fotografie in zwang. "Hoezo digitale fotografie?", wat is dat voor belachelijke onzin? Fotografie is filmpjes ontwikkelen in je trommeltje en vervolgens tevreden in de doka staan terwijl dat fraaie shot van dat NF-5je duidelijke vormen aan begint te nemen op het Ilford papier in de bak met niet zo fris ruikende ontwikkelaar! Fotografie is een goed belichte dia inramen en hier samen met vrienden van genieten tijdens één van de vele dia-avondjes. (Ik herinner me nu opeens dat 500 dia's bekijken van T-38's van een VS trip soms toch wel wat veel van het concentratievermogen vergde). Ook aan deze ontwikkeling viel echter niet te ontkomen en na lang wikken en wegen schafte ik in 2006 dan toch maar een 20D aan en zette voorzichtig de eerste schreden in het doolhof Photoshop. Na de nodige gebruikelijke frustraties en ergernissen bleek ik uiteindelijk ook in staat om met een digitale camera en Photoshop plaatjes van militaire vliegtuigen te maken. Jammer genoeg waren dat inmiddels geen Starfighters, Buccaneers, Lightnings of Phantoms meer, maar dat is een ander verhaal.
Moraal van dit verhaal: "Go with the flow" Ontwikkelingen (ook op fotografisch gebied) zijn niet tegen te houden en probeer er dus gewoon het beste van te maken. Of het nou met een ouderwetse camera is met film, met een digitale camera en Photoshop of met een supernieuwe camera met filmfunctie, uitklapschermpje en eventueel ingebouwde magnetron. Geniet er gewoon van en bedenk dat het vakmanschap altijd meer bepalend is dan het gereedschap.
Ter illustratie (want bij al dat gezever willen we natuurlijk ook graag plaatjes kijken) twee simpele foto's:
De eerste foto is van een KLu F-104, gemaakt op Leeuwarden in 1983 met mijn oude handmatige Pentaxje en een 200mm lens van Tokina (origineel Pentax was te duur) en de tweede foto is van een KLu F-16, gemaakt op Gilze-Rijen in 2010 met mijn (inmiddels pré-historische) 20D en het verguisde 100-400mm objectief.
Eén ding moet me nog wel van het hart: Al dat gepraat over consumentencamera's en amateurcamera's... Ik vind het een beetje vreemd. Ik heb altijd gedacht dat wij met z'n allen amateurs waren. We zijn toch met een hobby bezig en daarnaast verdienen we ons geld in een beroep, bijvoorbeeld ambtenaar, ingenieur, schilder, chauffeur of leraar. Of vergis ik me nu helemaal en wordt dit forum vooral gebruikt door mensen die hun brood verdienen met het fotograferen van vliegtuigen en dagelijks of wekelijks publiceren in The Times, The Washington Post, Bild en Le Monde...
Hoe dan ook, ik wens iedereen veel plezier bij het al dan niet professioneel fotograferen van vliegtuigen.
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Mooi verhaal Kees !!
Johan Knijn
Johan Knijn
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Kees,
Mooi om jou verhaal te lezen nu ik zelf net begonnen ben met
het uitzoeken van mijn complete analoge werk. Ik sta nu op het
punt om aan de monsterklus te beginnen die ook wel het
digitaliseren van je oude werk heet. Ik ben dan een stuk jonger
dan jij, maar als ik kijk hoeveel kisten er alweer zijn verdwenen
van het toneel sinds ik fotografeer. Het maakt er de hobby niet
minder leuk op en ik kan me dan ook prima vinden in jouw verhaal
Mooi om jou verhaal te lezen nu ik zelf net begonnen ben met
het uitzoeken van mijn complete analoge werk. Ik sta nu op het
punt om aan de monsterklus te beginnen die ook wel het
digitaliseren van je oude werk heet. Ik ben dan een stuk jonger
dan jij, maar als ik kijk hoeveel kisten er alweer zijn verdwenen
van het toneel sinds ik fotografeer. Het maakt er de hobby niet
minder leuk op en ik kan me dan ook prima vinden in jouw verhaal
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Hoi Kees,
je verhaal is heel herkenbaar en je weet het goed te verwoorden. Mijn eerste camera was een Practica MTL5 en ik gebruikte Ilford Z/W-film (en pas begin jaren negentig overgestapt naar diafilm). Ik heb de negatieven nog van die tijd maar veel onscherp, te klein, hekken/prikkeldraad ervoor en noem maar op. Mijn eerste foto's zijn gemaakt tijdens de TAM op Gilze-Rijen (was in '83 of '84). Ik weet nog goed dat ik voor mijn eerste fotocamera veel heb moeten werken bij de tuinder in sneeuw, hagel, regen en ook zon.
De komst van de autofocus camera heeft mij veel meer scherpe foto's opgeleverd dan toen ik nog handmatig scherp stelde. Natuurlijk zat er wel eens een "lucky shot" tussen en hier was ik dan ook trots op.
..inmiddels zijn de camera's digitaal en ook ik ben met de flow meegegaan en sinds 2008 digitaal. In 2008 heb ik nog wel mijn laatste diafilms opgeschoten.
Kees, nogmaals een fijn verhaal om te lezen. Vooral omdat ik hierin veel herken.
Groeten,
Edward.
je verhaal is heel herkenbaar en je weet het goed te verwoorden. Mijn eerste camera was een Practica MTL5 en ik gebruikte Ilford Z/W-film (en pas begin jaren negentig overgestapt naar diafilm). Ik heb de negatieven nog van die tijd maar veel onscherp, te klein, hekken/prikkeldraad ervoor en noem maar op. Mijn eerste foto's zijn gemaakt tijdens de TAM op Gilze-Rijen (was in '83 of '84). Ik weet nog goed dat ik voor mijn eerste fotocamera veel heb moeten werken bij de tuinder in sneeuw, hagel, regen en ook zon.
De komst van de autofocus camera heeft mij veel meer scherpe foto's opgeleverd dan toen ik nog handmatig scherp stelde. Natuurlijk zat er wel eens een "lucky shot" tussen en hier was ik dan ook trots op.
..inmiddels zijn de camera's digitaal en ook ik ben met de flow meegegaan en sinds 2008 digitaal. In 2008 heb ik nog wel mijn laatste diafilms opgeschoten.
Kees, nogmaals een fijn verhaal om te lezen. Vooral omdat ik hierin veel herken.
Groeten,
Edward.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Om het verhaal van Kees aan te vullen: Vorige week en was ik onderdeel van een testpanel over DSLR’s en ik kreeg (onverwacht) een SONY in mijn handen. Dat was de eerste keer en mijn perceptie van SONY is breedbeeld TV, walkmans en “My frist Sony”. Geen DSLR’s dus!!
Tjonge: deze camera (A33, instapmodel) doet 7 FPS, filmt super-HD, met continue autofocus, dus ook bij zoomen, heeft een ingebouwde kunstmatige horizon (cool gadget, zeker langs de landingsbaan, bij A2A weet ik het nog niet). Er waren zeker ook wat tegenvallende puntjes en wat ‘nice to haves’ (afdrukken als het onderwerp lacht…)
Er schijnt ook een model te zijn / komen met 12 Frame per seconde. En continue gefocust omdat de spiegel niet weg klapt.
Nu ga ik niet mijn (dure) glas wegdoen vanwege een nieuw merk body, maar de ontwikkeling is erg interessant Schijnt dat Nikon volgende maand nieuwe spulletjes lanceert, maar daarover in een ander thread…
Tjonge: deze camera (A33, instapmodel) doet 7 FPS, filmt super-HD, met continue autofocus, dus ook bij zoomen, heeft een ingebouwde kunstmatige horizon (cool gadget, zeker langs de landingsbaan, bij A2A weet ik het nog niet). Er waren zeker ook wat tegenvallende puntjes en wat ‘nice to haves’ (afdrukken als het onderwerp lacht…)
Er schijnt ook een model te zijn / komen met 12 Frame per seconde. En continue gefocust omdat de spiegel niet weg klapt.
Nu ga ik niet mijn (dure) glas wegdoen vanwege een nieuw merk body, maar de ontwikkeling is erg interessant Schijnt dat Nikon volgende maand nieuwe spulletjes lanceert, maar daarover in een ander thread…
- topgun1984
- Scramble Addict
- Posts: 1229
- Joined: 08 Mar 2007, 06:45
- Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
- Location: Gorinchem
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Kees,
Gelukkig zijn er meer gelijk denkenden onder u, waaronder ik... Ook ik zit aan een strak budget qua camera apparatuur en vind dat ik met mijn beperkte budget toch aardig mooie plaatjes kan vastleggen.. Kijk, het maakt niet uit hoe duur de apparatuur allemaal is, maar tis toch degene die het bedient niet waar? Soms zit je met gigantische missers, maar ook soms met briljante platen.
Cheers,
TG1984
(still going strong with Pentax)
Gelukkig zijn er meer gelijk denkenden onder u, waaronder ik... Ook ik zit aan een strak budget qua camera apparatuur en vind dat ik met mijn beperkte budget toch aardig mooie plaatjes kan vastleggen.. Kijk, het maakt niet uit hoe duur de apparatuur allemaal is, maar tis toch degene die het bedient niet waar? Soms zit je met gigantische missers, maar ook soms met briljante platen.
Cheers,
TG1984
(still going strong with Pentax)
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
-
- Scramble Addict
- Posts: 1139
- Joined: 13 Aug 2009, 10:39
- Type of spotter: F4
- Location: Tilburg
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Mooie relativering Kees!
Bij mij heeft tussen de laatste analoge foto en de eerste digitale foto 8 jaar gezeten.
Ik ga zeker met je verhaal mee met als toevoeging dat je de juiste camera voor het juiste werk aanschaft. Ik schaf mijn camera's aan voor het zwaarste werk dat ik ermee doe: voetbalfotografie. Dat vergt nogal wat van camera en lens. Vandaar ook dat mijn keuze steeds valt op een Canon 1D maar je zult mij nooit met een 100-400 een wedstrijd zien fotograferen. Daar is ie te traag voor.
Vliegtuigen zijn relatief gemakkelijk te fotograferen t.ov. een sport als voetbal en een 1D is naar mijn oordeel dan ook overkill voor de luchtvaart. Hiermee wil ik niet zeggen dat voetbal niet met een kleinere camera gedaan kan worden of dat luchtvaartfotografie zo gemakkelijk is. Ook dat is te relativeren. Met een camera van het niveau 1D hou je wel veel meer "keepers" over en dan bedoel ik niet de voetbalkeepers.
Bij mij heeft tussen de laatste analoge foto en de eerste digitale foto 8 jaar gezeten.
Ik ga zeker met je verhaal mee met als toevoeging dat je de juiste camera voor het juiste werk aanschaft. Ik schaf mijn camera's aan voor het zwaarste werk dat ik ermee doe: voetbalfotografie. Dat vergt nogal wat van camera en lens. Vandaar ook dat mijn keuze steeds valt op een Canon 1D maar je zult mij nooit met een 100-400 een wedstrijd zien fotograferen. Daar is ie te traag voor.
Vliegtuigen zijn relatief gemakkelijk te fotograferen t.ov. een sport als voetbal en een 1D is naar mijn oordeel dan ook overkill voor de luchtvaart. Hiermee wil ik niet zeggen dat voetbal niet met een kleinere camera gedaan kan worden of dat luchtvaartfotografie zo gemakkelijk is. Ook dat is te relativeren. Met een camera van het niveau 1D hou je wel veel meer "keepers" over en dan bedoel ik niet de voetbalkeepers.
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
- Posts: 2385
- Joined: 06 Sep 2002, 06:59
- Subscriber Scramble: Iwan Bogels
- Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Hi Kees,
Je hebt een mooi en herkenbaar verhaal geschreven. Ook op mij is het in grote lijnen van toepassing. Verandering is niet altijd vooruitgang, maar op cameragebied in dit geval wel, vind ik.
Als je kijkt naar de succesfactor dan is er een hoop ten goede veranderd in de afgelopen 30 jaar. Meer scherpe foto's, een betere belichting, (soms) herkansingsmogelijkheid bij lastige situaties en veel uitgebreidere, eenvoudigere en tijdbesparende nabewerkingsmogelijkheden. Wat ik ook niet onbelangrijk vind is dat het allemaal véél goedkoper is geworden. In de jaren '80 kostte een Kodachroompje volgens mij al snel 20 gulden, iets wat tegenwoordig zou overeenkomen met zo'n 20 euro. Niet dat we dat geld nu in onze zak houden, want als je ziet met welke camera's en lenzen we tegenwoordig op pad gaan......
Een andere prettige ontwikkeling zijn de lenzen. Mijn eerste camerasetje was een Praktica Super TL-1000, die in een paraattas werd geleverd met een 28mm, 50mm en 135mm. In 1984, na flink sparen, kwam daar een Canon A-1 voor in de plaats, voorzien van een 70-210mm lens. Pas in de jaren 90 kwam de 300mm in mijn arsenaal, en de 400mm was iets van deze eeuw. Met de komst van digitale camera's werd de cropfactor ingevoerd hetgeen een gratis verlening van 1.3x, 1.5x of zelfs 1.6x oplevert. Moet je voorstellen wat en hoe je had kunnen fotograferen als je begin jaren '80 over zo'n "640mm" had kunnen beschikken ? Maar ja, toen moest je het allemaal doen met wat nu een 85mm lens op een Canon EOS-60D zou zijn......
Maar de nostalgie van vroeger....
Ook ik herinner me nog de vele diaavondjes. Begin jaren '80 hield Scramble iedere laatste vrijdag van de maand zo'n avond. Dan zat je je met velen tegelijk te vergapen aan de buit van anderen. In het begin van mijn "carriere" was Wildenrath voor mij een droombestemming, en mensen die naar de States waren geweest hadden al bijna helemaal een goddelijke status. Hun verhalen boeiden me mateloos, vooral omdat je ze nergens anders kon opdoen. Tegenwoordig hebben we zelf geld om te reizen, apparatuur om onze fotografische dromen te verwezenlijken en internet als onmetelijke reisgids en encyclopedie om trips voor te bereiden, na te bespreken en resultaten binnen enkele seconden te delen met collega's van je eigen veld tot en met nieuwe digitale vrienden in Japan, Brazilië en Australië. De nostalgie zat hem mogelijk dus toch in wat meer dan die ouderwets geprojecteerde dia alleen.
Maar hoe graag zou ik niet met mijn huidige kennis, apparatuur en financiele middelen nog een keer terug gaan naar 1981, het eerste jaar van mijn fotografische carriere....... Zucht !
Groetjes,
Iwan
Je hebt een mooi en herkenbaar verhaal geschreven. Ook op mij is het in grote lijnen van toepassing. Verandering is niet altijd vooruitgang, maar op cameragebied in dit geval wel, vind ik.
Als je kijkt naar de succesfactor dan is er een hoop ten goede veranderd in de afgelopen 30 jaar. Meer scherpe foto's, een betere belichting, (soms) herkansingsmogelijkheid bij lastige situaties en veel uitgebreidere, eenvoudigere en tijdbesparende nabewerkingsmogelijkheden. Wat ik ook niet onbelangrijk vind is dat het allemaal véél goedkoper is geworden. In de jaren '80 kostte een Kodachroompje volgens mij al snel 20 gulden, iets wat tegenwoordig zou overeenkomen met zo'n 20 euro. Niet dat we dat geld nu in onze zak houden, want als je ziet met welke camera's en lenzen we tegenwoordig op pad gaan......
Een andere prettige ontwikkeling zijn de lenzen. Mijn eerste camerasetje was een Praktica Super TL-1000, die in een paraattas werd geleverd met een 28mm, 50mm en 135mm. In 1984, na flink sparen, kwam daar een Canon A-1 voor in de plaats, voorzien van een 70-210mm lens. Pas in de jaren 90 kwam de 300mm in mijn arsenaal, en de 400mm was iets van deze eeuw. Met de komst van digitale camera's werd de cropfactor ingevoerd hetgeen een gratis verlening van 1.3x, 1.5x of zelfs 1.6x oplevert. Moet je voorstellen wat en hoe je had kunnen fotograferen als je begin jaren '80 over zo'n "640mm" had kunnen beschikken ? Maar ja, toen moest je het allemaal doen met wat nu een 85mm lens op een Canon EOS-60D zou zijn......
Maar de nostalgie van vroeger....
Ook ik herinner me nog de vele diaavondjes. Begin jaren '80 hield Scramble iedere laatste vrijdag van de maand zo'n avond. Dan zat je je met velen tegelijk te vergapen aan de buit van anderen. In het begin van mijn "carriere" was Wildenrath voor mij een droombestemming, en mensen die naar de States waren geweest hadden al bijna helemaal een goddelijke status. Hun verhalen boeiden me mateloos, vooral omdat je ze nergens anders kon opdoen. Tegenwoordig hebben we zelf geld om te reizen, apparatuur om onze fotografische dromen te verwezenlijken en internet als onmetelijke reisgids en encyclopedie om trips voor te bereiden, na te bespreken en resultaten binnen enkele seconden te delen met collega's van je eigen veld tot en met nieuwe digitale vrienden in Japan, Brazilië en Australië. De nostalgie zat hem mogelijk dus toch in wat meer dan die ouderwets geprojecteerde dia alleen.
Maar hoe graag zou ik niet met mijn huidige kennis, apparatuur en financiele middelen nog een keer terug gaan naar 1981, het eerste jaar van mijn fotografische carriere....... Zucht !
Groetjes,
Iwan
- attila.szabo
- Scramble Senior
- Posts: 457
- Joined: 15 Jan 2006, 10:25
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: ja
- Location: The Netherlands
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Hee Kees, Alex, Edward, Ben en anderen...
Nice thread, ik voel me nog niet zo oud maar toch.... ook ik ben het helemaal eens met Kees.
Het enige vervelende is dat camera's net als pc's zijn geworden, namelijk als je z'n ding koopt is ie al veroudert, vroeger (ehumm) kocht je een goede body een leuke lens en je kon er minstens 10 jaar of langer mee doen, nu is dat heel anders de techniek gaat zo snel dat je spullen snel veroudert zijn.
Technisch een kloppend verhaal, maar is het echt veroudert? het is maar wat je er mee doet, ik blijf bij mijn standpunt dat de fotograaf, het glas nog steeds belangrijker zijn dan de camera.
Ik heb mijn oude Nikon schuifzuim ( 80-210mm/f2.8 ) 20 jaar gebruikt en met veel plezier, camera-express gaf er zelfs nog 250 euries voor, nu heb ik weer geïnvesteerd in goed glas nl. de 70-200mm/f2.8 VRII, hopelijk kan ik hier weer 10 á 15 jaar mee verder.
Hoe vaak je iemand met een "geweldige” camera maar het glas is toch echt minder, een Porsche rijden met 145-bandjes, tja dat gaat hem natuurlijk niet worden…
De camera vervang je veel sneller vanwege voortschrijdende techniek en de levensduur... that's the world of today!
Ik hou van actiefotografie, nl. luchtvaart (mil), sport (gymnastics/hockey/voetbal), autosport etc.
Daarnaast gebruik ik (semi)professioneel spul, ik zou graag pro willen zijn (en mijn geld ermee verdienen), maar eerlijk gezegd ben ik toch nog steeds amateur en eigenlijk vind ik dat wel goed zo....
Een fotoliefhebber!
Nice thread, ik voel me nog niet zo oud maar toch.... ook ik ben het helemaal eens met Kees.
Het enige vervelende is dat camera's net als pc's zijn geworden, namelijk als je z'n ding koopt is ie al veroudert, vroeger (ehumm) kocht je een goede body een leuke lens en je kon er minstens 10 jaar of langer mee doen, nu is dat heel anders de techniek gaat zo snel dat je spullen snel veroudert zijn.
Technisch een kloppend verhaal, maar is het echt veroudert? het is maar wat je er mee doet, ik blijf bij mijn standpunt dat de fotograaf, het glas nog steeds belangrijker zijn dan de camera.
Ik heb mijn oude Nikon schuifzuim ( 80-210mm/f2.8 ) 20 jaar gebruikt en met veel plezier, camera-express gaf er zelfs nog 250 euries voor, nu heb ik weer geïnvesteerd in goed glas nl. de 70-200mm/f2.8 VRII, hopelijk kan ik hier weer 10 á 15 jaar mee verder.
Hoe vaak je iemand met een "geweldige” camera maar het glas is toch echt minder, een Porsche rijden met 145-bandjes, tja dat gaat hem natuurlijk niet worden…
De camera vervang je veel sneller vanwege voortschrijdende techniek en de levensduur... that's the world of today!
Ik hou van actiefotografie, nl. luchtvaart (mil), sport (gymnastics/hockey/voetbal), autosport etc.
Daarnaast gebruik ik (semi)professioneel spul, ik zou graag pro willen zijn (en mijn geld ermee verdienen), maar eerlijk gezegd ben ik toch nog steeds amateur en eigenlijk vind ik dat wel goed zo....
Een fotoliefhebber!
grtz. Attila the Hun.
Nikonian
Photo58nl
Nikonian
Photo58nl
- Roel van Gestel
- Scramble Junior
- Posts: 128
- Joined: 04 Sep 2005, 22:50
- Type of spotter: ***** luxury
- Subscriber Scramble: Nope
- Location: Kaatsheuvel, The Netherlands
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Kees, wat een kloppend en top-geschreven verhaal!
Ik herken me er natuurlijk ook erg in. Begonnen met een Praktica B100 en heel lang de Minolta X300 met steeds beter glaswerk (wat was dat een topcamera!). Nu aan de Nikon met 5000d en 90d. Wat er vóór de lens te zien is, is steeds minder geworden. Maar wat kunnen we toch allemaal mooie scherpe plaatjes maken, en croppen en een beetje ruis wegdoen.
Ik herinner me inderdaad van die spottersavondjes met cola en chips, kijkend naar 56 F-16's op de flighline, of 34 RF-4C's van de-een-of-andere ANG-unit. Zwijmelend bij verhalen van hen die de F-105's op Sculthorpe hadden gezien...
Anno het digitale-nu is het allemaal anders. Individualisme is ook hier (natuurlijk) gegroeid, het hoort bij de maatschappij. Wat ik inderdaad opvallend vind is dat er zoveel 'professionele fotosites' zijn van die schilders, kappers, timmerlui en academisch opgeleiden. Prachtig allemaal, maar het is niet ondenkbaar dat die sites worden benut om bezoekjes los te peuteren in het buitenland en dat stil te houden. Individualisme.
Het gaat altijd om het plaatje en het glaswerk. 5 of 8 frames per seconde is per definitie niet meer dan een microscopische aanvulling op de concrete mogelijkheden. 12 of 16 miljoen pixels tonen alleen verschil op billboards. Maar de wens het mooiste, duurste en beste te bezitten is iets van alle tijden. Het aanbod is nu alleen veel sneller aan vervanging toe. Een beetje DSLR is na 3-4 jaar outdated. Kijk naar die Nikon 90d die ik pas heb. Model is 'alweer' 3 jaar oud, maar ik ben toch gevallen voor zijn uitstraling, bewezen degelijkheid en duurzaamheid. Als basis van meer glas als ik centjes heb.
Als we elkaar het licht in de ogen (blijven) gunnen en bedenken dan 99,9% der mensheid dit een wazige hobby vindt, kan relativering ook leiden tot meer acceptatie en relativering. Kortom, to quote Crizz, je slaat de spijker op z'n kop met je uiteenzetting.
Ik herken me er natuurlijk ook erg in. Begonnen met een Praktica B100 en heel lang de Minolta X300 met steeds beter glaswerk (wat was dat een topcamera!). Nu aan de Nikon met 5000d en 90d. Wat er vóór de lens te zien is, is steeds minder geworden. Maar wat kunnen we toch allemaal mooie scherpe plaatjes maken, en croppen en een beetje ruis wegdoen.
Ik herinner me inderdaad van die spottersavondjes met cola en chips, kijkend naar 56 F-16's op de flighline, of 34 RF-4C's van de-een-of-andere ANG-unit. Zwijmelend bij verhalen van hen die de F-105's op Sculthorpe hadden gezien...
Anno het digitale-nu is het allemaal anders. Individualisme is ook hier (natuurlijk) gegroeid, het hoort bij de maatschappij. Wat ik inderdaad opvallend vind is dat er zoveel 'professionele fotosites' zijn van die schilders, kappers, timmerlui en academisch opgeleiden. Prachtig allemaal, maar het is niet ondenkbaar dat die sites worden benut om bezoekjes los te peuteren in het buitenland en dat stil te houden. Individualisme.
Het gaat altijd om het plaatje en het glaswerk. 5 of 8 frames per seconde is per definitie niet meer dan een microscopische aanvulling op de concrete mogelijkheden. 12 of 16 miljoen pixels tonen alleen verschil op billboards. Maar de wens het mooiste, duurste en beste te bezitten is iets van alle tijden. Het aanbod is nu alleen veel sneller aan vervanging toe. Een beetje DSLR is na 3-4 jaar outdated. Kijk naar die Nikon 90d die ik pas heb. Model is 'alweer' 3 jaar oud, maar ik ben toch gevallen voor zijn uitstraling, bewezen degelijkheid en duurzaamheid. Als basis van meer glas als ik centjes heb.
Als we elkaar het licht in de ogen (blijven) gunnen en bedenken dan 99,9% der mensheid dit een wazige hobby vindt, kan relativering ook leiden tot meer acceptatie en relativering. Kortom, to quote Crizz, je slaat de spijker op z'n kop met je uiteenzetting.
Советские пилоты - железные люди!
Check out my aviation pics @ http://www.pbase.com/roel
Check out my aviation pics @ http://www.pbase.com/roel
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Grappig, hier ben ik het namelijk niet mee eens. Iemand met topmateriaal op de FRIAT tribune maakt m.i. mooiere platen dan het volk dat met ellebogenwerk een plekje langs de lijn moet bemachtigen en daar een consumentencamera in stelling brengt.Crizz wrote:Hiermee sla je de spijker op z'n kop!Geniet er gewoon van en bedenk dat het vakmanschap altijd meer bepalend is dan het gereedschap.
Ik ben overigens geen FRIAT lid, sterker nog ben er de laatste tien jaar maar twee keer geweest.
Greetz,
Patrick
Patrick
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Topmateriaal en een mooi plekke zijn allerminst garantie voor goede platen, net zoals een consumtencamera niet garant staat voor zooi. Fotograferen is IMO meer dan alleen scherpte of mm's. 'The eye', daar gaat het om. Vakmanschap is meesterschap, en een vakman weet zelfs uit het grootste prul nog een mooie plaat te toveren.
Last edited by evhest on 26 Jul 2011, 15:31, edited 1 time in total.
Answers will be questioned.....
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Dat is logisch wat jij zegt; topspullen topplekkie .....maar, misschien wel zeer slechte fotograaf.SquAdmin wrote:Grappig, hier ben ik het namelijk niet mee eens. Iemand met topmateriaal op de FRIAT tribune maakt m.i. mooiere platen dan het volk dat met ellebogenwerk een plekje langs de lijn moet bemachtigen en daar een consumentencamera in stelling brengt.
Dus is het toch waar wat Kees zegt, want als je het omdraait ; "Iemand met een consumentencamera op de FRIAT tribune maakt m.i. mooiere platen dan het volk dat met ellebogenwerk een plekje langs de lijn moet bemachtigen en daar topmateriaal in stelling brengt"
Het gaat dus om het vakmanschap, van de persoon.
Kier
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Leuk om in een topic dat "Go with the flow" heet eens even lekker tegen de stroom in te zwemmen
Is de meerderheid het wel met me eens dat een goede fotograaf met topmateriaal meer mooie platen zal maken dan met consumerkits?
En idem dito voor een slechte fotograaf?
Is de meerderheid het wel met me eens dat een goede fotograaf met topmateriaal meer mooie platen zal maken dan met consumerkits?
En idem dito voor een slechte fotograaf?
Greetz,
Patrick
Patrick
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Een goed fotograaf maakt mooie foto's omdat ie een goede fotograaf is.
Answers will be questioned.....