(Vernieuwd) Twente Airport
Forum rules
(Vernieuwd) Twente Airport
Minister Bos moet na antwoord Europese Commissie aanbesteding vliegveld Twente stopzetten
Nederland heeft zich bij het toekennen van de miljoenensubsidie aan luchthaven Twente niet aan de Europese mededingingsregels gehouden. Dat antwoordde de Europese Commissie op vragen van GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg. GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak vraagt vandaag opheldering aan minister Bos. De staatssteun van 3 miljoen aan luchthaven Twente staat opnieuw ter discussie. De lopende aanbestedingsprocedure moet worden stopgezet.
Nederland wil luchthaven Twente openstellen voor commerciële burgerluchtvaart. Geen enkele exploitant wil daar zijn vingers aan branden. Kathalijne Buitenweg: “Ik vermoed omdat het niet rendabel is. Dat is ook niet zo gek omdat 60 kilometer van Twente al commerciële burgerluchtvaart plaatsvindt, op de luchthaven van Münster Osnabrück. Het luchthavenbeleid moet veel Europeser bekeken worden. Het is een verspilling van belastinggeld als lidstaten flink investeren in de ontwikkeling van regionale luchthavens terwijl er bij de buren faciliteiten genoeg zijn.“Om exploitanten alsnog te verleiden heeft het Rijk drie miljoen op tafel gelegd.
GroenLinks is altijd tegen het openhouden van luchthaven Twente geweest. Niet alleen omdat het onnodig is maar vooral ook omdat het schadelijk is voor mens en milieu. Kathalijne Buitenweg: “Vliegtuiglawaai en vieze lucht spreiden zich door de groei van regionale luchthavens als een inktvlek boven Nederland en Europa uit. Dit met alle gevolgen van dien voor onze gezondheid en die van onze kinderen.
“De antwoorden van de Europese Commissie moeten een enorme teleurstelling zijn voor de Nederlandse regering. Een aantal weken geleden vernietigde de Raad van State ook al de plannen voor een baanverlenging op luchthaven Eelde. Ook die plannen hadden bij de Europese Commissie aangemeld moeten worden, maar ook toen had het kabinet dat niet gedaan.
Vandaag vraagt GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak opheldering aan minister Bos. Het kabinet is nu in een maand tijd twee keer door de mand gevallen. GroenLinks vraagt zich af of de Europese regels wel zijn gevolgd bij de publieke financiering aan luchthaven Lelystad en luchthaven Eindhoven. Wijnand Duyvendak: “Voorlopig moet Nederland de publieke financiering aan alle regionale luchthavens opschorten. Eerst moet uitgezocht worden welke publieke financiering wel en welke niet aan de Europese regels voldoet. Maar afgezien van die hele mededingingsdiscussie vind ik eigenlijk dat luchthavens sowieso hun eigen broek op moeten houden. Waarom zouden we het schaden van milieu en volksgezondheid subsidiëren?”
PB Groen Links - Wed 2 Jul 2008 om 10.34u
Nederland heeft zich bij het toekennen van de miljoenensubsidie aan luchthaven Twente niet aan de Europese mededingingsregels gehouden. Dat antwoordde de Europese Commissie op vragen van GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg. GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak vraagt vandaag opheldering aan minister Bos. De staatssteun van 3 miljoen aan luchthaven Twente staat opnieuw ter discussie. De lopende aanbestedingsprocedure moet worden stopgezet.
Nederland wil luchthaven Twente openstellen voor commerciële burgerluchtvaart. Geen enkele exploitant wil daar zijn vingers aan branden. Kathalijne Buitenweg: “Ik vermoed omdat het niet rendabel is. Dat is ook niet zo gek omdat 60 kilometer van Twente al commerciële burgerluchtvaart plaatsvindt, op de luchthaven van Münster Osnabrück. Het luchthavenbeleid moet veel Europeser bekeken worden. Het is een verspilling van belastinggeld als lidstaten flink investeren in de ontwikkeling van regionale luchthavens terwijl er bij de buren faciliteiten genoeg zijn.“Om exploitanten alsnog te verleiden heeft het Rijk drie miljoen op tafel gelegd.
GroenLinks is altijd tegen het openhouden van luchthaven Twente geweest. Niet alleen omdat het onnodig is maar vooral ook omdat het schadelijk is voor mens en milieu. Kathalijne Buitenweg: “Vliegtuiglawaai en vieze lucht spreiden zich door de groei van regionale luchthavens als een inktvlek boven Nederland en Europa uit. Dit met alle gevolgen van dien voor onze gezondheid en die van onze kinderen.
“De antwoorden van de Europese Commissie moeten een enorme teleurstelling zijn voor de Nederlandse regering. Een aantal weken geleden vernietigde de Raad van State ook al de plannen voor een baanverlenging op luchthaven Eelde. Ook die plannen hadden bij de Europese Commissie aangemeld moeten worden, maar ook toen had het kabinet dat niet gedaan.
Vandaag vraagt GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak opheldering aan minister Bos. Het kabinet is nu in een maand tijd twee keer door de mand gevallen. GroenLinks vraagt zich af of de Europese regels wel zijn gevolgd bij de publieke financiering aan luchthaven Lelystad en luchthaven Eindhoven. Wijnand Duyvendak: “Voorlopig moet Nederland de publieke financiering aan alle regionale luchthavens opschorten. Eerst moet uitgezocht worden welke publieke financiering wel en welke niet aan de Europese regels voldoet. Maar afgezien van die hele mededingingsdiscussie vind ik eigenlijk dat luchthavens sowieso hun eigen broek op moeten houden. Waarom zouden we het schaden van milieu en volksgezondheid subsidiëren?”
PB Groen Links - Wed 2 Jul 2008 om 10.34u
Re: Twenthe (EHTW/ENS) - 2008
En het definitieve besluit moet vandaag komen, zegt luchtvaartnieuws.nl
ENSCHEDE - Het Rijk, de gemeente Enschede en de provincie Overijssel maken dinsdag (30 juni) bekend of de Luchthaven Twente moet sluiten of een doorstart krijgt. Eind vorig jaar gaf het kabinet al aan het vliegveld in Enschede permanent open te willen houden. De partijen participeren in de zogeheten Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM).
Eind 2007 sloot de militaire luchtmachtbasis. Wel bleef het vliegveld open voor klein zakelijk en recreatief vakantieverkeer. In november maakte het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekend dat de regionale luchthavens van Eindhoven, Lelystad en Twente de overloop van het drukke Schiphol moeten opvangen. Toch blijven alternatieven voor het terrein in beeld, aldus een woordvoerster van VTM maandag.
Voor de toekomst van de voormalige luchtmachtbasis zijn al diverse scenario's geschetst. De VTM moet een keuze maken uit een variant met welzijn, sport, natuur en zorg op het terrein van circa 100 hectare of een luchthaven met daarbij behorende bedrijven. Op 3 en 4 juli worden publiek en omwonenden voorgelicht over de toekomstplannen tijdens de Publieksdagen Luchthaven Twente.
ENSCHEDE - Het Rijk, de gemeente Enschede en de provincie Overijssel maken dinsdag (30 juni) bekend of de Luchthaven Twente moet sluiten of een doorstart krijgt. Eind vorig jaar gaf het kabinet al aan het vliegveld in Enschede permanent open te willen houden. De partijen participeren in de zogeheten Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM).
Eind 2007 sloot de militaire luchtmachtbasis. Wel bleef het vliegveld open voor klein zakelijk en recreatief vakantieverkeer. In november maakte het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekend dat de regionale luchthavens van Eindhoven, Lelystad en Twente de overloop van het drukke Schiphol moeten opvangen. Toch blijven alternatieven voor het terrein in beeld, aldus een woordvoerster van VTM maandag.
Voor de toekomst van de voormalige luchtmachtbasis zijn al diverse scenario's geschetst. De VTM moet een keuze maken uit een variant met welzijn, sport, natuur en zorg op het terrein van circa 100 hectare of een luchthaven met daarbij behorende bedrijven. Op 3 en 4 juli worden publiek en omwonenden voorgelicht over de toekomstplannen tijdens de Publieksdagen Luchthaven Twente.
Re: Twenthe (EHTW/ENS) - 2008
ook weer van luchtvaartnieuws.nl
ENSCHEDE - Twente krijgt een nieuwe, compacte luchthaven. Dat hebben de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en het Rijk dinsdag (30 juni) bekendgemaakt. Volgens het samenwerkingsverband Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) biedt dit de beste kansen voor een economisch sterker en duurzamer Twente.
De VTM heeft een keuze gemaakt tussen een variant met of zonder luchthaven op het terrein van de in 2007 gesloten luchtmachtbasis. Er volgt nog een inspraakprocedure. Ook dienen de gemeente Enschede, provincie Overijssel en de Tweede Kamer besluiten te nemen.
Volgens een kosten-batenanalyse levert een compacte luchthaven, met een capaciteit van maximaal 1,2 miljoen passagiers per jaar, de grootste bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid. Het aantal extra banen wordt geschat op ruim 2700. Er komen verder bedrijven, woningen en groenvoorzieningen.
De luchthaven met aanverwante bedrijvigheid wordt aan de noordkant van het terrein bij de A1 geconcentreerd. De VTM verwacht dat vanaf 2011 vliegverkeer mogelijk is. Ten zuiden van de terminal en de landingsbaan wordt circa 130 hectare nieuw groen aangeplant. De ruim tweehonderd geplande woningen komen hoofdzakelijk in het zuidoosten van het plangebied.
Volgens wethouder Eric Helder van de gemeente Enschede valt het geluidsniveau in de woningen ruim binnen de gestelde normen. De luchthaven levert volgens de gemeente zelfs een derde minder geluidshinder op dan de voormalige militaire vliegbasis. Er komen geen nachtvluchten.
Een alternatief plan zonder luchthaven van de Stichting Alternatieven Vliegveld Twente (SAVT) valt in de ogen van VTM af. Vooral de werkgelegenheid en de economische versterking van het gebied gaven de doorslag voor het plan met luchthaven, aldus wethouder Helder.
De SAVT en milieuorganisaties zijn faliekant tegen de nieuwe luchthaven wegens de lange terugverdientijd en de gevolgen voor het milieu. Bovendien menen zij dat zorgfuncties en landschappelijk wonen meer rendement opleveren.
ENSCHEDE - Twente krijgt een nieuwe, compacte luchthaven. Dat hebben de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en het Rijk dinsdag (30 juni) bekendgemaakt. Volgens het samenwerkingsverband Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) biedt dit de beste kansen voor een economisch sterker en duurzamer Twente.
De VTM heeft een keuze gemaakt tussen een variant met of zonder luchthaven op het terrein van de in 2007 gesloten luchtmachtbasis. Er volgt nog een inspraakprocedure. Ook dienen de gemeente Enschede, provincie Overijssel en de Tweede Kamer besluiten te nemen.
Volgens een kosten-batenanalyse levert een compacte luchthaven, met een capaciteit van maximaal 1,2 miljoen passagiers per jaar, de grootste bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid. Het aantal extra banen wordt geschat op ruim 2700. Er komen verder bedrijven, woningen en groenvoorzieningen.
De luchthaven met aanverwante bedrijvigheid wordt aan de noordkant van het terrein bij de A1 geconcentreerd. De VTM verwacht dat vanaf 2011 vliegverkeer mogelijk is. Ten zuiden van de terminal en de landingsbaan wordt circa 130 hectare nieuw groen aangeplant. De ruim tweehonderd geplande woningen komen hoofdzakelijk in het zuidoosten van het plangebied.
Volgens wethouder Eric Helder van de gemeente Enschede valt het geluidsniveau in de woningen ruim binnen de gestelde normen. De luchthaven levert volgens de gemeente zelfs een derde minder geluidshinder op dan de voormalige militaire vliegbasis. Er komen geen nachtvluchten.
Een alternatief plan zonder luchthaven van de Stichting Alternatieven Vliegveld Twente (SAVT) valt in de ogen van VTM af. Vooral de werkgelegenheid en de economische versterking van het gebied gaven de doorslag voor het plan met luchthaven, aldus wethouder Helder.
De SAVT en milieuorganisaties zijn faliekant tegen de nieuwe luchthaven wegens de lange terugverdientijd en de gevolgen voor het milieu. Bovendien menen zij dat zorgfuncties en landschappelijk wonen meer rendement opleveren.
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Twenthe (EHTW/ENS) - 2008
er gloort hoop... hopelijk is de recessie dan weer voorbij en kan twente (eindelijk eens een keer) meeprofiteren van de groei in de luchtvaart...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
Gelet op de 6000 JSF's die gebouwd gaan worden, is het misschien een idee om Twente ook als extra locatie voor Woensdrechtse Maintenance Valley aan te wijzen. Op Woensdrecht gaat al dat onderhoud denk ik niet passen namelijk.
Groeten,
Stefan
(niet al te serieus bezig)
Groeten,
Stefan
(niet al te serieus bezig)
- Bassie76
- Scramble Senior
- Posts: 377
- Joined: 25 Sep 2003, 21:04
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Bassie76
- Location: Oldenzaal
- Contact:
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
Leuk hoor dat men weer commercieel wil gaan vliegen vanaf Twente. Ik vraag me alleen af waar ze die 2700 arbeidsplaatsen en 1,5 miljoen passagiers per jaar vandaan willen gaan halen....
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
...elke kofferslingerende part-time vakantiewerkstudent tellen als 1 baanBassie76 wrote:Leuk hoor dat men weer commercieel wil gaan vliegen vanaf Twente. Ik vraag me alleen af waar ze die 2700 arbeidsplaatsen en 1,5 miljoen passagiers per jaar vandaan willen gaan halen....
maar zonder dollen, alle regionale luchthavens hebben de afgelopen jaren een onstuimige groei doorgemaakt, dus waarom zou twente als de crisis voorbij is straks niet ook gewoon aan mee kunnen doen? Denk dat vliegvelden als eelde en eindhoven best veel banen en bedrijvigheid genereren, en fraaie nieuwbouw. Op twn daarentegen werkt nu anderhalve man en een paardekop, en staat er nog steeds dezelfde trieste houten keet als stationsgebouw.. (nog maar een paar jaar geleden kon je er niet eens cappucino krijgen )
en die 1,5 is uiteindelijk he, maar dan zijn we nog wel een paar jaar verder... (van mij mag het)
Hoe gek het ook klinkt, ik denk wel dat de natuur winnaar is. Ik weet dat ten tijde van vliegbasis de natuur beter beschermd werd dan bij welke andere besteming ook. Op een vliegveld heb je nu eenmaal geen vervuilende, schreeuwende, loslopende, lawaaiige, peukengooiende mensen (behalve in de terminal dan duh..) Hoop dat ook de milieuboefjes eens over hun primaire onderbuikgevoel heen willen stappen en wikllen inzien dat het voor de vele poelen en bosjes op twente een te gekke beslissing is...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 937
- Joined: 23 Sep 2002, 00:02
- Type of spotter: Een die naar vliegtuigen kiekt
- Location: EHTW
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Gilze het onderhoud gaat doen voor de JSF....
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
Een heliveld??? Nee, dat wordt Woensdrecht, met het meeste werk voor Stork/Fokker.Brian wrote:Ik meen ergens gelezen te hebben dat Gilze het onderhoud gaat doen voor de JSF....
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Boudewijn van Oirschot
- Scramble Master
- Posts: 2746
- Joined: 16 Feb 2007, 18:16
- Type of spotter: Wat niet?
- Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
- Location: Tilburg, NB
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
Hmm, Polecat... wij hadden die discussie laatst ook, over Twenthe Airport. En die 1,5 miljoen passagiers dat is nogal een hoge verwachting. Dat zijn wel ongeveer 4100 passagiers per dag als de luchthaven 365 dagen open is. Dat halen ze niet alleen uit vakantievluchten neem ik aan. En voor easyJet is het ook niks, want die hebben over de grens al Keulen en Dortmund (toch?!) en anders was EZY al wel eerder naar Eindhoven, Groningen of Maastricht (route zelfs gestopt een paar jaar terug) gegaan. Dan zou het uit andere low cost carriers moeten komen naast Ryanair, wat dan nog het meest voor de hand ligt.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun het Oosten van NL best een nieuw vliegveld op lange autoritten te voorkomen, maar de doelen die nu gesteld worden kosten nog jaren om gerealiseerd te worden en dan nog heb ik er weinig vertrouwen in.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun het Oosten van NL best een nieuw vliegveld op lange autoritten te voorkomen, maar de doelen die nu gesteld worden kosten nog jaren om gerealiseerd te worden en dan nog heb ik er weinig vertrouwen in.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er weer fighters naar Gilze komen. Ik denk ook dat ik dat niet meer mee ga maken.aviodromefriend wrote:Een heliveld??? Nee, dat wordt Woensdrecht, met het meeste werk voor Stork/Fokker.Brian wrote:Ik meen ergens gelezen te hebben dat Gilze het onderhoud gaat doen voor de JSF....
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
denk ook niet dat je het in de loco's moet zoeken, eerder in twente's trots Arkefly Ik zou eerder voor een Groningen-Eelde benadering gaan dan je door een stel boefjes als Ryanairte laten "gijzelen". Dan maar iets langzamer groeien.... Die 1,2 miljoen is echt lange termijn, geloof echt niet dat dat snel zal gaan, al is het wel ideaal om tijdens een recessie de zaak voor te bereieden voor de nieuwe groeistuipen die de luchtvaart ongetwijfeld zal krijgen als de wereldeconomie weer aantrekt.Boudewijn van Oirschot wrote:Hmm, Polecat... wij hadden die discussie laatst ook, over Twenthe Airport. En die 1,5 miljoen passagiers dat is nogal een hoge verwachting. Dat zijn wel ongeveer 4100 passagiers per dag als de luchthaven 365 dagen open is. Dat halen ze niet alleen uit vakantievluchten neem ik aan. En voor easyJet is het ook niks, want die hebben over de grens al Keulen en Dortmund (toch?!) en anders was EZY al wel eerder naar Eindhoven, Groningen of Maastricht (route zelfs gestopt een paar jaar terug) gegaan. Dan zou het uit andere low cost carriers moeten komen naast Ryanair, wat dan nog het meest voor de hand ligt.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun het Oosten van NL best een nieuw vliegveld op lange autoritten te voorkomen, maar de doelen die nu gesteld worden kosten nog jaren om gerealiseerd te worden en dan nog heb ik er weinig vertrouwen in.
.
Als je naar potentie kijkt kun je wat mij betreft naar alles in de cirkel Emmen, zwolle, apeldoorn, deventer, arnhem kijken, da's allemaal een uurtje rijden en ook nog eens alleen maar autoweg, de A1 ligt heel dicht bij het vliegveld, dus geen vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
Door de plannen voor Twenthe ontstaat in ieder geval onrust op Münster-Osnabrück:
http://www.airliners.de/nachrichten/ber ... ueck/18541
zeker nu de verlenging van de startbaan van FMO van 2.170 mtr naar 3.600mtr vertraagd worden door de ligging in het Natura-2000-gebied:
http://www.airliners.de/nachrichten/ber ... ffen/18523
http://www.airliners.de/nachrichten/ber ... ueck/18541
zeker nu de verlenging van de startbaan van FMO van 2.170 mtr naar 3.600mtr vertraagd worden door de ligging in het Natura-2000-gebied:
http://www.airliners.de/nachrichten/ber ... ffen/18523
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"?Polecat wrote:Als je naar potentie kijkt kun je wat mij betreft naar alles in de cirkel Emmen, zwolle, apeldoorn, deventer, arnhem kijken, da's allemaal een uurtje rijden en ook nog eens alleen maar autoweg, de A1 ligt heel dicht bij het vliegveld, dus geen vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"...
Ik kan met meer dan 200 km/uur richting de afslag richting Weeze en dan met 100 km/uur het laatste stukje afleggen... dat lukt met de A1 niet!
Groeten,
Stefan
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
Tja, je kunt ook met 200 over de A1 (mag alleen niet) en in Duitsland is ook maar een klein stukje!
Ik weet niet wat dan de parkeer kosten zullen worden op Twente (was gratis), op Weeze moet je ook al aardig in de buidel tasten (nog meer als een goedkope ticket van Ryanair).
Van mij mag Twente weer gewoon open gaan.
Weet van ongeveer 20 jaar geleden van Münster-Osnabruck, daar was ook heel weinig te beleven, en als je nu ziet......
Groeten Marco
Ik weet niet wat dan de parkeer kosten zullen worden op Twente (was gratis), op Weeze moet je ook al aardig in de buidel tasten (nog meer als een goedkope ticket van Ryanair).
Van mij mag Twente weer gewoon open gaan.
Weet van ongeveer 20 jaar geleden van Münster-Osnabruck, daar was ook heel weinig te beleven, en als je nu ziet......
Groeten Marco
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: (Vernieuwd) Twente Airport
Zou kunnen hoor, maar ik ben binnen een uurtje in düsseldorf, in een goeie anderhalf uur op spl. Weeze is qua kilometers minder dan dussy, alleen schiet het niet echt op is mijn ervaring van de twee vluchten die ik daar ooit vanaf weeze gemaakt heb... (toegegeven , is wel een paar jaar geleden)Stefan wrote: vertragend "niederrhein/weeze-lokale-wegen-gedoe"?
Ik kan met meer dan 200 km/uur richting de afslag richting Weeze en dan met 100 km/uur het laatste stukje afleggen... dat lukt met de A1 niet!
Groeten,
Stefan
En juist dat binnedoor gedoe heeft twn straks helemaal niet meer, ze zitten 1,5 km van de "pan-europese snelweg Dublin-Moskou" beter bekend als de A1
En inderdaad is het verschil tussen FMO en twente dat in de afgelopen 20 jaar is ontstaan schrijnend. Een van de twee heeft de slag totaal gemist, en da's niet FMO....
I have never drunk milk, and I never will . . . .