Hi Erik,Key wrote:Scramble heeft enige tijd geleden zoals bekend besloten de koers wat te veranderen, met name via de overstap naar het Engels, teneinde langer te kunnen overleven dan wanneer we dat niet gedaan hadden. Die mogelijkheid heeft natuurlijk niet iedere organisatie. Ik ben blij dat wij het wel gedaan hebben (ondanks de risico's en de nadelen) en ik vind het heel zonde dat Airnieuws nu overkomen is wat wij op termijn ook vreesden.
Erik
Ik zat me net hetzelfde te bedenken. Hartstikke sneu, vooral voor de mensen die er jaren hun ziel en zaligheid in hebben gestoken.
Als ik het op een rijtje zet dan is de afgelopen week een opmerkelijke geweest met het verlies van zowel Airnieuws als de HAT. Zijn dat dan toch de eerste echte tastbare tekenen van de teloorgang van de hobby? Iedereen "langs het hek" had al langer opgemerkt dat het aantal aanhangers van de hobby terugloopt, helemaal in de militaire hoek. Voor mezelf zie ik verschillende oorzaken:
- De verhoging van de gemiddelde leeftijd met al z'n sociale gevolgen, veroorzaakt door beperkte jonge aanwas
- De introductie van gratis massa communicatie middels het internet, waardoor mensen gerichter te werk gaan
- De overgang van analoge naar digitale fotografie die het verzamelen van vliegtuigdia's als hobby langzaam maar zeker de das om doet
- Het aanbod aan vliegactiviteiten, vliegvelden en leuke plekjes om te hobbyen
- De sociale verschuiving van activiteiten van buitenshuis (sport en hobby) naar binnen (gamen, interneten televisie)
Je gaf al aan dat ook Scramble had opgemerkt dat het verval dreigde, en dat ze daarop hebben geanticipeerd middel de verandering van voertaal. Dat heeft destijds een hoop stof doen opwaaien, maar inmiddels hoor ik er niemand meer over. Wat dat betreft is het net als reorganisaties binnen het bedrijfsleven en veranderingen in de sociale structuur. Kun je je de oproer nog herinneren dat de OV-studentenkaart werd ingevoerd ? Wat zou er gebeuren als je dat zou terugdraaien ? Wederom oproer waarschijnlijk. Kennelijk went de nieuwe structuur uiteindelijk dus wel en is het vooral de verandering waar mensen tegenaan schoppen.
Maar kunnen jullie na twee jaar engelstalige Scrambles nu een idee geven van het resultaat van de omschakeling ? Hebben jullie meer leden gewonnen dan verloren ? En denk je dat het Scramble voorlopig heeft gered van hetzelfde lot als Airnieuws nu is overkomen ? En hoe zien jullie de toekomst van Scramble in de komende jaren ?
Wat mijn eigen hobby betreft bemerk ik dt ik steeds extremer word. Een dagje langs het hek is zeldzaam geworden, en de trips worden steeds meer resultaat gericht. Liever minder doen, maar wel op de perfecte manier dan meer doen op modale wijze.
Hoe zit dat bij de andere lezers en hoe ervaren jullie de ontwikkelingen binnen de hobby ?
Benieuwde groetjes,
Iwan