Fouten op SBS-1 radar

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Burry
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 927
Joined: 17 Feb 2004, 20:39
Location: Sittard
Contact:

Fouten op SBS-1 radar

Post by Burry »

Kom regelmatig fouten tegen op de radar.Nou lijkt het me wel eens leuk om die op te sommen.

Vandaag op SBS1 YR-VXS een B773 van Air France :lol:

en ook de YR-VXW
User avatar
Arnoud
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 314
Joined: 03 Feb 2007, 20:21
Type of spotter: Civil numbercruncher
Subscriber Scramble: Arnoud

Post by Arnoud »

Deze ook leuk : Vandaag om 19.45 op 32.000ft de D-ABAD van Air Berlin
van Oost naar West met als type-aanduiding Douglas DC-7C en vluchtnr. BER208Y.
Volgens mij moet dit een B738 zijn, òf de DC-7 is toentertijd vervloekt net zoals de Vliegende Hollander, en vliegt al meer dan 40 jaar rond zonder te landen :lol:

Groetjes,
Arnoud
joost
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3303
Joined: 10 Jan 2003, 20:09
Location: Grave
Contact:

Post by joost »

Is geen fout van de SBS-1 maar van de eigenaar van die SBS-1 dat hij/zij de genoemde regi's zo in zijn database heeft staan. Maar ik neem aan dat je dat ook zo bedoelde.

D-ABAD is idd zo een voorbeeld ervan. Was vroeger idd een DC7 maar later ook een B737-300 (of 400) en nu dus een B738. Iemand heeft dus zonder na te denken D-ABAD als een DC7 bestempeld, iedereen neemt database's van elkaar over en sluipt die fout dus overal erin.

Bij Militaire kisten wil het nog wel eens voorkomen dat er een verkeerde tailnummer aan een Hexcode wordt gekoppeld. Onze eigen Klu F-16's zijn daar een mooi voorbeeld van, heb al meerdere keren een kist gelogd die allang in Chilli vloog..

Grtz
Joost
andel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2788
Joined: 18 May 2004, 20:54
Subscriber Scramble: andel
Location: andel noord brabant

Post by andel »

Je kan de juistheid van de gegevens natuurlijk altijd op het net opzoeken ik kijk meestal op
http://www.airframes.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
of op
http://www.gatwickaviationsociety.org.u ... lookup.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
maar zeker met militaire kisten krijg je nooit 1000% zekerheid
User avatar
Arnoud
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 314
Joined: 03 Feb 2007, 20:21
Type of spotter: Civil numbercruncher
Subscriber Scramble: Arnoud

Post by Arnoud »

Is geen fout van de SBS-1 maar van de eigenaar van die SBS-1 dat hij/zij de genoemde regi's zo in zijn database heeft staan. Maar ik neem aan dat je dat ook zo bedoelde.
Tuurlijk, bedoelde ik ook. En bedankt voor de links.
Ik ben een regispotter en kijk mee op de SBS-1 via atcbox.com en vindt het geweldig dat het nu ook vanuit mijn tuin kan.
Maarrrr….. ik log alleen registraties als ik met 100 procent zeker weet dat het ook DAT vliegtuig is met DIE registratie die ik heb gezien.
Nu geven jullie aan dat de registratie in de database fout kan zijn ingevoerd en op de SBS-1 waar ik toegang toe heb zie ik veelal geen mode-S/ hexcode maar een registratie.
Als het dus mogelijk is dat de registratie verkeerd in die database staat, (hoorde via atcbox-forum dat de PH-BFG en PH-BFH weleens verwisselt waren) dan heb je nooit 100 % zekerheid. Ook niet via de door jullie genoemde sites, of zie ik dat verkeerd ?

Voorbeeld : Op 19 maart zag ik van zuid naar noord over mijn huis een Beluga over mijn huis komen met de volgende gegevens : A300ST / F-GSTF/5 / vluchtnr. BGA5TF /FL289.
Ik weet dus de registratie en weet ook inmiddels dat dit vluchtnummer alleen door DEZE Beluga wordt gebruikt. Verder heb ik duidelijk de vorm van deze Beluga met mijn verrekijker kunnen zien op het zelfde punt als waar de radar dit aangeeft.
Maar nu komt het. Ik durf hem echter niet te loggen in mijn opschrijfboekje als zijnde gezien, zie mijn verhaal met verwisseling van 747´s PH-BFG en PH-BFH.
Dat kan natuurlijk ook met die 5 Beluga’s gebeuren.

Zag op 3 april Jet Airways zonder registratie met mode-S code 800386 en vluchtnr. JAI122 ,dan kom ik er via Airframes.org achter dat dit de VT-JEG moet zijn. Is hier ook verwisseling mogelijk of kan ik hem met een gerust hart in mijn boekje opschrijven ?

Zijn er meer die met dit dilemma zitten, en/of wat vinden jullie er van ?

Groetjes,
Arnoud

[/code]
User avatar
Hans
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4047
Joined: 24 Aug 2002, 11:07
Type of spotter: S5 - Military & Civil
Subscriber Scramble: Yep
Location: The Net
Contact:

Post by Hans »

Hoi,
joost wrote:Is geen fout van de SBS-1 maar van de eigenaar van die SBS-1 dat hij/zij de genoemde regi's zo in zijn database heeft staan. Maar ik neem aan dat je dat ook zo bedoelde.
Hmmm, niet per definitie; aan de ene kant is het vullen van die databases die ter beschikking staan van de hobbyisten staan mensen werk, vaak ook zonder officiele lijsten, dus fout gevoelig - zie bovenstaande voorbeelden.
Maar aan de andere kant gebeurd het ingeven van de hex-code in de transponder ook niet altijd foutloos. Zie bijvoorbeeld de N252MY, een 767 van Maxjet die foutief met dezelfde code rondvliegt (vloog?) als de CN-RMV, een 737 van RAM (zie http://www.kinetic-avionics.co.uk/forum ... php?t=5170" onclick="window.open(this.href);return false; )
Arnoud wrote:Zijn er meer die met dit dilemma zitten, en/of wat vinden jullie er van ?
Grappig, toevallig net afgelopen week ook met anderen dezelfde discussie gehad.
Maar om te beginnen, ik denk dat je je besluit om iets wel of niet te doen niet moet laten afhangen hoe Jantje of Pietje dat doen; als jij het leuk vindt en je hebt er zelf voldoende vertrouwen in, dan moet je het gewoon doen.
Ik durf toch wel met een behoorlijk vertrouwen te stellen dat er procentueel minder fouten in die SBS overzichten zitten -zeker civiel- dan in de nummertjes die je van anderen hebt overgenomen, al helemaal als die iemand anders de regi aan jou verteld heeft - heeft ooit een aardig artikel daarover in de AIM gestaan waarbij diverse proefpersonen een bandje met regi's te horen kregen en dat moesten opschrijven; de resultaten waren op z'n zachtst gezegd schokkend. Maar we dwalen beetje af geloof ik :-)

Wordt een ander verhaal als je je log gaat publiceren; dan vind ik het in ieder geval altijd erg belangrijk als je aan bronvermelding doet; of je nou die ene regi van SBS hebt overgenomen, uit een boek of online database hebt achterhaald, whatever.

Maar terug komend op je vraag; ik doe er niet aan (nog niet tenminste); naast de potentiele fouten marge, en ondanks dat ik het hele Mode-S gebeuren wel erg leuk en intrigerend vind, het is gewoon niet mijn hobby.

Groetzzz,

Hans
User avatar
Nlspot2003
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3054
Joined: 06 Sep 2003, 23:06
Location: Haarlem,Eham
Contact:

Re: Fouten op SBS-1 radar

Post by Nlspot2003 »

De Syrian A320 worden meestal als type 747sp aangeduid.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”