Camera verzekering

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply

Hoe heb je je camera apparatuur verzekerd ?

Nee, mijn camera apparatuur is niet verzekerd (geen kosten)
29
32%
Ja, mijn camera apparatuur is meeverzekerd in de reisverzekering (geen extra kosten)
18
20%
Ja, mijn camera apparatuur is onderdeel van mijn inboedelverzekering (10 - 30 euro extra kosten per jaar)
6
7%
Ja, mijn camera apparatuur is apart verzekerd via een kostbaarhedenverzekering (kosten ongeveer 3% van de totale waarde, per jaar)
34
37%
Ja, mijn camera apparatuur is verzekerd, maar anders dan hierboven vermeld (gaarne toelichting)
4
4%
 
Total votes: 91

Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Post by Erik_7Xi »

Toen ik nog in Nederland woonde, had ik alles verzekerd onder de kostbaarheden verzekering met wereld wijde dekking bij Delta Lloyd - via de inboedelverzekering van erhm... (2 persoonen onder een paraplu .).. Dat het spul niet nagelnieuw was of nieuw aangeschaft maakte voor Delta Lloyd helemaal niets uit.

Tijdens een trip naa het midden oosten raakte mijn 1D MkII + 70-200mm f/2.8L beschadigd en moesten naar ETB (Canon) ... ten koste van zo'n 900 euro. Ik heb ETB betaald en de factuur van ETB naar Delta Lloyd gestuurd en het geld werd netjes op mijn rekening gestort.

Tegenwoordig woon ik in Duitsland en heb ik gewoon een speciale verzekering voor professionele fotografen en betaal per jaar ongeveer 260 euro voor meerdere 1D bodies en L lenzen. Niet persee goedkoop maar het neemt wel veel zorgen weg.

D.w.z... MOCHT er wat gebeuren dan baal ik wel enorm als een stekker ..zeker als ik tijdens een trip daardoor geen foto's kan maken of niet alle foto's die ik wilde maken..maar ik weet wel dat de boel verzekerd is en dan ik misschien niet 100% maar wel een groot gedeelte van het geld weer terug kan krijgen.

Een verzekering zal alleen nooit het gelazer, gezeur en pleite foto's kunnen vervangen - maar het helpt de pijn wel iets te verzachten.
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik in een privé email nog een mooie tip. Deze wil ik jullie niet onthouden.
anoniem wrote:"Mijn fotoapparatuur heb ik indertijd verzekerd bij de Nederlandse Bond van Amateurfotografen. Inmiddels is deze bond onderdeel van Smeink Assurantiën BNAFV, die de dekking heeft ondergebracht bij de Generali verzekeringsgroep. Ik betaal 1,75% van de nieuwwaarde. Gedurende de eerste 5 jaar krijg je de oorspronkelijke nieuwwaarde of de huidige nieuwwaarde terug als die hoger is, bij verlies, diefstal etc. Na deze 5 jaar wordt er 10% per jaar gekort. Wat ik zelf doe is dat ik na 10 jaar bekijk of er een camera of een lens uit de verzekering moet worden genomen omdat dan de waarde al is gezakt tot 50% en een vervangbaar type er niet meer is of veel goedkoper is. Dit is natuurlijk een persoonlijke keuze."

Smeink Assurantiën BNAFV
Postbus 1142
3600 BC Maarssen
0346-556444
Uiteraard heb ik gelijk even gegoogled op Smeink Assurantiën BNAFV, en dan word je rechtstreeks naar de site van de Fotobond geleid. Eén van de diensten die de Fotobond aanbied zijn camera verzekeringen. Wellicht leuk om eens verder na te lezen op http://www.fotobond.nl/fotobond_dienste ... ringen.htm.

Ik weet dat diverse mensen zijn wakkergeschud door dit onderwerp, en hopelijk dragen de vele berichten bij in het maken van een keuze.

Groetjes,
Iwan
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

Nee, beter nog van niet, want ik denk dat er veel mensen zijn die dit topic nog niet hebben gelezen vanwege de vakantie. Er hebben pas 34 mensen aan de poll meegedaan, en da's 140 mensen minder dan de vraag over het merk camera dat men gebruikt. Weet bijna zeker dat er daardoor nog veel info aan het zicht onttrokken is.

Dus mensen, laat eens horen waar je verzekerd bent, en hoe...

Doej,
Iwan
Airshow Action
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 293
Joined: 10 Mar 2005, 06:03
Location: Odijk
Contact:

Post by Airshow Action »

Ha Iwan,

Eerst allen een goed 2008 gewenst !!!!!

Ja wederom een leuke topic
Suggestie voor nieuwe topic ??: Hoe krijg je foto apparatuur (laptop etc) mee als handbaggage op airliner vluchten (voor mij 16KG)

Mijn bijdrage voor deze topic:

ik zit bij de wel bekende groene klup uit Apeldoorn in combi met mijn woon/inboedel verzekering
zie hier
http://www.centraalbeheer.nl/assets/bro ... enverz.pdf
Is dus wel aparte : 'Kostbaarheden Buitenshuis Verzekering'
en gelukkig nog niet nodig gehad...

groet

Peter Steehouwer
Peter Steehouwer
Airshow Action Photo Gallery
http://www.steehouwer.com
User avatar
Paul
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 555
Joined: 01 Jun 2003, 08:30
Location: 5351

Post by Paul »

Iwan Bogels wrote:Er hebben pas 34 mensen aan de poll meegedaan, en da's 140 mensen minder dan de vraag over het merk camera dat men gebruikt. Weet bijna zeker dat er daardoor nog veel info aan het zicht onttrokken is.

Dus mensen, laat eens horen waar je verzekerd bent, en hoe...
Iwan, vergeet effe niet dat het gros van die 140 niet met een Pro camera met div. L lenzen rondloopt. Daardoor is het een groot verschil in aanschaf/vervangings waarde voor een pro of semi pro camera (laat ik het specifieke type achterwegen). Een 350D past beter in een reis of kostbaarheden verzekering dan een 1D mkII of III.

Zelf verzekerd bij NPO Assurantiën. Dit is een samenwerkingsverband tussen Nederlandse Publieke Omroep en DSV Assurantiegroep BV. Koste 3% van het totaal bedrag.

Meer op http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1078978

Groet, Paul
User avatar
FISHER01
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3317
Joined: 13 May 2004, 21:33
Type of spotter: DIE HARD
Subscriber Scramble: Yups
Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
Contact:

Post by FISHER01 »

mijn ervaring is dat ze tot 500 euro niet moeilijk doen, met uitkeren. maar daar boven wel, dus dan krijg je (volgens mij) de dagwaarde
greetzz. Jos FISHER01 K.™

Image
User avatar
Iwan Bogels
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2385
Joined: 06 Sep 2002, 06:59
Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Location: N 52°13"31.2 E 4°29"57.5
Contact:

Post by Iwan Bogels »

FISHER01 wrote:mijn ervaring is dat ze tot 500 euro niet moeilijk doen, met uitkeren. maar daar boven wel, dus dan krijg je (volgens mij) de dagwaarde
Hi Jos,

Als dat zo is dan heeft zo ongeveer iedere fotograaf binnen onze hobby een probleem, want ik ken eigenlijk geen camera-lens combinaties die minder kosten dan 500 euro.

Dat maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar de gemiddelde waarde van onze uitrustingen. Zou ik met een bedrag tussen de 1500 - 3000 euro in de goede richting denken ? Als cijfertjes man zou ik er bijna een poll aan wagen.....

Doej,
Iwan
User avatar
Paul
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 555
Joined: 01 Jun 2003, 08:30
Location: 5351

Post by Paul »

Dat maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar de gemiddelde waarde van onze uitrustingen. Zou ik met een bedrag tussen de 1500 - 3000 euro in de goede richting denken ? Als cijfertjes man zou ik er bijna een poll aan wagen..... Iwan
Voor dat bedrag mag je niet eens een kijkje in mijn LowPro nemen!!
Als cijfertjes man zou ik er bijna een poll aan wagen.....
Verbaast dit te lezen met de wetenschap dat jij toch altijd een echte F5 bent (gebleven) en niet de overstap naar een S. versie hebt overwogen als je toch zo verzot bent op cijfertjes :P
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2298
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

Ik heb het zwart op wit staan dat ik het volle bedrag krijg als mijn camera en of lens stuk gaat en niet te maken is :!:
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Post by Erik_7Xi »

FISHER01 wrote:mijn ervaring is dat ze tot 500 euro niet moeilijk doen, met uitkeren. maar daar boven wel, dus dan krijg je (volgens mij) de dagwaarde
Dan mag je toch wel een behoorlijke verzekeringsmaatschappij zoeken :) Delta Lloyd keerde keurig uit bij schade aan mijn lens - waarbij de totale kosten van ETB hoger lagen dan de gebruikelijke waarde van een tweede hands lens.

Iwan Bogels wrote: Dat maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar de gemiddelde waarde van onze uitrustingen. Zou ik met een bedrag tussen de 1500 - 3000 euro in de goede richting denken ? Als cijfertjes man zou ik er bijna een poll aan wagen.....
Zeker weten dat je niet bij de belastingdienst had willen werken ipv bij het spoor? ;) Ik ben toch wel bang dat het richt bedrag een beetje aan de lage kant is. Als ik alles ga optellen kom ik toch uit op hetzelfde bedrag waarvoor ik mijn auto gekocht heb.. dan ga je je toch es achter je oren krabbelen. :roll:
Kleintje Pils
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3073
Joined: 20 May 2003, 18:46
Subscriber Scramble: Kleintje Pils
Location: Leusden
Contact:

Post by Kleintje Pils »

Iwan Bogels wrote: Als cijfertjes man zou ik er bijna een poll aan wagen.....

Doej,
Iwan
Poll (is anoniem) lijkt me een goed idee, om nou in een topic te gaan roepen voor hoeveel je aan apparatuur hebt kan vervelende bijwerkingen hebben...
Remco Donselaar
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1040
Joined: 14 Jun 2003, 23:17
Location: Wellington, NZ

Post by Erik_7Xi »

Kleintje Pils wrote: Poll (is anoniem) lijkt me een goed idee, om nou in een topic te gaan roepen voor hoeveel je aan apparatuur hebt kan vervelende bijwerkingen hebben...
Nou ja, ook diefstal is gedekt.. en ik heb ook een zeer goede aansprakelijkheidsverzekering voor de hond (type: waakhond, gewicht: circa 40 kg. kenmerk: houdt absoluut niet van vreemden). :lol:
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3736
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

Iwan Bogels wrote:Dat maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar de gemiddelde waarde van onze uitrustingen. Zou ik met een bedrag tussen de 1500 - 3000 euro in de goede richting denken ?
Dagwaarde is moeilijk te bepalen, maar als ik het witte geweld op een doorsnee spottersdag aanschouw denk ik dat de gemiddelde nieuwwaarde eerder tussen de 3000 en 4000 zal zitten.
Greetz,

Patrick
User avatar
SquAdmin
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3736
Joined: 21 Feb 2003, 11:04
Location: C a/d Y

Post by SquAdmin »

Iwan Bogels wrote:Dat maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar de gemiddelde waarde van onze uitrustingen. Zou ik met een bedrag tussen de 1500 - 3000 euro in de goede richting denken ?
Dagwaarde is moeilijk te bepalen, maar als ik het witte geweld op een doorsnee spottersdag aanschouw denk ik dat de gemiddelde nieuwwaarde eerder tussen de 3000 en 4000 zal zitten.
Greetz,

Patrick
User avatar
Paul
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 555
Joined: 01 Jun 2003, 08:30
Location: 5351

Post by Paul »

Erik_7Xi wrote:en ik heb ook een zeer goede aansprakelijkheidsverzekering voor de hond (type: waakhond, gewicht: circa 40 kg. kenmerk: houdt absoluut niet van vreemden). :lol:
Noem JIJ dat mormel een Hond???? Verstaat niet eens normaal nederlands :shock:

Maar wat is de meerwaarden van een Poll om te weten met hoeveel Euri's iemand rondloopt... ?
Post Reply

Return to “Photography”