Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
shepherd
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 555
Joined: 17 Nov 2009, 19:07
Subscriber Scramble: shepherd
Location: AMS

Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by shepherd »

Goeie avond!
Ik zat zojuist mijn foto's van vorig jaar St Maarten (Mei) terug te kijken, beetje bewerken enzovoort.
Maar toen, toen stuitte ik op deze foto:
Image

Wat mij opeens opviel is dat de pushback truck nogal wat anders is dan hoe wij/ik ze ken.

Deze zit om de main gear, en wat mij nog het meeste verbaasde is, dat er niemand op of in zit die hem bestuurd. Ook niemand in de buurt die hem lijkt te besturen.
Mijn vragen betreffend dit zijn:
1. Hoe wordt deze pushback truck bestuurd?
2. Waarom zien we dit principe niet op meer vliegvelden (Ik heb ze nooit eerder gezien!).
3. Waarom zit hij om de main gear?

Ik hoop dat jullie me aan een antwoord kunnen helpen!

Fijne avond, groeten.
Jeffrey Schäfer.
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by nuckleuz »

jeffreyklm wrote: 1. Hoe wordt deze pushback truck bestuurd?
Met een afstandsbediening. Er loopt iemand rond het vliegtuig met deze ab.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by Hurricane »

jeffreyklm wrote: Deze zit om de main gear, en wat mij nog het meeste verbaasde is, dat er niemand op of in zit die hem bestuurd. Ook niemand in de buurt die hem lijkt te besturen.
Mijn vragen betreffend dit zijn:
1. Hoe wordt deze pushback truck bestuurd?
2. Waarom zien we dit principe niet op meer vliegvelden (Ik heb ze nooit eerder gezien!).
3. Waarom zit hij om de main gear?.
1. Er loopt voor de neus weldegelijk een persoon met een remote controler.
2. Het is een AirFrance-ding wat alleen op CDG word gedaan bij de Airbus A318, 319, 320.
3. Er schijnt, vanwege bestuurbaarheid, voor het linker main gear te zijn gekozen. De neus zou te riskant zijn in geval van system
failure.
Groeten,
Ron
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12313
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by gatso76 »

jeffreyklm wrote: 2. Waarom zien we dit principe niet op meer vliegvelden (Ik heb ze nooit eerder gezien!).
Jeffrey Schäfer.
Kan mij vergissen, maar volgens mij heb ik het op Brussel ook weleens gezien.
User avatar
PH-BRAD
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2705
Joined: 03 Feb 2010, 15:46
Type of spotter: S3
Location: RTM

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by PH-BRAD »

Op dit filmpje kan je het goed zien:

http://www.youtube.com/watch?v=67G1A-Wsov0
Mvg,

:wink:
User avatar
Chicago
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 449
Joined: 11 Dec 2005, 18:02
Location: Vlaardingen/ EHRD

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by Chicago »

In Australië bij volgens mij Jetstar heb ik het ook een aantal keer gezien.
dat was ook op verschillende velden

Groeten, Thimo
Image
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by Dutchbird »

En in TLS, uit m'n archief:

Image
Image
Grtz,
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble: mipo72
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by mipo72 »

En als je op Youtube iets verder kijkt zie je zelfs dat ze het op Brussel ook doen.
Hieronder zie je het promofilmpje van "Schopff" welke de constructeur is van dit handige apperaat.

http://www.youtube.com/watch?v=9Nc5G_Ex ... re=related

Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
User avatar
miruq
Posts: 8
Joined: 07 Mar 2007, 17:44

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by miruq »

In BRU is dit al minstens 10jaar in gebruik.

We noemen dit een power-push. Zoals eerder vermeld is dit remote controlled. De persoon die verantwoordelijk is voor start-up, bedient het toestel en geeft captain instructies bij het sturen. Het zijn in feite 2 rollen die het maingear omknellen en, als ze in beweging gezet worden, het toestel acheruit bewegen.

Voordelen :
- one man operation
- geen nood aan verschillende towbars

nadelen :
- a/c up to A321
- niet voor alle kleine/lage toestellen geschikt
- max 1 engine start-up during pushback
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by Hurricane »

miruq wrote:In BRU is dit al minstens 10jaar in gebruik.

We noemen dit een power-push. Zoals eerder vermeld is dit remote controlled. De persoon die verantwoordelijk is voor start-up, bedient het toestel en geeft captain instructies bij het sturen. Het zijn in feite 2 rollen die het maingear omknellen en, als ze in beweging gezet worden, het toestel acheruit bewegen.

Voordelen :
- one man operation
- geen nood aan verschillende towbars

nadelen :
- a/c up to A321
- niet voor alle kleine/lage toestellen geschikt
- max 1 engine start-up during pushback
Er zijn zodoende ook schep Tugs in het leven gekomen om het towbar probleem te omzeilen maar ook hier is niet elke kist geschikt voor en de impact op het NLG (nose landing gear) is ook groter dan bij een towbar.

Wel een leuke variatie zo al zijn de vliegers/gebruikers niet al te gelukkig met de power-push (zijn nog steeds n beetje huiverig voor de remote action).
Groeten,
Ron
shepherd
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 555
Joined: 17 Nov 2009, 19:07
Subscriber Scramble: shepherd
Location: AMS

Re: Self service pushback op Parijs Charles de Gaulle?

Post by shepherd »

Bedankt voor de reacties allen! Het is me helemaal duidelijk! Mijn fout dat ik dan geen mannetje er omheen heb zien lopen... Bedankt voor de input! Ik vind het een slim systeem! :)
Post Reply

Return to “'t Praethuys”