Schiphol
Forum rules
![]() |
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3437
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: Schiphol
Om te beginnen zouden al die Midden-Oosterse toko's hier wel leuk zijn 
En het panoramaterras moet vergroot worden zodat je ook de B & G & H gates kan zien

En het panoramaterras moet vergroot worden zodat je ook de B & G & H gates kan zien

- Custom addict
- Scramble Junior
- Posts: 160
- Joined: 17 May 2009, 19:21
- Type of spotter: F3
- Location: Tienhoven
Re: Schiphol
werkzaam bij een overheidsdienst op schiphol, don't get me started :S
Denk dat een leuk begin zou zijn inderdaad het panoramaterras verlengen. Misschien eens die
leeg staande akker die niet gebruikt word bij de kaagbaan eens een tijdelijke plaats maken.
Wat meer leuke intercontinentale toko's die dan ook nog het liefst komen met iets andere kisten
al waar de KLM al jaren de deur plat vliegt.
De beveiliging zal ik helemaal maar men mond over houden :S
Denk dat een leuk begin zou zijn inderdaad het panoramaterras verlengen. Misschien eens die
leeg staande akker die niet gebruikt word bij de kaagbaan eens een tijdelijke plaats maken.
Wat meer leuke intercontinentale toko's die dan ook nog het liefst komen met iets andere kisten
al waar de KLM al jaren de deur plat vliegt.
De beveiliging zal ik helemaal maar men mond over houden :S
Always a different day with aviation
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3437
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: Schiphol
Die oude spottersplek bij de Kaagbaan terug zou ook leuk zijnCustom addict wrote:werkzaam bij een overheidsdienst op schiphol, don't get me started :S
Denk dat een leuk begin zou zijn inderdaad het panoramaterras verlengen. Misschien eens die
leeg staande akker die niet gebruikt word bij de kaagbaan eens een tijdelijke plaats maken.
Wat meer leuke intercontinentale toko's die dan ook nog het liefst komen met iets andere kisten
al waar de KLM al jaren de deur plat vliegt.
De beveiliging zal ik helemaal maar men mond over houden :S

- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Schiphol
Zeker als we gaan generaliseren is dat een goed voornemenCustom addict wrote: De beveiliging zal ik helemaal maar men mond over houden :S

All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Schiphol
Niet omdat ik zelf voor Schiphol werk, maar denk dat Schiphol zijn zaakjes goed op orde heeft.
En ja uiteraard zijn er verbeterbaar punten. Maar dat is overal zo. Ga eens op een paar andere grote luchthavens in de buurt kijken.
De algemene 'wereld' opinie is dat Schiphol het goed doet.
Groeten Martijn
En ja uiteraard zijn er verbeterbaar punten. Maar dat is overal zo. Ga eens op een paar andere grote luchthavens in de buurt kijken.
De algemene 'wereld' opinie is dat Schiphol het goed doet.
Groeten Martijn
*just doing my thing*
Re: Schiphol
Volgens mij zal het aantal airlines niet veel groeien in de komende jaren, ook vanwege de geluidsnormen en de capaciteit op Schiphol. http://www.pbl.nl/nl/publicaties/2005/s ... luidnormen
Ook vanwege het feit dat de KLM vanaf Schiphol een zeer uitgebreid luchtnet heeft samen met Delta Airlines en voor een klein land als Nederland een enorme luchtvloot heeft. (113 vliegtuigen en 14 stuks (B777 en B737) in bestelling) De ICA passagier vloot is op dit moment 66 vliegtuigen groot.
Vergelijk dat met Brussels Airlines in België (in oppervlakte ongeveer even groot als Nederland), die hebben maar 5 ICA kisten. Daarom neemt het aantal maatschappijen (ook uit het Midden Oosten) op Brussel nog toe en zie je maatschappijen, die vroeger op Schiphol vlogen daar naartoe verdwijnen. (lees: minder concurrentie)
Vracht is wel goed ontwikkeld op SPL, maar dat heeft ook met o.a. de bloemenhandel te maken.
Ook heeft de vorming van allianties er voor gezorgd, dat luchtvaartmaatschappijen zich hebben teruggetrokken van SPL naar de luchthaven van de alliantie waar ze lid van zijn. B.v. Frankfurt.
Ik vraag me af of maatschappijen die nieuw bij de alliantie Skyteam zijn aangesloten, zullen kiezen voor een rechtstreekse vlucht vanaf Schiphol.
De wandel promenade is een van de betere in de wereld, gezien het grote oppervlakte....en kan volgens mij niet verder uitbreiden vanwege de structuur van de andere gebouwen. Opbouw b.v.
Laten we blij zijn met wat we nu hebben.
En om het veld zijn voldoende spottersplekken.
Happy spotting,
Ger
Ook vanwege het feit dat de KLM vanaf Schiphol een zeer uitgebreid luchtnet heeft samen met Delta Airlines en voor een klein land als Nederland een enorme luchtvloot heeft. (113 vliegtuigen en 14 stuks (B777 en B737) in bestelling) De ICA passagier vloot is op dit moment 66 vliegtuigen groot.
Vergelijk dat met Brussels Airlines in België (in oppervlakte ongeveer even groot als Nederland), die hebben maar 5 ICA kisten. Daarom neemt het aantal maatschappijen (ook uit het Midden Oosten) op Brussel nog toe en zie je maatschappijen, die vroeger op Schiphol vlogen daar naartoe verdwijnen. (lees: minder concurrentie)
Vracht is wel goed ontwikkeld op SPL, maar dat heeft ook met o.a. de bloemenhandel te maken.
Ook heeft de vorming van allianties er voor gezorgd, dat luchtvaartmaatschappijen zich hebben teruggetrokken van SPL naar de luchthaven van de alliantie waar ze lid van zijn. B.v. Frankfurt.
Ik vraag me af of maatschappijen die nieuw bij de alliantie Skyteam zijn aangesloten, zullen kiezen voor een rechtstreekse vlucht vanaf Schiphol.
De wandel promenade is een van de betere in de wereld, gezien het grote oppervlakte....en kan volgens mij niet verder uitbreiden vanwege de structuur van de andere gebouwen. Opbouw b.v.
Laten we blij zijn met wat we nu hebben.
En om het veld zijn voldoende spottersplekken.
Happy spotting,
Ger
Last edited by Ger on 03 Feb 2011, 10:06, edited 1 time in total.
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
-
- Scramble Junior
- Posts: 197
- Joined: 10 Feb 2008, 22:16
- Type of spotter: F2 civil
- Location: Amersfoort, Netherlands
Re: Schiphol
wel......om te beginnen zorgen dat de 'oude" clubs van weleer weer naar SPL terug gaan komen, al is die kans uiteraard niet groot.
Wie herinnert zich nog South African Airways, Varig, Viasa, Aerolinas Argentinas,Thai Airways,Air lanka,Saudia, Canadian, Bangladesh Airlines, Air India, Iraqi Airways,Qantas en nog vele meer. (niet dat ze allemaal nog bestaan.....
)
Dat waren nog es tijden....
Wie herinnert zich nog South African Airways, Varig, Viasa, Aerolinas Argentinas,Thai Airways,Air lanka,Saudia, Canadian, Bangladesh Airlines, Air India, Iraqi Airways,Qantas en nog vele meer. (niet dat ze allemaal nog bestaan.....

Dat waren nog es tijden....
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5092
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Schiphol
De nederlandse overheid moet gewoon afdwingen dat alle Europese JSF'en op Schiphol worden geassembleerd. Dat deed men toch ook met de F-104 en de F-16 

Assume makes an ASS of U and ME.
Re: Schiphol
Waar op Schiphol?Thijs wrote:De nederlandse overheid moet gewoon afdwingen dat alle Europese JSF'en op Schiphol worden geassembleerd. Dat deed men toch ook met de F-104 en de F-16
grt, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Re: Schiphol
Qua nieuwe maatschappijen kunnen we de komende jaren denk ik nog een aantal Sky-Team leden verwachten. Misschien dat Schiphol nog een enkele nieuwkomer kan verwachten als Schiphol de tarieven niet verhoogt en de Nederlandse staat de belastingen/tax verlaagd.
Ik snap dan ook niet dat Schiphol liever geen charters meer wilt, vooral niet in de nacht. Een internationaal luchthaven moet voor elke onderneming 24/7 open zijn. En niet gaan zeiken over de lawaai, vogeltjes, boompjes en de nodige kerosine stank. Of dat er snachts iemand wakker wordt van een vliegtuig.
Het valt mij enigzins tegen dat er nauwelijks maatschappijen uit China of India naar Amsterdam komen. Maar dat komt natuurlijk weer door de monopoly van de KLM-groep.
Verder vindt ik Schiphol qua gebouwen echt beneden de maat. De Westterminal is mooi, ruim en overzichtelijk. Vertrek/aankomst 1 & 2 ziet er echt barbaars uit. Netzoals de binnen en buitenkant van de C, E en F pier. Aan het Skyport-gebouw moet echt iets gedaan worden. Ook het gebouw waar het mortuarium in gevestigd is moet iets aan gedaan worden. Het ziet er niet uit.
Ik snap dan ook niet dat Schiphol liever geen charters meer wilt, vooral niet in de nacht. Een internationaal luchthaven moet voor elke onderneming 24/7 open zijn. En niet gaan zeiken over de lawaai, vogeltjes, boompjes en de nodige kerosine stank. Of dat er snachts iemand wakker wordt van een vliegtuig.
Het valt mij enigzins tegen dat er nauwelijks maatschappijen uit China of India naar Amsterdam komen. Maar dat komt natuurlijk weer door de monopoly van de KLM-groep.
Verder vindt ik Schiphol qua gebouwen echt beneden de maat. De Westterminal is mooi, ruim en overzichtelijk. Vertrek/aankomst 1 & 2 ziet er echt barbaars uit. Netzoals de binnen en buitenkant van de C, E en F pier. Aan het Skyport-gebouw moet echt iets gedaan worden. Ook het gebouw waar het mortuarium in gevestigd is moet iets aan gedaan worden. Het ziet er niet uit.
Re: Schiphol
De reden dat Schiphol geen charters wil is heel simpel: geld. Schiphol is een bedrijf, hoewel niet in private handen, en wil geld verdienen. Schiphol kan veel meer verdienen aan network carriers met zakenreizigers en transfer passagiers dan aan gierige toeristen. Daarnaast kosten overstappers ook minder, dus tel uit je winst als Schiphol zijnde.Maartje wrote:Ik snap dan ook niet dat Schiphol liever geen charters meer wilt, vooral niet in de nacht.
Dat is achterhaald door de werkelijkheid. In de eerste plaats zijn er maar weinig passagiers die liever midden in de nacht aankomen of vertrekken dan bijvoorbeeld vroeg in de morgen en vroeg in de avond. Het is niet zonder reden dat bijna alleen maar charters in de nacht vertrekken en aankomen.Maartje wrote:Een internationaal luchthaven moet voor elke onderneming 24/7 open zijn. En niet gaan zeiken over de lawaai, vogeltjes, boompjes en de nodige kerosine stank. Of dat er snachts iemand wakker wordt van een vliegtuig.
Daarnaast is het ook niet zo dat veel andere luchthavens wel gewoon open zijn in de nacht. De luchthavens in het midden oosten en sommige in het verre oosten, maar in Europa zeker niet. Bijna alle, zoniet alle, Europese luchthavens hebben te maken met restricties in de nacht.
Erwin
Re: Schiphol
Als dat soort maatschappijen uit blijven, dan kun je ook niet zonder het geld van de charters opleveren.ehusmann wrote:De reden dat Schiphol geen charters wil is heel simpel: geld. Schiphol is een bedrijf, hoewel niet in private handen, en wil geld verdienen. Schiphol kan veel meer verdienen aan network carriers met zakenreizigers en transfer passagiers dan aan gierige toeristen. Daarnaast kosten overstappers ook minder, dus tel uit je winst als Schiphol zijnde.Maartje wrote:Ik snap dan ook niet dat Schiphol liever geen charters meer wilt, vooral niet in de nacht.
Maartje wrote:Een internationaal luchthaven moet voor elke onderneming 24/7 open zijn. En niet gaan zeiken over de lawaai, vogeltjes, boompjes en de nodige kerosine stank. Of dat er snachts iemand wakker wordt van een vliegtuig.
Een charter kan niet zeggen van we vliegen om 9 uur en we zijn weer savonds om 6 uur thuis. Maar dat snap jij denk ik ook wel. 1 kist meerdere rotaties per dag. Alles wat geld opbrengt, ook al is het niet veel moet worden behouden of binnen gehaald worden.Dat is achterhaald door de werkelijkheid. In de eerste plaats zijn er maar weinig passagiers die liever midden in de nacht aankomen of vertrekken dan bijvoorbeeld vroeg in de morgen en vroeg in de avond. Het is niet zonder reden dat bijna alleen maar charters in de nacht vertrekken en aankomen.
Daarnaast is het ook niet zo dat veel andere luchthavens wel gewoon open zijn in de nacht. De luchthavens in het midden oosten en sommige in het verre oosten, maar in Europa zeker niet. Bijna alle, zoniet alle, Europese luchthavens hebben te maken met restricties in de nacht.
Erwin
Re: Schiphol
Alleen blijven ze niet uit, dus heeft Schiphol de charters niet nodig.Maartje wrote:Als dat soort maatschappijen uit blijven, dan kun je ook niet zonder het geld van de charters opleveren.
Precies, daarom vliegen de charters ´s nachts. Niet omdat de passagiers het zo graag willen, maar omdat ze wel moeten om genoeg inkomsten te krijgen.Maartje wrote:Een charter kan niet zeggen van we vliegen om 9 uur en we zijn weer savonds om 6 uur thuis. Maar dat snap jij denk ik ook wel. 1 kist meerdere rotaties per dag. Alles wat geld opbrengt, ook al is het niet veel moet worden behouden of binnen gehaald worden.
Nachtvluchten zijn noodzakelijk voor charters en vracht, niet voor netwerkcarriers waar Schiphol juist op inzet.
Erwin
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Schiphol
geen überbelangrijke dingen maar dit schiet mij zo te binnenMaartje wrote:Wat vinden jullie van Schiphol, wat vindt je goed of slecht? Wat zou er eventueel veranderd kunnen worden? Verbouwingen, uitbreidingen, andere airliners etc etc.
Peace, Maartje
-écht iets doen aan de belachelijke parkeertarieven
-minder macht voor de KLM
-minder onvoorspelbaar (spotteronvriendelijk) baangebruik

-iets pragmatischer aanpak vliegtuigkijkers/spotters
I have never drunk milk, and I never will . . . .