Camera is net nieuw dus ik weet nog bijna niets. Kan iemand misschien tips geven over de juiste instellingen zoals sluitertijd etc. Hoeft niet heel uitgebreid te zijn maar dat ik iig mooie foto's kan maken tijdens de open dagen. Daarnaast is het natuurlijk veel oefenen.
alvast bedankt
job
Beste instellingen sony A330 opendagen KLU
Forum rules
- rutgerrogier3
- Scramble Junior
- Iwan Bogels
- Scramble Addict
- Subscriber Scramble: Iwan Bogels
Re: Beste instellingen sony A330 opendagen KLU
Hi Job,
Ik heb natuurlijk geen idee van de weersomstandigheden tijdens de open dagen, maar ik zou met de volgende settings beginnen:
Altijd ISO 200, in combinatie met sluitertijd voorkeuze (bewegingsonscherpte voorkomen is belangrijker dan scherptediepte behalen)
Staticshow 1/125 of liever nog 1/250
Vliegend 1/500 en als het kan liever nog 1/1000
Verder continuous focus (of hoe dat bij Sony ook mag heten). Mocht er weinig licht zijn dan zou je de ISO naar 400 kunnen opschroeven. Wederom is een klein beetje meer ruis veel minder erg dan bewegingsonscherpte.
Voor de rest inderdaad lekker veel oefenen, en vriendjes maken met de andere fotografen. Die kunnen je onderweg altijd wel iets leren.
Veel succes,
Iwan
Ik heb natuurlijk geen idee van de weersomstandigheden tijdens de open dagen, maar ik zou met de volgende settings beginnen:
Altijd ISO 200, in combinatie met sluitertijd voorkeuze (bewegingsonscherpte voorkomen is belangrijker dan scherptediepte behalen)
Staticshow 1/125 of liever nog 1/250
Vliegend 1/500 en als het kan liever nog 1/1000
Verder continuous focus (of hoe dat bij Sony ook mag heten). Mocht er weinig licht zijn dan zou je de ISO naar 400 kunnen opschroeven. Wederom is een klein beetje meer ruis veel minder erg dan bewegingsonscherpte.
Voor de rest inderdaad lekker veel oefenen, en vriendjes maken met de andere fotografen. Die kunnen je onderweg altijd wel iets leren.
Veel succes,
Iwan
- rutgerrogier3
- Scramble Junior
Bedankt voor de tips! Hier heb ik zeker wat aan.
-
- Scramble Addict
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
Hoi Rutger,
ik zou willen aanvullen om bij propkisten en helikopters te proberen de sluitertijd niet op 1/1000 te houden, maar wat langer, zoiets als 1/500 of 1/640. Dan zet je die props en rotors niet zo erg stil. Je zult wel iets meer uitval zien door bewegingsonscherpte, maar de gelukte foto's worden mooier.
Hans.
ik zou willen aanvullen om bij propkisten en helikopters te proberen de sluitertijd niet op 1/1000 te houden, maar wat langer, zoiets als 1/500 of 1/640. Dan zet je die props en rotors niet zo erg stil. Je zult wel iets meer uitval zien door bewegingsonscherpte, maar de gelukte foto's worden mooier.
Hans.
- nilsko
- Scramble Addict
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: No
Of ga eens een dagje langs de baan van Schiphol of een vliegbasis staan en probeer daar eens wat instellingen. Dan weet je je do's en don'ts van de camera en kom je goed voorbereid op de vliegshow.
- jimmy van drunen
- Scramble Master
- Type of spotter: Photographer
Zeker.. of eens op de Slopes te Gilze-Rijen om eens te ''rotzooien'' met lage sluitertijden bij de helikopters.. ga tot het uiterste wat je aan kan, zo heb ik dagen erbij waarop ik met 1/25 schiet.., en nog scherp!.., gewoon blijven proberen en er de tijd voor nemen!
- rutgerrogier3
- Scramble Junior
Bedankt iedereen!
En Jimmy, denk je dat ze tijdens hemelvaart en de Mei vakantie gewoon zullen vliegen op Gilze?? Zou een mooi moment zijn om flink te oefenen.
En Jimmy, denk je dat ze tijdens hemelvaart en de Mei vakantie gewoon zullen vliegen op Gilze?? Zou een mooi moment zijn om flink te oefenen.
- Redskin
- Scramble Addict
- Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
- Subscriber Scramble: Digitaal
Op hemelvaart zal er niet veel tot niet worden gevlogen. Verwacht ook niet teveel op de vrijdag na hemelvaart, de overige dagen wel
-
- Scramble Junior
- Type of spotter: F2
Yep, dat is goed advies. Als je inderdaad eens begint met de instellingen die je hier genoemd worden en dan gewoon lekker een dagje langs de baan. Vliegbasis leeuwarden is ook top als je liever militaire kisten wilt proberen. Zeker op de spottersbult kun je van alles oefenen.nilsko wrote:Of ga eens een dagje langs de baan van Schiphol of een vliegbasis staan en probeer daar eens wat instellingen. Dan weet je je do's en don'ts van de camera en kom je goed voorbereid op de vliegshow.