Paarsachtige landingslichten en strobelights
Forum rules
-
- Scramble Senior
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Raptor16
Paarsachtige landingslichten en strobelights
Al een geruime tijd valt mij op dat als ik foto's heb waarop landings en of strobe lichten zitten dat deze paars uitvallen,
Hier even een voorbeeld van wat ik bedoel:
Prima foto, niet helemaal leveled helaas maargoed, en toch valt dat paarsige lampje op ondanks dat het niet van die speciale Xenon lampen zijn. Dit komt met zowel zonnig als bewolkt weer voor, echter gebeurt het soms ook niet en dan paar foto's erna weer wel.
Weet iemand hoe dit komt? En hoe dit op te lossen is?
Ik gebruik de volgende spullen:
Nikon D50
Tamron 70-300mm Macro met UV-Filter van Tamron
Tokina 80-400mm met UV-Filter van Hoya
Hier even een voorbeeld van wat ik bedoel:
Prima foto, niet helemaal leveled helaas maargoed, en toch valt dat paarsige lampje op ondanks dat het niet van die speciale Xenon lampen zijn. Dit komt met zowel zonnig als bewolkt weer voor, echter gebeurt het soms ook niet en dan paar foto's erna weer wel.
Weet iemand hoe dit komt? En hoe dit op te lossen is?
Ik gebruik de volgende spullen:
Nikon D50
Tamron 70-300mm Macro met UV-Filter van Tamron
Tokina 80-400mm met UV-Filter van Hoya
- Redskin301
- Scramble Addict
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Redskin301
- Scramble Addict
-
- Scramble Senior
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Raptor16
Echt een antwoord waar ik zeker wat mee kan, de rest overigens ook
Een vraagje nog. Soms zit ik met het "probleem" dat ik niet lager wil/kan met mijn diafragma omdat ik dan met dermate lage sluitertijden zit te fotograferen dat er heel veel niet superscherp uitkomen, komt mede door het feit dat het geen VR/IS lens is natuurlijk, hoe kan ik het dan het beste oplossen?
Een vraagje nog. Soms zit ik met het "probleem" dat ik niet lager wil/kan met mijn diafragma omdat ik dan met dermate lage sluitertijden zit te fotograferen dat er heel veel niet superscherp uitkomen, komt mede door het feit dat het geen VR/IS lens is natuurlijk, hoe kan ik het dan het beste oplossen?
Daar dacht ik inderdaad zelf ook al aan, ga zowiezo de volgende keer zonder UV-Filter fotograferen om te kijken of dat effect heeft.Kan dit effect dan ontstaan door het gebruikte UV filter van raptor16
- Redskin301
- Scramble Addict
Het is hele mooie foto, als je het echt een groot probleem vind kan je het volgens mij vast in PS wel wegkrijgen.
Ik voor me zelf neem als grens 1 stop boven de max diafragma (2.8->4, 4-> 5.6, 5.6 -> 8) als grootste diafragma, maar ik ga liever niet hoger dan 11 als kleinste diafragma, dan krijg ik weer nieuwe problemen. Probeer anders een halve stop boven je max diafragma te blijven, daar win je al mee, ook in scherpte.
Je hebt een D50, volgens mij kan je makkelijk zonder het te zien wel naar 400 asa.
Welke lens heb je gebruikt de tok of de tam?
Ik voor me zelf neem als grens 1 stop boven de max diafragma (2.8->4, 4-> 5.6, 5.6 -> 8) als grootste diafragma, maar ik ga liever niet hoger dan 11 als kleinste diafragma, dan krijg ik weer nieuwe problemen. Probeer anders een halve stop boven je max diafragma te blijven, daar win je al mee, ook in scherpte.
Je hebt een D50, volgens mij kan je makkelijk zonder het te zien wel naar 400 asa.
Welke lens heb je gebruikt de tok of de tam?
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Type of spotter: F5 Military
Het effect heet "purple fringing" en heeft inderdaad te maken met de optische kwaliteit van het gebruikte objectief. Het objectief geeft bij contrastrijke onderwerpen (bijvoorbeeld een zwarte antenne tegen een witte achtergrond of rond een fel licht) een paars randje.
Als je in RAW fotografeert en Photoshop gebruikt, kun je daar eenvoudig iets aan doen. De RAW converter van Photoshop heeft de mogelijkheid om hiervoor te corrigeren en het effect vrijwel helemaal weg te werken. De optie zit in de RAW converter onder "Lens Corrections". Andere software zal daar best iets vergelijkbaars voor hebben.
Als je in RAW fotografeert en Photoshop gebruikt, kun je daar eenvoudig iets aan doen. De RAW converter van Photoshop heeft de mogelijkheid om hiervoor te corrigeren en het effect vrijwel helemaal weg te werken. De optie zit in de RAW converter onder "Lens Corrections". Andere software zal daar best iets vergelijkbaars voor hebben.