Wat betreft de V-11 heb ik me ook altijd verbaasd . Een theorie (van mij) is dat 334 Sqn al een 01 had (F60) en dus die afviel. Waarom dan voor 11 kiezen en niet 07 volgende, 09 (c/n 1009) maar 11 is mij niet geheel duidelijk. Was men van plan nog 4 F50/60s te kopen bij mijn weten niet.
Of V-II gelezen als 7 Romeins, een kantoor grapje.
Verder werd in jaren 90 aangegeven dat serials simpel en duidelijk moesten zijn. Kleine vloten hoeven maar max 2 cijfers te hebben. Alleen zou een X-xx serial op een Groot vliegtuig (C-130/KDC-10) esthetisch niet mooi zou zijn dus G-xxx en T-xxx.
Maar dan ook de vraag de 17 AS532 hebben S-xxx en de 30 AH-64 hebben Q-xx wat is dan een kleine vloot?
Ik heb ook wel gedacht frontline kisten X-xxx (F-16/F-35-/CH-47/NH90/AS532/C-130/A330/KDC-10)
Aanvullende X-xx (PC-7/AB412/G1159/F50)
Ook hier klopt het niet F60 en AH-64.
Ook vreemd waarom de NH90s een - tussen N en xxx missen. Dus N xxx ipv N-xxx
Moeten zeggen dat Nederland wel een van de onduidelijkste en warrigiste in inconsequente serials systemen heeft die ik ken. Opvallend voor een land waar alles van tevoren tien keer besproken en bedacht wordt. Zelfs het serials systeem is een poldermodel
Pieter