Fotograferen van F35's op Leeuwarden

ImageImageForum for all movements and news on Leeuwarden Air Base.

Forum rules
ImageImage
roberto
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2156
Joined: 03 Oct 2002, 14:48
Location: Leeuwarden

Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by roberto »

Onderstaande tekst is gekopieerd van de Spotting EHLW facebookpagina

Beste mede-spotters,

Het onderstaande is per definitie geen discussiestuk. Het is bedoeld om duidelijkheid te scheppen in een kwestie die recent ontstond aangaande het spotten bij Vliegbasis Leeuwarden. Dit zijn mijn woorden, is op mijn initiatief ontstaan en draagt de volledige goedkeuring van Bureau Voorlichting Vlb. Leeuwarden.
Woensdag 31 maart 2021 heb ik een gesprek gehad met Maj. "Cribs" Van Bel (Weapons School Commander), Kap. J. Tol (Bureau Voorlichting Vlb. Leeuwarden) en een vertegenwoordiger van Bureau Veiligheid Vlb. Leeuwarden. Onderwerp: fotograferen in opdracht van en tijdens WIC '21. Mij is duidelijk geworden waar de pijnpunten zitten m.b.t. de F-35 "Panther". Dat is:

- foto's recht van achteren
- foto's van de rechterzijde zolang de crewchief niet is uitgeplugd
- foto's waarop details van het cockpit interieur zichtbaar zijn.

Ik zal alle foto's die ik op "Noord" neem (behalve na uitpluggen) ter goedkeuring moeten voorleggen voordat ik het veld afga. Dat lijkt overdreven, maar is het niet. Als er onverhoopt een compromitterende foto tussen zit en die komt op mijn computer terecht, dan bestaat de mogelijkheid dat 'de vijand' deze kan bekijken. Dat is niet acceptabel. Foto's van de cockpit zijn out of bounds. Het gaat allang niet meer om simpele klokjes en er is meestal confidentiële informatie zichtbaar. Gebruik je fantasie maar eens wat iemand met apparatuur die niet in een gewone winkel te koop is kan zien tijdens een landing shot schuin van achteren.
Waarom niet acceptabel?
Dat is tweeledig. Ten eerste kan daardoor de effectiviteit van de operatiën negatief worden beïnvloed met als eerste directe gevolg dat onze F-35 vliegers kwetsbaarder worden. Ten tweede: Nederland maakt deel uit van het F-35 Program. Daarin zijn afspraken gemaakt, o.a. over hoe om te gaan met confidentiële informatie. Daar vinden de restricties hun oorsprong en daaraan kan en mag niet getornd worden. Zoals gezegd: niet acceptabel.

Fotograferen rond Vlb. Leeuwarden.
Er is bij sommige spotters wat beroering ontstaan rond, algemeen gesteld, fotograferen ten noorden van de baan 05-23. De teugels worden daar door de Luchtmacht aangehaald. De redenen daarvoor: zie hierboven. Denk dan m.n. aan F-35's die gesleept worden, op een shelterplatform of op de lijn staan. Daar komt nog eens bij dat er foto's op social media verschijnen waarop vliegers herkenbaar in beeld zijn. Opnieuw: niet acceptabel. Tevens gelden er binnen de hekken ook strikte regels. Het is niet aan het personeel uit te leggen dat iemand net buiten het hek rustig zijn/haar gang kan gaan.

LWD / de KLu realiseert zich heel goed dat minder vrijheid niet fijn is voor ons enthousiastelingen buiten de hekken. Daarom is men druk aan het onderzoeken hoe men dit enigszins kan compenseren. Genoemd werd mogelijk(!) frequentere basisbezoeken en het inrichten van een heuse spottersplaats nabij Jelsum. Wij moeten ons daarbij beseffen dat het spotten vlakbij de bases in het algemeen gedoogd wordt, wij hebben er geen recht op. "Dan moeten ze er maar verboden toegangbordjes neerzetten!", hoor ik al iemand roepen. Niet meewerken zou dat best eens tot gevolg kunnen hebben, want dat is terrein van Defensie.

Wat wil de KLu nu niet langer zien rondom de vliegbasis Leeuwarden? Simpel: geen fotograferende mensen langs de hekken aan de noordwestzijde van het veld. Dus ook niet bij de crashgate bij de kop 09. Jammer voor ons fotografen, maar het is niet anders. Onze PRO wil ons heel graag ten dienste zijn, maar het is wat dat betreft een two way street: wij moeten meewerken. Daarom: deel deze informatie en, indien nodig, help een ander herinneren aan deze regels. Dit gaat nml. echt ergens over.
Dit zijn keiharde regels. Dus nogmaals: hier valt niet over te discussiëren. En ik ga, als ware het een zakdoekje voor het huilen, niet opsommen wat er allemaal nog wél mogelijk blijft. AIM - SHOOT - HAVE FUN!

Frank "Stinks" Swinkels
User avatar
witje
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2233
Joined: 26 Aug 2005, 12:51
Type of spotter: Military
Subscriber Scramble: witje
Location: Volkel

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by witje »

Ingaande vanaf 1 april?
Martijn
roberto
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2156
Joined: 03 Oct 2002, 14:48
Location: Leeuwarden

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by roberto »

Is geen 1 april mop, deze problemen spelen al langer, men wil niemand meer bij de rolbaan 09 hebben!!
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16548
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by Bennie »

Ik zie een uitdaging in het wereldwijd voorkomen dat er F-35s recht van achteren gefotografeerd worden. In 1993 was dit voor de B-2 ook niet toegestaan op Edwards, maar buiten het hek bij de fabriek op Palmdale werd er een paar jaar later niet op gecontroleerd....
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4661
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by frank kramer »

Tja. Volgens mij staan er al genoeg foto's van zijn/haar achterkant op het net... Dezelfde discussie speelde in het verleden (en nu misschien nog wel) met de luchtinlaat van de Typhoon/Eufi. Die mocht bij Duitse exemplaren ook nooit recht van voren worden gefotografeerd zolang er nog geen cover op zat, maar bij Engelse en Italiaanse exemplaren was het dan weer geen probleem. En dan heb ik het ook niet over de ingeplugde foto's die op de Open Dagen op Volkel konden worden gemaakt (en met duizenden gemaakt zullen zijn) van de twee Nederlandse F-35 die daar toen op de static/flightline stonden...

De andere bedenkingen snap ik. Wij hadden ook ooit zo'n discussie met het fotograferen (en plaatsen van foto's) vanaf P4 op Eindhoven. "Schande, censuur". Kan zijn, maar als de KLu er een probleem mee heeft en je het fotograferen onmogelijk maakt als je niet luistert kun je maar beter meewerken.
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
roberto
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2156
Joined: 03 Oct 2002, 14:48
Location: Leeuwarden

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by roberto »

Recht van achteren is alleen een probleem als de motor uit staat, dan schijn je dingen te kunnen zien die de vijand wijzer maakt
Oplossing: altijd een dop erin als de motor uit staat
User avatar
pluggie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 750
Joined: 20 Jul 2004, 23:31
Type of spotter: Er ist.
Contact:

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by pluggie »

Een OPSEC flater van jewelste.

Vanaf nu weet iedereen dat je een F-35 van achter met niet draaiende motor moet fotograferen.

Goed bezig.
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4499
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by Alpha Kilo One »

Inderdaad. Bedankt voor de tip. Wachten op Volkel, daar krijg je gelegenheid genoeg.....

Als het überhaupt fotografisch interessant is.
"Nix bliev wie it es"
User avatar
Melchior Timmers
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1590
Joined: 13 May 2006, 18:06
Subscriber Scramble: Melchior Timmers
Location: Soest
Contact:

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by Melchior Timmers »

Voorbeeld van enkele zenuwachtige KLU medewerkers die diep van binnen ook weten dat het niet fotograferen van genoemde onderwerpen niet te handhaven is in NL, laat staan daarbuiten.
Google op F-35 en je komt al genoeg ‘verboden’ foto’s tegen.
Het idee dat ‘de vijand’ de foto’s van je computer haalt.... het lijkt wel een nieuwe Tom Clancy...

Ik zou me als spotters vereniging hier buiten laten en bij de feiten blijven.
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4661
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by frank kramer »

Maar als de feiten nou zijn dat de KLu luid en duidelijk laat weten dat zij iets niet willen en dat ze het ons (en onze hobby) behoorlijk lastig kunnen maken als wij daar niet in mee willen gaan? Zijn wij dan eigenwijs of is het zo'n gevalletje "better safe than sorry"?
Maar goed, daar kom je niet hier niet uit. Slotje erop? :mrgreen:
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16548
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by Bennie »

roberto wrote: 01 Apr 2021, 19:39 Recht van achteren is alleen een probleem als de motor uit staat, dan schijn je dingen te kunnen zien die de vijand wijzer maakt
Oplossing: altijd een dop erin als de motor uit staat
Zoals leidingen die vloeibare stikstof inspuiten om de exhaust gas temperature drastisch te verminderen voordat deze de uitlaat verlaat, zodat het apparaat geen contrails trekt en een veel kleiner warmteprofiel heeft? Of is dat 4e generatie technologie? :roll:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
bratra
Posts: 1
Joined: 03 Aug 2013, 15:20

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by bratra »

Gerucht gaat dat het al weer aangepast is. Fotograferen in zwart/wit is WEL toegestaan.
User avatar
Nilson
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4425
Joined: 06 Sep 2002, 13:08
Type of spotter: gooseproof
Subscriber Scramble: Nilson

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by Nilson »

pluggie wrote: 01 Apr 2021, 20:49 Een OPSEC flater van jewelste.

Vanaf nu weet iedereen dat je een F-35 van achter met niet draaiende motor moet fotograferen.

Goed bezig.
Het liefst vanaf P4 ;-)
life is good, but a good life is better
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4499
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by Alpha Kilo One »

Ik ben heel benieuwd (Wil niemand op ideetjes brengen ...... :D ) wat er gebeurt als je een achterzijde F-16 en een achterzijde F-35 met een warmtebeeld camera benadert.
Ik denk dat je er dan snel achter bent wat "ze" bedoelen.

Maar dit soort dingen zal in Nederland wel altijd een soort van spagaat worden.
Laten wij ons een beetje gedragen, dan mogen we relatief veel.
Ook hier gaat de 80/20 regel op.
80% houdt zich netjes aan de regels, en de andere 20% verknalt het voor de rest....
"Nix bliev wie it es"
User avatar
zeeuwric
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 232
Joined: 14 Aug 2009, 10:34
Type of spotter: F1
Location: 180km West of Wittmundhafen

Re: Fotograferen van F35's op Leeuwarden

Post by zeeuwric »

Jammer dat de EHLW 09 off limits is geworden maar ik respercteer dat. Wat ook altijd jammer is dat dit soort maatregelen nooit meer worden teruggedraaid. Over een paar jaar boeit het niemand meer hoe je de F35 op de foto zet...
Post Reply

Return to “Leeuwarden”