https://www.destentor.nl/apeldoorn/apel ... ~af02e888/Inwoners van de gemeenten Apeldoorn, Arnhem, Ede en Renkum kunnen opgelucht ademhalen:
de Koninklijke Luchtmacht laat voorlopig
geen zware Hercules C130-transportvliegtuigen op luchtmachtbasis Deelen landen.
25-03-19, 09:24 Laatste update: 09:27
De Luchtmobiele Brigade in Schaarsbergen - pal tegenover Deelen - wil graag C130's laten landen op de basis,
maar volgens de luchtmacht is daar voorlopig geen sprake van.
Wel blijft de behoefte veel te oefenen met helikopters op Deelen.
De basis ligt pal tussen Apeldoorn en Arnhem in.
Dat zegt commodore Robert Adang, commandant van Defensie Helikopter Commando.
De ‘luchtmachtgeneraal’ is verantwoordelijk voor de bases Deelen, Gilze-Rijen en De Kooy.
In september 2018 zei de chef-staf van de Luchtmobiele Brigade
dat het ‘geen jaren meer zou duren’ voordat er Herculessen op Deelen zouden landen.
De opmerking van de kolonel van de Luchtmobiele Brigade over de inzet van de C130 op Deelen
zorgde voor veel onrust bij omwonenden, in Ede, Arnhem en Apeldoorn.
Zeker omdat gelijktijdig ook de discussie speelt over de aanvliegroutes voor Lelystad Airport.
Volgens Adang bedoelde de chef-staf – de op één na hoogste in rang bij de Luchtmobiele Brigade –
dat er een behoefte is aan een plek om meer te trainen met laden en instappen in de C130.
De Oranjekazerne in Schaarsbergen ligt pal naast Deelen.
De Luchtmobiele Brigade wil graag dat Deelen een zogenoemde dirt strip krijgt – een onverharde start- en landingsbaan.
Dat die behoefte er is ontkent Adang niet.
,,Deelen is een mogelijke locatie, maar er zijn er meer. En er ligt geen concreet plan.
Dat heeft heel wat voeten in de aarde, het is geen proces dat we even op een achternamiddag afkaarten.
Er moeten vergunningen worden aangevraagd, een milieueffectrapportage worden gemaakt, het luchthavenbesluit moet worden aangepast.
Daar duurt zo twee tot drie jaar, vaak nog langer.’’
Onderhoud
Volgens Adang speelt mee dat de vier Nederlandse Herculessen niet altijd volledig inzetbaar zijn.
Een deel van de toestellen is op leeftijd en behoeft veel onderhoud.
Luchtafweer
Volgens Adang zal het aantal oefeningen met helikopters op Deelen zeker niet afnemen.
,,Op dit zijn er geen missies en zijn de meeste heli's in Nederland. De meeste vlieguren worden ook hier gemaakt.
Daarbij is de veiligheidssituatie in de wereld veranderd, dat vraagt om een andere training.
In landen zoals Mali of Afghanistan ben je op 500 meter hoogte veilig.
We trainen nu voor oorlogstaken tegen vijanden met geavanceerde luchtafweer.
Dat zorgt voor een stijging van het aantal laagvliegoefeningen.
En daarin is Deelen heel belangrijk.’’
2019: voorlopig geen Hercules landingen/dirt strip te Deelen
Forum rules
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22206
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
2019: voorlopig geen Hercules landingen/dirt strip te Deelen
https://www.destentor.nl/apeldoorn/apel ... ~af02e888/
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Re: 2019: voorlopig geen Hercules landingen/dirt strip te De
Stratofreighter wrote:https://www.destentor.nl/apeldoorn/apel ... ~af02e888/
https://www.destentor.nl/apeldoorn/apel ... ~af02e888/Inwoners van de gemeenten Apeldoorn, Arnhem, Ede en Renkum kunnen opgelucht ademhalen:
de Koninklijke Luchtmacht laat voorlopig
geen zware Hercules C130-transportvliegtuigen op luchtmachtbasis Deelen landen.
25-03-19, 09:24 Laatste update: 09:27
De Luchtmobiele Brigade in Schaarsbergen - pal tegenover Deelen - wil graag C130's laten landen op de basis,
maar volgens de luchtmacht is daar voorlopig geen sprake van.
Wel blijft de behoefte veel te oefenen met helikopters op Deelen.
De basis ligt pal tussen Apeldoorn en Arnhem in.
Dat zegt commodore Robert Adang, commandant van Defensie Helikopter Commando.
De ‘luchtmachtgeneraal’ is verantwoordelijk voor de bases Deelen, Gilze-Rijen en De Kooy.
In september 2018 zei de chef-staf van de Luchtmobiele Brigade
dat het ‘geen jaren meer zou duren’ voordat er Herculessen op Deelen zouden landen.
De opmerking van de kolonel van de Luchtmobiele Brigade over de inzet van de C130 op Deelen
zorgde voor veel onrust bij omwonenden, in Ede, Arnhem en Apeldoorn.
Zeker omdat gelijktijdig ook de discussie speelt over de aanvliegroutes voor Lelystad Airport.
Volgens Adang bedoelde de chef-staf – de op één na hoogste in rang bij de Luchtmobiele Brigade –
dat er een behoefte is aan een plek om meer te trainen met laden en instappen in de C130.
De Oranjekazerne in Schaarsbergen ligt pal naast Deelen.
De Luchtmobiele Brigade wil graag dat Deelen een zogenoemde dirt strip krijgt – een onverharde start- en landingsbaan.
Dat die behoefte er is ontkent Adang niet.
,,Deelen is een mogelijke locatie, maar er zijn er meer. En er ligt geen concreet plan.
Dat heeft heel wat voeten in de aarde, het is geen proces dat we even op een achternamiddag afkaarten.
Er moeten vergunningen worden aangevraagd, een milieueffectrapportage worden gemaakt, het luchthavenbesluit moet worden aangepast.
Daar duurt zo twee tot drie jaar, vaak nog langer.’’
Onderhoud
Volgens Adang speelt mee dat de vier Nederlandse Herculessen niet altijd volledig inzetbaar zijn.
Een deel van de toestellen is op leeftijd en behoeft veel onderhoud.
Luchtafweer
Volgens Adang zal het aantal oefeningen met helikopters op Deelen zeker niet afnemen.
,,Op dit zijn er geen missies en zijn de meeste heli's in Nederland. De meeste vlieguren worden ook hier gemaakt.
Daarbij is de veiligheidssituatie in de wereld veranderd, dat vraagt om een andere training.
In landen zoals Mali of Afghanistan ben je op 500 meter hoogte veilig.
We trainen nu voor oorlogstaken tegen vijanden met geavanceerde luchtafweer.
Dat zorgt voor een stijging van het aantal laagvliegoefeningen.
En daarin is Deelen heel belangrijk.’’
Dirt strip ??
Waarom is dan een paar jaar geleden een deel van de hoofdbaan opgeknapt ?