Onlangs maakte ik een vlucht tussen Brussel en Vilnius. Bij het bekijken van de gevlogen route in FlightAware viel op dat het vliegtuig duidelijk manoeuvreerde om het Nederlandse luchtruim rond de zuidoosthoek met Maastricht te mijden.
Niet alleen mijn vluchten heen en terug vertonen dit beeld maar alle andere routes tussen die twee bestemmingen. Enig idee waarom dat gebied wordt ontzien?
Waarom wordt Maastricht ontzien op BRU-VNO-BRU?
Forum rules
Re: Waarom wordt Maastricht ontzien op BRU-VNO-BRU?
Geen idee, maar deze deed het bijvoorbeeld weer niet: https://nl.flightaware.com/live/flight/ ... /EBBR/EYVI
Misschien iets te maken met Geilenkirchen AB?
Misschien iets te maken met Geilenkirchen AB?
Mvg,
Re: Waarom wordt Maastricht ontzien op BRU-VNO-BRU?
Ik zou me kunnen voorstellen dat het met overvliegrechten te maken heeft. Als je moet betalen om door het luchtruim van een ander land te mogen vliegen, dan heeft kan het voordeliger zijn om een route te nemen die net om Nederland heen vliegt. Bespaart je de kosten van het Nederlandse luchtruim.
Maar pure gok, ik weet niet hoe die kosten gerekend worden en of er nog wel per land, of voor heel Europa tarieven gelden. Er zijn hier vast mensen die dat beter weten...
Erwin
Maar pure gok, ik weet niet hoe die kosten gerekend worden en of er nog wel per land, of voor heel Europa tarieven gelden. Er zijn hier vast mensen die dat beter weten...
Erwin
- Stafhunter
- Scramble Addict
- Posts: 1564
- Joined: 28 Apr 2006, 13:49
- Subscriber Scramble: Stafhunter
- Location: Tilburg
- Contact:
Re: Waarom wordt Maastricht ontzien op BRU-VNO-BRU?
Misschien dat ze niet over JFC Brunssum mogen vliegen
F-104 Starfighter patch website http://threshold.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
flown in:
F27-300M C-5
better a spotter with stepladder behind me than a spotter with 50mm in front off me
flown in:
F27-300M C-5
better a spotter with stepladder behind me than a spotter with 50mm in front off me
-
- Scramble Newbie
- Posts: 30
- Joined: 11 Jul 2012, 15:32
- Type of spotter: numbers, negatives and slides
- Subscriber Scramble: KEFLAVIK69
Re: Waarom wordt Maastricht ontzien op BRU-VNO-BRU?
Er is geen verbod om over Brunssum te vliegen. Als je van EBBR opstijgt zit je in de buurt van Zuid Limburg toch al gauw FL200 of hoger. Dan spelen Beek en Geilenkirchen echt niet meer mee. Het luchtruim boven Zuid Limburg is nogal gecompliceerd met verschillende ATC providers. Als je van EBBR vertrekt naar Vilnius kan je of naar het noorden via Amsterdam of via Luik- Norvenich en verder Duitsland in. Flowcontrol en inderdaad ook de routecharges (wat de maatschappijen aan ATC betalen) kan effect hebben op de keus. Als je via Luik gaat kan je soms afsteken als het lukt dat te coordineren met alle betrokken ATC sectoren en afhankelijk van verkeer dat je tegemoet komt. De route via Luik komt verkeer tegen met bestemming EBBR. Aangezien je normaal geen vliegtuig klaart om ergens heen te vliegen als je niet zeker bent dat alle spelers onderweg de directe route accepteren lijkt het me in dit geval meer voor de hand liggen dat er tegemoetkomend verkeer was waardoor de kist naar Vilnius vectors kreeg voor separatie. Een tweede mogelijkheid is dat één van de andere sectoren zijn toestemming moest intrekken vanwege een of andere reden.
De hoogte van route charges worden door de individuele landen bepaald. Wel is er één centrale organisatie die die gelden int. Ik ken de formule niet maar ik weet dat de route gevlogen boven een land en het gewicht van de kist meespelen. Maar er zijn nog genoeg andere factoren die ook meewegen.
Arnold
De hoogte van route charges worden door de individuele landen bepaald. Wel is er één centrale organisatie die die gelden int. Ik ken de formule niet maar ik weet dat de route gevlogen boven een land en het gewicht van de kist meespelen. Maar er zijn nog genoeg andere factoren die ook meewegen.
Arnold
Re: Waarom wordt Maastricht ontzien op BRU-VNO-BRU?
Misschien interessant gezien bovenstaand bericht, meer info over route charges van Eurocontrol:
http://www.eurocontrol.int/articles/est ... te-charges
http://www.eurocontrol.int/articles/est ... te-charges