KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- Fiets
- Scramble Senior
- Posts: 277
- Joined: 09 Dec 2008, 10:37
- Type of spotter: S5F2
- Subscriber Scramble: HR
- Location: Schiphol/Hoofddorp
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Uitfasering A330:
Huidige planning:
AKD reeds buiten gebruik, staat op Jakarta, begin 2022 retour lessor
AKB per winter 2023 uit de planning
AOA per zomer 2024 uit de planning
AOB & AKF per winter 2024 uit de planning
Omdat het maanden kan duren voordat een toestel gereed is om retour lessor te gaan kan een toestel ook maanden eerder buiten dienst worden gesteld.
Huidige planning:
AKD reeds buiten gebruik, staat op Jakarta, begin 2022 retour lessor
AKB per winter 2023 uit de planning
AOA per zomer 2024 uit de planning
AOB & AKF per winter 2024 uit de planning
Omdat het maanden kan duren voordat een toestel gereed is om retour lessor te gaan kan een toestel ook maanden eerder buiten dienst worden gesteld.
Rgds/Henk
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
In dit onderwerp worden regelmatig lijstjes geplaatst met de data waarop lease contracten aflopen. De data die je noemt voor de buiten dienst stelling van de A330-300's lijken niet overeen te komen met de data die in het laatste lijstje stonden:
PH-AKA 333 1287 27-feb-22 OL ONV.
PH-AKB 333 1294 19-apr-23 OL Verlengd met 1 jaar
PH-AKD 333 1300 31-mei-22 OL ONV.
PH-AKE 333 1381 28-feb-23 FL Sale and lease back
PH-AKF 333 1580 04-dec-22 OL ONV.
De A330-200's zijn eigendom van KLM.
De AKA is gewoon weer in gebruik na onderhoud op Woensdrecht. Geldt hetzelfde misschien voor de AKD die nu in Jakarta is voor onderhoud?
PH-AKA 333 1287 27-feb-22 OL ONV.
PH-AKB 333 1294 19-apr-23 OL Verlengd met 1 jaar
PH-AKD 333 1300 31-mei-22 OL ONV.
PH-AKE 333 1381 28-feb-23 FL Sale and lease back
PH-AKF 333 1580 04-dec-22 OL ONV.
De A330-200's zijn eigendom van KLM.
De AKA is gewoon weer in gebruik na onderhoud op Woensdrecht. Geldt hetzelfde misschien voor de AKD die nu in Jakarta is voor onderhoud?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Airbus takes lead in bid to win Dutch KLM jet deal - sources
Airbus has taken the lead in a bid to supply A321neo jets to Dutch airline KLM, potentially beating rival Boeing’s 737 MAX, three people familiar with the matter said on Wednesday.
A decision could be taken by Franco-Dutch parent Air France-KLM as early as Thursday, the sources said.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Iemand91 wrote: ↑08 Dec 2021, 15:51 Airbus takes lead in bid to win Dutch KLM jet deal - sourcesAirbus has taken the lead in a bid to supply A321neo jets to Dutch airline KLM, potentially beating rival Boeing’s 737 MAX, three people familiar with the matter said on Wednesday.
A decision could be taken by Franco-Dutch parent Air France-KLM as early as Thursday, the sources said.
Zou wat zijn als mijn bronnen gelijk hebben en de A321Neo word aangekondigd voor KLM/HV.
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6451
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Of het is gewoon een dreigement naar Boeing..
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vrij ongepaste opmerking want wat heeft het aanbieden van een product aan een klant te maken met 'een dreigement' ?. Boeing zal van zichzelf vinden dat ze 'beter' zijn dan Airbus en andersom.
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6451
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Oke, Dreigement klinkt een beetje ver. Maar het is wel een soort van Tactiek tegen Boeing lijkt mij.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Moet wel heel gek lopen als KLM voor Airbus kiest, men is nooit tevreden geweest over zowel de A310 als de A330,KLM nu eenmaal Boeing minded
Rgds,Martin.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik denk meer dat het er bedoelt wordt dat het een onderhandelingstechniek zou kunnen zijn. Maar het blijft afwachten en we weten het toch niet zeker totdat de deal rond is. Geruchten blijven geruchten al ben ik wel benieuwd wat er uit komt.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
YS11 wrote: ↑09 Dec 2021, 16:05Moet wel heel gek lopen als KLM voor Airbus kiest, men is nooit tevreden geweest over zowel de A310 als de A330,KLM nu eenmaal Boeing minded
Hangt af of Parijs dit beslist of KLM
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Bij de A310 was dit denk ik deels 'self induced'... als je om geld te besparen het MTOW van de halve vloot omlaag brengt van 142 ton naar 132 ton vraag je soms om problemen. Vooral als je er lange afstanden mee wilt vliegen.YS11 wrote: ↑09 Dec 2021, 16:05Moet wel heel gek lopen als KLM voor Airbus kiest, men is nooit tevreden geweest over zowel de A310 als de A330,KLM nu eenmaal Boeing minded
Waarom KLM niet tevreden is met de A330 is mij onbekend.... achteraf gezien was het misschien handig geweest als KLM er een fuel jettison systeem en een ander O2 systeem in had laten aanbrengen. En wanneer Airbus een centertank in de -300 had aangeboden (met een hoger MTOW)...
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- Fiets
- Scramble Senior
- Posts: 277
- Joined: 09 Dec 2008, 10:37
- Type of spotter: S5F2
- Subscriber Scramble: HR
- Location: Schiphol/Hoofddorp
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
In het interne KLM vlootoverzicht staat de AON en AKD als 'out of service' ... en onderhoud alvorens retour lessor is niet ongebruikelijk.Inkjet wrote: ↑08 Dec 2021, 13:09 In dit onderwerp worden regelmatig lijstjes geplaatst met de data waarop lease contracten aflopen. De data die je noemt voor de buiten dienst stelling van de A330-300's lijken niet overeen te komen met de data die in het laatste lijstje stonden:
PH-AKA 333 1287 27-feb-22 OL ONV.
PH-AKB 333 1294 19-apr-23 OL Verlengd met 1 jaar
PH-AKD 333 1300 31-mei-22 OL ONV.
PH-AKE 333 1381 28-feb-23 FL Sale and lease back
PH-AKF 333 1580 04-dec-22 OL ONV.
De A330-200's zijn eigendom van KLM.
De AKA is gewoon weer in gebruik na onderhoud op Woensdrecht. Geldt hetzelfde misschien voor de AKD die nu in Jakarta is voor onderhoud?
Rgds/Henk
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Daarnaast is de 787 ook geen succesverhaal bij de KLM gelet op de leveringen en problemen.Bennie wrote: ↑09 Dec 2021, 18:47Bij de A310 was dit denk ik deels 'self induced'... als je om geld te besparen het MTOW van de halve vloot omlaag brengt van 142 ton naar 132 ton vraag je soms om problemen. Vooral als je er lange afstanden mee wilt vliegen.
Waarom KLM niet tevreden is met de A330 is mij onbekend.... achteraf gezien was het misschien handig geweest als KLM er een fuel jettison systeem en een ander O2 systeem in had laten aanbrengen. En wanneer Airbus een centertank in de -300 had aangeboden (met een hoger MTOW)...
Ik verwacht nog steeds een Ab order voor KLM en Trans. Maar ook een combi order van Max kisten en Neo's zie ik ze doen, dat zou een mooie middenweg zijn.
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
En een dure middenweg, als je kosten van trainingen en materieel (ramp/spareparts etc.) in het plaatje meeneemt....Avgeek wrote: ↑10 Dec 2021, 17:48Daarnaast is de 787 ook geen succesverhaal bij de KLM gelet op de leveringen en problemen.Bennie wrote: ↑09 Dec 2021, 18:47Bij de A310 was dit denk ik deels 'self induced'... als je om geld te besparen het MTOW van de halve vloot omlaag brengt van 142 ton naar 132 ton vraag je soms om problemen. Vooral als je er lange afstanden mee wilt vliegen.
Waarom KLM niet tevreden is met de A330 is mij onbekend.... achteraf gezien was het misschien handig geweest als KLM er een fuel jettison systeem en een ander O2 systeem in had laten aanbrengen. En wanneer Airbus een centertank in de -300 had aangeboden (met een hoger MTOW)...
Ik verwacht nog steeds een Ab order voor KLM en Trans. Maar ook een combi order van Max kisten en Neo's zie ik ze doen, dat zou een mooie middenweg zijn.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dat weet KLM en Airbus ook. Dat zal vast de revue gepasseerd hebben bij de onderhandelingen. Boeing wil KLM/HV graag behouden en Airbus wil KLM/HV graag inlijven. Dus er zal met goodies in min of meerdere mate gestrooid worden. Uiteindelijk gaat het om de terugverdientijd en wat er onder aan de streep overblijft.