MAS017 wrote:Niet geheel correctnemaco wrote:Voor diegenen die het interesseert, vanaf 25 maart (zomerdienstregeling) wordt Bangkok/Taipei na ongeveer 40 jaar door de 777 aangevlogen ipv dor de 747.
Manilla rechtsteeks gaat stoppen en zal als staartstuk worden gevlogen vanuit Hong Kong. Ook dit traject wordt 777 ipv 747 dus ook geen Hong Kong meer voor de 747.
KL0803/4 MNL gaat een dagelijkse KL0807/8 worden via TPE met een 772; schema in UTC:
AMS 1850 TPE 0640/0750 MNL 0955
MNL 1140 TPE 1345/1500 AMS 0400
HKG staat vooralsnog in de systemen als dagelijkse dienst met een 744-Combi als KL0889/0890:
AMS 1925 HKG 0640/1520 AMS 0335
KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Je hebt deels gelijk, vermoed ik maar BKK staat bijvoorbeeld ook nog steeds in het systeem als 744 na 25 maart. Dus veranderingen zijn nog niet allemaal verwerkt, vermoed ik.
- MAS017
- Scramble Master
- Posts: 3068
- Joined: 30 Sep 2005, 09:18
- Subscriber Scramble: yes
- Location: 10 NM East of PAM VOR
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De F100's zijn reserve-machines voor de F70's (en evt. voor de E90); er zijn geen vaste routes voor deze machines - ze worden ingezet waar nodig wegens technische- of crew-redenen (en een zeer enkele keer wegens commerciele redenen)...Derice wrote:Weet iemand hier toevallig of er vaste routes zijn waarop de nog resterende F100's worden ingezet?
Zo ja, welke zijn dat?
- Derice
- Scramble Addict
- Posts: 1703
- Joined: 24 Dec 2007, 14:12
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: Derice
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Thanks voor de info.
Balen, wordt lastig dan om een vluchtje te boeken met zo'n ding vanaf AMS.
Balen, wordt lastig dan om een vluchtje te boeken met zo'n ding vanaf AMS.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
In de winter van 2010 - 2011 waren deze kisten inderdaad reserve. Vanaf zomer 2011 zijn ze niet meer als reserve kisten ingezet. Dat geldt op dit moment nog steeds naar mijn weten. Per zomer 2012 zullen deze kisten de vloot gaan verlaten.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ergens in oktober heb ik nog vanaf Edinburgh met een F100 gevlogen na een vertraging van 4x de vluchttijd waarschijnlijk werd deze ingezet ipv de E190 die die route hoorde te doen.mac wrote:In de winter van 2010 - 2011 waren deze kisten inderdaad reserve. Vanaf zomer 2011 zijn ze niet meer als reserve kisten ingezet. Dat geldt op dit moment nog steeds naar mijn weten. Per zomer 2012 zullen deze kisten de vloot gaan verlaten.
[ Post made via Mobile Device ]
Mvg,
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dat kan heel goed. Binnen de fokker 70/100 vloot zijn er een vast aantal kisten ingeroosterd voor onderhoud en voor opvangen van verstoringen. Geen idee van het aantal. Maar als er dan een embraer stuk en toevallig een fokker 100 beschikbaar is dan kan deze natuurlijk hiervoor ingezet worden. Maar de fokker 100 wordt op dit moment gewoon ingedeeld.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ingedeeld of niet, er worden maximaal 80 plaatsen verkocht op een fokker-vlucht. (ook al passen er 100 in een F100)
Bij mijn weten staat de 100 niet vast ingeroosterd voor bepaalde bestemmingen, maar worden deze gebruikt voor het opvangen van TEC problemen (Vnml bij de F70) en crewproblemen (E190) en onderhoud aan de 70/190 vloot.
Bij mijn weten staat de 100 niet vast ingeroosterd voor bepaalde bestemmingen, maar worden deze gebruikt voor het opvangen van TEC problemen (Vnml bij de F70) en crewproblemen (E190) en onderhoud aan de 70/190 vloot.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het zal je verbazen hoe die 777 moet omvliegen vanuit bijvoorbeeld Zuid Amerika. Theoretisch kan hij op veel velden landen, echter heeft KLM in de ROM een redelijk beperkt aantal velden waardoor je niet optimaal kan plannen.76-er wrote:Diarto wrote:Wat Erik waarschijnlijk bedoelt is dat de MD11 geen gezeur heeft met ETOPS en daardoor in mindere mate hoeft om te vliegen om in de buurt van velden te blijven. Je vliegt dus minder om, maar verbruikt wel meer.
Sinds de invoering van 180 minuten ETOPS kunnen alle bestemmingen vanuit AMS bereikt worden zonder omvliegen, dus die vlieger gaat niet op. Denk eerder dat MDD geen geld had voor een compleet nieuw ontwerp en daarom met de 'DC11' op de proppen kwam.
Ook voor routes over de Himalaya en de Andes is de 777 een stuk minder flexibel. Probleem is dat met 1 motor minderde 777 gelijk moet zakken naar een hoogte doe op dat moment bepaald moet worden aan de hand van huidige temp, enz. (zgn drift down). Een 747 of MD11 heeft meer vermogen over als er een motor uitvalt en kan beter zijn hoogte vasthouden. Hierdoor hebben deze toestellen een stuk minder problemen om over hoge gebergtes te vliegen.
Reken maar dat KLM een flinke payload limitatie heeft door met de 777 vanaf Quito te vliegen.
[ Post made via Mobile Device ]
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
En dacht je dat een MD11 ex UIO geen beperkingen heeft? Waarom dacht je dat KL (en MP) vanuit UIO altijd eerst naar GYE (of de Antillen bv) gaan? Het PLTOM (Performance Limited Takeoff Mass) van een elevatie van 10000 voet plus het omliggende gebergte zorgen er voor dat er naast je payload nog maar amper gewicht over hebt voor een beetje brandstof. [zei 76-er, ooit MD11-er, die vaak genoeg vanaf UIO vertrokken is. Cool veld]
Dat de KLeM maar een beperkt aantal uitwijkvelden in z'n ROM zet is overigens niet zo slim. Wanneer je met een twin long range vliegt, wil je geen nodeloze beperkingen in je routenet. Qua driftdown kunnen de Andes en de Himalaya e/o uiteraard wel beperkend zijn. Maar ook daar kun je dmv goede 1 eng inop contingency procedures een eind komen.
Dat de KLeM maar een beperkt aantal uitwijkvelden in z'n ROM zet is overigens niet zo slim. Wanneer je met een twin long range vliegt, wil je geen nodeloze beperkingen in je routenet. Qua driftdown kunnen de Andes en de Himalaya e/o uiteraard wel beperkend zijn. Maar ook daar kun je dmv goede 1 eng inop contingency procedures een eind komen.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Da's KLM's voor Route Operations Manual, onder EU-ops beter bekend als OM-C.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dat er maximaal 80 stoelen verkocht worden op de 100 zou kunnen. Klinkt logisch maar zonder deze 5 vliegtuigen zou de huidige dienstregeling niet gevlogen kunnen worden. Ik heb ook geen vaste bestemmingen gevonden voor de 100. Maar het zijn geen standby kisten. Draaien normaal mee in de operatie. In tegenstelling tot vorige winter.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zonder deze 5 x 100 kan er alleen gevlogen worden als er geen onderhoud aan de 70's en 190's plaatsvindt en geen TEC en CREW problemen plaatsvinden. Das naar mijn idee hetzelfde als vorige winter. Zie ook nagenoeg geen productieuitbreiding deze winter tov vorige winter.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dan blijf je lekker bij jouw mening. Maar aangezien klc standaard 2 Fokkers niet ingedeeld en voor onderhoud beschikbaar. Dat het door de technische staat ook regelmatig nodig is een ander verhaal natuurlijk. Dus zijn de 100 gewoon nodig om de productie uit te voeren. Hoe klc het allemaal indeeld is aan hen maar tot de zomer dienstregeling van 2011 waren het reserve kisten en daarna werden ze weer volledig ingezet om productie te draaien.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]