787, vliegt deze nou al?

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by ehusmann »

6000 is inderdaad nogal aan de lage kant..... bijna 4000 A320, ik gok zo´n 4000 a 5000 duizend vliegende B737 en dan heb je nog Tupjes, DC-9s en weet ik wat nog meer.... hmmm.... 10.000 is een beter aantal :bonk:

En van de toestellen die nu worden ontwikkeld/vliegen (CSeries, Ejets, SSJ, ARJ en MRJ) zie ik alleen de CSeries mogelijk in de buurt komen van de A319/B737-700. Verder eigenlijk niet.

Ach ja, biedt genoeg perspectieven en de komende jaren kunnen nog wel eens heel leuk worden qua nieuwe ontwikkelingen. Met of zonder B787 :wink:

Erwin
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Polecat »

ehusmann wrote:6000 is inderdaad nogal aan de lage kant..... bijna 4000 A320, ik gok zo´n 4000 a 5000 duizend vliegende B737 en dan heb je nog Tupjes, DC-9s en weet ik wat nog meer.... hmmm.... 10.000 is een beter aantal :bonk:

En van de toestellen die nu worden ontwikkeld/vliegen (CSeries, Ejets, SSJ, ARJ en MRJ) zie ik alleen de CSeries mogelijk in de buurt komen van de A319/B737-700. Verder eigenlijk niet.

Ach ja, biedt genoeg perspectieven en de komende jaren kunnen nog wel eens heel leuk worden qua nieuwe ontwikkelingen. Met of zonder B787 :wink:

Erwin
werd zelf ook nieuwsgierig:
A-320 familie: 6321 verkocht, 3893 delivered...
B-737 familie: 8217 verkocht, 6080 delivered...
wat een aantallen he..pfffff

Laat die Canadezen maar schuiven ja, en misschien die SSJ ook wel, kreeg net het blauwe lijfblad op de mat, en daar fulmineert een redacteur "one of the more, if not the most horrible russian designs ever" maar daar kan ik het niet echt mee eens zijn...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by ehusmann »

[SARCASM ON]Die Russische editor van Scramble zou ontslagen moeten worden!!!! Eindelijk een Russisch type dat weer succesvol kan worden.... krijg je zo´n commentaar :freak: [SARCASM OFF]

Erwin
Erik Brouwer
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 54
Joined: 15 Feb 2009, 19:31
Type of spotter: Travelspotter
Location: EHTE

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Erik Brouwer »

De 787 en A350XWB hebben met het gebruik van nieuwe materialen een geschatte langere levensduur, dus de verwachting dat de gemiddelde levensduur van vliegtuigen gaat toenemen is wel gerechtvaardigd denk ik.
Polecat wrote:En dan ben ik benieuwd, maar zou het best eens zo kunnen zijn dat Airbus de "big bird" hegemonie van de Boeing 747gaat overnemen, en de 787 het iets kleinere segment gaat aanvoeren. Volgens mij zijn het beide superinnovatieve machines namelijk, met nog een hele lange productielijn......
Voorlopig misschien wel, maar ik denk niet dat Boeing het daarbij gaat laten zitten. Het is een soort van golfbeweging die de laatste jaren door de business loopt.
ehusmann wrote: Ik denk dat dat ook gaat afhangen of er meer spelers op de markt komen. Misschien niet direct in het wide body segment, maar ik verbaas me er nog steeds over dat er geen andere fabrikant in de markt van de A320/B737 is gestapt.
Wie weet, misschien Embraer, als ze genoeg kapitaal en zelfvertrouwen hebben gekweekt met hun tot nu toe erg geliefde E-jets.
Image
Erik Brouwer
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 54
Joined: 15 Feb 2009, 19:31
Type of spotter: Travelspotter
Location: EHTE

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Erik Brouwer »

Polecat wrote:"one of the more, if not the most horrible russian designs ever"
Daar ben ik het ook niet mee eens, ben er in en om gelopen in Le Bourget, en hoewel niet heel erg revolutionair, absoluut niet lelijk.

Image
© Erik Brouwer
Last edited by Erik Brouwer on 07 Jul 2009, 17:17, edited 2 times in total.
Image
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Polecat »

Erik Brouwer wrote:
Polecat wrote:"one of the more, if not the most horrible russian designs ever"
Daar ben ik het ook niet mee eens, ben er in en om gelopen in Le Bourget, en hoewel niet heel erg revolutionair, absoluut niet lelijk.

Image
© Erik Brouwer
nee, eerder saai dan lelijk ja....en het is wel de eerste van de kisten met van die nieuwerwetse cockpitramen die echt vliegt! Eat this A350/B787! :wink:

was ff aan het surfen net, en vond we dat de 787 nu aan het droogvliegen is (gauntlet-flights). Dit houdt in dat ze gedurende een paar uur in alle details doen of het toestel vliegt, deurtjes dicht, motoren aan, zelfs maaltijden serveren, alleen op de grond dus...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Martinvet.nl
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 171
Joined: 06 Nov 2005, 19:37
Location: AMS

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Martinvet.nl »

En dit linkje kwam ik net tegen op atcbox...
http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Polecat »

Martinvet.nl wrote:En dit linkje kwam ik net tegen op atcbox...
http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/" onclick="window.open(this.href);return false;
leuk link... Dus het ding kan taxiën, het ding kan droogvliegen, het ding zou zo maar eens een keer kunnen gaan vliegen dit jaar :-)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Edwin AN124
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 119
Joined: 25 Feb 2007, 17:21
Type of spotter: Civiel

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Edwin AN124 »

Ben geen Boeing liefhebber, maar dit ziet er toch wel prachtig uit.

De Sukhoi, ik denk deze kist het helemaal gaat maken, is namelijk klaar en maatschappijen in Rusland en Azië willen deze kist wel kopen, zeker omdat hij op korte termijn, aldus de fabriek, leverbaar is.

Edwin
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Polecat »

Edwin AN124 wrote:Ben geen Boeing liefhebber, maar dit ziet er toch wel prachtig uit.
De Sukhoi, ik denk deze kist het helemaal gaat maken, is namelijk klaar en maatschappijen in Rusland en Azië willen deze kist wel kopen, zeker omdat hij op korte termijn, aldus de fabriek, leverbaar is.
Edwin
Ik kan ook wel wennen aan die 787 denk ik ja, die vleugels zijn wel erg fraai...

Qua Sukohi; eerst zien , dan geloven, maar het lijkt goed te gaan totnutoe.. Maar wat zijn de verbruikscijfers in de praktijk, welke kinderziekten komen ze nog tegen, zou een wonder zijn als alles van een leien dakje zou gaan..
maar los daarvan, ik denk dattie er in een strak malev kleurtje straks op schiphol picobello uitziet ja!
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by ehusmann »

Polecat wrote:ik denk dattie er in een strak malev kleurtje straks op schiphol picobello uitziet ja!
Behalve die rare zwarte neus. Daar moeten ze nu toch echt eens vanaf!

Erwin
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Polecat »

ehusmann wrote:
Polecat wrote:ik denk dattie er in een strak malev kleurtje straks op schiphol picobello uitziet ja!
Behalve die rare zwarte neus. Daar moeten ze nu toch echt eens vanaf!

Erwin
typische dopneusjes ja...Maar dat vond ik bij de S-100 proto ook al zo raar, al dat zwart rond de cockpit (misschien heben ze hem daarom wel gekozen ;-)

Ik ben trouwens sowieso wel benieuwd hoe toekomstige klanten (geldt ook voor de A350 en 787) omgaan met die freaky cockpitraampjes.. nodigt op zich wel uit tot wat creatieve belijning...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Erik Brouwer
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 54
Joined: 15 Feb 2009, 19:31
Type of spotter: Travelspotter
Location: EHTE

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Erik Brouwer »

Even een ander balletje opgooien: wat mij opvalt bij de Sukhoi 100, is dat de motoren van die lange dunne stofzuigertjes zijn, die we eigenlijk niet meer gewend zijn in het High-bypass turbofan tijdperk van vandaag de dag, met de giganten als de GE90 en de Trent 1000 als climax. Volgens mij is de bypass ratio op deze snecma-machientjes niet heel hoog, dwz. de hoeveelheid airflow die langs de motor gaat ipv in de motor terecht komt.
Ook de motoren onder de A340-300 vallen mij daarin op.

Zou dat een reden kunnen hebben? De A340-300 is behoorlijk underpowered, zou dat te maken kunnen hebben met die lage bypass ratio?
Image
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Polecat »

Erik Brouwer wrote:Even een ander balletje opgooien: wat mij opvalt bij de Sukhoi 100, is dat de motoren van die lange dunne stofzuigertjes zijn, die we eigenlijk niet meer gewend zijn in het High-bypass turbofan tijdperk van vandaag de dag, met de giganten als de GE90 en de Trent 1000 als climax. Volgens mij is de bypass ratio op deze snecma-machientjes niet heel hoog, dwz. de hoeveelheid airflow die langs de motor gaat ipv in de motor terecht komt.
Ook de motoren onder de A340-300 vallen mij daarin op.
Zou dat een reden kunnen hebben? De A340-300 is behoorlijk underpowered, zou dat te maken kunnen hebben met die lage bypass ratio?
viel mij ook al op ja, zeker als je dan kijkt naar de nieuste generatie (zoals de GEnx), die worden alleen maar groter!!
ook het ontbreken van winglets verbaasde me trouwens....
Voor de rest vond ik het toestel wel bijna on-russisch netjes afgewerkt, en volgens mij gebruiken ze ook westerse primer, althans, de kleuren van enkele kale gespoten panelen die ik meende te zien leken me vrij westers aandoen..

(we kunnen bijna wel een apart S-100 topicje openen haha)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Edwin AN124
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 119
Joined: 25 Feb 2007, 17:21
Type of spotter: Civiel

Re: 787, vliegt deze nou al?

Post by Edwin AN124 »

Begrijp uit Rusland dat de Sukhoi 100 in de toekomst met Winglets geleverd kan / gaat worden.
Ook is men erg druk met het ontwikkelen van diverse soorten motoren. De nu gebruikte motoren zijn de eerste motoren die klaar zijn.

Verder kwam ik er net achter dat Sukhoi bezig is een soort A318/319/320/321 lijn op te zetten. Of dit er van gaat komen hangt wel af van de verkoop van de 100.

Het is dus afwachten wat er gaat komen.

Edwin
Post Reply

Return to “'t Praethuys”