KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Vergeet niet dat de laatste jaren de ICA vloot juist per
Saldo gekrompen is. De 11-jes waten niet allenaaml direct opgevangen.
All times are local times!

Regards, N.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

1-5-21 staat nu de laatste vlucht ingepland voor zowel BFN als BFY
YS11 wrote:
76-er wrote:
nemaco wrote: in bestelling 14 x 787-10’s die alle geleverd zullen worden tussen september 2019 en mei 2022.
Plus die 2 77W maakt dus een totaal van 16 widebodies in minder dan 3 jaar. Hoeveel -400's gaan er nog weg? 10? M.a.w. een groei in units van 6 stuks? Da's nie niks.
2021,moeten alle 74's eruit zijn.
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 85
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

B767-300ER wrote:Vergeet niet dat de laatste jaren de ICA vloot juist per
Saldo gekrompen is. De 11-jes waten niet allenaaml direct opgevangen.
Als ik de vloot op 1 juli 2012 bekijk, net voor het starten van de MD-11 phase out (eerste was PH-KCH op 2 jul), dan kom ik op totaal 67 ICA machines + 6 open orders op dat moment.

Als ik de vloot op 1 juli 2019 bekijk, net na het afleveren van de eerste 787-10, dan kom ik op totaal 66 ICA machines + 16 open orders op het moment.

747/A330/MD11 hebben allemaal een average utilization van +/- 14 uur per dag. 777/787 zitten rond de 16-17 uur per dag.

Met een snelle berekening kom ik voor de 2012 op zo'n 361.500 jaarlijkse 'ICA productie vlieguren) en voor 2019 op zo'n 376.500; stijging van 5% in 5 jaar. Over diezelfde periode is de totale capaciteit die KLM produceert (ook EUR, helaas niet helemaal zuiver voor de vergelijking) per jaar toegenomen van 100 miljoen Available Seat-Kilometers (ASK) in 2012 naar 120 miljoen nu; stijging van 20% in 5 jaar.

Ik zie geen gekrompen ICA vloot? Ik zie juist alleen maar groei vwb productie door de vloot.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Weet iemand waarom de PH-AOM 2dagen later aankomt als de KL576?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

@737freak

Leuk rekensommetje. Thnks for sharing.


Ik had het enkel over vloot, niet over prodictieuren. Ik keek naar absolute aantallen machines.
Niet teruggerekend naar productieuren etc omdat je dat niet helemaal zuiver krijgt.
Oftewel aantal machines op moment X vergeleken met aantal machines op moment Y, zonder te kijken naar hoeveel 1 eenheid produceert. Ook in jouw voorbeeld zie je dat dat minder is en de vloot dus kleiner, ook al wordt er door de beschikbare machines meer productie gedraaid.

Het is overigens ook maar net welke datum je pakt voor je vergelijk. Als je als datum juni had genomen zit er 2 machines verschil in de operationele vloot. Open orders keek ik niet naar ondat die (deels) ter vervanging zijn. In 2012 was er bv nog geen sprake van phase out van de 744.

Vandaar dat ik het had over krimp in de vloot wat in absolute aantallen ook zo is.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble: HR
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

B767-300ER wrote:@737freak

Leuk rekensommetje. Thnks for sharing.


Ik had het enkel over vloot, niet over prodictieuren. Ik keek naar absolute aantallen machines.
Niet teruggerekend naar productieuren etc omdat je dat niet helemaal zuiver krijgt.
Oftewel aantal machines op moment X vergeleken met aantal machines op moment Y, zonder te kijken naar hoeveel 1 eenheid produceert. Ook in jouw voorbeeld zie je dat dat minder is en de vloot dus kleiner, ook al wordt er door de beschikbare machines meer productie gedraaid.

Het is overigens ook maar net welke datum je pakt voor je vergelijk. Als je als datum juni had genomen zit er 2 machines verschil in de operationele vloot. Open orders keek ik niet naar ondat die (deels) ter vervanging zijn. In 2012 was er bv nog geen sprake van phase out van de 744.

Vandaar dat ik het had over krimp in de vloot wat in absolute aantallen ook zo is.
De datum is belangrijker dan je denkt, men heeft de gewoonte om einde zomerdienst (okt-nov) toestellen uit te faseren, terwijl de nieuwe dan pas begin zomerdienst (mrt-mei) het jaar daarop in dienst komen. Waarschijnlijk ook zuinigheid, in de winterdienst worden er minder vluchten uitgevoerd.
Rgds/Henk
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

nemaco wrote:1-5-21 staat nu de laatste vlucht ingepland voor zowel BFN als BFY
Op hoeveel vlieguren/cycles staat die BFY momenteel eigenlijk? Kan gezien z’n leeftijd toch niet al te hoog zijn. Misschien een tweede leven als BDSF ter vervanging van MPS die er tegen die tijd sws uit moet? De SCD zit er al in, scheelt weer. ;)
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 551
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

nemaco wrote:PH-BXH gaat na een kleine maand stilstand weer de route op morgen
Weer een dag uitgesteld. Niet voor het eerst. Wachten op onderdelen uit de V.S.?
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

76-er wrote:
nemaco wrote:1-5-21 staat nu de laatste vlucht ingepland voor zowel BFN als BFY
Op hoeveel vlieguren/cycles staat die BFY momenteel eigenlijk? Kan gezien z’n leeftijd toch niet al te hoog zijn. Misschien een tweede leven als BDSF ter vervanging van MPS die er tegen die tijd sws uit moet? De SCD zit er al in, scheelt weer. ;)
Zit 12 jaar tussen de MPS en de BFY idd.

Ben je ook meteen van de PW motoren af
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

76-er wrote:
nemaco wrote:1-5-21 staat nu de laatste vlucht ingepland voor zowel BFN als BFY
Op hoeveel vlieguren/cycles staat die BFY momenteel eigenlijk? Kan gezien z’n leeftijd toch niet al te hoog zijn. Misschien een tweede leven als BDSF ter vervanging van MPS die er tegen die tijd sws uit moet? De SCD zit er al in, scheelt weer. ;)
KL/MP Cargo is bezig op termijn een geschikte 747-400ERF/400F met CF6-80C2 motoren te vinden. Er is echter nog genoeg tijd tot de volgende D-check van de PH-MPS en momenteel liggen de (lease) rates erg hoog voor de meest populaire GE powered 744 freighters.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Biem wrote:
76-er wrote:
nemaco wrote:1-5-21 staat nu de laatste vlucht ingepland voor zowel BFN als BFY
Op hoeveel vlieguren/cycles staat die BFY momenteel eigenlijk? Kan gezien z’n leeftijd toch niet al te hoog zijn. Misschien een tweede leven als BDSF ter vervanging van MPS die er tegen die tijd sws uit moet? De SCD zit er al in, scheelt weer. ;)
Zit 12 jaar tussen de MPS en de BFY idd.

Ben je ook meteen van de PW motoren af
Weet niet wat het maximale take-off weight van de MPS is, maar dat van de BFY is niet bijster hoog voor een vreter.... ;-)

Bovendien is het empty weight van de BFY momenteel ook nog relatief hoog.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

747classic wrote:
76-er wrote:
nemaco wrote:1-5-21 staat nu de laatste vlucht ingepland voor zowel BFN als BFY
Op hoeveel vlieguren/cycles staat die BFY momenteel eigenlijk? Kan gezien z’n leeftijd toch niet al te hoog zijn. Misschien een tweede leven als BDSF ter vervanging van MPS die er tegen die tijd sws uit moet? De SCD zit er al in, scheelt weer. ;)
KL/MP Cargo is bezig op termijn een geschikte 747-400ERF/400F met CF6-80C2 motoren te vinden. Er is echter nog genoeg tijd tot de volgende D-check van de PH-MPS en momenteel liggen de (lease) rates erg hoog voor de meest populaire GE powered 744 freighters.
Kunnen ze lang zoeken. Liggen niet voor het oprapen en als zich al zon kans voordoet zijn de Atlassen en Kalitta’s van deze tijd er als de brandweer bij. Zeker een ERF lijkt wel onmogelijk te worden.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

B767-300ER wrote:
747classic wrote: KL/MP Cargo is bezig op termijn een geschikte 747-400ERF/400F met CF6-80C2 motoren te vinden. Er is echter nog genoeg tijd tot de volgende D-check van de PH-MPS en momenteel liggen de (lease) rates erg hoog voor de meest populaire GE powered 744 freighters.
Kunnen ze lang zoeken. Liggen niet voor het oprapen en als zich al zon kans voordoet zijn de Atlassen en Kalitta’s van deze tijd er als de brandweer bij. Zeker een ERF lijkt wel onmogelijk te worden.
Dat klopt volledig. Op dit moment zijn er geen geschikte (CF6-80C2 + neusdeur) 744(ER) freighters beschikbaar.
Daardoor had ik ook een paar maanden geleden het voorstel voor ombouw van de BFY geopperd aan een vroegere collega, nu werkzaam binnen KLM/MP Cargo.
Antwoord : Ombouw van een KLM combi werd NIET overwogen.
Note : BFY : het structurele MTOW is het maximaal mogelijke voor een 744 (non -ER(F)). Het momentele relatief hoge empty weight wordt veroorzaakt door het vliegen van een Combi in full pax configuratie.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Achteraf beter de CKD kunnen houden.
Maja, die 1,2 miljoen (!) maandelijkse leaserate was toch wat teveel van het goede
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

De enige beschikbare 747-400F vliegtuigen, met CF6-80C2 motoren, zijn op dit moment :
L/N 1252, MSN 30760, 747-409F, China Airlines, B-18702, delivered 20-07-2000, stored VCV since feb 2012.
L/N 1254, MSN 30761, 747-409F, China Airlines, B-18703, delivered 29-08-2000, stored VCV since Aug 2012.
L/N 1263, MSN 30762, 747-409F, China Airlines, B-18705, delivered 17-01-2001, stored VCV since Feb 2012.

Alle drie hebben 7 jaar in de woestijn gestaan, waarschijnlijk zonder motoren. Echter, genoeg KLM GE CF6-80C2B1F motoren beschikbaar immers.
Gezien het relatief lage aantal vlieguren (slechts 12 jaar actief) misschien toch een interessante optie, ondanks een dure HMV, plus uitgebreide corrosie checks.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”