Self handling is te allen tijde toegestaan inclusief partners. Is een EU regel. Wordt door diverse airlines toegepast , zowel full service als low cost.LJ wrote: ↑01 Apr 2024, 11:48Goed nieuws (OK minder voor de passagier). Werd tijd dat er ingegrepen werd. Als je als afhandelaar de acquisitie niet hebt afgestemd op wat je als bedrijf kan waarmaken (zie dat LH niet overkon per 31-1), dan geeft dat wel aan dat de markt zijn werk niet doet en ook niet kan doen. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als KLM geen licentie zou krijgen, of zijn zij uitgezondert omdat zij zichzelf afhandelen? Lijkt mij vreemd dat je gedwongen kan worden om gebruik te maken van een derde partij.PIAfan wrote: ↑29 Mar 2024, 16:50 Hoewel het wel even kan duren, zal er in de aankomende jaren het aantal afhandelaars naar maximaal drie gaan. Afhandelaars zullen op basis van ren europees aanbestedingsprocedure geselecteerd worden.
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cat ... p-schiphol
Een paar voorbeelden:
Jet2 , Easyjet , Ryanair , Eurowings doen dit vooral in Spanje. Ook IAG doet dit in Spanje en zeker na de uitkomst van de AENA tender, waarbij Iberia Services veel licenties verloor. Men gaat dan verder als self handler onder de IB/IAG vlag.. Op PMI verloor IB ook. Er zijn daar 3 licenties, Swissport, Menzies en Groundforce. Echter self handling van IB, EW, FR, EZY welke doorgaans wordt uitgevoerd door een derde partij.
Maar het kan nog gekker. Bijvoorbeeld in Duitsland. Pak even de laatste 2 tenders. Aviapartner verliest in Dusseldorf, en AAS wint de licentie. Er komt vervolgens een joint venture , Aviapartner blijft gewoon zijn klanten afhandelen onder de AAS Aviapartner vlag. Idem in Munchen, daar verloor Swissport zijn licentie, en Aviapartner won de licentie. Swissport blijft zijn klanten bedienen via Aerogate de andere licentiehouder.
Prachtig wat de politiek bedenkt , maar er zijn gaten genoeg om met meerder afhandelaars actief te blijven op een airport.