KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Eerste vlucht naar Fortaleza is nu onderweg, de KL707.
De PH-AOD vliegt deze vlucht, wat geen verrassing is aangezien dit de eerste en (naar mijn weten) enige A332 is met de nieuwe business class.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... vertrokken
De PH-AOD vliegt deze vlucht, wat geen verrassing is aangezien dit de eerste en (naar mijn weten) enige A332 is met de nieuwe business class.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... vertrokken
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De PH-BQB is als KL809 vannacht uitgeweken naar Phuket vanwege rook in de cabine:
AMSTELVEEN - Een KLM-toestel van Schiphol naar Kuala Lumpur is woensdag uitgeweken naar Phuket vanwege rook in de cabine. Die was ontstaan door een oververhitte mobiele telefoon. De bemanning besloot uit voorzorg een tussenlanding te maken.
Volgens KLM is het toestel, een Boeing 777-200ER, op de grond volledig geïnspecteerd, maar mocht de bemanning vanwege de wettelijk verplichte rusttijden niet meteen doorvliegen. Daardoor is een vertraging van achttien uur ontstaan. De vlucht vliegt normaalgesproken van Kuala Lumpur nog door naar Jakarta, maar dat segment van de vlucht is geschrapt.
De passagiers van vlucht KL809 zijn ondergebracht in hotels.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -in-cabine
Mvg,
Biem
AMSTELVEEN - Een KLM-toestel van Schiphol naar Kuala Lumpur is woensdag uitgeweken naar Phuket vanwege rook in de cabine. Die was ontstaan door een oververhitte mobiele telefoon. De bemanning besloot uit voorzorg een tussenlanding te maken.
Volgens KLM is het toestel, een Boeing 777-200ER, op de grond volledig geïnspecteerd, maar mocht de bemanning vanwege de wettelijk verplichte rusttijden niet meteen doorvliegen. Daardoor is een vertraging van achttien uur ontstaan. De vlucht vliegt normaalgesproken van Kuala Lumpur nog door naar Jakarta, maar dat segment van de vlucht is geschrapt.
De passagiers van vlucht KL809 zijn ondergebracht in hotels.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -in-cabine
Mvg,
Biem
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22196
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
...het betrof de PH-BQB
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=210676
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=210676
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Mijn vrouw was helaas ooggetuige....Stratofreighter wrote:...het betrof de PH-BQB
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=210676
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Was er paniek aan boord ?Bennie wrote:Mijn vrouw was helaas ooggetuige....Stratofreighter wrote:...het betrof de PH-BQB
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=210676
Alleen een dagje wachten op het strand in Phuket lijkt mij toch niet zo erg.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Wachten op het strand zit er niet bij voor de passagiers denk ik.. Is vooral heel veel wachten vrees ik.streep wrote:Was er paniek aan boord ?Bennie wrote:Mijn vrouw was helaas ooggetuige....Stratofreighter wrote:...het betrof de PH-BQB
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=210676
Alleen een dagje wachten op het strand in Phuket lijkt mij toch niet zo erg.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het verbaast me dat KL nog altijd geen HotStop bag aan boord heeft.
http://www.hot-stopl.com/fire_containment-184691.html
Op de vracht hebben we ze wel.
http://www.hot-stopl.com/fire_containment-184691.html
Op de vracht hebben we ze wel.
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dan moet je wel bij het brandende object kunnen.....76-er wrote:Het verbaast me dat KL nog altijd geen HotStop bag aan boord heeft.
http://www.hot-stopl.com/fire_containment-184691.html
Op de vracht hebben we ze wel.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dat klopt, met een paar duizend lithium batterijen in het ruim maak je sws niet veel kans, zie UPS. Het gaat meer om de PED's die in de cockpit gebruikt worden.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik vind dat Pieter Elbers echt een uitstekende President is van KLM, ik hoop dan ook dat hij voorlopig een tijdje aan blijft!
Reactie van Pieter Elbers over de tijdelijke opvolging voor Janaillac:
Vandaag voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering in Parijs heeft de Air France-KLM Board de tijdelijke leiding van Air France-KLM bekend gemaakt.
De interim benoeming Anne-Marie Couderc als de nieuwe non-executive (“niet uitvoerend”) bestuursvoorzitter van Air France-KLM, en de inrichting van het driekoppige management comité waar ik samen met Franck Terner en Frederic Gagey deel van uitmaak, biedt onze organisatie nu rust en stabiliteit. Dat is ontzettend belangrijk voor onze klanten en medewerkers.
Ik zie uit naar de samenwerking met Anne-Marie Couderc. Graag bedank ik ook Jean-Marc Janaillac voor onze samenwerking de afgelopen twee jaar en feliciteer ik Jean-Marc met een aantal belangrijke strategische stappen welke hij voor de Air France-KLM Groep gezet heeft.
Vanuit dit nieuwe driekoppige management comité zal ik mij blijven inzetten voor de Air France-KLM Groep, alsmede voor de verdere succesvolle uitvoering van onze KLM strategie. Zoals Franck Terner dit voor Air France zal blijven doen.
Deze tijdelijke invulling biedt de Air France-KLM Board de tijd om te werken aan een permanente invulling en inrichting voor de Groep.
Het is van belang dat we groepsbreed de goede spirit, cohesie, en de stabiliteit uit de begintijd van onze samenwerking weer herpakken. Die is voor zowel Air France als voor KLM aantoonbaar succesvol geweest.
KLM President & CEO, Pieter Elbers
Reactie van Pieter Elbers over de tijdelijke opvolging voor Janaillac:
Vandaag voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering in Parijs heeft de Air France-KLM Board de tijdelijke leiding van Air France-KLM bekend gemaakt.
De interim benoeming Anne-Marie Couderc als de nieuwe non-executive (“niet uitvoerend”) bestuursvoorzitter van Air France-KLM, en de inrichting van het driekoppige management comité waar ik samen met Franck Terner en Frederic Gagey deel van uitmaak, biedt onze organisatie nu rust en stabiliteit. Dat is ontzettend belangrijk voor onze klanten en medewerkers.
Ik zie uit naar de samenwerking met Anne-Marie Couderc. Graag bedank ik ook Jean-Marc Janaillac voor onze samenwerking de afgelopen twee jaar en feliciteer ik Jean-Marc met een aantal belangrijke strategische stappen welke hij voor de Air France-KLM Groep gezet heeft.
Vanuit dit nieuwe driekoppige management comité zal ik mij blijven inzetten voor de Air France-KLM Groep, alsmede voor de verdere succesvolle uitvoering van onze KLM strategie. Zoals Franck Terner dit voor Air France zal blijven doen.
Deze tijdelijke invulling biedt de Air France-KLM Board de tijd om te werken aan een permanente invulling en inrichting voor de Groep.
Het is van belang dat we groepsbreed de goede spirit, cohesie, en de stabiliteit uit de begintijd van onze samenwerking weer herpakken. Die is voor zowel Air France als voor KLM aantoonbaar succesvol geweest.
KLM President & CEO, Pieter Elbers
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BFG is na de pushback op CUR als KL736 weer teruggegaan naar de gate, reden onbekend. Staat nu 2,5 uur na de geplande vertrektijd nog steeds op de grond.
Edit: schijnt flap indicator error te zijn.
Mvg,
Biem
Edit: schijnt flap indicator error te zijn.
Mvg,
Biem
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BFG heeft een onderdeel uit AMS nodig en vertrekt vandaag met 26,5 uur vertraging om 21:00Z van CUR
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het lijkt erop dat KLM een goeie deal heeft kunnen maken voor 4 'end of line production slots', vergelijkbaar met de laatste batch 747 Combi's die destijds met een mooie korting als laatste gebouwd zijn.nemaco wrote:KLM heeft vier 737-800's besteld. Het is mij onduidelijk of dit wel of geen MAX versies betreft. Bouwt Boeing uberhaupt nog niet-MAX toestellen van de 737's? Aan het motortype te zien, lijkt het mij de niet-MAX versie
PH-BCG 62578 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCH 62579 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCK 62580 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCL 63624 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
Wat ik mij ook afvraag is in hoeverre KLM op de 2e hands markt aan het kijken is voor 'grotere buizen':
Partner Jet Airways stelt binnenkort een 2-tal 737-900 buiten dienst die vervangen worden door MAX toestellen. Deze originele 900's zijn 15 jaar oud en zijn dus gelijk (op customer spec na) aan de 5 originele 737-900's die KLM heeft, waar er maar een stuk of 50 van gemaakt zijn. Het zou wel eens een slimme zet kunnen zijn om deze 2 machines van Jet over te nemen en daarmee 2 737-700's terug naar hun leasemaatschappij te sturen. Qua schaalvergroting zou het een goedkope manier zijn om 2 737-700's te vervangen voor 2 737-900's die goed in de vloot passen (mits het 'om-spec-en' naar KLM 737 niet te veel kost, zoals met de HSD en HSE gedaan is).
Wat zijn de gedachten hierover? Ben erg benieuwd...
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De vijf 900's zijn eigenlijk buitenbeetjes... ze hebben evenveel seats als de -800's maar er zijn meer rijen met Economy+/Business tussenruimte. Ik weet niet of KL er handig aan doet meer buitenbeetjes aan te schaffen. Daarnaast geloof ik niet dat KL eerder tweedehands 737NG's in dienst heeft genomen. Verder loopt er een RFP van AF/KL voor de vervanging van de narrow bodies.737freak wrote: Partner Jet Airways stelt binnenkort een 2-tal 737-900 buiten dienst die vervangen worden door MAX toestellen. Deze originele 900's zijn 15 jaar oud en zijn dus gelijk (op customer spec na) aan de 5 originele 737-900's die KLM heeft, waar er maar een stuk of 50 van gemaakt zijn. Het zou wel eens een slimme zet kunnen zijn om deze 2 machines van Jet over te nemen en daarmee 2 737-700's terug naar hun leasemaatschappij te sturen. Qua schaalvergroting zou het een goedkope manier zijn om 2 737-700's te vervangen voor 2 737-900's die goed in de vloot passen (mits het 'om-spec-en' naar KLM 737 niet te veel kost, zoals met de HSD en HSE gedaan is).
Wat zijn de gedachten hierover? Ben erg benieuwd...
Verder zouden ze als er meer toestellen gewenst zijn in plaats van vier ook meer nieuwe toestellen besteld kunnen hebben voor een aantrekkelijk tarief.
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2946
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het zijn geen MAX-en. Het zijn 4 gewone -800s uit een grotere batch die eerst bestemd waren voor een Chinese operator. Daarvan gaan er nu 4 naar KLM en 2 naar Transavia. Die van Transavia worden gekocht (dus geen lease) en worden in januari 2019 afgeleverd.nemaco wrote:KLM heeft vier 737-800's besteld. Het is mij onduidelijk of dit wel of geen MAX versies betreft. Bouwt Boeing uberhaupt nog niet-MAX toestellen van de 737's? Aan het motortype te zien, lijkt het mij de niet-MAX versie
PH-BCG 62578 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCH 62579 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCK 62580 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCL 63624 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M