KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
-
- Scramble Senior
- Posts: 300
- Joined: 16 Mar 2008, 17:58
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Is er al bekend of zijn er geruchten wat de opvolger wordt voor de B737 voor de KLM? 737MAX, 320NEO, Bombardier CS series? Ben benieuwd wat jullie gedachte hierover is of voorkeur. Qua passenger comfort lijkt mij een 2-2 config beter.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Voor de 738 (180 pax, veruit de grootste hoeveelheid 737’s) in 2-2 wordt een 45 rijen toestel...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
E195E2 voor de 737-700, 320/321NEO voor de 800/900. Ain’t gonna happen, maar een mens mag dromen nietwaar? Had nog gehoopt dat Airbus de 320NEO (De 320.5 )met een metertje of anderhalf had verlengd om het pax aantal op hetzelfde niveau of iets daarboven te brengen als de 737-800, maar dat is niet gebeurd.Bank_angle wrote:Is er al bekend of zijn er geruchten wat de opvolger wordt voor de B737 voor de KLM? 737MAX, 320NEO, Bombardier CS series? Ben benieuwd wat jullie gedachte hierover is of voorkeur. Qua passenger comfort lijkt mij een 2-2 config beter.
Last edited by 76-er on 18 Mar 2018, 15:18, edited 1 time in total.
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
In mijn glazen bol zie ik heel veel extra EMB190, die onder de naam KLC delen van het 737 netwerk overnemen.
Alhoewel dat met de slotbeperkingen wel lastig zal zijn.
Alhoewel dat met de slotbeperkingen wel lastig zal zijn.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
KLM heeft door de slots behoefte aan grotere niet aan kleine machines...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Gezien de slotbeperkingen, denk ik niet dat passenger comfort prioriteit heeft. Het zal vooral gaan om capaciteit en stillere toestellen om de directe omgeving van Schiphol in de kaart te spelen. Eventuele onrendabele routes routes zullen geslachtofferd worden voor high-yield routes.Bank_angle wrote:Is er al bekend of zijn er geruchten wat de opvolger wordt voor de B737 voor de KLM? 737MAX, 320NEO, Bombardier CS series? Ben benieuwd wat jullie gedachte hierover is of voorkeur. Qua passenger comfort lijkt mij een 2-2 config beter.
KLM heeft nog geen orders lopen voor narrowbodies en dat maakt het inzetten van grotere narrowbodies vooralsnog onmogelijk op de huidige routes. Het verschil in capaciteit tussen de B737s en A330s is ca 50%, dus een tussenmaat zou uitkomst bieden. Deze is er niet in de huidige vloot. Trouwens, mocht AF/KL een narrowbody order plaatsen, dan duurt het vervolgens erg lang voor de eerste aflevering, gezien de volle orderboeken van Boeing en Airbus.
Ik zou niet gek opkijken wanneer KLM concurrent EasyJet in de zeer nabije toekomst betrekt bij het vervoeren van KLM-transit passagiers, omdat EZY veel slots heeft op Schiphol (op dezelfde routes) en (nog) een onafhankelijke partij is. Bij een groter passagiersaanbod kan EZY mogelijk makkelijker huidige A319 vluchten opschalen naar de A320 (en toekomstig ook naar de A321 met 235 stoelen). Zowel KLM als EasyJet willen vast graag het gevecht met Vueling op Schiphol winnen, want Vueling zit ook op veel dezelfde routes.
Kees
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Bij de widebodies werd het een combinatie order van A350 en B787. Ik denk dat we hier ook een combinatie gaan zien. De A321 zou het goed doen op sommige routes van KLM en Transavia, de 737 op andere routes. Kleinere toestellen past niet goed bij de slotretricties op Schiphol.Bank_angle wrote:Is er al bekend of zijn er geruchten wat de opvolger wordt voor de B737 voor de KLM? 737MAX, 320NEO, Bombardier CS series? Ben benieuwd wat jullie gedachte hierover is of voorkeur. Qua passenger comfort lijkt mij een 2-2 config beter.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 748
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De BVA is inmiddels al weer een maand uit de running. Heeft iemand een idee wanneer de BVA gerepareerd is?
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Even los van het B en A verhaal. Op welke routes van Transavia en KLM zou de A321 het beter doen dan de MAX? Gezien het vliegbereik van de MAX icm met het aantal stoelen in de diverse uitvoeringen zou ik het zo snel niet weten. Als ik kijk naar Transavia: DXB, SID, BVC, BJL zijn vanaf Amsterdam met de MAX allemaal prima non-stop en zonder restricties te bedienen. Wat is de verste bestemming met een 73 van KL? TLV? Daar speelt het nog minder.Inkjet wrote:Bij de widebodies werd het een combinatie order van A350 en B787. Ik denk dat we hier ook een combinatie gaan zien. De A321 zou het goed doen op sommige routes van KLM en Transavia, de 737 op andere routes. Kleinere toestellen past niet goed bij de slotretricties op Schiphol.Bank_angle wrote:Is er al bekend of zijn er geruchten wat de opvolger wordt voor de B737 voor de KLM? 737MAX, 320NEO, Bombardier CS series? Ben benieuwd wat jullie gedachte hierover is of voorkeur. Qua passenger comfort lijkt mij een 2-2 config beter.
De 757 bij Transavia werd ook een fiasco.. Al zijn tijden uiteraard wel veranderd sinds eind jaren 90 maar ik zie de A321 bij beide niet komen...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Senior
- Posts: 300
- Joined: 16 Mar 2008, 17:58
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Er zullen veel items meespelen natuurlijk. Ik denk dat KLM/AIR France gewoon gaat voor de beste deal bij Boeing of Airbus. Door de slotproblemen zal KLM inderdaad grotere toestellen willen alhoewel de capaciteit bij KLC al vergroot is door de komst van de E-JETS ipv Fokker 70. Voor de KLM zal de 737MAX een goede optie zijn ivm weinig training voor de vliegers en cabine personeel dus goedkoper. Wel heeft de A320 / A321 meer cargo space is dat interessant voor de KLM op Europa ? Waarschijnlijk zal Air France weer voor de Airbus gaan.B767-300ER wrote:Even los van het B en A verhaal. Op welke routes van Transavia en KLM zou de A321 het beter doen dan de MAX? Gezien het vliegbereik van de MAX icm met het aantal stoelen in de diverse uitvoeringen zou ik het zo snel niet weten. Als ik kijk naar Transavia: DXB, SID, BVC, BJL zijn vanaf Amsterdam met de MAX allemaal prima non-stop en zonder restricties te bedienen. Wat is de verste bestemming met een 73 van KL? TLV? Daar speelt het nog minder.Inkjet wrote:Bij de widebodies werd het een combinatie order van A350 en B787. Ik denk dat we hier ook een combinatie gaan zien. De A321 zou het goed doen op sommige routes van KLM en Transavia, de 737 op andere routes. Kleinere toestellen past niet goed bij de slotretricties op Schiphol.Bank_angle wrote:Is er al bekend of zijn er geruchten wat de opvolger wordt voor de B737 voor de KLM? 737MAX, 320NEO, Bombardier CS series? Ben benieuwd wat jullie gedachte hierover is of voorkeur. Qua passenger comfort lijkt mij een 2-2 config beter.
De 757 bij Transavia werd ook een fiasco.. Al zijn tijden uiteraard wel veranderd sinds eind jaren 90 maar ik zie de A321 bij beide niet komen...
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik kan me niet voorstellen dat er bij de KLM een Airbus gaat komen binnen Europa. Behalve bovenstaande argumenten krijg je er ook een extra divisie bij. Nu kan je iedereen laten vliegen met 737 (denk aan uitval crew bijv) maar heb je minder alternatieven met 2 divisies. Maintenance is ook een issue. LH en BA vlogen tot voor kort ook nog met de 737 Classics, is geen Boeing voor teruggekomen. Hetzelfde geldt misschien nog wel meer voor KLC omdat dit ook met salaris te maken heeft.
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De A310 ging heel Europa door inclusief IT Charters.
De B767 deed dagelijks MXP CDG en LHR
De MD11 het rondje LIS-OPO
De 777 naar Caïro.
De B767 deed dagelijks MXP CDG en LHR
De MD11 het rondje LIS-OPO
De 777 naar Caïro.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BVA taxiet nu op SPL voor zijn eerste vlucht naar BKK onder KL875. De laatste vlucht vond plaats op 20 februari
patrick@tediek.com wrote:De BVA is inmiddels al weer een maand uit de running. Heeft iemand een idee wanneer de BVA gerepareerd is?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Weet iemand de exacte delivery date in april van PH-EXZ, Emraer nr 49 en voorlopig de laatste Embraer voor KLC?