Vervanging F-16's
Forum rules
-
- Scramble Addict
- Posts: 2080
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: Vervanging F-16's
Wie zegt dat de Vliehors openblijft?? Met 8 operationele fighters en twee vliegbewegingen per week, kan je daar beter appartementjes voor de toeristen neerzetten.
Als NL UAV's zou aanschaffen, zou ik deze vanaf Deelen/De Peel of De Kooy laten vliegen. Hier hoeft zeker geen veld als Leeuwarden voor over te blijven.
Denk dat Nederland nu pas echt bij de bezuingingen is aangekomen waar andere landen al jaren terug mee begonnen zijn.
Vergelijk
Tsjechie: nu nog 12 Gripens, inclusief QRA en enkel L-39ZA's; 10 jaar terug: Mig21/23/29/Su25
Denemarken: Nog maar 24 F-16's inclusief QRA
Belgie: Nu nog 60 F-16's, worden niet opgevolgd
Duitsland 10 jaar terug: 26xMig29, 357x Tornado, 175x F-4F, toekomst max 180 EF2000
Laten we maar niet over Enegeland en Frankrijk beginnen.....
Als NL UAV's zou aanschaffen, zou ik deze vanaf Deelen/De Peel of De Kooy laten vliegen. Hier hoeft zeker geen veld als Leeuwarden voor over te blijven.
Denk dat Nederland nu pas echt bij de bezuingingen is aangekomen waar andere landen al jaren terug mee begonnen zijn.
Vergelijk
Tsjechie: nu nog 12 Gripens, inclusief QRA en enkel L-39ZA's; 10 jaar terug: Mig21/23/29/Su25
Denemarken: Nog maar 24 F-16's inclusief QRA
Belgie: Nu nog 60 F-16's, worden niet opgevolgd
Duitsland 10 jaar terug: 26xMig29, 357x Tornado, 175x F-4F, toekomst max 180 EF2000
Laten we maar niet over Enegeland en Frankrijk beginnen.....
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Waarom eigen kisten voor opleiding in de VS? In het verleden (België, Canada, VS) hadden we daar ook geen eigen kisten. Andere landen hebben dat ook niet. We kunnen daar toch gewoon complete opleidingen inkopen, zonder daar eigen kisten voor te moeten leveren. Scheelt weer een flink stuk.Lightning wrote:Mijn persoonlijke mening is dat een aantal van 60 F-35's mooi zou zijn. 12 kisten in de VS voor opleiding, de rest op Volkel.
Ik hoop dat er in Nederland in ieder geval meerdere complete vliegbases overblijven, desnoods als slapende basis. Maar volledig sluiten en er woningen neerzetten? Alsjeblief niet! Je kunt nooit weten wat je in de toekomst nog nodig hebt. En een nieuwe basis bouwen, doe je niet zomaar. Toen ik midden jaren 80 bij de luchtmacht zat, hadden we nog 5 operationele (jet)bases met 200+ F16's. Dat is echt nog niet zo lang geleden. De wereld kan snel veranderen.
Daarom moet er bij de aanschaf van JSF of andere kist ook niet zo veel gekeken worden naar de huidige inzet in Afghanistan. Maar juist naar mogelijke conflicten in de komende 40-50 jaar. Toen de F16 geselecteerd werd als vervanger van de F104/NF5 had niemand ooit kunnen bedenken dat die F16 ingezet zou kunnen worden in een land als Afghanistan (en dan nog wel liefst als verkenner op middelbare hoogte!). Gevechtsvliegtuigen koopje niet voor de conflicten van nu, maar voor die van onze kinderen.
Re: Vervanging F-16's
Sluiting van Leeuwarden heeft denk ik vooral met kosten te maken.
De KLu heeft in het verleden de minst kosteneffectieve bases als eerste afgestoten.
Zo ging Twente als eerste fighterbasis er aan, daarvan was in de jaren '90 al bekend dat een de kosten per vlieguur daar het hoogste lagen.
Argumenten om Volkel te behouden? Ik ken de interne overwegingen niet, maar een paar die ik me zo voor kan stellen:
- Volkel heeft de infrastructuur om zonodig drie squadrons te huisvesten (in het verleden stonden er drie sqns met elk 18 kisten, nu nog 3 met 15 toestellen).
- Er zijn de afgelopen jaren veel investeringen gedaan (squadrongebouwen, nieuwe verkeerstoren).
- De capaciteit voor starten en landen is hoger dan op andere basis, door de parallele runways.
- Niet onbelangrijk detail is ook dat Volkel de Amerikaanse kernwapens huisvest. Die ga je in een oorlogssituatie niet eerst overbrengen naar Leeuwarden....
- Verder is er nog de ligging ten opzichte van andere bases die in het voordeel is van Volkel. Logistiek is het een stuk eenvoudiger voor de KLu om alle bases in Noord-Brabant te hebben, dat scheelt veel kilometers en betekent voor het personeel dat er bij een eventuele overplaatsing minder vaak een noodzaak is om te verhuizen.
De KLu heeft in het verleden de minst kosteneffectieve bases als eerste afgestoten.
Zo ging Twente als eerste fighterbasis er aan, daarvan was in de jaren '90 al bekend dat een de kosten per vlieguur daar het hoogste lagen.
Argumenten om Volkel te behouden? Ik ken de interne overwegingen niet, maar een paar die ik me zo voor kan stellen:
- Volkel heeft de infrastructuur om zonodig drie squadrons te huisvesten (in het verleden stonden er drie sqns met elk 18 kisten, nu nog 3 met 15 toestellen).
- Er zijn de afgelopen jaren veel investeringen gedaan (squadrongebouwen, nieuwe verkeerstoren).
- De capaciteit voor starten en landen is hoger dan op andere basis, door de parallele runways.
- Niet onbelangrijk detail is ook dat Volkel de Amerikaanse kernwapens huisvest. Die ga je in een oorlogssituatie niet eerst overbrengen naar Leeuwarden....
- Verder is er nog de ligging ten opzichte van andere bases die in het voordeel is van Volkel. Logistiek is het een stuk eenvoudiger voor de KLu om alle bases in Noord-Brabant te hebben, dat scheelt veel kilometers en betekent voor het personeel dat er bij een eventuele overplaatsing minder vaak een noodzaak is om te verhuizen.
Re: Vervanging F-16's
- Tsjechie: heeft nog zwikkie L-39's en L-159 voor CAS doeleinden, Nederland heeft daar geen dedicated kisten voor. Overigens is een voormalig oostblokland moeilijk als referentiekader te gebruiken.wamovements wrote:Denk dat Nederland nu pas echt bij de bezuingingen is aangekomen waar andere landen al jaren terug mee begonnen zijn.
Vergelijk
Tsjechie: nu nog 12 Gripens, inclusief QRA en enkel L-39ZA's; 10 jaar terug: Mig21/23/29/Su25
Denemarken: Nog maar 24 F-16's inclusief QRA
Belgie: Nu nog 60 F-16's, worden niet opgevolgd
Duitsland 10 jaar terug: 26xMig29, 357x Tornado, 175x F-4F, toekomst max 180 EF2000
Laten we maar niet over Enegeland en Frankrijk beginnen.....
- Denemarken: volgens F-16.net zijn er nog ruim 60 operationeel;
- Belgie:heeft er nog ruim 70 en wordt afgebouwd naar 60 in 2015. Er is nooit besloten dat er geen opvolger komt voor de Belgische F-16's. Onze zuiderburen zijn gewoon zo wijs geweest om niet deel te nemen aan de ontwikkeling van de JSF en te wachten hoe de vlag erbij hangt als ie in productie gaat.
Vergeet overigens niet dat Nederland ook tweekeer zoveel F-16's had rondvliegen als nu. Laten we hopen dat de bezuinigingen in het VK geen voorbode zijn van wat ons te wachten staat...
Greetz,
Patrick
Patrick
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Met de aantallen waar we het nu over hebben, zou Leeuwarden dat echt niet aankunnen? Stuk of 30 a 35 is volgens jou sommetje in het verleden 2 squadrons, die stonden toen ook op Leeuwarden.Lightning wrote:Argumenten om Volkel te behouden? Ik ken de interne overwegingen niet, maar een paar die ik me zo voor kan stellen:
- Volkel heeft de infrastructuur om zonodig drie squadrons te huisvesten (in het verleden stonden er drie sqns met elk 18 kisten, nu nog 3 met 15 toestellen).
De meeste inmiddels gesloten velden binnen de NAVO hebben vlak voor ze zouden worden gesloten een gigantische investering gehad, dat zou dus eerder pleiten voor sluiting van Volkel dan Leeuwarden.Lightning wrote:- Er zijn de afgelopen jaren veel investeringen gedaan (squadrongebouwen, nieuwe verkeerstoren).
Kan me niet voorstellen dat dat die extra capaciteit nog zo nodig is met de hoeveelheid toestellen die we in de toekomst nog zouden overhouden. En of parallelle runways nou een voordeel is.... Kruisende banen geven meer keus bij veranderende windrichting.Lightning wrote:- De capaciteit voor starten en landen is hoger dan op andere basis, door de parallele runways.
Los van de vraag hoelang dat nog zo blijft (Obama's hoop op reducties/uitbanning van die wapens) hoef je die niet in een oorlogssituatie over te brengen, maar slechts een keer in het sluitingsproces (dat, indien het zover komt, waarschijnlijk in in Nederland vredestijd zal plaatsvinden).Lightning wrote:- Niet onbelangrijk detail is ook dat Volkel de Amerikaanse kernwapens huisvest. Die ga je in een oorlogssituatie niet eerst overbrengen naar Leeuwarden....
Zou een voordeel kunnen zijn, maar of er nog zoveel chemistry tussen de verschillende bases bestaat als er een fighterveld dicht gaat en alles wat overblijft echt zijn eigen specialiteit overhoudt en die niet overeenkomt met een ander veld (muv EHGR en EHKD) ... Twijfelachtig. En als het verhaal waar is dat de staf in moet gaan trekken bij CLAS, zal het puur Noord-Brabant verhaal ook niet aan kracht winnen.Lightning wrote:- Verder is er nog de ligging ten opzichte van andere bases die in het voordeel is van Volkel. Logistiek is het een stuk eenvoudiger voor de KLu om alle bases in Noord-Brabant te hebben, dat scheelt veel kilometers en betekent voor het personeel dat er bij een eventuele overplaatsing minder vaak een noodzaak is om te verhuizen.
Ik voel me weer net Cruijff: Elk voordeel hep zijn nadeel.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Qoute van Hans Hillen "Taboe's zullen doorbroken worden". Opzich doet hij dat al door onder andere de onderzeedienst op te heffen. Toch een paradepaarde van de Marine. Maar ik vind hem nog niet ver genoeg gaan. Waarom geen samenwerking met Belgie dan wel Duitsland met betrekking tot QRA, scheelt weer een paar kisten? Waarom geen samenwerking wat betreft de aankoop van nieuwe Fighters?
De Fransen en Engelsen hebben ook de intentie om samen te werken, nog maar zien of het werkt. Maar ik zou zeggen doorbreek dat denken in landen eens en ga eens praten met je buren om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Wat mij betreft is de tijd nu rijp om te kijken naar Europese samenwerking, de meeste Europese landen kampen met hetzelfde probleem, waarom niet gezamelijk oplossen?
Groeten Thijs
De Fransen en Engelsen hebben ook de intentie om samen te werken, nog maar zien of het werkt. Maar ik zou zeggen doorbreek dat denken in landen eens en ga eens praten met je buren om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Wat mij betreft is de tijd nu rijp om te kijken naar Europese samenwerking, de meeste Europese landen kampen met hetzelfde probleem, waarom niet gezamelijk oplossen?
Groeten Thijs
Assume makes an ASS of U and ME.
-
- Scramble Addict
- Posts: 2080
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: Vervanging F-16's
Dat denk ik ook Thijs, Zit aan een soort Amerika structuur te denken waar gebieden x keer zo groot als NL het met 18 F-16's moeten doen.
En wat betreft Denemarken (ben even in details gedoken). Op het ogenblik beschikt men nog over precies 50 F-16's waarvan er maximaal 18 tegelijkertijd operationeel zijn. Op F-16.net staan er inderdaad 61 opeartioneel, maar een l/n van 2006 valt natuurlijk nauwelijks serieus te nemen
Gr
Dennis
En wat betreft Denemarken (ben even in details gedoken). Op het ogenblik beschikt men nog over precies 50 F-16's waarvan er maximaal 18 tegelijkertijd operationeel zijn. Op F-16.net staan er inderdaad 61 opeartioneel, maar een l/n van 2006 valt natuurlijk nauwelijks serieus te nemen
Gr
Dennis
Re: Vervanging F-16's
Verwachte bezuinigingen binnen defensie wandelgangen, voor wat het waard is:
1. 131sqn/EMVO wordt opgeheven, opleiding elders evt. samen met andere landen.
2. De Kooij dicht, NH90's naar Gilze en 3 SAR NH90 heli's roterend op Leeuwarden
1. 131sqn/EMVO wordt opgeheven, opleiding elders evt. samen met andere landen.
2. De Kooij dicht, NH90's naar Gilze en 3 SAR NH90 heli's roterend op Leeuwarden
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Daarover wordt alleen nog gebrainstormed, net als over alle andere mogelijke opties. http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... bij-marineThijs wrote:Qoute van Hans Hillen "Taboe's zullen doorbroken worden". Opzich doet hij dat al door onder andere de onderzeedienst op te heffen. Toch een paradepaarde van de Marine.
Doen we toch in feite met de F-35? (alle landen die participeren in de ontwikkeling) En wat betreft Duitsland: die zitten al een heel stuk verder in hun vervangingstraject (opvolger al operationeel inzetbaar) dan Nederland. België is nog minder ver (weet nog niet of er vervanging komt). Dan is nu met hen willen samenwerken eerder elkaar voor de voeten lopen dan versterken. Lijkt me ook niet echt de bedoeling.Thijs wrote:Waarom geen samenwerking wat betreft de aankoop van nieuwe Fighters?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vervanging F-16's
Nederland en België hebben een tijdje de QRA gezamenlijk gedaan, ik meen zo tussen 1998 en 2000. Waarom daarmee gestopt is weet ik eigenlijk niet
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Was een uitvloeisel van 9-11. (Hoewel ik de werkelijke argumentatie om het daarna weer in eigen hand te nemen/houden ook niet meer tot in de details weet.)Lightning wrote:Nederland en België hebben een tijdje de QRA gezamenlijk gedaan, ik meen zo tussen 1998 en 2000. Waarom daarmee gestopt is weet ik eigenlijk niet
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vervanging F-16's
9-11 was in 2001 beste avriend
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
De gezamelijke QRA heeft ook in 2001 nog bestaanS&B extra wrote:9-11 was in 2001 beste avriend
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Bassie76
- Scramble Senior
- Posts: 377
- Joined: 25 Sep 2003, 21:04
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Bassie76
- Location: Oldenzaal
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Men heeft toch nog niet zo lang geleden besloten om de SAR met de NH90 op De Kooij te concentreren? Ik geloof dat het dan ook de bedoeling was de AB412s af te stoten.roberto wrote:Verwachte bezuinigingen binnen defensie wandelgangen, voor wat het waard is:
1. 131sqn/EMVO wordt opgeheven, opleiding elders evt. samen met andere landen.
2. De Kooij dicht, NH90's naar Gilze en 3 SAR NH90 heli's roterend op Leeuwarden
Men lijkt daar nu dus op terug tekomen?
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
In ieder geval heeft een van de toch wel elementair belangrijke partijen in het parlement net gisteren gezegd dat een verder doorontwikkelen van de Kooij als vliegveld een van de speerpunten is voor de komende verkiezingen. (Maar volgens mij dwaalt dit topic af van de F-16 vervanging )
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009