NAC Fokker-130
Forum rules
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Rekkof F-120NG Series
Maar als je het hele artikel leest, en tot je laat doordringen wat er allemaal nog moet gebeuren (inclusief financiering, lees eens meer dan alleen het luchtvaartnieuws in de pers en je weet hoe terughoudend de banken tegenwoordig moeten zijn van de overheid), dan lijkt die 2019 op weinig meer dan wishful thinking gebaseerd.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Rekkof F-120NG Series
Op 5 december 2014 gaf een engineer/ontwerper van Netherlands Aircraft Company (NAC, vroegere Rekkof) een lezing over de F120NG voor Aviation Studies aan de HVA. Dit was een combinatie van een status-update, algemeen verkooppraatje en een diepgaande technische analyse.
De concrete status is dat het technische ontwerp vrijwel klaar is, met als grootste mijlpaal de motor ophanging: omdat de Pratt & Whitney Geared Turbofan (PW1000G, 56inch) niet gemaakt is om horizontaal aan de staartsectie opgehangen te worden, moest de hele ophanging opnieuw ontworpen worden om de integratie van dit motor type mogelijk te maken. Denk hierbij aan aerodynamische eigenschappen, systemen die er doorheen lopen en kracht overbrengingen. P&W liet dit volledig over aan NAC, maar moest de integratie uiteindelijk wel goedkeuren: dat is nu gebeurd.
De volgende stappen zijn het opstarten van de supply chain, logisics, prototyping, testing & certification. Maar het belangrijkste dat ontbreekt is de financiering, wat zonder firm orders en bewezen marktwaarde erg moeilijk is in deze tijd. Op zich is dit natuurlijk een kip-ei verhaal: zonder vliegtuig, geen orders. Zonder orders, geen vliegtuig. Ondanks dat, mikken ze op een productie van 75 toestellen per jaar met de eindassemblage in Nederland, Brazilië of China.
Een belangrijk aspect van dit hele project is dat het maar niet op lijkt te houden. Het begon als een eenvoudige herstart van de F100 productie en 15 jaar later is het een vrijwel her-ontworpen toestel dat voortbouwt op de sterke punten van de Fokker. Nieuwe motoren, winglets, rompverlenging, aangepaste vleugels en nieuwe avionica zijn er allemaal bij gekomen.
Nu zijn ze zelfs bezig om te kijken of ze de romp nog een stukje verder kunnen verlengen om een 125pax (ipv 120) configuratie mogelijk te maken. Dit is mogelijk omdat de romp van de Fokker 100 zo licht geconstrueerd is (door de toen revolutionaire lijmtechnieken), de nieuwe avionca een paar honderd kilo lichter is en de nieuwe motoren flink meer thrust produceren. De F120NG zoals hij op de tekentafel ligt heeft een vrij hoog 'thrust-to-weight ratio', waardoor er nog wat speling is. Maar op deze manier blijven ze bezig natuurlijk.
Qua tijdsbestek is het nog erg vaag allemaal. Feitelijk is het zo dat wanneer er 'groen licht' wordt gegeven, de F120NG na 2 jaar vliegt en afgeleverd kan worden. Punt is natuurlijk dat het 'groen licht signaal' bij wijze van spreke morgen kan komen, of over 5 jaar.
Technisch en operationeel hebben ze best een sterk verhaal waardoor de F120NG op papier een geweldige kist is, zeker vergeleken met de concurrentie. De F120NG is zeer licht, gebruikt de kleine versie van de geared turbofan waar de concurrentie veelal de grote versie nodig heeft, bouwt voort op de bewezen F70/100, is enorm kosten effectief in dit segment. De exacte getallen kan ik helaas niet meer opnoemen, maar vergeleken met de Bombardier C-Series, Mitsubishi MRJ en Embraer E2 jets heeft de F120NG een flink aantal voordelen op technisch en operationeel gebied.
De concrete status is dat het technische ontwerp vrijwel klaar is, met als grootste mijlpaal de motor ophanging: omdat de Pratt & Whitney Geared Turbofan (PW1000G, 56inch) niet gemaakt is om horizontaal aan de staartsectie opgehangen te worden, moest de hele ophanging opnieuw ontworpen worden om de integratie van dit motor type mogelijk te maken. Denk hierbij aan aerodynamische eigenschappen, systemen die er doorheen lopen en kracht overbrengingen. P&W liet dit volledig over aan NAC, maar moest de integratie uiteindelijk wel goedkeuren: dat is nu gebeurd.
De volgende stappen zijn het opstarten van de supply chain, logisics, prototyping, testing & certification. Maar het belangrijkste dat ontbreekt is de financiering, wat zonder firm orders en bewezen marktwaarde erg moeilijk is in deze tijd. Op zich is dit natuurlijk een kip-ei verhaal: zonder vliegtuig, geen orders. Zonder orders, geen vliegtuig. Ondanks dat, mikken ze op een productie van 75 toestellen per jaar met de eindassemblage in Nederland, Brazilië of China.
Een belangrijk aspect van dit hele project is dat het maar niet op lijkt te houden. Het begon als een eenvoudige herstart van de F100 productie en 15 jaar later is het een vrijwel her-ontworpen toestel dat voortbouwt op de sterke punten van de Fokker. Nieuwe motoren, winglets, rompverlenging, aangepaste vleugels en nieuwe avionica zijn er allemaal bij gekomen.
Nu zijn ze zelfs bezig om te kijken of ze de romp nog een stukje verder kunnen verlengen om een 125pax (ipv 120) configuratie mogelijk te maken. Dit is mogelijk omdat de romp van de Fokker 100 zo licht geconstrueerd is (door de toen revolutionaire lijmtechnieken), de nieuwe avionca een paar honderd kilo lichter is en de nieuwe motoren flink meer thrust produceren. De F120NG zoals hij op de tekentafel ligt heeft een vrij hoog 'thrust-to-weight ratio', waardoor er nog wat speling is. Maar op deze manier blijven ze bezig natuurlijk.
Qua tijdsbestek is het nog erg vaag allemaal. Feitelijk is het zo dat wanneer er 'groen licht' wordt gegeven, de F120NG na 2 jaar vliegt en afgeleverd kan worden. Punt is natuurlijk dat het 'groen licht signaal' bij wijze van spreke morgen kan komen, of over 5 jaar.
Technisch en operationeel hebben ze best een sterk verhaal waardoor de F120NG op papier een geweldige kist is, zeker vergeleken met de concurrentie. De F120NG is zeer licht, gebruikt de kleine versie van de geared turbofan waar de concurrentie veelal de grote versie nodig heeft, bouwt voort op de bewezen F70/100, is enorm kosten effectief in dit segment. De exacte getallen kan ik helaas niet meer opnoemen, maar vergeleken met de Bombardier C-Series, Mitsubishi MRJ en Embraer E2 jets heeft de F120NG een flink aantal voordelen op technisch en operationeel gebied.
Last edited by 737freak on 20 Apr 2015, 11:58, edited 1 time in total.
Re: Rekkof F-120NG Series
Dank voor deze update. Je kip-ei verhaal lijkt me evident, maar erbij komt dat er geen brede vloot aangeboden kan worden. Ergo: standaardisatieprobleem. Maar in hoeverre dat voor de markt een probleem is, moet nog blijken. "Geen orders" is wellicht een effect van beide issues...
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Rekkof F-120NG Series
Plus dat er na 15 jaar inmiddels ook wel een vertrouwensprobleem is ontstaan. Wie gelooft er nog werkelijk in het project? En dan wel zoveel dat je er daadwerkelijk poen voor op tafel wil leggen. Als het nog een paar jaar duurt zijn inmiddels ook wel alle voordelen weg wat betreft efficiency, want de concurrentie staat natuurlijk ook niet stil.
Erwin
Erwin
- nuckleuz
- Scramble Addict
- Posts: 1515
- Joined: 07 Feb 2005, 19:16
- Type of spotter: None
- Subscriber Scramble: No
- Location: Alphen aan den Rijn
Re: Rekkof F-120NG Series
Allemaal leuk en aardig zo'n verkooppraatje van Rekkof, maar ik zie het niet meer gebeuren. Volgens mij hebben ze de concurrentieslag een paar jaar geleden al keihard verloren.
Grt,
Erik
Grt,
Erik
Re: Rekkof F-120NG Series
Klopt helemaal. Men was ook bezig met de F90NG, maar deze is geannuleerd. De reden is dat het inkrimpen van een toestel een groot effect heeft op de efficiëntie, omdat zaken dan over gedimensioneerd en geconstrueerd zijn. Daarom is het ook gebruikelijk en eenvoudiger om een toestel te verlengen (vergelijk maar met Boeing & Airbus). Een voorbeeld van een slechte 'inkrimping' is de Bombardier CS100, welke te grote motoren en een zeer hoog gewicht heeft.pjotrtje wrote:Je kip-ei verhaal lijkt me evident, maar erbij komt dat er geen brede vloot aangeboden kan worden. Ergo: standaardisatieprobleem.
Maar het annuleren van de F90NG is een inderdaad een slechte keuze. Ik ben het met je eens dat er in deze sector en klasse een 'familie' van toestellen nodig is. Dit is ook onderdeel van de succesformule van de concurrentie (E-Jets, CRJ).
Re: Rekkof F-120NG Series
Sinds het faillissement van Fokker waren er al plannen om het voor te zetten. Behalve dat er miljoenen vanuit Den Haag naar goede verkopers is gegaan is het nooit verder gekomen dan een tekening hoe die kist er uit zou zien. Verder gaat het ook niet komen.
De techniek heeft niet stilgestaan dus alles is verouderd. De toenmalige ingenieurs zijn met pensioen of inmiddels al overleden dus zou je helemaal van scratch moeten beginnen. Dat is veel te duur en een kansloze missie. De toenmalige regering had Fokker gewoon moeten steunen want over zoveel geld ging het toen niet. De US$ was eigenlijk het grootste probleem als ik me het goed kan herinneren.
De techniek heeft niet stilgestaan dus alles is verouderd. De toenmalige ingenieurs zijn met pensioen of inmiddels al overleden dus zou je helemaal van scratch moeten beginnen. Dat is veel te duur en een kansloze missie. De toenmalige regering had Fokker gewoon moeten steunen want over zoveel geld ging het toen niet. De US$ was eigenlijk het grootste probleem als ik me het goed kan herinneren.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Rekkof F-120NG Series
Er was nog wel meer. De leiding was ook niet zo goed meer als het ooit was. Ik herinner me dat er werknemers waren die in de pers verzuchtten dat "de curatoren veel eerder, maar dan als bestuur binnen hadden moeten komen".wingview wrote:De US$ was eigenlijk het grootste probleem als ik me het goed kan herinneren.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Rekkof F-120NG Series
De markt werd voor Fokker te klen om Fokkers blijven vernieuwen. Grotere vliegtuigbouwers waren Fokker te slim af met zijn eigen produkte beter en efficienter te maken voor de maatschappijen. Maar je ziet ook Nederlanders steeds minder slim te zijn in ontwikkeling en ze zijn ook erg slecht in timing om de produkt naar buiten te brengen. Mensen, de vliegtuigbouw is in Nederland echt verleden tijd geworden waar geen toekomst meer is weggelegd. En daarom is ook het geloof in vliegtuigbouw in Nederland voorgoed verdwenen.
Kleine vliegtuigbouwers zijn er wel maar alleen in grote landen zoals Canada en Brazilië, maar ook in China en Rusland. Fokker had ook een serie Fokker-vliegtuigen kunnen ontwikkelen zoals niet alleen bij Fokker 50, Fokker 70 en Fokker 100 bleef, maar waren ook plannen geweest voor verlengde Fokker 130 of ik geloof ook een Fokker 125 had kunnen zijn. Met Fokker 120NG zou best wel een goede plan geweest zijn om een nieuw begin maken van een nieuwe gemoderniseerde Fokker-familie geweest kunnen zijn.
Maar stel je, als Airbus zou besluiten om paar vliegtuigen te assambleren in Nederland zou het wel mogelijk zijn, zou het een enorme boost voor economie van Nederland en zou ook meer werkgelegenheid opleveren als dit door zou gaan.
Mensen, Nederland kan alles niet meer zelfstandig nieuwe technologische ontwikkelingen doorvoeren, want dan heeft NL meer hulp nodig van andere landen die heel belangrijk zijn voor verdere ontwikkeling van een nieuwe produkt.
Kleine vliegtuigbouwers zijn er wel maar alleen in grote landen zoals Canada en Brazilië, maar ook in China en Rusland. Fokker had ook een serie Fokker-vliegtuigen kunnen ontwikkelen zoals niet alleen bij Fokker 50, Fokker 70 en Fokker 100 bleef, maar waren ook plannen geweest voor verlengde Fokker 130 of ik geloof ook een Fokker 125 had kunnen zijn. Met Fokker 120NG zou best wel een goede plan geweest zijn om een nieuw begin maken van een nieuwe gemoderniseerde Fokker-familie geweest kunnen zijn.
Maar stel je, als Airbus zou besluiten om paar vliegtuigen te assambleren in Nederland zou het wel mogelijk zijn, zou het een enorme boost voor economie van Nederland en zou ook meer werkgelegenheid opleveren als dit door zou gaan.
Mensen, Nederland kan alles niet meer zelfstandig nieuwe technologische ontwikkelingen doorvoeren, want dan heeft NL meer hulp nodig van andere landen die heel belangrijk zijn voor verdere ontwikkeling van een nieuwe produkt.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Rekkof F-120NG Series
Houd alsjeblieft op met dit soort onzinnige berichten.Berven1 wrote:De markt werd voor Fokker te klen om Fokkers blijven vernieuwen. Grotere vliegtuigbouwers waren Fokker te slim af met zijn eigen produkte beter en efficienter te maken voor de maatschappijen. Maar je ziet ook Nederlanders steeds minder slim te zijn in ontwikkeling en ze zijn ook erg slecht in timing om de produkt naar buiten te brengen. Mensen, de vliegtuigbouw is in Nederland echt verleden tijd geworden waar geen toekomst meer is weggelegd. En daarom is ook het geloof in vliegtuigbouw in Nederland voorgoed verdwenen.
Kleine vliegtuigbouwers zijn er wel maar alleen in grote landen zoals Canada en Brazilië, maar ook in China en Rusland. Fokker had ook een serie Fokker-vliegtuigen kunnen ontwikkelen zoals niet alleen bij Fokker 50, Fokker 70 en Fokker 100 bleef, maar waren ook plannen geweest voor verlengde Fokker 130 of ik geloof ook een Fokker 125 had kunnen zijn. Met Fokker 120NG zou best wel een goede plan geweest zijn om een nieuw begin maken van een nieuwe gemoderniseerde Fokker-familie geweest kunnen zijn.
Maar stel je, als Airbus zou besluiten om paar vliegtuigen te assambleren in Nederland zou het wel mogelijk zijn, zou het een enorme boost voor economie van Nederland en zou ook meer werkgelegenheid opleveren als dit door zou gaan.
Mensen, Nederland kan alles niet meer zelfstandig nieuwe technologische ontwikkelingen doorvoeren, want dan heeft NL meer hulp nodig van andere landen die heel belangrijk zijn voor verdere ontwikkeling van een nieuwe produkt.
- nuckleuz
- Scramble Addict
- Posts: 1515
- Joined: 07 Feb 2005, 19:16
- Type of spotter: None
- Subscriber Scramble: No
- Location: Alphen aan den Rijn
Re: Rekkof F-120NG Series
Ik ben halverwege gestopt met lezen. Wat een onbegrijpelijk stuk tekst.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Posts: 4496
- Joined: 25 Apr 2005, 16:17
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Re: Rekkof F-120NG Series
Toch zit er wel een kern van waarheid in. Hoewel niet makkelijk leesbaar, klopt de feitelijke informatie zeker. Daarbij de leiding van Fokker was inderdaad een struikelblok. Inefficiënt, traag, niet geïnteresseerd of geëngageerd. Jammer. Heb het zelf een poosje meegemaakt /meegekregen.
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
"Nix bliev wie it es"
Re: Rekkof F-120NG Series
Overigens, 'de regering' heeft heel, heel lang Fokker gesteund. Maar geld pompen in een overleden business houdt een keer op. Had Fokker eerder de move gemaakt naar 'primary Airbus supplier' hadden we wellicht meer stabiele, sulf sustaining werkgelegenheid gehad. Maar assemblage? Nâh.
== All is well, as long as we keep spinning ==