NAC Fokker-130

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by aviodromefriend »

Maar als je het hele artikel leest, en tot je laat doordringen wat er allemaal nog moet gebeuren (inclusief financiering, lees eens meer dan alleen het luchtvaartnieuws in de pers en je weet hoe terughoudend de banken tegenwoordig moeten zijn van de overheid), dan lijkt die 2019 op weinig meer dan wishful thinking gebaseerd.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
js51672
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2279
Joined: 04 Nov 2002, 08:46
Type of spotter: ..
Subscriber Scramble: no more
Location: EHEH and EHBD area

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by js51672 »

Weer een update van Rekkof.
http://www.rekkof.nl



Als je nou gewoon eens gaan bouwen...
Malolo LaiLai daarvoorbij gaan is dichterbij komen..
.
.
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 85
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by 737freak »

Op 5 december 2014 gaf een engineer/ontwerper van Netherlands Aircraft Company (NAC, vroegere Rekkof) een lezing over de F120NG voor Aviation Studies aan de HVA. Dit was een combinatie van een status-update, algemeen verkooppraatje en een diepgaande technische analyse.

De concrete status is dat het technische ontwerp vrijwel klaar is, met als grootste mijlpaal de motor ophanging: omdat de Pratt & Whitney Geared Turbofan (PW1000G, 56inch) niet gemaakt is om horizontaal aan de staartsectie opgehangen te worden, moest de hele ophanging opnieuw ontworpen worden om de integratie van dit motor type mogelijk te maken. Denk hierbij aan aerodynamische eigenschappen, systemen die er doorheen lopen en kracht overbrengingen. P&W liet dit volledig over aan NAC, maar moest de integratie uiteindelijk wel goedkeuren: dat is nu gebeurd.

De volgende stappen zijn het opstarten van de supply chain, logisics, prototyping, testing & certification. Maar het belangrijkste dat ontbreekt is de financiering, wat zonder firm orders en bewezen marktwaarde erg moeilijk is in deze tijd. Op zich is dit natuurlijk een kip-ei verhaal: zonder vliegtuig, geen orders. Zonder orders, geen vliegtuig. Ondanks dat, mikken ze op een productie van 75 toestellen per jaar met de eindassemblage in Nederland, Brazilië of China.

Een belangrijk aspect van dit hele project is dat het maar niet op lijkt te houden. Het begon als een eenvoudige herstart van de F100 productie en 15 jaar later is het een vrijwel her-ontworpen toestel dat voortbouwt op de sterke punten van de Fokker. Nieuwe motoren, winglets, rompverlenging, aangepaste vleugels en nieuwe avionica zijn er allemaal bij gekomen.

Nu zijn ze zelfs bezig om te kijken of ze de romp nog een stukje verder kunnen verlengen om een 125pax (ipv 120) configuratie mogelijk te maken. Dit is mogelijk omdat de romp van de Fokker 100 zo licht geconstrueerd is (door de toen revolutionaire lijmtechnieken), de nieuwe avionca een paar honderd kilo lichter is en de nieuwe motoren flink meer thrust produceren. De F120NG zoals hij op de tekentafel ligt heeft een vrij hoog 'thrust-to-weight ratio', waardoor er nog wat speling is. Maar op deze manier blijven ze bezig natuurlijk.

Qua tijdsbestek is het nog erg vaag allemaal. Feitelijk is het zo dat wanneer er 'groen licht' wordt gegeven, de F120NG na 2 jaar vliegt en afgeleverd kan worden. Punt is natuurlijk dat het 'groen licht signaal' bij wijze van spreke morgen kan komen, of over 5 jaar.

Technisch en operationeel hebben ze best een sterk verhaal waardoor de F120NG op papier een geweldige kist is, zeker vergeleken met de concurrentie. De F120NG is zeer licht, gebruikt de kleine versie van de geared turbofan waar de concurrentie veelal de grote versie nodig heeft, bouwt voort op de bewezen F70/100, is enorm kosten effectief in dit segment. De exacte getallen kan ik helaas niet meer opnoemen, maar vergeleken met de Bombardier C-Series, Mitsubishi MRJ en Embraer E2 jets heeft de F120NG een flink aantal voordelen op technisch en operationeel gebied.
Last edited by 737freak on 20 Apr 2015, 11:58, edited 1 time in total.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by pjotrtje »

Dank voor deze update. Je kip-ei verhaal lijkt me evident, maar erbij komt dat er geen brede vloot aangeboden kan worden. Ergo: standaardisatieprobleem. Maar in hoeverre dat voor de markt een probleem is, moet nog blijken. "Geen orders" is wellicht een effect van beide issues...
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by ehusmann »

Plus dat er na 15 jaar inmiddels ook wel een vertrouwensprobleem is ontstaan. Wie gelooft er nog werkelijk in het project? En dan wel zoveel dat je er daadwerkelijk poen voor op tafel wil leggen. Als het nog een paar jaar duurt zijn inmiddels ook wel alle voordelen weg wat betreft efficiency, want de concurrentie staat natuurlijk ook niet stil.

Erwin
Image
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by nuckleuz »

Allemaal leuk en aardig zo'n verkooppraatje van Rekkof, maar ik zie het niet meer gebeuren. Volgens mij hebben ze de concurrentieslag een paar jaar geleden al keihard verloren.

Grt,
Erik
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 85
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by 737freak »

pjotrtje wrote:Je kip-ei verhaal lijkt me evident, maar erbij komt dat er geen brede vloot aangeboden kan worden. Ergo: standaardisatieprobleem.
Klopt helemaal. Men was ook bezig met de F90NG, maar deze is geannuleerd. De reden is dat het inkrimpen van een toestel een groot effect heeft op de efficiëntie, omdat zaken dan over gedimensioneerd en geconstrueerd zijn. Daarom is het ook gebruikelijk en eenvoudiger om een toestel te verlengen (vergelijk maar met Boeing & Airbus). Een voorbeeld van een slechte 'inkrimping' is de Bombardier CS100, welke te grote motoren en een zeer hoog gewicht heeft.

Maar het annuleren van de F90NG is een inderdaad een slechte keuze. Ik ben het met je eens dat er in deze sector en klasse een 'familie' van toestellen nodig is. Dit is ook onderdeel van de succesformule van de concurrentie (E-Jets, CRJ).
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 152
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by wingview »

Sinds het faillissement van Fokker waren er al plannen om het voor te zetten. Behalve dat er miljoenen vanuit Den Haag naar goede verkopers is gegaan is het nooit verder gekomen dan een tekening hoe die kist er uit zou zien. Verder gaat het ook niet komen.

De techniek heeft niet stilgestaan dus alles is verouderd. De toenmalige ingenieurs zijn met pensioen of inmiddels al overleden dus zou je helemaal van scratch moeten beginnen. Dat is veel te duur en een kansloze missie. De toenmalige regering had Fokker gewoon moeten steunen want over zoveel geld ging het toen niet. De US$ was eigenlijk het grootste probleem als ik me het goed kan herinneren.
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by aviodromefriend »

wingview wrote:De US$ was eigenlijk het grootste probleem als ik me het goed kan herinneren.
Er was nog wel meer. De leiding was ook niet zo goed meer als het ooit was. Ik herinner me dat er werknemers waren die in de pers verzuchtten dat "de curatoren veel eerder, maar dan als bestuur binnen hadden moeten komen".
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Berven1
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 21 Feb 2014, 21:46
Subscriber Scramble: Berry Veneberg

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by Berven1 »

De markt werd voor Fokker te klen om Fokkers blijven vernieuwen. Grotere vliegtuigbouwers waren Fokker te slim af met zijn eigen produkte beter en efficienter te maken voor de maatschappijen. Maar je ziet ook Nederlanders steeds minder slim te zijn in ontwikkeling en ze zijn ook erg slecht in timing om de produkt naar buiten te brengen. Mensen, de vliegtuigbouw is in Nederland echt verleden tijd geworden waar geen toekomst meer is weggelegd. En daarom is ook het geloof in vliegtuigbouw in Nederland voorgoed verdwenen.

Kleine vliegtuigbouwers zijn er wel maar alleen in grote landen zoals Canada en Brazilië, maar ook in China en Rusland. Fokker had ook een serie Fokker-vliegtuigen kunnen ontwikkelen zoals niet alleen bij Fokker 50, Fokker 70 en Fokker 100 bleef, maar waren ook plannen geweest voor verlengde Fokker 130 of ik geloof ook een Fokker 125 had kunnen zijn. Met Fokker 120NG zou best wel een goede plan geweest zijn om een nieuw begin maken van een nieuwe gemoderniseerde Fokker-familie geweest kunnen zijn.

Maar stel je, als Airbus zou besluiten om paar vliegtuigen te assambleren in Nederland zou het wel mogelijk zijn, zou het een enorme boost voor economie van Nederland en zou ook meer werkgelegenheid opleveren als dit door zou gaan.

Mensen, Nederland kan alles niet meer zelfstandig nieuwe technologische ontwikkelingen doorvoeren, want dan heeft NL meer hulp nodig van andere landen die heel belangrijk zijn voor verdere ontwikkeling van een nieuwe produkt.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by B767-300ER »

...............
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by Diarto »

Berven1 wrote:De markt werd voor Fokker te klen om Fokkers blijven vernieuwen. Grotere vliegtuigbouwers waren Fokker te slim af met zijn eigen produkte beter en efficienter te maken voor de maatschappijen. Maar je ziet ook Nederlanders steeds minder slim te zijn in ontwikkeling en ze zijn ook erg slecht in timing om de produkt naar buiten te brengen. Mensen, de vliegtuigbouw is in Nederland echt verleden tijd geworden waar geen toekomst meer is weggelegd. En daarom is ook het geloof in vliegtuigbouw in Nederland voorgoed verdwenen.

Kleine vliegtuigbouwers zijn er wel maar alleen in grote landen zoals Canada en Brazilië, maar ook in China en Rusland. Fokker had ook een serie Fokker-vliegtuigen kunnen ontwikkelen zoals niet alleen bij Fokker 50, Fokker 70 en Fokker 100 bleef, maar waren ook plannen geweest voor verlengde Fokker 130 of ik geloof ook een Fokker 125 had kunnen zijn. Met Fokker 120NG zou best wel een goede plan geweest zijn om een nieuw begin maken van een nieuwe gemoderniseerde Fokker-familie geweest kunnen zijn.

Maar stel je, als Airbus zou besluiten om paar vliegtuigen te assambleren in Nederland zou het wel mogelijk zijn, zou het een enorme boost voor economie van Nederland en zou ook meer werkgelegenheid opleveren als dit door zou gaan.

Mensen, Nederland kan alles niet meer zelfstandig nieuwe technologische ontwikkelingen doorvoeren, want dan heeft NL meer hulp nodig van andere landen die heel belangrijk zijn voor verdere ontwikkeling van een nieuwe produkt.
Houd alsjeblieft op met dit soort onzinnige berichten.
User avatar
nuckleuz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1515
Joined: 07 Feb 2005, 19:16
Type of spotter: None
Subscriber Scramble: No
Location: Alphen aan den Rijn

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by nuckleuz »

Ik ben halverwege gestopt met lezen. Wat een onbegrijpelijk stuk tekst.

[ Post made via Mobile Device ]
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4496
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by Alpha Kilo One »

Toch zit er wel een kern van waarheid in. Hoewel niet makkelijk leesbaar, klopt de feitelijke informatie zeker. Daarbij de leiding van Fokker was inderdaad een struikelblok. Inefficiënt, traag, niet geïnteresseerd of geëngageerd. Jammer. Heb het zelf een poosje meegemaakt /meegekregen.

[ Post made via Mobile Device ]
"Nix bliev wie it es"
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Rekkof F-120NG Series

Post by pjotrtje »

Overigens, 'de regering' heeft heel, heel lang Fokker gesteund. Maar geld pompen in een overleden business houdt een keer op. Had Fokker eerder de move gemaakt naar 'primary Airbus supplier' hadden we wellicht meer stabiele, sulf sustaining werkgelegenheid gehad. Maar assemblage? Nâh.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”