Traumaheli's mogen dag en nacht vliegen

ImageImageForum for all helicopter related news, background and research.

Moderators: Jack, Copter

Forum rules
Image
Image
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

ff een dooddoener, maar hoe mensen kunnen klagen terwijl andere mensen vechten voor het leven van weer andere mensen gaat er bij mij nog steeds niet in..
:conf:

Goeie zaak dat die mannen en vrouwen nu in elk geval 24/7 mogen opereren, en hoe minder overlast hoe beter, maar helemaal zonder kan nu eenmaal niet denk ik dan....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Rene Peteri
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1416
Joined: 17 Sep 2002, 20:49
Subscriber Scramble: Rene Peteri

Post by Rene Peteri »

Quote van de website http://www.anwb-medical-air.nl/index.ph ... Itemid=76/ staat het volgende vermeld:
Nieuwe stalling voor de PH-MAA gezocht
Sinds februari 2007 heeft ANWB MAA een nieuwe helikopter in gebruik genomen. Dit is evenals de andere 4 traumahelikopters van de ANWB MAA een Eurocopter type EC 135 T2/T2+ en heeft als kenteken PH-MAA.
Deze helikopter zal met name ingezet worden als reservehelikopter tijdens onderhoud van een van de 4 lifeliners en als trainingshelikopter.

Daarnaast zal waar mogelijk de PH-MAA ingezet worden voor andere medische doelen, patiententransport en repatriering. De PH-MAA is zodanig uitgerust dat deze ook voor een 24-uurs HEMS operatie ingezet kan worden.

In verband met de noodzaak naar een centrale stallingsplaats met trainingsfaciliteit zijn wij op zoek naar een permanente standplaats. Soesterberg zal hier de optimale oplossing kunnen bieden, gezien de ontwikkeingen rondom het vliegveld zal hier een politiek besluit moeten worden afgewacht.
Tijdelijk verblijft de PH-MAA op Rotterdam / Volkel.


Helaas is de situatie op dit moment dat zowel de gemeente Soest, de gemeente Zeist alswel Hart van de Heuvelrug negatief zijn om een trauma helicopter op Soesterberg te plaatsen (zie bericht Robert). Qua geluidsoverlast kan het allemaal wel, maar met name in het voorjaar zouden de broedende vogels te veel last hebben van de heli.

Ik heb navraag gedaan bij de gemeente Zeist met de suggestieve vraag of men soms argumenten zocht om de trauma helicopter niet op Soesterberg te krijgen, de feedback die ik van Wethouder Berkhout (Zeist) kreeg, is dat de gemeente juist zijn best (??) had gedaan argumenten te vinden waarom de trauma helicopter op Soesterberg moest komen, maar dat ze deze niet gevonden hebben.

Wellicht kan dit nog de landelijke politiek worden over-ruled maar of dit gaat gebeuren.. wellicht kan men vanuit CNA gaan opereren?

Het ruimtelijk plan voor de (ex) vlb zal begin 2009 worden gepresenteerd.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

uw vrouw is dood, maar de blauwgevederde vetkuifvink heeft fijn gebroed...
oeps ben ff in een cynische bui geloof ik.. zal ff niet meer posten
:lol:
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Carl
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2329
Joined: 07 Jul 2003, 14:05
Type of spotter: EMC deck,Scanner
Subscriber Scramble: Carl
Location: Rotterdam, Hoog boven Zuidplein.

Post by Carl »

Oohh Soesterberg spotters , het is gewoon aandoenlijk om te zien hoe jullie je aan iedere vliegende strohalm vastgrijpen.
Last edited by Carl on 23 Dec 2008, 17:04, edited 1 time in total.
Image
Mad Viper
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 747
Joined: 20 May 2006, 21:32
Subscriber Scramble: Mad Viper
Contact:

Post by Mad Viper »

ff een dooddoener, maar hoe mensen kunnen klagen terwijl andere mensen vechten voor het leven van weer andere mensen gaat er bij mij nog steeds niet in..
Om er even op door te gaan, waarom klagen mensen wel over een traumaheli terwijl een ambu geen enkel probleem is voor diezelfde mensen als hij in een stad of dorp rondrijdt met z'n geluidjes aan. Zal wel weer aan mij liggen dat ik het verschil niet echt kan zien.

Nu stop ik maar niet echt iets voor dit topic deze discussie

Hoe meer die traumaheli's vliegen hoe beter ik het vind. Ook medisch gezien. :wink:
Cheers, Michel
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2731
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Post by Flyboy »

Tja, en tot voor kort zou Hilversum dan best een leuk alternatief geweest zijn... maar daar zijn ze 's nachts niet open....

Laatst kwam ik een helispot tegen bij Rijkswaterstaat naast de galecoperbrug in Utrecht. Er is laatst zelfs een Politie Bolkop geland.
52 03'48.88"N 5 05'32.18"O. Het is vlak naast verkeersplein Oudenrijn en de plek is dag en nacht videobewaakt: er werken ook mensen dag en nacht.

Centraler kan bijna niet
User avatar
planespotters.nl
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1048
Joined: 22 Jan 2007, 19:30
Type of spotter: Military and F5+
Location: Near EHVB
Contact:

Post by planespotters.nl »

Valkenburg is een leuk alternatief ?
Al denk ik niet dat die daar komt..
Te dicht bij LL2
Canon EOS 30D
Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6
Canon EF 70-200 F4.0 L IS USM (New!)
Canon EF 50mm F1.8 II

Image
User avatar
joost.k
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 Aug 2004, 18:23
Subscriber Scramble: joost.k
Location: EHRD

Post by joost.k »

Copter wrote:Ik vraag me overigens af waarom in Nederland de traumaheli's vaak op een bestaand vliegveld gestationeerd zijn i.p.v. op bijvoorbeeld een heliport op een groot industrieterrein. Ik begrijp dat vliegvelden eigen faciliteiten hebben m.b.t. bijvoorbeeld het tanken en de meteo, maar zijn er nog meer redenen om voor een bestaand vliegveld te kiezen i.p.v. een heliport ?

Ik vraag me overigens af of de traumaheli's in Amsterdam en Rotterdam in de nachtelijke uren op de heliport van het ziekenhuis gaan landen. Zo is mij bekend dat de Lifeliner 3 's nachts niet kan of mag landen bij het UMC St. Radboud maar "parkeerd" in een akker tegenover de nabij gelegen McDonnalds. Weet iemand wat hier de reden voor is (geluidsoverlast, onvoldoende ingerichte en/of verlichte heliport) ?
Op het helideck in Rotterdam landen ze in de nachtelijke uren.
Er is veel licht en altijd brandweer aanwezig.
Patienten kunnen er ook geen last van hebben want het is helemaal achter de universiteit.
Heeft wel als nadeel dat de heli bijna nooit een patiënt meeneemt omdat het meer dan 10 minuten duurt, voor een patient, om van het helideck op de eerste hulp te komen.
User avatar
RobertMB
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 921
Joined: 28 Aug 2004, 12:44
Subscriber Scramble: RobertMB
Location: Groningen

Post by RobertMB »

joost.k wrote:Heeft wel als nadeel dat de heli bijna nooit een patiënt meeneemt omdat het meer dan 10 minuten duurt, voor een patient, om van het helideck op de eerste hulp te komen.
Slechts heel zelden worden er patiënten per traumaheli vervoerd. Een MMT team heeft als doel om zeer snel ter plaatse te zijn en een slachtoffer / de slachtoffers medische hulp te verlenen en te stabiliseren, zodat vervoer per ambulance naar een ziekenhuis plaats kan vinden.

Rest mij verder de vraag met welk luchtverkeersleidingscentrum een traumaheli contact opneemt wanneer die 's nachts opereert vanaf bijvoorbeeld het UMCG te Groningen dat binnen de CTR van Eelde ligt. Het veld is 's nachts gesloten en neem aan dat Amsterdam of Dutchmil het zou kunnen afhandelen dan maar lijken mij problemen op te ontstaan met de "radiocoverage" als de heli oproept ... Of wordt er bijvoorbeeld eerst gebeld om een clearence te krijgen ?
Ook lijkt mij het nogal risicovol om bij nacht een geschikte landingsplaats te vinden (denk aan obstakels als hoogspanningsmasten, greppels, bomen, hekken, onverlichte gebouwen e.d.)

Wie heeft er meer info over ?

Groetjes en fijne feestdagen,

Robert
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2731
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Post by Flyboy »

RobertMB wrote: Rest mij verder de vraag met welk luchtverkeersleidingscentrum een traumaheli contact opneemt wanneer die 's nachts opereert vanaf bijvoorbeeld het UMCG te Groningen dat binnen de CTR van Eelde ligt. Het veld is 's nachts gesloten en neem aan dat Amsterdam of Dutchmil het zou kunnen afhandelen dan maar lijken mij problemen op te ontstaan met de "radiocoverage" als de heli oproept ... Of wordt er bijvoorbeeld eerst gebeld om een clearence te krijgen ?
Ook lijkt mij het nogal risicovol om bij nacht een geschikte landingsplaats te vinden (denk aan obstakels als hoogspanningsmasten, greppels, bomen, hekken, onverlichte gebouwen e.d.)
Zonder direct kennis van zaken te hebben anders dan als VFR vlieger: Als de toren niet bemand is neemt approach het over (ben een keer 's nachts gevlogen van Antwerpen naar Rotterdam met alleen maar contact via Antwerp ground, Dutch Mill en RTM appr: de torens waren dicht).

Als de CTR dicht is zal er ook geen ander verkeer zijn: zeker niet 's nachts.

Zonder radio coverage lijkt me stug, hooguit dat ze bij departure geen contact kunnen maken, maar daarvoor hebben ze vast wel een geschikt telefoonnummer.

De heli's vliegen 's nacht welliswaar IFR, maar dan toch op zicht, dus eigenlijk Night VFR en ik heb hier op het forum begrepen dat ze in Nijmegen met nachtzicht kijkers hebben gevlogen. Daarmee moet je hoogspanningsleidingen kunnen ontwijken: vraag maar eens aan een appache vlieger :lol:

Als iemand me echt verstand van zaken me corrigeert: die weet er vast meer van dan ik :?
User avatar
RobertMB
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 921
Joined: 28 Aug 2004, 12:44
Subscriber Scramble: RobertMB
Location: Groningen

Post by RobertMB »

Bedankt voor je reactie. Eelde APP is 's nachts ook "onbemand" :wink: Inderdaad opereert men dan IFR met zicht ondersteuning (special IFR ?)
Dat de vlieger de beschikking krijgt over nachtzichtapparatuur ("night goggles") klopt helemaal. Een groot nadeel is echter dat felle verlichting op de grond een gigantische "overbelichting" kunnen veroorzaken. Dit omdat de helderheidsversterkers strooilicht versterken of werkt men met infrarood ?

Er is vast wel een ATC'er (Oscar?) of een luchtmacht insider die er allemaal het fijne van weet 8) ! Ik ben tenslotte maar en "outsider" c.q. spotter / airbandluisteraar.... :roll: Zal het nooit vragen aan de Apachevlieger van toen.... Ben allang blij dat het toen met een sisser goed is afgelopen en er alleen materiele schade was.... Vuurwerk met een behoorlijke stroomstoring tot gevolg was niet levensbedreigend maar wel erg lastig voor de mensen die het toen zonder TV, internet en CV etc. etc. moesten doen..... :oops:

Blijf het geweldig vinden dat men ook 's nachts de traumaheli's gaat inzetten!

Fijne kerstdagen gewenst aan allen en groetjes,

Robert
User avatar
Carl
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2329
Joined: 07 Jul 2003, 14:05
Type of spotter: EMC deck,Scanner
Subscriber Scramble: Carl
Location: Rotterdam, Hoog boven Zuidplein.

Re: Traumaheli's mogen dag en nacht vliegen

Post by Carl »

LL2 is nu bezig met avondvliegen.tja het is dan ook bijna 01-01-09.
Image
User avatar
Carl
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2329
Joined: 07 Jul 2003, 14:05
Type of spotter: EMC deck,Scanner
Subscriber Scramble: Carl
Location: Rotterdam, Hoog boven Zuidplein.

Re: Traumaheli's mogen dag en nacht vliegen

Post by Carl »

Gisteravond en vanavond was de LL2 weer in de lucht.
Image
Post Reply