
Goeie zaak dat die mannen en vrouwen nu in elk geval 24/7 mogen opereren, en hoe minder overlast hoe beter, maar helemaal zonder kan nu eenmaal niet denk ik dan....
![]() ![]() | This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble. |
Om er even op door te gaan, waarom klagen mensen wel over een traumaheli terwijl een ambu geen enkel probleem is voor diezelfde mensen als hij in een stad of dorp rondrijdt met z'n geluidjes aan. Zal wel weer aan mij liggen dat ik het verschil niet echt kan zien.ff een dooddoener, maar hoe mensen kunnen klagen terwijl andere mensen vechten voor het leven van weer andere mensen gaat er bij mij nog steeds niet in..
Op het helideck in Rotterdam landen ze in de nachtelijke uren.Copter wrote:Ik vraag me overigens af waarom in Nederland de traumaheli's vaak op een bestaand vliegveld gestationeerd zijn i.p.v. op bijvoorbeeld een heliport op een groot industrieterrein. Ik begrijp dat vliegvelden eigen faciliteiten hebben m.b.t. bijvoorbeeld het tanken en de meteo, maar zijn er nog meer redenen om voor een bestaand vliegveld te kiezen i.p.v. een heliport ?
Ik vraag me overigens af of de traumaheli's in Amsterdam en Rotterdam in de nachtelijke uren op de heliport van het ziekenhuis gaan landen. Zo is mij bekend dat de Lifeliner 3 's nachts niet kan of mag landen bij het UMC St. Radboud maar "parkeerd" in een akker tegenover de nabij gelegen McDonnalds. Weet iemand wat hier de reden voor is (geluidsoverlast, onvoldoende ingerichte en/of verlichte heliport) ?
Slechts heel zelden worden er patiënten per traumaheli vervoerd. Een MMT team heeft als doel om zeer snel ter plaatse te zijn en een slachtoffer / de slachtoffers medische hulp te verlenen en te stabiliseren, zodat vervoer per ambulance naar een ziekenhuis plaats kan vinden.joost.k wrote:Heeft wel als nadeel dat de heli bijna nooit een patiënt meeneemt omdat het meer dan 10 minuten duurt, voor een patient, om van het helideck op de eerste hulp te komen.
Zonder direct kennis van zaken te hebben anders dan als VFR vlieger: Als de toren niet bemand is neemt approach het over (ben een keer 's nachts gevlogen van Antwerpen naar Rotterdam met alleen maar contact via Antwerp ground, Dutch Mill en RTM appr: de torens waren dicht).RobertMB wrote: Rest mij verder de vraag met welk luchtverkeersleidingscentrum een traumaheli contact opneemt wanneer die 's nachts opereert vanaf bijvoorbeeld het UMCG te Groningen dat binnen de CTR van Eelde ligt. Het veld is 's nachts gesloten en neem aan dat Amsterdam of Dutchmil het zou kunnen afhandelen dan maar lijken mij problemen op te ontstaan met de "radiocoverage" als de heli oproept ... Of wordt er bijvoorbeeld eerst gebeld om een clearence te krijgen ?
Ook lijkt mij het nogal risicovol om bij nacht een geschikte landingsplaats te vinden (denk aan obstakels als hoogspanningsmasten, greppels, bomen, hekken, onverlichte gebouwen e.d.)