Hoi, deze interessante uitwisseling heb ik even verplaatst naar een meer specifiek topic. Het is zelfs nog complexer allemaal, Twente is een apart geval qua procedures. Er zijn twee circuit areas, North en South.
North is voor het gewone, lichte VFR-verkeer, de eenmotorigen, met inderdaad een circuithoogte van 1000ft AMSL (boven zeeniveau, wat neerkomt op 885ft boven het veld). Binnen dat circuitgebied wordt een standaard circuit gevlogen, op zicht door de vlieger.
South is wat bizjets en -props dienen te gebruiken als ze op 23 willen landen. Het 'circuit' daar bestaat uit een serie waypoints waar men op 1700ft AMSL overheen moet vliegen en dan linksom naar de baan draaien. Dit komt, tot aan die laatste bocht(en), eigenlijk neer op een instrumentprocedure maar er zit officieel het etiket 'VFR' op. Voor baan 05 is het een straight-in approach, ook niet de standaard voor VFR.
Het geheel speelt zich af binnen een gebied dat actief is wanneer EHTW open is en waarin radiocontact verplicht is (ATZ and RMZ). Dit stuk lucht meet grofweg 20x10km gecentreerd op de baan, van de grond tot 2200ft AMSL. De naderingen waar we het hier over hebben beginnen bij het punt BEKVU op de zuidwestgrens van dit gebied, in het dorp Beckum net west van de N739.
Cruciaal voor het commerciële verkeer is dat men IFR moet cancelen, dus overgaan op zichtvliegregels, vóór BEKVU en op 2000ft. Op dat moment vliegt men in luchtruim klasse E en de VFR-criteria (minima) t.a.v. het weer zijn dan:
- 5km zicht;
- 1500m horizontaal en 300m (1000ft) verticaal afstand tot wolken.
Dit houdt dus in dat er op dat moment, daar, geen bewolking onder 3000ft mag hangen: zowel de 2000ft vlieghoogte, als de 1000ft hoogteverschil onder de wolken én de route liggen vast; je mag ook niet manoeuvreren om wolken te ontwijken. Als dit gelukt is blijft nog dezelfde eis voor de rest van het verhaal, maar dan met wolken op minimaal 2700ft totdat de laatste daling ingezet wordt.
Bij een gesloten wolkendek (overcast) op bijvoorbeeld 1500ft is het duidelijk, dan kun je deze nadering vergeten. Maar als de bedekkingsgraad broken of minder is zou het best kunnen dat je geluk hebt en in de 'gaten' legaal deze procedure kunt uitvoeren. Vandaar dat we af en toe zien dat een vlucht 'gaat kijken' maar het toch niet lukt, neem ik aan. En als het wel lukt landt de vlucht dus gewoon.
Tenslotte: als vlieger moet je altijd aan alle voorwaarden voldoen, dus zowel de lokale procedures, als de algemeen geldende, als eventuele companyregels. De minima van de operators ken ik niet.
@Patrick: welk minimum is 2200ft bij NetJets? Cloud base of iets anders? Dan kunnen we dat ook nog even aan elkaar knopen.
Grtz,
Erik
EHTW baangebruik
Forum rules
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: EHTW baangebruik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: EHTW 20-12-2022
KLM heeft wel eens een B747 naar Twente gestuurd waarvan de bemanning bijna 6 uur in de cockpit heeft afgewacht (op Schiphol Oost) totdat het weer opklaarde. Vervolgens landde de machine kort voor sunset, hetgeen ook een vereiste was voor VFR (Night VFR uitgezonerd).PH-AVR wrote: ↑24 Dec 2022, 10:22 Schijnbaar echt een beslissing die op het allerlaatste moment genomen wordt cq op basis wat je vanuit de cockpit kunt zien, deze draaide op het allerlaatste moment om:
https://www.flickr.com/photos/gulfstrea ... ateposted/
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- NiekvdZande
- Scramble Newbie
- Posts: 49
- Joined: 21 Jul 2022, 11:17
- Subscriber Scramble: Niek van der Zande
Re: EHTW baangebruik
Daarnaast is het ook nog eens zo dat Twente geen ATC heeft, slechts een Havenmeester. Op Twente Radio 119.95 zal je nooit een clearance krijgen voor landing of start, je krijgt slechts de meteo, baan in gebruik etc, maar daarna is het "at your own discretion".
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: EHTW baangebruik
Klopt natuurlijk, maar maakt voor de nadering op zich niet uit.
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Patrick v
- Scramble Junior
- Posts: 240
- Joined: 17 Jun 2003, 00:18
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Patrick v
- Location: Hengelo TW
- Contact:
Re: EHTW baangebruik
Het zou ipv de 2000ft moeten zijn, echter hebben wij deze week al weer een voorbeeld gezien dat ook bij deze maatschappij niet iedereen zich daar aan houdt .
Zoals Niek al aan geeft, "at your own discretion" of lokaal "zoek het lekker zelf uit". Vaak bu'j te bang.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: EHTW baangebruik
Wat je hier bedoelt is me niet echt duidelijk. Ik heb nog wel meer achtergrondinfo, voor als dat iemand interesseert.
Grtz,
Erik
- De procedure staat vast, de nadering voor bizjets e.d. begint met 'Proceed to BEKVU at 2000 FT AMSL (1885 FT AAL) in VMC, cancel IFR before arriving at BEKVU and continue VFR.' Daar verandert geen operator wat aan.
- Operators kunnen wel eigen limieten hebben die hogere eisen aan het weer stellen dan de procedure. Vliegers moeten zich aan beide houden.
- Het ligt eraan welk minimum precies 2200ft is bij NetJets wat de gevolgen daarvan zijn hier:
- Als NJE-vliegers VFR moeten kunnen zijn op 2200 ft is dat iets strenger dan de procedure, het vraagt om 200 voet hogere wolken.
- Als ze 'visual' moeten zijn op 2200ft, dus zicht hebben en houden op (de omgeving van) het landingsterrein, dan is dat minder streng dan de procedure. Dit kan al met wolken net boven de 2200ft maar dat is te laag om op 2000ft VFR te gaan hier.
Er zijn misschien nog andere opties.
- Hoe hoog de wolken precies hangen tijdens de nadering kan de bemanning het beste zelf beoordelen. Het weerbericht is de indicatie vooraf of het kan lukken. Uiteindelijk zelf onder de wolken uitkomen is wat telt en daarmee kan het weerbericht eventueel weer aangepast worden.
- Geen ATC maar alleen Info staat op zich los van de procedure. Het betekent dat je hooguit informatie krijgt over ander verkeer, je moet zelf zorgen voor de nodige onderlinge afstand (separatie). Daarbij gelden diverse voorrangsregels.
- Elke procedure die niet berust op radar vectors kan zowel met als zonder verkeersleiding gevlogen worden. Met verkeersleiding is het nog steeds de vlieger die moet zien of het lukt qua minima.
- Geen ATC op het veld is wel de reden dat men op 2000ft en vóór BEKVU VFR moet zijn, lijkt mij.
- Bij BEVKU vliegt men het verkeersgebiedje (ATZ) van Twente in maar nog wel op 2000ft in luchtruim klasse E.
- IFR-verkeer in E moet door verkeersleiding gesepareerd worden maar in de ATZ vliegt verkeer waar (in dit geval) Dutch MIL geen contact mee heeft.
- Om die overgang veilig te laten verlopen moet de vlucht eerst op VFR overgaan en dus de eigen separatie verzorgen. De instrument-achtige nadering daarna via waypoints is een geluidsmaatregel.
Grtz,
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Bassie76
- Scramble Senior
- Posts: 377
- Joined: 25 Sep 2003, 21:04
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Bassie76
- Location: Oldenzaal
- Contact:
Re: EHTW baangebruik
In de praktijk, vanaf een minuut of 17: