Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Toevallig stuitte ik op een een artikel over het extra onderhoud in 2020 van de PH-MPS.
De zgn. "20.000 cycles" check blijkt in 2020 in Jakarta te zijn uitgevoerd, dit is een zeer tijdrovende "aging aircraft" check, waarbij verscheidene structurele onderdelen worden gescreened op (vermoeiing)scheurvorming. Vooral de 747 is hier gevoelig voor in de voorste twee secties (sectie 41 &42), aangezien dit gedeelte "peervormig" is. Gedurende elke pressurization cycle worden grote krachten uitgeoefend aangezien "de peer een appel wil worden" onder druk. Op de 747 classic series moesten na 20,000 cycles zelfs bepaalde rompdelen vervangen worden. Bij de 747-400 zijn deze rompdelen wel versterkt maar toch moet na 20.000 cycles uitgebreide extra checks en eventueel reparaties plaatsvinden. Bovendien moeten bij de MPS de "tension ties", welke zijn geinstalleerd na het verwijderen van het achterste gedeelte van de upperdeck vloer bij de ombouw naar vrachtmachine, worden gecontroleerd.
Zie : https://www.afklcargo.com/WW/en/common/ ... ighter.jsp

Ideaal zou zijn geweest deze extra check uit te voeren tegelijkertijd met een reguliere HMV, echter dan zou de HMV (welke nu in 2021 wordt uitgevoerd) te ver naar voren zijn gehaald.

De momentele check in Jakarta is dus de reguliere HMV.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6458
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Toch ben ik dan wel benieuwd of het nu iets rustiger is bij KLM Cargo, want normaal als er een toestel tijdelijk weg is dan huren ze vaak Atlas/Cargolux toestel in wat dus nu niet gebeurt. Is het dan Nu Rustiger of worden de andere 3 toestellen nu meer ingezet?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Er worden momenteel ook een hoop pax kisten ingezet voor enkel Cargo. Wellicht kon dat wat opvangen...... Die dingen staan toch maar deels werkeloos aan de grond

Werk genoeg voor de Cargo bakken all over the world. Nog steeds. Dus wellicht weinig te vinden op de huur markt.
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

niekkie wrote: 22 May 2021, 23:08 Toch ben ik dan wel benieuwd of het nu iets rustiger is bij KLM Cargo, want normaal als er een toestel tijdelijk weg is dan huren ze vaak Atlas/Cargolux toestel in wat dus nu niet gebeurt. Is het dan Nu Rustiger of worden de andere 3 toestellen nu meer ingezet?
Er is nu simpelweg gewoon niets te huur.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

PH-MPP toch iets te snel gesloopt (Juni 2020 ?), zou nu wel goed verkoopbaar zijn geweest, ondanks een HMV + 4 motoren om haar weer te activeren.
Bijna alle wereldwijd beschikbare (long time stored) 744 vrachtvliegtuigen (-F, -BCF of -BDSF) zijn inmiddels of worden binnenkort geactiveerd, zelfs enkele 747-200F/SF's zijn weer actief, wegens gebrek aan efficiënte vrachtcapaciteit ( N.B. : pax freighters zijn niet erg efficiënt)

Nog actieve voormalige KL/MP 747's :
747-406ERF, PH-CKD, actief bij AirBridgeCargo : VQ-BWW
747-21AC, PH-MCF, actief bij Iran Air : EP-ICD
747-412BCF, PH-MPR, actief bij Kalitta Air : N703CK
747-412BCF, PH-MPQ, actief bij Longtail Aviation, VQ-BWT

Alle 7 ex MP MD11's worden momenteel gebruikt als onderdelen leverancier (o.a. FedEx) of zijn al gesloopt (PH-MCT).
Gezien het gebrek aan vooral electronica onderdelen voor de wereldwijde MD11 vloot, lijkt het niet waarschijnlijk dat deze zullen worden gereactiveerd.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Keith 747-400
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 193
Joined: 17 Jun 2020, 19:03
Type of spotter: Civil

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Keith 747-400 »

Kon Martinair niet gewoon een van de ex klm 747s kopen en dan ze laten converteren naar cargo?
Regards,Keith
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Keith 747-400 wrote: 23 May 2021, 15:41 Kon Martinair niet gewoon een van de ex klm 747s kopen en dan ze laten converteren naar cargo?
Alles kan.
Alles heeft ook zijn prijskaartje.
Ombouw is prijzig én de machines zijn niet zo zuinig als een ERF. Maar die ERF’s lagen nu (maar ook voor COVID) niet voor het oprapen.

Daarbij wil KL al jaren niet zoveel meer investeren in Cargo.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Keith 747-400 wrote: 23 May 2021, 15:41 Kon Martinair niet gewoon een van de ex klm 747s kopen en dan ze laten converteren naar cargo?
In dienst houden van de PH-BFY + ombouw naar vracht in TLV zou inderdaad mogelijk zijn geweest, nog beter zou zijn geweest een van de twee China Airlines "stored'" 747-409F's (B-18702 & 703) te re-activeren, met onderdelen plus motoren van een van de drie laatste active 744 combi's.
Maar investeren zou waarschijnlijk toch niet toegestaan zijn door onze regering, zeker niet In "oude " vliegtuigen.
Bovendien de huidige leiding van AF/KLM is op zijn zachts gezegd niet erg "cargo" vriendelijk, terwijl er momenteel veel geld mee is te verdienen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

AF/KL/MP Cargo nieuws.
De twee nog resterende AF B777F's worden verkocht en teruggehuurd (sale & lease back)
Zie : https://www.aircargonews.net/airlines/f ... wo-b777fs/
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Diarto »

747classic wrote: 23 May 2021, 17:22
Keith 747-400 wrote: 23 May 2021, 15:41 Kon Martinair niet gewoon een van de ex klm 747s kopen en dan ze laten converteren naar cargo?
In dienst houden van de PH-BFY + ombouw naar vracht in TLV zou inderdaad mogelijk zijn geweest, nog beter zou zijn geweest een van de twee China Airlines "stored'" 747-409F's (B-18702 & 703) te re-activeren, met onderdelen plus motoren van een van de drie laatste active 744 combi's.
Maar investeren zou waarschijnlijk toch niet toegestaan zijn door onze regering, zeker niet In "oude " vliegtuigen.
Bovendien de huidige leiding van AF/KLM is op zijn zachts gezegd niet erg "cargo" vriendelijk, terwijl er momenteel veel geld mee is te verdienen.
De vraag zou wel zijn, in hoeverre is er plaats om op korte termijn een conversion in the plannen (waar dan ook).
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6458
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Heeft de MPS alweer wat kapot?😃,had een pushback gekregen op NBO en daarna zo weer terug gereden terwijl hij naar JNB moest gaan!
(Staat trouwens nu gepland voor vrijdag 1815 Arrival op AMS)
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

niekkie wrote: 10 Jun 2021, 10:49 Heeft de MPS alweer wat kapot?😃,had een pushback gekregen op NBO en daarna zo weer terug gereden terwijl hij naar JNB moest gaan!
(Staat trouwens nu gepland voor vrijdag 1815 Arrival op AMS)
Aangezien door de veldhoogte (1,624 m / 5,330 ft) een 3-engine ferry geen aantrekkelijke optie was, moest ter plekke een motorverwisseling plaatsvinden.
Zoeken naar een reserve motor + Invliegen motor + motor verwisselingsteam kost tijd.

PH-MPS, NBO, 14 Juni 2021, PW4056 engine #4 change
Image

"Uploaded"door Anneke Matthee op Facebook, zie : https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 678&type=3

PH-MPS is op 16 Juni weer naar Schipfol teruggekeerd, zie : https://flightaware.com/live/flight/PHM ... /HKJK/EHAM
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

PH-CKC is gisteren (23 Juni) teruggekeerd naar AMS na de C-Check in Jakarta.
Zie : https://flightaware.com/live/flight/PHC ... /WIII/EHAM
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Maar ‘ns kijken hoe lang deze heel blijft.. ;)
Post Reply

Return to “'t Praethuys”