Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Toevallig stuitte ik op een een artikel over het extra onderhoud in 2020 van de PH-MPS.
De zgn. "20.000 cycles" check blijkt in 2020 in Jakarta te zijn uitgevoerd, dit is een zeer tijdrovende "aging aircraft" check, waarbij verscheidene structurele onderdelen worden gescreened op (vermoeiing)scheurvorming. Vooral de 747 is hier gevoelig voor in de voorste twee secties (sectie 41 &42), aangezien dit gedeelte "peervormig" is. Gedurende elke pressurization cycle worden grote krachten uitgeoefend aangezien "de peer een appel wil worden" onder druk. Op de 747 classic series moesten na 20,000 cycles zelfs bepaalde rompdelen vervangen worden. Bij de 747-400 zijn deze rompdelen wel versterkt maar toch moet na 20.000 cycles uitgebreide extra checks en eventueel reparaties plaatsvinden. Bovendien moeten bij de MPS de "tension ties", welke zijn geinstalleerd na het verwijderen van het achterste gedeelte van de upperdeck vloer bij de ombouw naar vrachtmachine, worden gecontroleerd.
Zie : https://www.afklcargo.com/WW/en/common/ ... ighter.jsp
Ideaal zou zijn geweest deze extra check uit te voeren tegelijkertijd met een reguliere HMV, echter dan zou de HMV (welke nu in 2021 wordt uitgevoerd) te ver naar voren zijn gehaald.
De momentele check in Jakarta is dus de reguliere HMV.
De zgn. "20.000 cycles" check blijkt in 2020 in Jakarta te zijn uitgevoerd, dit is een zeer tijdrovende "aging aircraft" check, waarbij verscheidene structurele onderdelen worden gescreened op (vermoeiing)scheurvorming. Vooral de 747 is hier gevoelig voor in de voorste twee secties (sectie 41 &42), aangezien dit gedeelte "peervormig" is. Gedurende elke pressurization cycle worden grote krachten uitgeoefend aangezien "de peer een appel wil worden" onder druk. Op de 747 classic series moesten na 20,000 cycles zelfs bepaalde rompdelen vervangen worden. Bij de 747-400 zijn deze rompdelen wel versterkt maar toch moet na 20.000 cycles uitgebreide extra checks en eventueel reparaties plaatsvinden. Bovendien moeten bij de MPS de "tension ties", welke zijn geinstalleerd na het verwijderen van het achterste gedeelte van de upperdeck vloer bij de ombouw naar vrachtmachine, worden gecontroleerd.
Zie : https://www.afklcargo.com/WW/en/common/ ... ighter.jsp
Ideaal zou zijn geweest deze extra check uit te voeren tegelijkertijd met een reguliere HMV, echter dan zou de HMV (welke nu in 2021 wordt uitgevoerd) te ver naar voren zijn gehaald.
De momentele check in Jakarta is dus de reguliere HMV.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6458
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Toch ben ik dan wel benieuwd of het nu iets rustiger is bij KLM Cargo, want normaal als er een toestel tijdelijk weg is dan huren ze vaak Atlas/Cargolux toestel in wat dus nu niet gebeurt. Is het dan Nu Rustiger of worden de andere 3 toestellen nu meer ingezet?
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Er worden momenteel ook een hoop pax kisten ingezet voor enkel Cargo. Wellicht kon dat wat opvangen...... Die dingen staan toch maar deels werkeloos aan de grond
Werk genoeg voor de Cargo bakken all over the world. Nog steeds. Dus wellicht weinig te vinden op de huur markt.
Werk genoeg voor de Cargo bakken all over the world. Nog steeds. Dus wellicht weinig te vinden op de huur markt.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Er is nu simpelweg gewoon niets te huur.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
PH-MPP toch iets te snel gesloopt (Juni 2020 ?), zou nu wel goed verkoopbaar zijn geweest, ondanks een HMV + 4 motoren om haar weer te activeren.
Bijna alle wereldwijd beschikbare (long time stored) 744 vrachtvliegtuigen (-F, -BCF of -BDSF) zijn inmiddels of worden binnenkort geactiveerd, zelfs enkele 747-200F/SF's zijn weer actief, wegens gebrek aan efficiënte vrachtcapaciteit ( N.B. : pax freighters zijn niet erg efficiënt)
Nog actieve voormalige KL/MP 747's :
747-406ERF, PH-CKD, actief bij AirBridgeCargo : VQ-BWW
747-21AC, PH-MCF, actief bij Iran Air : EP-ICD
747-412BCF, PH-MPR, actief bij Kalitta Air : N703CK
747-412BCF, PH-MPQ, actief bij Longtail Aviation, VQ-BWT
Alle 7 ex MP MD11's worden momenteel gebruikt als onderdelen leverancier (o.a. FedEx) of zijn al gesloopt (PH-MCT).
Gezien het gebrek aan vooral electronica onderdelen voor de wereldwijde MD11 vloot, lijkt het niet waarschijnlijk dat deze zullen worden gereactiveerd.
Bijna alle wereldwijd beschikbare (long time stored) 744 vrachtvliegtuigen (-F, -BCF of -BDSF) zijn inmiddels of worden binnenkort geactiveerd, zelfs enkele 747-200F/SF's zijn weer actief, wegens gebrek aan efficiënte vrachtcapaciteit ( N.B. : pax freighters zijn niet erg efficiënt)
Nog actieve voormalige KL/MP 747's :
747-406ERF, PH-CKD, actief bij AirBridgeCargo : VQ-BWW
747-21AC, PH-MCF, actief bij Iran Air : EP-ICD
747-412BCF, PH-MPR, actief bij Kalitta Air : N703CK
747-412BCF, PH-MPQ, actief bij Longtail Aviation, VQ-BWT
Alle 7 ex MP MD11's worden momenteel gebruikt als onderdelen leverancier (o.a. FedEx) of zijn al gesloopt (PH-MCT).
Gezien het gebrek aan vooral electronica onderdelen voor de wereldwijde MD11 vloot, lijkt het niet waarschijnlijk dat deze zullen worden gereactiveerd.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- Keith 747-400
- Scramble Junior
- Posts: 193
- Joined: 17 Jun 2020, 19:03
- Type of spotter: Civil
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Kon Martinair niet gewoon een van de ex klm 747s kopen en dan ze laten converteren naar cargo?
Regards,Keith
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Alles kan.Keith 747-400 wrote: ↑23 May 2021, 15:41 Kon Martinair niet gewoon een van de ex klm 747s kopen en dan ze laten converteren naar cargo?
Alles heeft ook zijn prijskaartje.
Ombouw is prijzig én de machines zijn niet zo zuinig als een ERF. Maar die ERF’s lagen nu (maar ook voor COVID) niet voor het oprapen.
Daarbij wil KL al jaren niet zoveel meer investeren in Cargo.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
In dienst houden van de PH-BFY + ombouw naar vracht in TLV zou inderdaad mogelijk zijn geweest, nog beter zou zijn geweest een van de twee China Airlines "stored'" 747-409F's (B-18702 & 703) te re-activeren, met onderdelen plus motoren van een van de drie laatste active 744 combi's.Keith 747-400 wrote: ↑23 May 2021, 15:41 Kon Martinair niet gewoon een van de ex klm 747s kopen en dan ze laten converteren naar cargo?
Maar investeren zou waarschijnlijk toch niet toegestaan zijn door onze regering, zeker niet In "oude " vliegtuigen.
Bovendien de huidige leiding van AF/KLM is op zijn zachts gezegd niet erg "cargo" vriendelijk, terwijl er momenteel veel geld mee is te verdienen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
AF/KL/MP Cargo nieuws.
De twee nog resterende AF B777F's worden verkocht en teruggehuurd (sale & lease back)
Zie : https://www.aircargonews.net/airlines/f ... wo-b777fs/
De twee nog resterende AF B777F's worden verkocht en teruggehuurd (sale & lease back)
Zie : https://www.aircargonews.net/airlines/f ... wo-b777fs/
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
De vraag zou wel zijn, in hoeverre is er plaats om op korte termijn een conversion in the plannen (waar dan ook).747classic wrote: ↑23 May 2021, 17:22In dienst houden van de PH-BFY + ombouw naar vracht in TLV zou inderdaad mogelijk zijn geweest, nog beter zou zijn geweest een van de twee China Airlines "stored'" 747-409F's (B-18702 & 703) te re-activeren, met onderdelen plus motoren van een van de drie laatste active 744 combi's.Keith 747-400 wrote: ↑23 May 2021, 15:41 Kon Martinair niet gewoon een van de ex klm 747s kopen en dan ze laten converteren naar cargo?
Maar investeren zou waarschijnlijk toch niet toegestaan zijn door onze regering, zeker niet In "oude " vliegtuigen.
Bovendien de huidige leiding van AF/KLM is op zijn zachts gezegd niet erg "cargo" vriendelijk, terwijl er momenteel veel geld mee is te verdienen.
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6458
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Heeft de MPS alweer wat kapot?,had een pushback gekregen op NBO en daarna zo weer terug gereden terwijl hij naar JNB moest gaan!
(Staat trouwens nu gepland voor vrijdag 1815 Arrival op AMS)
(Staat trouwens nu gepland voor vrijdag 1815 Arrival op AMS)
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Aangezien door de veldhoogte (1,624 m / 5,330 ft) een 3-engine ferry geen aantrekkelijke optie was, moest ter plekke een motorverwisseling plaatsvinden.
Zoeken naar een reserve motor + Invliegen motor + motor verwisselingsteam kost tijd.
PH-MPS, NBO, 14 Juni 2021, PW4056 engine #4 change
"Uploaded"door Anneke Matthee op Facebook, zie : https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 678&type=3
PH-MPS is op 16 Juni weer naar Schipfol teruggekeerd, zie : https://flightaware.com/live/flight/PHM ... /HKJK/EHAM
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
PH-CKC is gisteren (23 Juni) teruggekeerd naar AMS na de C-Check in Jakarta.
Zie : https://flightaware.com/live/flight/PHC ... /WIII/EHAM
Zie : https://flightaware.com/live/flight/PHC ... /WIII/EHAM
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Maar ‘ns kijken hoe lang deze heel blijft..