KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 553
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

B767-300ER wrote: 09 Apr 2021, 11:10
Inkjet wrote: PH-BGI staat al ruim een maand aan de grond. Wellicht wordt dat nummer vier die vertrekt.
BGI heeft nog een lease tot februari 2022
Klopt, maar de eerstvolgende 73G die uit de lease komt is pas eind september (BGR). Ik zie wel EZC/D op 15 mei ;)
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Eind september is op mijn kalender eerder dan februari 2022
All times are local times!

Regards, N.
HV-EIN
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 46
Joined: 14 Aug 2013, 20:46

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by HV-EIN »

Inkjet wrote: 09 Apr 2021, 10:36
B767-300ER wrote: 09 Apr 2021, 09:33 Om nog even een oude op te rakelen, De PH-BGG is in eigendom gekomen sinds half maart 2021
Conform inschatting. Inmiddels is PH-BGP naar NWI, waarschijnlijk om wit gespoten te worden. PH-BGO is naar Lleida vertrokken. PH-BGI staat al ruim een maand aan de grond. Wellicht wordt dat nummer vier die vertrekt.

Ik zie op FR24 dat de BGP net geland is op Schiphol, kan iemand al bevestigen dat het om een witte livery gaat?
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

HV-EIN wrote: 12 Apr 2021, 17:42
Inkjet wrote: 09 Apr 2021, 10:36
B767-300ER wrote: 09 Apr 2021, 09:33 Om nog even een oude op te rakelen, De PH-BGG is in eigendom gekomen sinds half maart 2021
Conform inschatting. Inmiddels is PH-BGP naar NWI, waarschijnlijk om wit gespoten te worden. PH-BGO is naar Lleida vertrokken. PH-BGI staat al ruim een maand aan de grond. Wellicht wordt dat nummer vier die vertrekt.

Ik zie op FR24 dat de BGP net geland is op Schiphol, kan iemand al bevestigen dat het om een witte livery gaat?
Vanuit m'n bureaustoel thuis en zonder het toestel gezien te hebben ben ik alsnog 100% zeker dat de BGP wit teruggekomen is uit NWI.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 553
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Inkjet wrote: 09 Apr 2021, 11:45
B767-300ER wrote: 09 Apr 2021, 11:10
Inkjet wrote: PH-BGI staat al ruim een maand aan de grond. Wellicht wordt dat nummer vier die vertrekt.
BGI heeft nog een lease tot februari 2022
Klopt, maar de eerstvolgende 73G die uit de lease komt is pas eind september (BGR). Ik zie wel EZC/D op 15 mei ;)
Goed, my bad, the BGI is na de langste A-check in history :) weer de lijn op. Ik ben benieuwd of er een toestel uitgaat bij de komst van de vierde E295 in mei.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Inkjet wrote: 31 Mar 2021, 12:20 Heeft iemand een idee over de mogelijke leverdatum van PH-BKH en PH-BKI? Boeing is inmiddels weer voorzichtig 787's aan het leveren.
Mogelijk komt de BKH in mei... :dontkno:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Was het voor de BCI niet gewoon een C Check op Amsterdam? Of wordt dat echt nooit meer gedaan?
De vraag naar onderhoud aan machines is groot momenteel namelijk dus wellicht naar AMS “uitgeweken”
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

B767-300ER wrote: 13 Apr 2021, 17:24 Was het voor de BCI niet gewoon een C Check op Amsterdam? Of wordt dat echt nooit meer gedaan?
De vraag naar onderhoud aan machines is groot momenteel namelijk dus wellicht naar AMS “uitgeweken”
The "know how" voor dergelijke checks is snel verdwenen binnen de KLM organisatie, als alle heavy checks worden uitbesteed naar de "goedkope lonen" landen.
Gespecialiseerd T/D personeel wordt (vervroegd) gepensioneerd, gaat naar andere functies of wordt overtollig. Plaatwerkers worden (zijn al) een zeldzaamheid bij KLM T/D.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Dat uitbesteden is mij bekend. Maar dacht dat ze het zelf ook nig steeds konden, vandaar de vraag of het een mogelijkheid was.
Doet KLM dat ook niet meer voor andere airlines dan?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24250
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Bennie wrote: 13 Apr 2021, 14:44
Inkjet wrote: 31 Mar 2021, 12:20 Heeft iemand een idee over de mogelijke leverdatum van PH-BKH en PH-BKI? Boeing is inmiddels weer voorzichtig 787's aan het leveren.
Mogelijk komt de BKH in mei... :dontkno:
PH-BKH & -BKI, nu in de planning voor 29 April as.
Rgds,Martin.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

YS11 wrote: 14 Apr 2021, 13:24
Bennie wrote: 13 Apr 2021, 14:44
Inkjet wrote: 31 Mar 2021, 12:20 Heeft iemand een idee over de mogelijke leverdatum van PH-BKH en PH-BKI? Boeing is inmiddels weer voorzichtig 787's aan het leveren.
Mogelijk komt de BKH in mei... :dontkno:
PH-BKH & -BKI, nu in de planning voor 29 April as.
Weet je het zeker, Martin? Ik hoor andere geluiden... :shock:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24250
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Bennie wrote: 14 Apr 2021, 15:20
YS11 wrote: 14 Apr 2021, 13:24
Bennie wrote: 13 Apr 2021, 14:44

Mogelijk komt de BKH in mei... :dontkno:
PH-BKH & -BKI, nu in de planning voor 29 April as.
Weet je het zeker, Martin? Ik hoor andere geluiden... :shock:
Planning is planning, kan altijd veranderen :wink:
Rgds,Martin.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Maar weer even een overzicht:

Oude livery:
737-700: -BGR, -BGT, -BGW, -BGX
737-800: -BXH, -BXN, -BXY, -BCD, -BCE
737-900: geen
A330-200: -AOB, -AOC, -AOE, -AOF
A330-300: -AKD, -AKF
777-200: -BQC, -BQO, -BQP
777-300: -BVI, -BVK

Nieuwe livery:
E175: alle 17 new dolphin
E190: alle 32 new dolphin
E195-E2: alle 2 new dolphin
737-700: -BGF, -BGG, -BGH, -BGI, -BGK, -BGL, -BGM, -BGQ, -BGU
737-800: -BXA, -BXB, BXC, -BXD, -BXE, -BXF, -BXG, -BXI, -BXK, -BXL, -BXM, -BXU,-BXV, -BXW, -BXZ, -BGA, -BGB, -BGC, -BCA, -BCB, -HSD, -HSE, -BCG, -BCH, -BCK, -BCL
737-900: -BXP, -BXR, -BXS, BXT
A330-200: -AOA, -AOD
A330-300: -AKA, -AKB, -AKE
777-200: -BQA, -BQB, -BQD, -BQE, -BQF (Asia), -BQG, BQH (Asia), -BQI (Asia), -BQK (Asia), -BQL (Asia), -BQM (Asia), -BQN (Asia)
777-300: -BVB (Asia), -BVC (Asia), -BVF, -BVG, -BVN, -BVO, -BVP -BVR, -BVS, -BVU, -BVV, -BVW
787-9: alle 13
787-10: alle 5
747-400ERF: all (-CKA, -CKB, -CKC)

Speciale liveries:
E190 PH-EZX Skyteam
737-900 PH-BXO Skyteam
787-10 PH-BKA KLM 100 years
777-300 PH-BVA OrangePride
777-300 PH-BVD Skyteam

Wordt momenteel omgespoten:
-

Stored (toestellen die niet meer in de vloot terugkomen):
737-700 PH-BGP (white livery, had new livery)
A330-200 PH-AOM (basic new livery, not titles)
A330-200 PH-AON (oude livery, zonder motoren)

Nog te leveren (met new livery):
787-10 -BKH, -BKI, -BKK (white livery met KLM titles)

WFU en vertrokken:
737-700 PH-BGN (white livery (had new livery), stored @ Lleida @ 19 maart 2021)
737-700 PH-BGO (white livery (had new livery), stored @ Lleida @ 9 april 2021)

Veranderd sinds vorige lijst:
- 737-700 PH-BGN & -BGO (WFU en vertrokken naar LLeida)
- 737-700 PH-BGP (repaint in white livery @ NWI)
- 330-200 PH-AOD (repaint in new livery @ MLA)
- 777-200 PH-BQA (repaint in new livery @ DUB)
- 777-200 PH-BQB (repaint in new livery @ DUB)
- 777-300 -BVV en -BVW zijn geleverd.

Notes:
- De nog te leveren toestellen zijn gebouwd en hebben de livery; dus nog te bouwen toestellen zijn niet genoemd.
- Ik heb 737-800 PH-BCE met oude livery staan, maar die heeft tussen 30/01-06/02 op NWI gestaan dus mogelijk new livery, maar heeft sinds NWI-AMS niet gevlogen. Ik heb geen recent (beeld)materiaal van -BCE gevonden.
- Ik *geloof* dat ik het zo goed en compleet heb, echter heb ik mij in het verleden helaas nog wel eens in vergist of typfout :roll: , dus correcties altijd welkom.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Iemand91 wrote: 15 Apr 2021, 16:50 Maar weer even een overzicht:

Oude livery:
737-700: -BGR, -BGT, -BGW, -BGX
737-800: -BXH, -BXN, -BXY, -BCD, -BCE
737-900: geen
A330-200: -AOB, -AOC, -AOE, -AOF
A330-300: -AKD, -AKF
777-200: -BQC, -BQO, -BQP
777-300: -BVI, -BVK

Nieuwe livery:
E175: alle 17 new dolphin
E190: alle 32 new dolphin
E195-E2: alle 2 new dolphin
737-700: -BGF, -BGG, -BGH, -BGI, -BGK, -BGL, -BGM, -BGQ, -BGU
737-800: -BXA, -BXB, BXC, -BXD, -BXE, -BXF, -BXG, -BXI, -BXK, -BXL, -BXM, -BXU,-BXV, -BXW, -BXZ, -BGA, -BGB, -BGC, -BCA, -BCB, -HSD, -HSE, -BCG, -BCH, -BCK, -BCL
737-900: -BXP, -BXR, -BXS, BXT
A330-200: -AOA, -AOD
A330-300: -AKA, -AKB, -AKE
777-200: -BQA, -BQB, -BQD, -BQE, -BQF (Asia), -BQG, BQH (Asia), -BQI (Asia), -BQK (Asia), -BQL (Asia), -BQM (Asia), -BQN (Asia)
777-300: -BVB (Asia), -BVC (Asia), -BVF, -BVG, -BVN, -BVO, -BVP -BVR, -BVS, -BVU, -BVV, -BVW
787-9: alle 13
787-10: alle 5
747-400ERF: all (-CKA, -CKB, -CKC)

Speciale liveries:
E190 PH-EZX Skyteam
737-900 PH-BXO Skyteam
787-10 PH-BKA KLM 100 years
777-300 PH-BVA OrangePride
777-300 PH-BVD Skyteam

Wordt momenteel omgespoten:
-

Stored (toestellen die niet meer in de vloot terugkomen):
737-700 PH-BGP (white livery, had new livery)
A330-200 PH-AOM (basic new livery, not titles)
A330-200 PH-AON (oude livery, zonder motoren)

Nog te leveren (met new livery):
787-10 -BKH, -BKI, -BKK (white livery met KLM titles)

WFU en vertrokken:
737-700 PH-BGN (white livery (had new livery), stored @ Lleida @ 19 maart 2021)
737-700 PH-BGO (white livery (had new livery), stored @ Lleida @ 9 april 2021)

Veranderd sinds vorige lijst:
- 737-700 PH-BGN & -BGO (WFU en vertrokken naar LLeida)
- 737-700 PH-BGP (repaint in white livery @ NWI)
- 330-200 PH-AOD (repaint in new livery @ MLA)
- 777-200 PH-BQA (repaint in new livery @ DUB)
- 777-200 PH-BQB (repaint in new livery @ DUB)
- 777-300 -BVV en -BVW zijn geleverd.

Notes:
- De nog te leveren toestellen zijn gebouwd en hebben de livery; dus nog te bouwen toestellen zijn niet genoemd.
- Ik heb 737-800 PH-BCE met oude livery staan, maar die heeft tussen 30/01-06/02 op NWI gestaan dus mogelijk new livery, maar heeft sinds NWI-AMS niet gevlogen. Ik heb geen recent (beeld)materiaal van -BCE gevonden.
- Ik *geloof* dat ik het zo goed en compleet heb, echter heb ik mij in het verleden helaas nog wel eens in vergist of typfout :roll: , dus correcties altijd welkom.
De BCE heeft de nieuwe livery, op dit moment wordt er een internetdome geïnstalleerd en gecertificeerd zover ik begrepen heb.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 553
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

PH-BGP was te zien op een live stream op Youtube. Inderdaad geheel wit.
Last edited by Inkjet on 16 Apr 2021, 16:31, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”