Oa,landings gestel wissel,planning 2-2-21 terug op de lijn
Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Rgds,Martin.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Is het een geplande wissel of is er schade gevonden ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Onveranderd.B767-300ER wrote: ↑17 Oct 2020, 07:45 Op verzoek, al is er niets gewijzigd en is dat ook de verwachting niet dat dat gaat gebeuren met deze 4 machines
Registr Type MSN Leasedata PH-CKA 744F 33694 EIGENDOM ONV PH-CKB 744F 33695 EIGENDOM ONV PH-CKC 744F 33696 EIGENDOM ONV PH-MPS 744BCF 24066 EIGENDOM ONV
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Toch uiterst merkwaardig dat PH-MPS nu al dagen lang AOG is en een "gear change" nodig heeft , immers in Augustus 2020 heeft ze haar laatste HMV gehad. Of wordt er misschien gewisseld tussen de PH-BFV en de PH-MPS ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Wie zegt dat een gear-change onderdeel is van een HMV? Dan zou de gear-change welke nu nodig is ook nog soort van gepland moeten zijn.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Een onderstelverwisseling op de 747 is gebaseerd op tijdsduur, na 120 maanden (10 jaar) moet een onderstel worden vervangen op de -400 (classic was 8 jaar, 747-8 is 12 jaar) en wordt natuurlijk niet op elke HMV uitgevoerd.
Een onderstelverwisseling vergt altijd planning vooruit, tenzij het niet gepland is (na geconstateerde schade), dit was mijn eerdere vraag.
Mocht het echter een geplande onderstelverwisseling zijn dan is de huidige down time opmerkelijk, zeker gezien het huidige wereldwijde tekort aan full freighter capaciteit en het feit dat in Augustus 2020 een HMV heeft plaats gevonden, met ruim voldoende tijd voor een iets eerdere onderstel verwisseling.
Onderstel verwisselingen (gear swaps) worden ook uitgevoerd als een uit te faseren vliegtuig nog over een onderstel beschikt met veel " rest leeftijd ", vandaar mijn vraag over de PH-BFV
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ah, ik snap hem. Ik ga er dan vanuit dat het een ongeplande swap is. Wellicht kan iemand zijn/haar licht er over laten schijnen maar de MPS is natuurlijk een vrij vroeg geproduceerde -400 terwijl de BFV een relatief laat geproduceerde is, zijn de gear wel gelijk of zijn er ondertussen modificaties aangebracht waardoor deze niet zomaar uitwisselbaar zijn?
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Vergeet niet dat een onderstel van te voren “besteld” moet worden. Remember het debacle van de Surinam die erg lang aan de grond stond omdat ze “vergeten” waren de gear te bestellen.
Kist is iets meer dan 30 jaar oud. Ik verwacht een reguliere wissel.
Kist is iets meer dan 30 jaar oud. Ik verwacht een reguliere wissel.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
PH-MPS staat vandaag (30-1) ingedeeld op MP6161 naar Miami.
Een geplande gear-swap lijkt me echter sneller te moeten kunnen dan 14 dagen.
Een geplande gear-swap lijkt me echter sneller te moeten kunnen dan 14 dagen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Longtail Aviation, 747-412BCF, VQ-BWT momenteel in het nieuws door de motorstoring tijdens vertrek Beek is de voormalige Martinair PH-MPQ, op 28 Juni 2017 verkocht aan Boeing Capital Cooperation (BCC) met registratie N223BA.
Daarna doorverkocht aan Aquiline International, welke het vliegtuig heeft geleased aan Rubystar Airways, Belarus (EW-511TQ)
Tenslotte vanaf November 2020 verhuurd aan Longtail Aviation, Bermuda (VQ-BWT)
Daarna doorverkocht aan Aquiline International, welke het vliegtuig heeft geleased aan Rubystar Airways, Belarus (EW-511TQ)
Tenslotte vanaf November 2020 verhuurd aan Longtail Aviation, Bermuda (VQ-BWT)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6451
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Vrijdag 2 April Vertrekt De PH-MPS Naar HHN als (MP 9151)
neem aan maintance?
neem aan maintance?
- Keith 747-400
- Scramble Junior
- Posts: 193
- Joined: 17 Jun 2020, 19:03
- Type of spotter: Civil
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6451
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
1000lt
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Is dit bezoek aan Hahn eenmalig of is het onderhoud naar Hahn verhuisd omdat KLM geen 747's meer in haar vloot heeft en dus het onderhoud ook heeft gestaakt?