KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Als ik het vergelijk met de BVS dan mist de grote internetdome wel op de BVV, voor de deuren 4.
Die andere dome zit er idd al vanaf de fabriek.

https://www.jetphotos.com/photo/9801088
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6457
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -verder-in
iemand idee welke 330s de eerste zijn?
FLJ
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 42
Joined: 18 Mar 2013, 11:17
Type of spotter: Civil aviation
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by FLJ »

Dat zal hoogstwaarschijnlijk wel de PH-AON, die bij mijn weten al sinds maart aan de grond staat, en op dit moment al geruime tijd zonder motoren op Oost staat geparkeerd. Volgens het leaseoverzicht van lid 767-300ER loopt deze lease eind april 2021 af.

Voor wat betreft de andere...misschien de PH-AOM die al een tijdje stof staat te happen op Schiphol?
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Ze hebben het ook over 30 777's terwijl er 29 in de vloot zitten. Of verwachten ze -BVV nog dit jaar?
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

niekkie wrote: 18 Dec 2020, 13:31 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -verder-in
iemand idee welke 330s de eerste zijn?
De -AON gaat het eerst uit de lease, de -AOM komt daarna (30-nov-22 volgens de lijst eerder in deze thread).
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

De volgende KLM 787-10 (PH-BKK, L/N 1074, C/N 42500) net airborne voor haar eerste vlucht vanuit Charleston op 22 December 2020 met callsign BOE218,
zie : https://flightaware.com/live/flight/PHB ... /KCHS/KCHS
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

747classic wrote: 22 Dec 2020, 19:11 De volgende KLM 787-10 (PH-BKK, L/N 1074, C/N 42500) net airborne voor haar eerste vlucht vanuit Charleston op 22 December 2020 met callsign BOE218,
zie : https://flightaware.com/live/flight/PHB ... /KCHS/KCHS
PH-BKI en PH-BKH zijn al klaar voor delivery neem ik aan? Ik ben benieuwd wanneer die naar Amsterdam komen maar kan nog een tijdje duren als ik het zo inschat.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24250
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Biem wrote: 23 Dec 2020, 10:27 [quote=747classic post_id=982584 time

PH-BKI en PH-BKH zijn al klaar voor delivery neem ik aan? Ik ben benieuwd wanneer die naar Amsterdam komen maar kan nog een tijdje duren als ik het zo inschat.
Planning is nu 28-03-2021, voor beide kisten
Rgds,Martin.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Gisteren (8 Januari) heeft PH-BVV met tijdelijke registratie N5514J en callsign BOE1234 een AIMS V17C ? certificatie testvlucht gemaakt.
Gedurende deze vlucht werden verscheidene afgebroken (1000-800 ft) landingen gemakt op Moses Lake (KMWH)
Zie : https://flightaware.com/live/flight/BOE ... /KPAE/KMWH

Image

Zie : https://twitter.com/royalscottking/stat ... 7702791170

Image

Zie Royalscottking op flickr : https://www.flickr.com/photos/royalscot ... 815727212/

PH-BVW staat momenteel in de "paint hangar" .
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

747classic wrote: 09 Jan 2021, 10:10 Gisteren (8 Januari) heeft PH-BVV met tijdelijke registratie N5514J en callsign BOE1234 een AIMS V17C ? certificatie testvlucht gemaakt.
AIMS V17C is de software versie waar het hart van het vliegtuig op draait.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

76-er wrote: 06 Dec 2020, 10:35 Ik hoorde een gerucht dat de laatste 2 combi’s naar Israël zouden gaan, drie keer raden waarvoor.
Broodje aap?
Misschien een broodje aap. Maar de planning is vooralsnog dat de BFW inderdaad naar Tel Aviv gaat op 18 januari!
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

streep wrote: 09 Jan 2021, 15:42
747classic wrote: 09 Jan 2021, 10:10 Gisteren (8 Januari) heeft PH-BVV met tijdelijke registratie N5514J en callsign BOE1234 een AIMS V17C ? certificatie testvlucht gemaakt.
AIMS V17C is de software versie waar het hart van het vliegtuig op draait.
Waarschijnlijk een FAA certificatie vlucht met een software update met daarom een afwijkende callsign : BOE1234.
Normaal is het Boeing callsign gelijk aan het tabulation nummer van het vliegtuig, in dit geval voor de PH-BVV (WE572), dus BOE572.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Wat is de delivery date van PH-BVV?
747classic wrote: 09 Jan 2021, 19:06
streep wrote: 09 Jan 2021, 15:42
747classic wrote: 09 Jan 2021, 10:10 Gisteren (8 Januari) heeft PH-BVV met tijdelijke registratie N5514J en callsign BOE1234 een AIMS V17C ? certificatie testvlucht gemaakt.
AIMS V17C is de software versie waar het hart van het vliegtuig op draait.
Waarschijnlijk een FAA certificatie vlucht met een software update met daarom een afwijkende callsign : BOE1234.
Normaal is het Boeing callsign gelijk aan het tabulation nummer van het vliegtuig, in dit geval voor de PH-BVV (WE572), dus BOE572.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Bennie wrote: 09 Jan 2021, 17:33
76-er wrote: 06 Dec 2020, 10:35 Ik hoorde een gerucht dat de laatste 2 combi’s naar Israël zouden gaan, drie keer raden waarvoor.
Broodje aap?
Misschien een broodje aap. Maar de planning is vooralsnog dat de BFW inderdaad naar Tel Aviv gaat op 18 januari!
Laat het ons maar weten als er een vertrektijd bekend is, bedankt voor de info Bennie!
User avatar
Fiets
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 277
Joined: 09 Dec 2008, 10:37
Type of spotter: S5F2
Subscriber Scramble: HR
Location: Schiphol/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Fiets »

Inkjet wrote: 18 Nov 2020, 13:33
Bennie wrote: 16 Nov 2020, 17:07
B737 is KLM vloot, E190 is KLC vloot. Klinkt misschien gek, maar dit zijn 2 verschillende clubs met o.a. een eigen Air Operator Certificate en een eigen CAO.
Toch is eerder in deze draad gemeld dat de nieuwe Embraers ook enkele 737-700's zouden vervangen, zodra de lease van deze toestellen afloopt.
Kijkend naar de geplande zomerdienst 2021 dan zien we vluchtaantallen tov 2019:
KLM Intercontinentaal: ongeveer 80%
KLM Europa: ongeveer 70%
KLM Cityhopper: ongeveer 90%

Er lijkt dus wel een verschuiving van KLM Europe naar KLC aan te komen. KLC is inderdaad een dochteronderneming met andere arbeidsvoorwaarden dus ook nog goedkoper als KLM.
Rgds/Henk
Post Reply

Return to “'t Praethuys”