KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
-
- Scramble Addict
- Posts: 1103
- Joined: 19 Oct 2007, 20:46
- Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
- Location: Hendrik-ido-Ambacht
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
In het Eelde topic wordt bijgehouden welke er op Eelde staan en nog moeten komen.
zie:
https://scramble.nl/community/messagebo ... 7?start=60
zie:
https://scramble.nl/community/messagebo ... 7?start=60
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Er zijn drie registraties bekend voor de eerste E195-E2s van KLM: PH-NXA, NXB en NXC. Ik zie verder in het register geen NX* registraties staan dus ik verwacht dat de hele serie gebruikt gaat worden.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
KLM heeft nog steeds twee 787-10 vliegtuigen, klaar voor aflevering, op Charleston :
PH-BKH. F/F 22-5 -2020, customer acceptance flight 08-10-2020
PH-BKI, F/F 26-8-2020, tweede customer acceptance flight 28-10-2020
Echter vanaf vandaag( 10 November) worden de EU-invoerrechten op Boeing vliegtuigen met 15% verhoogd.
Zie : https://www.flightglobal.com/air-transp ... 45.article
PH-BKH. F/F 22-5 -2020, customer acceptance flight 08-10-2020
PH-BKI, F/F 26-8-2020, tweede customer acceptance flight 28-10-2020
Echter vanaf vandaag( 10 November) worden de EU-invoerrechten op Boeing vliegtuigen met 15% verhoogd.
Zie : https://www.flightglobal.com/air-transp ... 45.article
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Eerder is in deze draad een lijst gepubliceerd met 21 registraties: NXA t/m NXV compleet behalve de NXQ. Spannender wordt welke toestellen er uit gaan. In tegenstelling tot de eerder gepubliceerde lijst van alleen E190's lijkt het er op dat er ook 737-700's bij zullen zijn.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Alle drie de 747-400 combi’s zijn inmiddels ontdaan van de KLM logo’s.
RVG
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Op Facebook gelezen dat de BFT op 7 december naar Kansas City (MCI) gaat for part out and scrapping. Dit zou dan via Chicago (ORD) zijn.
- Fiets
- Scramble Senior
- Posts: 277
- Joined: 09 Dec 2008, 10:37
- Type of spotter: S5F2
- Subscriber Scramble: HR
- Location: Schiphol/Hoofddorp
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Current planning
EMBRAER ERJ 195-E2
delivery registration c/n
feb 2021 PH-NXA 19020045
feb 2021 PH-NXB 19020048
mar 2021 PH-NXC 19020051
apr 2021 PH-NXD 19020054
okt 2021 PH-NXE
nov2021 PH-NXF
nov 2021 PH-NXG
jan 2022 PH-NXH
feb 2022 PH-NXI
mar 2022 PH-NXJ
mar 2022 PH-NXK
apr 2022 PH-NXL
sep 2022 PH-NXM
oct 2022 PH-NXN
oct 2022 PH-NXO
jan 2023 PH-NXP
feb 2023 PH-NXR
mar 2023 PH-NXS
feb 2024 PH-NXT
sep 2023 PH-NXU
jan 2024 PH-NXV
feb 2024 PH-NXW
feb 2024 PH-NXX
mar 2024 PH-NXY
jan 2024 PH-NXZ
25 on order so far. Long term planning, beware of changes!
Rgds/Henk
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
KMCI is een mogelijkheid (van meerdere). En 7.12 is nog niet bevestigd!
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-NXA komt waarschijnlijk eind januari i.p.v. februari.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Wellicht is het hier al eerder genoemd, maar ik heb het niet kunnen vinden. Waarom is er met de E2 wel al een vervanger voor de relatief jongere E190's (de oudste is 12 jaar oud), terwijl maar liefst 13 737's al 20 jaar of ouder zijn?
En ja, het is mij bekend dat ze hiermee ook de B737 willen uitfaseren. Maar die zijn betrekkelijk jong vergeleken met de B738 en B739.
En ja, het is mij bekend dat ze hiermee ook de B737 willen uitfaseren. Maar die zijn betrekkelijk jong vergeleken met de B738 en B739.
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
B737 is KLM vloot, E190 is KLC vloot. Klinkt misschien gek, maar dit zijn 2 verschillende clubs met o.a. een eigen Air Operator Certificate en een eigen CAO.HV-EIN wrote: ↑16 Nov 2020, 16:57 Wellicht is het hier al eerder genoemd, maar ik heb het niet kunnen vinden. Waarom is er met de E2 wel al een vervanger voor de relatief jongere E190's (de oudste is 12 jaar oud), terwijl maar liefst 13 737's al 20 jaar of ouder zijn?
En ja, het is mij bekend dat ze hiermee ook de B737 willen uitfaseren. Maar die zijn betrekkelijk jong vergeleken met de B738 en B739.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vwb de vlootvervanging van de 737:
Ik meen mij te herinneren dat er dit jaar een tender uitgeschreven zou worden ter vervanging van oa de 737 vloot van KLM.
(En de 737 vloot van Transavia en van AF (32x))
Denk zomaar dat dit door Corona op de lange(re) baan is geschoven. In een periode van staatsteun miljardendeals sluiten lijkt mij ook niet echt gepast. Daarbij kunnen de machines nog wel even door.
Ik meen mij te herinneren dat er dit jaar een tender uitgeschreven zou worden ter vervanging van oa de 737 vloot van KLM.
(En de 737 vloot van Transavia en van AF (32x))
Denk zomaar dat dit door Corona op de lange(re) baan is geschoven. In een periode van staatsteun miljardendeals sluiten lijkt mij ook niet echt gepast. Daarbij kunnen de machines nog wel even door.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vlak hierbij ook de issues met de 737 MAX niet uit....B767-300ER wrote: ↑16 Nov 2020, 17:22 Vwb de vlootvervanging van de 737:
Ik meen mij te herinneren dat er dit jaar een tender uitgeschreven zou worden ter vervanging van oa de 737 vloot van KLM.
(En de 737 vloot van Transavia en van AF (32x))
Denk zomaar dat dit door Corona op de lange(re) baan is geschoven. In een periode van staatsteun miljardendeals sluiten lijkt mij ook niet echt gepast. Daarbij kunnen de machines nog wel even door.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
HV-EIN wrote: ↑16 Nov 2020, 16:57 Wellicht is het hier al eerder genoemd, maar ik heb het niet kunnen vinden. Waarom is er met de E2 wel al een vervanger voor de relatief jongere E190's (de oudste is 12 jaar oud), terwijl maar liefst 13 737's al 20 jaar of ouder zijn?
En ja, het is mij bekend dat ze hiermee ook de B737 willen uitfaseren. Maar die zijn betrekkelijk jong vergeleken met de B738 en B739.
Geen idee wat de exacte getallen zijn maar sinds de komst van de Embraer gaan de geruchten dat die kist voor 7 tot 10 jaar vliegen gebouwd is. Daarnaast is de E190 bedoeld voor de 737 routes waar een 737 te groot voor is. Bij Klc worden ze redelijk afgebeuld dus dat zal een relatief hoog aantal cycles geven. Mijn geld zet ik op het feit dat de E190 niet ontworpen en gebouwd is waar de 737 wel voor ontworpen en gebouwd. Maar wellicht heeft iemand getallen die dit kunnen bevestigen danwel ontkennen.
Wat betreft de vervanging van de -800 en -900, dit zal wellicht met de levensduur van de huidige vloot te maken hebben en de opties (inclusief) kosten voor een vervanging. De -700 is duurder dan de E2 in de operatie met ongeveer gelijk aantal stoelen en er lopen leases van de -700 af en daarmee is het financieel aantrekkelijk om ze jong te vervangen.