LH 744s to Twente
Forum rules
Re: LH 744s to Twente
RTVOost; Twente Airport en Inspectie bereiken akkoord over geparkeerde Boeings: kort geding van de baan
Tubantia; Twente Airport sluit akkoord met Inspectie over vertrek 747’s: zo min mogelijk brandstof aan boord
Tubantia; Twente Airport sluit akkoord met Inspectie over vertrek 747’s: zo min mogelijk brandstof aan boord
these 'signature' preferences are useless
Re: LH 744s to Twente
Ben benieuwd wat voor "speciale voorzieningen" de luchthaven nodig moet hebben.... Er zijn geen obstakels aanwezig en de startbaan is lang genoeg. Brandweer en evt verkeersleiding is allemaal te regelen. Waarom mogen dergelijke toestellen wel vanaf Eelde vertrekken met haar veel kortere baan? Het lijkt mij meer op een gevalletje luchthaventje pesten door het ILT.... ;-(
Re: LH 744s to Twente
The 2nd 747 would have left on Tuesday 27OCT LH9874
edit; looks like a reschedule for the 1st plane...
Last edited by Kouyate on 01 Nov 2020, 08:31, edited 1 time in total.
these 'signature' preferences are useless
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: LH 744s to Twente
Uit de diverse nieuwsberichten blijkt dat het gaat over andere zaken dan lengte van de baan of obstakels, namelijk moeten starten vanaf het begin (is een gepubliceerd voorschrift voor EHTW voor turbinevliegtuigen) en de afwezigheid van 'shoulders', wat gevolgen kan hebben bij een incident of erger op de baan. De toerit nabij het begin van 05 geldt als intersectie, ze kunnen op EHTW wel 744's slepen, maar misschien niet pushen? Slepen naar begin 23 kan wel.NAM wrote: ↑29 Oct 2020, 12:57 Ben benieuwd wat voor "speciale voorzieningen" de luchthaven nodig moet hebben.... Er zijn geen obstakels aanwezig en de startbaan is lang genoeg. Brandweer en evt verkeersleiding is allemaal te regelen. Waarom mogen dergelijke toestellen wel vanaf Eelde vertrekken met haar veel kortere baan? Het lijkt mij meer op een gevalletje luchthaventje pesten door het ILT.... ;-(
Waar men precies vergunningen voor moest hebben weet ik verder niet want ik weet niet onder welke evt. ontheffingen dit soort kisten daar opereren. Kennelijk zijn er wel dingen alleen geregeld voor arrivals (i.i.g. volgens ILT) en niet voor departures. Het shoulder- en brandstof-verhaal doet vermoeden dat het te maken heeft met calamiteitenbestrijding. Wellicht is voor arrivals afgesproken (of aangenomen...) dat die sowieso met weinig peut binnenkomen en liep men ineens tegen dat verschill aan. Ik kan verder uit de berichten niet opmaken welke partij(en) zijn/hun huiswerk niet goed had(den) gedaan.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Re: LH 744s to Twente
In de periode 2014-2016 was er een studie om van Twente een regionale luchthaven te maken. Een van de discussiepunten was de noodzaak om 840 hectare bos te moeten kappen dan wel toppen ivm obstacle clearance en andere zaken . Als die bomenkap en snoeiwerk beperkt of niet gedaan zou worden zou dat de beperkingen opleveren voor het operationele gebruik qua baanlengte, grote van de kisten, aan- en wegvliegroutes etc. Uiteindelijk is het geen regionale luchthaven geworden en is zijn die bomen blijven en alleen maar groter en hoger geworden.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het vliegtuigen niet op vol vermogen weg mogen om schade aan de omgeving te voorkomen. Met een lager vermogen weg betekent weer meer baanlengte nodig en daarmee lager over de bomen.
Uiteindelijk zal alles wel in vergunningen en regels staan en daar heeft iedereen zich aan te houden natuurlijk.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het vliegtuigen niet op vol vermogen weg mogen om schade aan de omgeving te voorkomen. Met een lager vermogen weg betekent weer meer baanlengte nodig en daarmee lager over de bomen.
Uiteindelijk zal alles wel in vergunningen en regels staan en daar heeft iedereen zich aan te houden natuurlijk.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: LH 744s to Twente
De eisen aan obstakelvlakken voor een luchthaven met instrumentprocedures voor alle types vliegtuigen zijn heel anders dan die voor Twente nu, dat qua status meer te vergelijken is met Seppe dan met Eindhoven. Budel en Lelystad zitten daar tussenin, om even de verhoudingen aan te geven. Met een bijna lege 747 kan je op Twente van halverwege de baan starten zonder iets te raken of weg te blazen, maar dat houdt niet automatisch in dat het ook mag.
In de voorschriften zie ik wel speciale procedures voor aankomst van vliegtuigen van de categorie waar vrijwel alle heavies toe behoren, maar niet voor vertrek. Beetje technisch verhaal, het wordt onder de noemer geluidshinderbeperking gezet en opgehangen aan bepaade snelheden. Dat is gebruikelijk, want hoe sneller de kist, des te meer herrie maakt 'ie wordt geredeneerd (en i.h.a. klopt dat ook heel aardig).
Je kunt natuurlijk zeggen 'er staat niets speciaals dus het mag gewoon' (uitleg vliegveld?) maar uit alles eromheen blijkt dat dat niet de strekking is (ongetwijfeld standpunt ILT).
Door de verplichting om nu met minimaal gewicht te starten kan je beredeneren dat de 744's als het ware een categorie lager uitkomen, dus eentje waarvoor wel procedures bestaan (lees: het is toegestaan onder voorwaarden). Officieel klopt dat ook niet, want die categoriën zijn vast per type, hoeveel of weinig je er ook in stopt, maar ik kan me voorstellen dat dit het bereikte compromis is - en ook dat men het om die reden niet voor herhaling vatbaar vindt.
Erik
In de voorschriften zie ik wel speciale procedures voor aankomst van vliegtuigen van de categorie waar vrijwel alle heavies toe behoren, maar niet voor vertrek. Beetje technisch verhaal, het wordt onder de noemer geluidshinderbeperking gezet en opgehangen aan bepaade snelheden. Dat is gebruikelijk, want hoe sneller de kist, des te meer herrie maakt 'ie wordt geredeneerd (en i.h.a. klopt dat ook heel aardig).
Je kunt natuurlijk zeggen 'er staat niets speciaals dus het mag gewoon' (uitleg vliegveld?) maar uit alles eromheen blijkt dat dat niet de strekking is (ongetwijfeld standpunt ILT).
Door de verplichting om nu met minimaal gewicht te starten kan je beredeneren dat de 744's als het ware een categorie lager uitkomen, dus eentje waarvoor wel procedures bestaan (lees: het is toegestaan onder voorwaarden). Officieel klopt dat ook niet, want die categoriën zijn vast per type, hoeveel of weinig je er ook in stopt, maar ik kan me voorstellen dat dit het bereikte compromis is - en ook dat men het om die reden niet voor herhaling vatbaar vindt.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Bassie76
- Scramble Senior
- Posts: 377
- Joined: 25 Sep 2003, 21:04
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Bassie76
- Location: Oldenzaal
- Contact:
Re: LH 744s to Twente
In dit artikel wordt gesuggereerd dat de eerste Boeing Twente vandaag gaat verlaten.
https://www.tubantia.nl/enschede/luchtv ... ~a88b195b/
https://www.tubantia.nl/enschede/luchtv ... ~a88b195b/
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: LH 744s to Twente
LH9871 std 15.30LT canx zegt FR24.
In het artikel nog eens de uitleg over de shoulders , dank.
Erik
In het artikel nog eens de uitleg over de shoulders , dank.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 May 2016, 19:30
- Type of spotter: F3
- Location: EHTW
- Contact:
Re: LH 744s to Twente
Nu is het weer de spelbreker: Boeing 747 blijft aan de grond Planning nu voor zaterdag of zondag.
these 'signature' preferences are useless
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 May 2016, 19:30
- Type of spotter: F3
- Location: EHTW
- Contact:
Re: LH 744s to Twente
Weekend,er zal dan wel weer veel bekijks zijn. Hopen dat iedereen die komt zich misschien dan wel aan coronamaatregelen/ regels van het natuurgebied houdt.Kouyate wrote: ↑30 Oct 2020, 11:39Nu is het weer de spelbreker: Boeing 747 blijft aan de grond Planning nu voor zaterdag of zondag.
https://ehtwspotters.nl/
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: LH 744s to Twente
LH747 on its way to Frankfurt, FR24 & ADSB Exch say D-ABVP.
Erik
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Re: LH 744s to Twente
D-ABVP ♦ xxxx - 1625 ♦ to Frankfurt FRA ♦ LH9871 DHL747 ♦ B747-430
04-11-2020 D-ABVP ♦ 1205 - 1841 (1241 EST) ♦ from Frankfurt FRA - to Bangor BGR ♦ LH9872 ♦ B747-430
05-11-2020 D-ABVP ♦ 1523 (0923 EST) - 2110 (1210 PST) ♦ from Bangor BGR - to Mojave MHV ♦ LH9872 ♦ B747-430
04-11-2020 D-ABVP ♦ 1205 - 1841 (1241 EST) ♦ from Frankfurt FRA - to Bangor BGR ♦ LH9872 ♦ B747-430
05-11-2020 D-ABVP ♦ 1523 (0923 EST) - 2110 (1210 PST) ♦ from Bangor BGR - to Mojave MHV ♦ LH9872 ♦ B747-430
Last edited by Kouyate on 27 Nov 2020, 17:13, edited 1 time in total.
these 'signature' preferences are useless