Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
CKA stond in Jakarta voor een C-check en is momenteel op weg naar huis. MPS is er ook naartoe voor een D en wordt begin augustus terug verwacht. Nieuw verflaagje zou leuk zijn.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 749
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Heeft iemand inzicht hoeveel uur en cycles de MPS op de teller heeft staan?
- Keith 747-400
- Scramble Junior
- Posts: 193
- Joined: 17 Jun 2020, 19:03
- Type of spotter: Civil
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik vraag me af wanneer een nieuwe livery komt maar ik denk dat het niet meer gaat gebeuren omdat het maar een toestel is76-er wrote:CKA stond in Jakarta voor een C-check en is momenteel op weg naar huis. MPS is er ook naartoe voor een D en wordt begin augustus terug verwacht. Nieuw verflaagje zou leuk zijn.
Regards,Keith
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Het kleurenschema van de jaren 90 mag van mij terugkomen. Stond prima op de 747 en 11.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Eens in de zoveel jaar moet bij groot onderhoud alle verf er sws af vanwege inspectie van de romp. Een nieuwe livery zal er niet komen, al vond ik de 767 retrojet wel een pareltje.Keith 747-400 wrote:Ik vraag me af wanneer een nieuwe livery komt maar ik denk dat het niet meer gaat gebeuren omdat het maar een toestel is76-er wrote:CKA stond in Jakarta voor een C-check en is momenteel op weg naar huis. MPS is er ook naartoe voor een D en wordt begin augustus terug verwacht. Nieuw verflaagje zou leuk zijn.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
PH-MPS is op de terugweg na onderhoud in CGK MP9162.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22200
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
https://www.nieuwsbladtransport.nl/coro ... martinair/
https://www.nieuwsbladtransport.nl/coro ... martinair/Martinair ‘zoekt alternatieve klanten’ bij betalingsproblemen KLM
JAARVERSLAG
Martinair
‘is genoodzaakt alternatieve klanten te zoeken als de financiële prestatie en liquiditeit van het moederbedrijf KLM’,
de enige klant,
‘gevolgen heeft voor de mogelijkheden om te opereren voor KLM’.
21 augustus 2020 11:53
Dat stelt de nieuwe topman Adriaan de Heijer van Martinair
in het deze week gedeponeerde jaarverslag over 2019 van de vrachtmaatschappij.
De ‘financiële de operationele afhankelijkheid’
van eigenaar KLM is momenteel de grote donkere wolk boven het voorbestaan van Martinair,
herhaalt ook de externe accountant van Martinair in de risico-paragraaf van de jaarrekening 2019.
Nettowinst
In dat boekjaar wist Martinair met de vier vrachtjumbo’s,
100 vrachtpiloten en het onderhoudsbedrijf Regional Jet Center
nog een mooi nettowinst van 15,2 miljoen euro (2018: 16,3 miljoen) te behalen op een omzet van 268,4 miljoen.
Daarvan kwam ruim 240 miljoen voor rekening van de vrachtvluchten voor KLM.
Geen slecht resultaat voor een bedrijf dat volgens de geruchtenmachine op Schiphol
geen lang leven beschoren zou zijn onder de paraplu van de KLM.
Volgens topman De Heijer is er voor een dergelijk doemscenario voorlopig geen aanleiding
als tenminste KLM, als enige klant, blijft betalen voor de vrachtvluchten.
Hij wijst er verder op dat onder meer
via het steunpakket van 3,4 miljard euro uit Den Haag en
kostenbesparingen de verwachting bij Martinair is
dat KLM zeker voor de komende 12 maanden aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.
Of hij al op zoek is naar alternatieve klanten, wordt niet duidelijk in het jaarverslag.
Maximaal niveau
De Heijer wijst er verder op dat coronacrisis geen enkele ‘negatief effect’ heeft gehad
op de vrachtactiviteiten van Martinair.
De benuttingsgraad van de vloot ligt momenteel zelfs op een ‘maximaal niveau’, geeft hij aan.
Daarnaast blijkt uit de jaarrekening
dat de kaspositie van Martinair door toevoeging van het netto-resultaat momenteel bijna 89 miljoen euro bedraagt,
tegen 73,4 miljoen euro in 2018.
Martinair heeft verder de leasekosten in 2019 voor een groot deel van de vrachtvloot weten te verlagen.
Drie van de vier B747-400 huurt de vrachtmaatschappij van KLM tot eind 2021
voor een jaarlijks bedrag van 11,5 miljoen euro tegen 13,1 miljoen euro in het oude contract.
De vierde B747-400F is in eigen bezit.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Heeft iemand informatie over de vlieguren/ cycles van PH-MPS en was dit laatste groot onderhoud in Djakarta een volledige D-check of a phased C-check ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Type check weet ik niet, wel 105141 uren en 19807 cycles op de teller per 31/7
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Bestaat de mogelijkheid voor MP om onafhankelijk van AF/KL een extra 747 vrachtvliegtuig aan te schaffen, gezien het hoge vrachtaanbod op dit moment.Stratofreighter wrote: ↑22 Aug 2020, 20:23 https://www.nieuwsbladtransport.nl/coro ... martinair/
https://www.nieuwsbladtransport.nl/coro ... martinair/Martinair ‘zoekt alternatieve klanten’ bij betalingsproblemen KLM
JAARVERSLAG
Martinair
‘is genoodzaakt alternatieve klanten te zoeken als de financiële prestatie en liquiditeit van het moederbedrijf KLM’,
de enige klant,
‘gevolgen heeft voor de mogelijkheden om te opereren voor KLM’.
21 augustus 2020 11:53
Dat stelt de nieuwe topman Adriaan de Heijer van Martinair
in het deze week gedeponeerde jaarverslag over 2019 van de vrachtmaatschappij.
De ‘financiële de operationele afhankelijkheid’
van eigenaar KLM is momenteel de grote donkere wolk boven het voorbestaan van Martinair,
herhaalt ook de externe accountant van Martinair in de risico-paragraaf van de jaarrekening 2019.
Nettowinst
In dat boekjaar wist Martinair met de vier vrachtjumbo’s,
100 vrachtpiloten en het onderhoudsbedrijf Regional Jet Center
nog een mooi nettowinst van 15,2 miljoen euro (2018: 16,3 miljoen) te behalen op een omzet van 268,4 miljoen.
Daarvan kwam ruim 240 miljoen voor rekening van de vrachtvluchten voor KLM.
Geen slecht resultaat voor een bedrijf dat volgens de geruchtenmachine op Schiphol
geen lang leven beschoren zou zijn onder de paraplu van de KLM.
Volgens topman De Heijer is er voor een dergelijk doemscenario voorlopig geen aanleiding
als tenminste KLM, als enige klant, blijft betalen voor de vrachtvluchten.
Hij wijst er verder op dat onder meer
via het steunpakket van 3,4 miljard euro uit Den Haag en
kostenbesparingen de verwachting bij Martinair is
dat KLM zeker voor de komende 12 maanden aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.
Of hij al op zoek is naar alternatieve klanten, wordt niet duidelijk in het jaarverslag.
Maximaal niveau
De Heijer wijst er verder op dat coronacrisis geen enkele ‘negatief effect’ heeft gehad
op de vrachtactiviteiten van Martinair.
De benuttingsgraad van de vloot ligt momenteel zelfs op een ‘maximaal niveau’, geeft hij aan.
Daarnaast blijkt uit de jaarrekening
dat de kaspositie van Martinair door toevoeging van het netto-resultaat momenteel bijna 89 miljoen euro bedraagt,
tegen 73,4 miljoen euro in 2018.
Martinair heeft verder de leasekosten in 2019 voor een groot deel van de vrachtvloot weten te verlagen.
Drie van de vier B747-400 huurt de vrachtmaatschappij van KLM tot eind 2021
voor een jaarlijks bedrag van 11,5 miljoen euro tegen 13,1 miljoen euro in het oude contract.
De vierde B747-400F is in eigen bezit.
National Airlines is bijv. op dit moment bezig om drie 747-412(BCF) vliegtuigen te reactiveren (HMV + paint), na 6-7 jaar in de woestijn te hebben gestaan.
MP heeft echter een paar maand geleden opdracht gegeven zijn 747-412(BCF) PH-MPP te verschroten.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ja net zoals de ex PH-MPQ nu als EW-511TQ voor Rubistar vliegt. Je zou zeggen dat wel markt voor zou zijn geweest, weet alleen niet wat de reactiveringskosten zouden zijn geweest.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Waarschijnlijk een D-check en vier PW4052 motoren (want die waren al verkocht)
Hieronder nog enkele plaatjes van de eerste gereactiveerde National Airlines 747-412BCF.
N756CA, vóór de ferry vlucht MZJ-SAT, na 7 jaar "stored" in de woestijn, Juli 2020
Zie : https://twitter.com/CargoFacts/status/1 ... 7380110337
N756CA, HMV, San Antonio, Augustus 2020
Zie : https://twitter.com/GoNationalAir/statu ... 9036044290
De laatste checks, na voltooide decoratie, N756CA, Oktober 2020.
Zie : https://twitter.com/CargoFacts/status/1 ... 7058872320
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Op verzoek, al is er niets gewijzigd en is dat ook de verwachting niet dat dat gaat gebeuren met deze 4 machines
Registr Type MSN Leasedata PH-CKA 744F 33694 EIGENDOM ONV PH-CKB 744F 33695 EIGENDOM ONV PH-CKC 744F 33696 EIGENDOM ONV PH-MPS 744BCF 24066 EIGENDOM ONV
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Nederlandse Luchtvaart belasting op vrachtvluchten gaat voorlopig niet door.
Nederland probeert het nu middels een gemeenschappelijke Europese belasting.................
wordt vervolgd.
Zie : https://www.aircargonews.net/airlines/f ... ax-u-turn/
Nederland probeert het nu middels een gemeenschappelijke Europese belasting.................
wordt vervolgd.
Zie : https://www.aircargonews.net/airlines/f ... ax-u-turn/
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- niekkie
- Scramble Master
- Posts: 6459
- Joined: 26 Apr 2018, 21:39
- Type of spotter: Civiel/Regi
- Location: AMS/MST/CGN/LGG
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
iemand meer info over de PH-MPS, Gepland onderhoud/ongepland onderhoud (staat al sinds 17 jan aan de grondt)?