Aangezien we alle Nederlandse maatschappijen gedekt hebben in 't Praethuys, en ook de SLM zijn eigen topic heeft, leek het me een goed plan om ook de Antillen hun eigen topic te gunnen.
Alhoewel de benaming Antillen eigenlijk uit de tijd is, omdat het gebied tegenwoordig bestaat uit de afzonderlijke landen Aruba, Curacao en Sint Maarten binnen het Koninkrijk, en de bijzondere gemeenten Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Mocht iemand een beter voorstel hebben voor de titel, hoor ik dit graag.
Een interessante luchtvaartwereld, al is het alleen al om het ontstaan en wegvallen van vele airlines. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ALM, Dutch Caribbean Airlines, BonairExel, Dutch Antilles Express en Insel Air.
Luchtvaartmaatschappijen:
Aruba Airlines
Airbus A320-200 2
Bombardier CRJ200 1
Divi Divi Air
Britten-Norman BN-2P 3
DHC-6 Twin Otter 3
EZAir
Beechcraft 1900D 2
Britten-Norman BN-2A 1
Jetair Caribbean
Fokker 70 2
Winair
ATR 42-500/600 3
ATR 72-600 1
DHC-6-300 Twin Otter 4
Antillen praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Antillen praat/discussie/speculeer corner
Aangezien luchtvaart zo'n belangrijk onderdeel is van het leven op de eilanden (het is de enige vorm van connectiviteit), hebben nieuwswebsites hun eigen luchtvaartsectie, of wordt er in ieder geval veel over geschreven:
https://caribischnetwerk.ntr.nl/tag/luchtvaart/
https://antilliaansdagblad.com/
https://www.knipselkrant-curacao.com/
ABC Online Media:
https://aruba.nu/category/nieuws-op-aruba/luchtvaart/
https://bonaire.nu/category/nieuws/luch ... en-reizen/
https://curacao.nu/category/nieuws/luchtvaart/
https://koninkrijk.nu/category/nieuws/luchtvaart/
https://caribischnetwerk.ntr.nl/tag/luchtvaart/
https://antilliaansdagblad.com/
https://www.knipselkrant-curacao.com/
ABC Online Media:
https://aruba.nu/category/nieuws-op-aruba/luchtvaart/
https://bonaire.nu/category/nieuws/luch ... en-reizen/
https://curacao.nu/category/nieuws/luchtvaart/
https://koninkrijk.nu/category/nieuws/luchtvaart/
Re: Antillen praat/discussie/speculeer corner
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... er-zo-hoogCURAÇAO AIRPORT: VERTREKBELASTING MOGELIJK VIJF KEER ZO HOOG
Is het bluf om de lokale politiek te bewegen, of hebben ze geen idee wat marktwerking is en dat toeristen hierdoor wegblijven? Voorlopig blijft dit voer tot speculatie.
Re: Antillen praat/discussie/speculeer corner
Interessante analyse over de problemen in de luchtvaart in het Caribisch deel van het Koninkrijk:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... luchtvaart
Het gebrek aan samenwerking tussen luchtvaartautoriteiten, luchthavens en airlines (wat in de analyse beschreven wordt) zien we helaas ook terug in Suriname, en we weten allemaal wat voor consequenties dat daar recentelijk heeft gehad (geen ETOPS voor de B772 van SLM).
Zal de lokale luchtvaart deze crisis overleven? Voor de bewoners van de eilanden zijn de luchtverbindingen soms letterlijk van levensbelang, denk alleen al aan ziekenhuisopnames die op een ander eiland plaatsvinden.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... luchtvaart
Het gebrek aan samenwerking tussen luchtvaartautoriteiten, luchthavens en airlines (wat in de analyse beschreven wordt) zien we helaas ook terug in Suriname, en we weten allemaal wat voor consequenties dat daar recentelijk heeft gehad (geen ETOPS voor de B772 van SLM).
Zal de lokale luchtvaart deze crisis overleven? Voor de bewoners van de eilanden zijn de luchtverbindingen soms letterlijk van levensbelang, denk alleen al aan ziekenhuisopnames die op een ander eiland plaatsvinden.
Re: Antillen praat/discussie/speculeer corner
Een poging om dit topic nog leven in te blazen:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... odzakelijk
Luchtvaartnieuws heeft een interessante longread online gezet over de Nederlandse staatssteun voor Winair om connectiviteit tussen de bovenwindse eilanden te garanderen. Dit gaat voornamelijk om de verbindingen naar Saba, aangezien ze daar de enige operator zijn. Op St Eustatius zijn ze daarnaast de enige operator die het eiland verbindt met andere eilanden (lees: St Maarten, en een overstap naar Saba) in het Koninkrijk. Wikipedia geeft wel aan dat andere airlines vanaf St Eustatius naar Britse en Franse eilanden vliegen.
Het lijkt erop dat andere airlines hier met gepaste jaloezie naar kijken, maar gezien het feit dat er vier airlines op de benedenwindse eilanden opereren (Aruba Airlines, Divi Divi, Jetair en EZ Air), is er minder nood aan de man als een van deze zou wegvallen. Al neemt dat niet weg dat ook deze airlines door een moeilijke periode gaan.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... odzakelijk
Luchtvaartnieuws heeft een interessante longread online gezet over de Nederlandse staatssteun voor Winair om connectiviteit tussen de bovenwindse eilanden te garanderen. Dit gaat voornamelijk om de verbindingen naar Saba, aangezien ze daar de enige operator zijn. Op St Eustatius zijn ze daarnaast de enige operator die het eiland verbindt met andere eilanden (lees: St Maarten, en een overstap naar Saba) in het Koninkrijk. Wikipedia geeft wel aan dat andere airlines vanaf St Eustatius naar Britse en Franse eilanden vliegen.
Het lijkt erop dat andere airlines hier met gepaste jaloezie naar kijken, maar gezien het feit dat er vier airlines op de benedenwindse eilanden opereren (Aruba Airlines, Divi Divi, Jetair en EZ Air), is er minder nood aan de man als een van deze zou wegvallen. Al neemt dat niet weg dat ook deze airlines door een moeilijke periode gaan.