Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

De serie Chicago vluchten waren pharma charters die volgens plan zijn uitgevoerd. Niks bijzonders gebeurd.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Uit "betrouwbare" bron vernomen dat MP al een tijdje niet meer op STN vliegt. Dus een CAI die halverwege opdraait lijkt me fair maar de rest is puur niet verder kijken dan dat je neus lang is. Ach ja, wellicht is die site ook door en voor hobbyisten zoals wij.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

Het klinkt alsof ze zich baseren op gegevens van Flightradar.
Websites als FR24 werken op basis van ADS-B data welke door een vliegtuig wordt uitgezonden.
Echter de eindbestemming van een vlucht zit niet in de ADSB data versleuteld.
FR24 laat op hun website en App wel een eindbestemming zien, maar deze komt uit een database die ze zelf hebben gemaakt.
Het systeem herkent een vluchtnummer of Callsign, en de database hangt daar een route aan.
Wanneer een vliegtuig niet landt op de bestemming uit die database, noemt FR24 dit "diverted".
Uitgeweken tov hun database, niet uitgeweken tov het flightplan.

Ik weet niet wat de reden was van het omkeren op de vlucht naar Cairo deze week, maar houdt er in deze tijd rekening mee dat uitwijken of ergens een paar dagen kapot staan niet meer zo makkelijk gaat. Veel landen hebben inreis resticties of regels, waar zelfs bemanningen zich aan moeten houden.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Tuurlijk komt uitwijken voor. Medische danwel technische problemen blijven zich voordoen. Maar blind iets publiceren zonder factfinding is makkelijk scoren.
HV-EIN
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 46
Joined: 14 Aug 2013, 20:46

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by HV-EIN »

Tsja, Up in the Sky heeft wel vaker twijfelachtige artikelen staan, niet alleen over MP diversions. Ze proberen artikelen van luchtvaartnieuws.nl of SimpleFlying zo te herschrijven dat er eigenlijk geen waarheid meer overblijft. Ik heb wel eens mijn beklag gedaan bij de redactie, maar hier krijg je (uiteraard) geen antwoord op.

Zie ook deze:
https://www.upinthesky.nl/2020/05/06/lu ... vliegtuig/
Hierin wordt gesuggereerd dat meer dan 40 airlines willen dat A380's worden omgebouwd naar vrachttoestel. Er zijn bij lange na niet eens 40 airlines die de A380 überhaupt in de vloot hebben, laat staan deze willen ombouwen.

Als je vervolgens naar deze bron kijkt, blijkt het een stuk genuanceerder te liggen. Er is 1 "undisclosed customer" die overweegt een toestel te laten ombouwen (maar eerst zien, dan geloven):
https://simpleflying.com/lufthansa-technik-cargo-a380/
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 927
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Marcelb »

Inderdaad! Upinthesky steelt content van anderen zonder bronvermelding en herschrijft het ook nog eens zo dat wat er staat niet klopt. Ik vermoed dat dit de bron is https://aeronewsglobal.com/lufthansa-te ... onversion/
Marcelb
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 927
Joined: 05 Apr 2004, 21:22
Subscriber Scramble: Marcelb

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Marcelb »

mac wrote:Tuurlijk komt uitwijken voor. Medische danwel technische problemen blijven zich voordoen. Maar blind iets publiceren zonder factfinding is makkelijk scoren.
Wat klopt er niet aan het artikel van Upinthesky over terugkeren naar Amsterdam van de MP8911?
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22200
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Marcelb wrote:Ik vermoed dat dit de bron is https://aeronewsglobal.com/lufthansa-te ... onversion/
...en die Roemenen hadden het weer van het officiele
https://www.lufthansa-technik.com/press ... nversion-2 :wink:
November 2024 update at FokkerNews.nl....
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Ik zie dat upinthesky het artikel ondertussen heeft aangepast. Het komt nu een stuk beter over. Ik onthoud overigens niet welke vluchtnummer voor wat gebruikt wordt dus daar kan ik niets over zeggen.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Twee, door AirBridgeCargo net voor de corona crises uitgefaseerde, 747-400F (factory built) vliegtuigen, met CF6-80C2B1F motoren worden momenteel naar Teruel gevlogen voor storage.
De ideale vervanger(s) voor PH-MPS.

Eigenaar nog steeds NCA ??

VQ-BHE : https://www.planespotters.net/airframe/ ... rgo/rq10m2
VQ-BHE : https://www.flightradar24.com/data/airc ... e#248bad77
VQ-BIA : https://www.planespotters.net/airframe/ ... rgo/rm9pq7
VQ-BIA : https://www.flightradar24.com/data/airc ... a#24896435

Maar investeren in de toekomst ligt waarschijnlijk erg moeilijk in deze corona tijd.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
BOEING7E7
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 746
Joined: 18 Oct 2004, 22:28
Type of spotter: Sometimes

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by BOEING7E7 »

Beide toestellen zijn alleen geen ERF, dus nog steeds niet volledig hetzelfde als de 3 overige KLM toestellen.
Mijn inziens zijn ze op zoek naar een (goedkope) ERF, anders hadden ze inmiddels ook bij China Airlines aan kunnen kloppen. Die hebben, of hadden ook een aantal (factory built) toestellen op VCV staan, met de juiste motoren.

Misschien moeten ze nu juist de huidige ERFs verkopen, die zullen nu best in trek zijn, dus wat extra geld in kas. Dan de PH-MPP/R en MPQ terughalen en hoppa probleem opgelost. 4 toestellen die gelijk zijn.

Er zijn best mogelijkheden (geweest) om een ERF te bemachtigen, maar mag waarschijnlijk niets kosten, vraag me dan af of dat Amstelveen of Parijs is :roll:
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

PH-MPP is gesloopt; zie m'n eerdere bericht:
Iemand91 wrote:Ik zie net op Twitter een filmpje langskomen van Teruel. Daar is te zien dat nu écht het einde is gekomen voor een oud Martinair 747; de PH-MPP.
De 747 kwam daar in de kleuren van Air Cargo Germany aan op 6 augustus 2013; het eerste toestel voor Teruel.
Kist was (samen met PH-MPQ) nog altijd van KLM/Martinair op dat moment (kwam paar jaar later nog in het nieuws dat AF/KLM nog altijd lease voor betaalde).

PH-MPQ vloog 2 jaar geleden weer weg vanuit Teruel en vliegt nog steeds rond; in de -MPP is nu dus de schaar gezet.

Bron: https://twitter.com/zeTravelersClub/sta ... 7457221635 (te zien rond 0:09)
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

PH-MPS moet binnenkort een C-inspectie krijgen.
Om deze maintenance kosten te vermijden is voor de corona crises al gekeken door KLM/MP naar een geschikte opvolger, welke beter in de huidige KLM 747-400ERF vloot past.
Optimaal is natuurlijk een vierde 747-400ERF, met GE motoren, echter deze zijn momenteel niet beschikbaar. De laatste (LX-NCL) is door Cargolux twee weken geleden aan zijn 744/748F vloot toegevoegd na maintenance in LUX.
Ook een "factory built" 747-400F, met GE motoren, schijnt een acceptabele (tweede) kandidaat te zijn. Zelfde payload, alleen minder range, motoronderhoud door KLM motorshop
Gisteren en vandaag zijn twee ex. ABC 747-400F vliegtuigen naar Teruel gevolgen voor storage, na een verblijf van 6 weken in HKG (maintenance voor teruggave aan lessor- NCA ??)
Daarom plaatste ik het bericht hierover.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Miguel van der Loos
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1103
Joined: 19 Oct 2007, 20:46
Subscriber Scramble: Miguel van der Loos
Location: Hendrik-ido-Ambacht

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Miguel van der Loos »

Hallo,
de afgelopen weken komt de dagelijkse vrachtvlucht va MP naar Campinas weer elke avond over bij mij en ik vroeg of me af of deze vlucht ook alleen medische pbm's vervoert (mondkapjes), e.d. of de reguliere vracht. Dezelfde vraag heb ik ook voor de vrachtvluchten naar Johannesburg. Die ging er vannacht uit.

Bvd.
Miguel
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

De meeste vluchten hebben van alles wat mee, wel zijn de vrachtstromen aardig veranderd bij een vrijwel gelijkblijvend routepatroon. Over het algemeen wat minder bloemen en meer pharma. De gewichten en dus loadfactor (wordt bij FF berekend op basis van beschikbare payload, niet posities) zijn in ieder geval een stuk hoger dan vóór Corona.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”