KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Volgens mij wordt de term combi en convertible door elkaar gehaald.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Volgens mij heeft niemand het hier over convertibles. Sws is het al weer bijna 4 jaar geleden dat de laatste Nederlandse ex-convertible naar de woestijn ging. Laten we daar maar niet over beginnen.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Op de facebookpagina van "farewellKLMBoeing747" nog wat interessante info van Herman Reede , een van de meest ervaren KLM/MP Loadmasters, over de huidige china operatie met de 747 combi's, met wie ikzelf nog het genoegen had om een paar keer samen met hem op de PH-BUH en -BUI, na ombouw tot full freighter, te vliegen.mac wrote:
Op dit moment gaat het qua vracht uit China voornamelijk om kilo's en niet om volume.
Vraag : Misschien kan iemand ook nog toelichten hoe het zit met de gewichtsverdeling op de combi's. Het laadgedeelte zit immers alleen aan de achterzijde en er reizen geen passagiers mee voorin ...
Antwoord van Herman Reede : als je 5 zware lage pallets voor de vleugel zet op het lowerdeck kan je achter de vleugel in het lowerdeck icm maindeck nog een keer minimaal hetzelfde gewicht kwijt als je geen passagiers hebt. We halen nu al probleemloos ruim 42ton maar we kunnen - en gaan - nog veel hoger. Het gaat om je juiste mix van vracht. Op het maindeck alleen al kunnen we meer volume meenemen dan een complete 777-300 op het lowerdeck. Verder kan er op de Combi hoge vracht geplaatst worden. Dat de Combi’s zuipen is ook maar betrekkelijk. Ze verstoken 20% meer brandstof per uur dan de 777 maar kunnen tot 80% meer lading meenemen
Vraag : Is er ook veel 'volume' lading, dus wel groot, maar relatief licht gewicht?
Wordt er tevens kleine lading / dozen meegenomen op/in de passagiersstoelen?
Antwoord van Herman Reede : vanuit China zitten we grotendeels vol met volumelading denk maar aan mondkapjes en spullen die ze in de ziekenhuizen nodig hebben , dit icm zware lage pallets met uiteenlopende vracht. Naar China toe hebben we vandaag oa 2 grote scanners aan boord en hebben we eerder te maken met gewicht dan volume als limiterende factor. Stoelbelading doen we op dit moment nog niet.
Vraag : ik denk dat het zuip argument ook meer relevant is voor full-pax toestellen. Daar speelt volume minder een rol, je kan simpelweg maar een X aantal mensen kwijt.
Antwoord van Herman Reede : klopt ja , als je een full pax 747 naast een 777-300 zet is de 777 goedkoper te opereren. Op cargo gebied en dan vooral nu met onze China operatie neemt één 747 Combi bijna 2 keer zoveel vracht als een 777 mee.
etc.
Note : het "cargo in cabin" concept wordt ook op de 747combi ingevoerd, zie : https://news.klm.com/klm-introduces-car ... ger-seats/
Dus KLM , met circa 20-25 vrijwilligers uit de T/D moet het mogelijk zijn om de PH-BFY zeer snel om te bouwen tot een volwaardige combi en het verlies aan inkomsten in ieder geval iets te verminderen (de vrachtprijs is immers vertienvoudigd op sommige routes).
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik neem aan dat de KLM nog langer vliegt met de 747combi's na 8 weken, misschien zo lang de crisis duurt, misschien toch tot 2021?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zit hier een kern van waarheid in?
https://www.facebook.com/groups/Farewel ... 594319873/
https://www.facebook.com/groups/Farewel ... 594319873/
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Geen idee, ik had het ook gezien, maar inzetten van een 747 full pax (BFL en BFN) lijkt mij niet de eerste keuze.Iemand91 wrote:Zit hier een kern van waarheid in?
https://www.facebook.com/groups/Farewel ... 594319873/
PH-BFY na combi ombouw natuurlijk wel.
Bij de commentaren blijkt dat de auteur ook op scramble heeft gekeken , maar een combi ombouw verward met een ombouw vaar een full freighter
Ik heb mijn twijfels, maar we zullen het zien.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Tot mijn verrassing zie ik nu PH-AOD vertrekken van Schiphol. Eerder werd gezegd dat de A330's zouden worden opgeslagen voor de corona crisis.
-
- Scramble Junior
- Posts: 108
- Joined: 12 Oct 2002, 07:29
- Subscriber Scramble: Spotting CaTho
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Charter naar SXM.Inkjet wrote:Tot mijn verrassing zie ik nu PH-AOD vertrekken van Schiphol. Eerder werd gezegd dat de A330's zouden worden opgeslagen voor de corona crisis.
Cheers
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Misschien om een paar A330 (technische) vliegers proficient te houden, ivm. het langzaam opstarten van de A330 operatie in een later stadium of voor toekomstige ferry flights naar de lessors ?Inkjet wrote:Tot mijn verrassing zie ik nu PH-AOD vertrekken van Schiphol. Eerder werd gezegd dat de A330's zouden worden opgeslagen voor de corona crisis.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zit ook geen waarheid in.747classic wrote:Geen idee, ik had het ook gezien, maar inzetten van een 747 full pax (BFL en BFN) lijkt mij niet de eerste keuze.Iemand91 wrote:Zit hier een kern van waarheid in?
https://www.facebook.com/groups/Farewel ... 594319873/
PH-BFY na combi ombouw natuurlijk wel.
Bij de commentaren blijkt dat de auteur ook op scramble heeft gekeken , maar een combi ombouw verward met een ombouw vaar een full freighter
Ik heb mijn twijfels, maar we zullen het zien.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zojuist begonnen op NPO Politiek het debat over het steunpakket voor de KLM.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Gister heeft KLM sinds 27 maart voor het eerst met een A330 gevlogen, PH-AOD naar CUR, KL735. Het toestel staat nog steeds op CUR en zal vandaag doorvliegen naar SXM voor een repatriëringsvlucht naar Amsterdam.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BFS staat nu gepland om maandag 25 mei naar Mojave te vliegen, via Chicago.
Vertrek vanaf SPL Centrum om 08.55 lokaal als KL9879.
groeten,
Roel
Vertrek vanaf SPL Centrum om 08.55 lokaal als KL9879.
groeten,
Roel
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dank voor die info. Toch dubbel gevoel bij, dat was mijn allereerste KLM 747. Maar het was onvermijdelijk natuurlijk.
Misschien van ver aan te zien komen de vraag, maar is er meer bekend over waar de BFL , BFN en de BFY heen gaan?
Misschien van ver aan te zien komen de vraag, maar is er meer bekend over waar de BFL , BFN en de BFY heen gaan?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
BFY is verkocht en gaat naar MHV in Junitbloemink wrote:Dank voor die info. Toch dubbel gevoel bij, dat was mijn allereerste KLM 747. Maar het was onvermijdelijk natuurlijk.
Misschien van ver aan te zien komen de vraag, maar is er meer bekend over waar de BFL , BFN en de BFY heen gaan?