KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Creatieve oplossing voor inzet van een extra vierde 744combi, indien noodzakelijk :
- Aangezien PH-BFS geen uren/cycles meer heeft, is deze 744combi niet meer economisch inzetbaar (alleen na een dure HMV).
- PH-BFY is echter een combi met veel resterende uren/cycles (tot April 2021), maar is momenteel in een "full pax" configuratie.
- Zover ik weet is er geen "combi ombouw kit" beschikbaar bij KLM.
- Is het mogelijk om met de beschikbare maindeck vracht onderdelen uit PH-BFS, PH-BFY om te bouwen tot combi ?
- Creatieve denkers bij KL/TD en ombouw capaciteit (GWK's) zijn momenteel in grote aantallen beschikbaar binnen KLM.
- Indien mogelijk, kan ombouw binnen een week worden voltooid.
- Aangezien PH-BFS geen uren/cycles meer heeft, is deze 744combi niet meer economisch inzetbaar (alleen na een dure HMV).
- PH-BFY is echter een combi met veel resterende uren/cycles (tot April 2021), maar is momenteel in een "full pax" configuratie.
- Zover ik weet is er geen "combi ombouw kit" beschikbaar bij KLM.
- Is het mogelijk om met de beschikbare maindeck vracht onderdelen uit PH-BFS, PH-BFY om te bouwen tot combi ?
- Creatieve denkers bij KL/TD en ombouw capaciteit (GWK's) zijn momenteel in grote aantallen beschikbaar binnen KLM.
- Indien mogelijk, kan ombouw binnen een week worden voltooid.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vanochtend landde een KLM Boeing 777 uit Shanghai. Voor het eerste had deze ook vracht in het passagiersdeel.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
mac wrote:Als KLM ooit weer Airbussen gaat bestellen dan zal die keuze bedrijfseconomisch zijn en niet omdat een Corona-steunpakket die vraagt. Denk niet dat de Nederlandse overheid die als voorwaarde gaat stellen. En voorlopig zitten ze in Amstelveen ruim in de vliegtuigen.Avgeek wrote:Zo te zien krijg ik misschien toch gelijk.Eug14 wrote:Een beetje oftopic https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ven-kopen? maar dit kan wel van invloed zijn op de gehele organisatie.
Ga er maar van uit dat KLM ook dit zal moeten doen
Klopt qua vloot zitten ze goed, maar een eventuele vernieuwing word hoogstwaarschijnlijk de Airbussen.
Vergeet niet dat D66/GL maar al te graag zuiniger wil vliegen
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... p-schiphol
Interessante passage:
Interessante passage:
Dus eh; @747classic; geen 747 full pax ombouwen naar combi, maar combi naar "full freighter".Sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals Air Canada, Finnair en Austrian Airlines, hebben zelfs de stoelen uit passagierscabines verwijderd zodat er nog meer vracht mee kan aan boord.
KLM overweegt om dat ook te doen. Het ligt daarbij niet voor de hand dat stoelen uit Boeing 777’s of 787’s worden gehaald. Wel wordt volgens Den Heijer gekeken naar de mogelijkheid om de stoelen te verwijderen uit de Boeing 747-400 Combi’s, die momenteel worden ingezet op de luchtvrachtbrug vanuit China. Op die manier zou extra vrachtcapaciteit ontstaan. Een definiitief besluit daarover is nog niet genomen.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De PH-BFY is een combi in full pax configuratie, welke relatief makkelijk om te bouwen is tot combi, incl partition en 9G crash net, hierdoor is veel meer cargo (volume) mogelijk dan met het alleen verwijderen van stoelen.Iemand91 wrote:https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... p-schiphol
Interessante passage:Dus eh; @747classic; geen 747 full pax ombouwen naar combi, maar combi naar "full freighter".Sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals Air Canada, Finnair en Austrian Airlines, hebben zelfs de stoelen uit passagierscabines verwijderd zodat er nog meer vracht mee kan aan boord.
KLM overweegt om dat ook te doen. Het ligt daarbij niet voor de hand dat stoelen uit Boeing 777’s of 787’s worden gehaald. Wel wordt volgens Den Heijer gekeken naar de mogelijkheid om de stoelen te verwijderen uit de Boeing 747-400 Combi’s, die momenteel worden ingezet op de luchtvrachtbrug vanuit China. Op die manier zou extra vrachtcapaciteit ontstaan. Een definiitief besluit daarover is nog niet genomen.
Hierdoor kan tegen bijna zero kosten (alleen arbeidsloon) een vierde 747-400combi worden verkregen, welke nog minstens een jaar kan worden ingezet, indien nodig.
Bij alle combi's kunnen natuurlijk altijd nog de stoelen verwijderd worden in de fwd sectie om ook daar (sterk gewichts gelimiteerde) lading te vervoeren.
N.B : In theorie zouden de combi's ook nog omgebouwd kunnen worden tot een 12/13 pallet maindeck configuratie (indien afgeleverd met een extended verzwaarde vloer), echter dan zullen er (certificatie) problemen optreden met de "main deck fire" procedure (het halon knockdown systeem is nml. alleen gecertificeerd voor de 6/7 pallet configuratie.)
Last edited by 747classic on 30 Apr 2020, 12:35, edited 1 time in total.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3418
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Hebben D66 en GL het te zeggen bij KLM? Volgens mij nietAvgeek wrote:mac wrote:Als KLM ooit weer Airbussen gaat bestellen dan zal die keuze bedrijfseconomisch zijn en niet omdat een Corona-steunpakket die vraagt. Denk niet dat de Nederlandse overheid die als voorwaarde gaat stellen. En voorlopig zitten ze in Amstelveen ruim in de vliegtuigen.Avgeek wrote: Zo te zien krijg ik misschien toch gelijk.
Ga er maar van uit dat KLM ook dit zal moeten doen
Klopt qua vloot zitten ze goed, maar een eventuele vernieuwing word hoogstwaarschijnlijk de Airbussen.
Vergeet niet dat D66/GL maar al te graag zuiniger wil vliegen
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Stuur die BFY nou maar gewoon naar Tel Aviv voor BDSF conversie. Duurt ff, maar dat heb je ook wat.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ben ik volledig met je eens, maar dat kost "euro's" en die heeft KLM momenteel niet.76-er wrote:Stuur die BFY nou maar gewoon naar Tel Aviv voor BDSF conversie. Duurt ff, maar dat heb je ook wat.
Zonder investering kan echter wel een combi-ombouw van de BFY worden uitgevoerd, met vracht-onderdelen van inmiddels uitgefaseerde KLM combi's (bv. BFS), uitgevoerd "on site" door KLM/TD.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
-
- Scramble Junior
- Posts: 108
- Joined: 12 Oct 2002, 07:29
- Subscriber Scramble: Spotting CaTho
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
KLM vervoert reeds een hoop vracht van/naar bestemmingen binnen Europa. Er is namelijk een trucking 'feeder' netwerk. In een vrachtwagen past ook veel grotere vracht (o.a. maindeck platen) dan de grootte van een passagiersdeur.Berven1 wrote:En op zich kan ook een paar 737-800 of 737-900 omgebouwd tot een vrachttoestel, waar men binnen europa vracht kan vervoeren. Bv. van Sjanghai naar Amsterdam en van Amsterdam naar b.v. Kopenhagen of Stockholm met een 737.
Cheers
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
In een briefing voor de Tweede Kamer gaf iemand die inkoop doet van beschermingsmiddelen aan dat er vanaf volgende week tweemaal per dag op China wordt gevlogen met vracht. Het zou gaan om Shanghai en Beijing.
Weet iemand de details? Hoe vaak vliegen de 747 Combi's nu op China? Komen er B777 met cargo in cabine erbij?
Weet iemand de details? Hoe vaak vliegen de 747 Combi's nu op China? Komen er B777 met cargo in cabine erbij?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Is het zeker dat deze vracht wel via KLM gaat en niet met andere vrachtmaatschappijen? Volgens mij vliegen de combi’s alleen voor Philips. Dan zouden ze B777’s of B787’s in moeten zetten.Marcelb wrote:In een briefing voor de Tweede Kamer gaf iemand die inkoop doet van beschermingsmiddelen aan dat er vanaf volgende week tweemaal per dag op China wordt gevlogen met vracht. Het zou gaan om Shanghai en Beijing.
Weet iemand de details? Hoe vaak vliegen de 747 Combi's nu op China? Komen er B777 met cargo in cabine erbij?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De 3 x 747's (BFT, BFV en BFW) gaan binnen enkele dagen 14 keer per week vliegen naar China. Shanghai wordt inmiddels rechtstreeks aangevlogen. Alleen Peking gaat nog via Seoul maar ook dit zal binnen enkele dagen rechtstreeks worden. De behoeft aan het aantal combi's neemt toe en BFY was een optie geweest echter wil KLM geen geld uitgeven aan de ombouw terug naar combi.
Eert wrote:Is het zeker dat deze vracht wel via KLM gaat en niet met andere vrachtmaatschappijen? Volgens mij vliegen de combi’s alleen voor Philips. Dan zouden ze B777’s of B787’s in moeten zetten.Marcelb wrote:In een briefing voor de Tweede Kamer gaf iemand die inkoop doet van beschermingsmiddelen aan dat er vanaf volgende week tweemaal per dag op China wordt gevlogen met vracht. Het zou gaan om Shanghai en Beijing.
Weet iemand de details? Hoe vaak vliegen de 747 Combi's nu op China? Komen er B777 met cargo in cabine erbij?
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Eerste KLM 777-300ER vlucht terug vanuit Shanghai.Marcelb wrote:In een briefing voor de Tweede Kamer gaf iemand die inkoop doet van beschermingsmiddelen aan dat er vanaf volgende week tweemaal per dag op China wordt gevlogen met vracht. Het zou gaan om Shanghai en Beijing.
Weet iemand de details? Hoe vaak vliegen de 747 Combi's nu op China? Komen er B777 met cargo in cabine erbij?
Zie : https://twitter.com/KLM/status/1255778138119983106
Niet erg economisch dat er ook met 777-300ER's wordt gevlogen naar China, terwijl er 3 KLM 747 combi's beschikbaar zijn, met 40% meer volumetrische payload.
Vijf vluchten per week voor Phillips, dan is er toch genoeg capaciteit voor additionele vluchten voor KLM cargo ?
Bovendien hoeven de stoelen van de 747's niet met plastic te worden beschermd tegen eventuele beschadigingen, ze worden immers uitgefaseerd.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Creatief/Flexibel zijn : Ombouw BFY naar Combi configuratie mbv. onderdelen BFS kost niets, alleen arbeidsloon van een paar GWK's en monteurs. (genoeg aanwezig)nemaco wrote:De 3 x 747's (BFT, BFV en BFW) gaan binnen enkele dagen 14 keer per week vliegen naar China. Shanghai wordt inmiddels rechtstreeks aangevlogen. Alleen Peking gaat nog via Seoul maar ook dit zal binnen enkele dagen rechtstreeks worden. De behoeft aan het aantal combi's neemt toe en BFY was een optie geweest echter wil KLM geen geld uitgeven aan de ombouw terug naar combi.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Eens maar kost wel een week werken met ca 20 man. De onderdelen van BFS zijn niet eens nodig, volgens mij liggen alle onderdelen van BFH en BFY nog in hangar 12 opgeslagen.
747classic wrote:Creatief/Flexibel zijn : Ombouw BFY naar Combi configuratie mbv. onderdelen BFS kost niets, alleen arbeidsloon van een paar GWK's en monteurs. (genoeg aanwezig)nemaco wrote:De 3 x 747's (BFT, BFV en BFW) gaan binnen enkele dagen 14 keer per week vliegen naar China. Shanghai wordt inmiddels rechtstreeks aangevlogen. Alleen Peking gaat nog via Seoul maar ook dit zal binnen enkele dagen rechtstreeks worden. De behoeft aan het aantal combi's neemt toe en BFY was een optie geweest echter wil KLM geen geld uitgeven aan de ombouw terug naar combi.