KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Captain Ditch
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 44
Joined: 14 Jan 2015, 16:02
Subscriber Scramble: Y

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Captain Ditch »

B767-300ER wrote:U vraagt, wij draaien.

Leasetermijnen KLM vloot (incl KLM Cityhopper, excl MartinAir)

(knip)

Boeing 737-900

B737-900 PH-BXO 15-9-2020
B737-900 PH-BXP 15-10-2020
B737-900 PH-BXR 15-11-2020
B737-900 PH-BXS 27-3-2019
B737-900 PH-BXT EIGENDOM

Boeing 737-800

B737-800 PH-BXA EIGENDOM
B737-800 PH-BXB EIGENDOM
B737-800 PH-BXC EIGENDOM
B737-800 PH-BXD EIGENDOM
B737-800 PH-BXE EIGENDOM
B737-800 PH-BXF EIGENDOM
B737-800 PH-BXG EIGENDOM
B737-800 PH-BXH EIGENDOM
B737-800 PH-BXI 20-12-2018
B737-800 PH-BXK 30-11-2018
B737-800 PH-BXL EIGENDOM
B737-800 PH-BXM 13-12-2018
B737-800 PH-BXN 13-12-2018
B737-800 PH-BXU 12-5-2020
B737-800 PH-BXV 15-3-2021
B737-800 PH-BXW 19-12-2018
B737-800 PH-BXY 5-2-2019
B737-800 PH-BXZ 5-3-2020
B737-800 PH-HSD 9-5-2021
B737-800 PH-HSE 9-5-2021
B737-800 PH-BCA 19-12-2020
B737-800 PH-BCB 30-6-2021
B737-800 PH-BCD 19-6-2023
B737-800 PH-BCE 28-4-2022
B737-800 PH-BGA 9-4-2020
B737-800 PH-BGB 6-5-2020
B737-800 PH-BGC 28-5-2020

Boeing 737-700

B737-700 PH-BGF 25-3-2023
B737-700 PH-BGG 18-3-2021
B737-700 PH-BGH 16-12-2021
B737-700 PH-BGI 16-2-2022
B737-700 PH-BGK 31-10-2020
B737-700 PH-BGL 31-10-2020
B737-700 PH-BGM 24-9-2023
B737-700 PH-BGN 28-3-2021
B737-700 PH-BGO 30-4-2021
B737-700 PH-BGP 30-6-2021
B737-700 PH-BGQ 26-12-2023
B737-700 PH-BGR 30-9-2021
B737-700 PH-BGT 31-12-2021
B737-700 PH-BGU 31-12-2021
B737-700 PH-BGW 10-10-2021
B737-700 PH-BGX 31-12-2021
@B767-300ER, enige tijd geleden postte je bovenstaande info (pagina 203 van dit topic). Beschik je over informatie om dit te updaten mbt de 737's? Bij voorbaat dank voor de moeite!

Gr.E
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4338
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by XYZ »

KLM flies several intra-Asia sectors between its destinations to handle one-directional demand:

- Apr 23, 2020: KL885 HKG 16.44 - BKK 18.14 B789 PH-BHC

Also regular SEL-PEK and SEL-PVG sectors for crew rest reasons.

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bhc
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3418
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
Location: Rotterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Gietje »

Hoezo?
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Gietje wrote:
Hoezo?
Aangezien de MAX niet vliegt, en nu de overheid gaat helpen en ook eisen zal hebben. De Neo reeks zal dan prima passen op het gebied van betrouwbaarheid en milieu.

Ook word AF geholpen en reken maar dat die gaan eisen dat er geshopt moet worden bij het Franse Airbus(wat ook beetje NL is).
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Denk dat er voorlopig geen cent vrijkomt voor vlootvernieuwing. Maar wie betaalt bepaalt, dus misschien komt Hoekstra straks wel met een ‘Koopt Europeesche Waer’ order. Dat zou perpectieven openen voor de NEO, al is het nu m.i. nog te vroeg.

En dan dat gebazel over nachtvluchten. Welke (KLM) nachtvluchten?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

@avgeek
In goed nederlands : "keep on dreaming".

Er is op dit moment geen geld beschikbaar voor nieuwe bestellingen, het gaat momenteel om overleven van AF/KL/MP
Misschien kunnen er nog leveringen van Boeing aan KLM van de 777-300ER /787-10 worden uitgesteld en/of afbesteld.
De huidige ICA vloot zal zeker de eerste tijd niet in zijn geheel gaan vliegen.
KLM zal eerst de (loon)kosten omlaag moeten brengen. De 747's (uitgezonderd de full freighters) en de A330-300's (+ enkele A330-200's) zullen hoogst waarschijnlijk niet meer ingezet worden en de andere types (B777-200/300ER en 787-9/10) zullen zeer langzaam één voor één weer worden ingezet, dus waarschijnlijk zal er op korte termijn personeel (ook vliegend) moeten afvloeien en/of er moet een deeltijd regeling (met minder salaris) worden overeengekomen met KLM.
Ook van de Europa vloot zullen aflopende B737-700/800/900 lease constructies niet verlengd worden, de vloot zal daarbij (hopelijk tijdelijk) krimpen.
Na stabilisatie kan er in een later stadium (misschien) weer gekeken worden naar uitbreiding.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

76-er wrote: En dan dat gebazel over nachtvluchten. Welke (KLM) nachtvluchten?
Dit is een opmerking om het ook aan het klaagvolk in de media te kunnen verkopen, maar gaat mogelijk wel een hele dure worden voor de KLM.
Alles tussen 2300 en 0600 lokaal heet een nachtvlucht, daarbinnen komt tot 25% van de KLM ICA vloot binnen !!
Wanneer je deze arrivals na 0600 laat binnen komen, raak je extreem veel high yield transfer pax kwijt.
Mensen die niet meer op tijd op ochtend afspraken in Europa kunnen zijn.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Denk niet dat aankomsten het probleem zijn. De nachtroutes naar 18R en 06 gaan zoveel mogelijk over dunbevolkt gebied en kunnen nog een stuk stiller wanneer de LVNL al die wazige restricties er uit haalt waar de FMC’s moeite mee hebben. Nu zijn er nog teveel power-on descents waar dat helemaal niet nodig is.

Een 747F die om 3 uur ‘s ochtends gelanceerd wordt daarentegen...
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24266
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Ook word AF geholpen en reken maar dat die gaan eisen dat er geshopt moet worden bij het Franse Airbus(wat ook beetje NL is).[/quote]

KLM= Boeing
AIR FRANCE=Airbus

Btw,alle A330's gaan er tzt toch uit
Rgds,Martin.
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3418
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
Location: Rotterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Gietje »

YS11 wrote:Ook word AF geholpen en reken maar dat die gaan eisen dat er geshopt moet worden bij het Franse Airbus(wat ook beetje NL is).

KLM= Boeing
AIR FRANCE=Airbus

Btw,alle A330's gaan er tzt toch uit
Mwah, AF vliegt met een flinke zwik aan 777s en wat 787s ;)
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24266
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

Gietje wrote:
YS11 wrote:Ook word AF geholpen en reken maar dat die gaan eisen dat er geshopt moet worden bij het Franse Airbus(wat ook beetje NL is).

KLM= Boeing
AIR FRANCE=Airbus

Btw,alle A330's gaan er tzt toch uit
Mwah, AF vliegt met een flinke zwik aan 777s en wat 787s ;)
Weet ik, maar KLM is nooit tevreden van de Airbussen geweest. :wink:
Rgds,Martin.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

YS11 wrote:Weet ik, maar KLM is nooit tevreden van de Airbussen geweest. :wink:

Maar ligt dat aan KL of aan AB? :wink:
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

76-er wrote:
YS11 wrote:Weet ik, maar KLM is nooit tevreden van de Airbussen geweest. :wink:

Maar ligt dat aan KL of aan AB? :wink:
Er ligt nog wel wat historie tussen KLM en Airbus.

De A310-200 was een politieke aankoop en zowel de vliegdienst als de TD waren "not amused"
Ook was de technische ondersteuning door Airbus in die tijd niet goed (de Airbus technical support was nog niet volwassen, dure spare parts, non availibily van structural parts in AOG omstandigheden etc), daar is volgens mij het zaadje gelegd voor de onvrede met Airbus.
Anderzijds, KL/TD was nog niet ingespeeld op de digitale systemen, welke vaak, schijnbaar zonder reden, iets anders deden dan verwacht. Vaak alleen op te lossen met een power off /on tot afgrijzen van de GWK,s, die gewend waren naar een duidelijke oorzaak te zoeken en daarna de kist te releasen.

Momenteel is zowel de Airbus technische ondersteuning een stuk beter en de KLM/TD ook digitaal volwassen, maar er zijn nog steeds bij sommigen "hard feelings".
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”