KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Laatste 747 vluchten staan vooralsnog gepland, vertrek op 28e en aankomst SPL op 29. Meerdere 747's zullen op de 29e landen en richting hangar gaan later op de dag.
VOORALSNOG laatste vlucht naar LAX op 25-3, YYZ op 27-3 en CUR op 28-3. Wat er dan nog meer vertrekt op 28-3 behalve CUR en landt op 29-3 qua 747's op SPL is mij onbekend maar vermoedelijk zal dat onder andere JFK, MEX en PBM zijn. Uiteraard kan er nog veel wijzigen tot de 28e ivm nieuwe inreisverboden en of volledige lockdown in NL of hele EU.
VOORALSNOG laatste vlucht naar LAX op 25-3, YYZ op 27-3 en CUR op 28-3. Wat er dan nog meer vertrekt op 28-3 behalve CUR en landt op 29-3 qua 747's op SPL is mij onbekend maar vermoedelijk zal dat onder andere JFK, MEX en PBM zijn. Uiteraard kan er nog veel wijzigen tot de 28e ivm nieuwe inreisverboden en of volledige lockdown in NL of hele EU.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
https://www.upinthesky.nl/2020/03/21/kl ... 4c60256340
Kan mij haast niet voorstellen dat de vier 747 combi’s niet rendabel zouden zijn bij een vervijfvoudiging van de vrachtprijs
Kan mij haast niet voorstellen dat de vier 747 combi’s niet rendabel zouden zijn bij een vervijfvoudiging van de vrachtprijs
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Er staan (straks) voldoende 787/777's stil die het goedkoper kunnen doen; en ze kunnen nu elke cent besparing gebruiken.
Ik zou niets liever willen dan dat de 747's langer blijven vliegen (als is het maar vanwege het feit dat ik ze dan überhaupt nog eens een keer kan zien; dat lukt mij nu niet meer ), maar die beslissing is nu genomen en achter de schermen zal al wel van alles ondernomen zijn dat deze beslissing nu praktisch al niet meer teruggedraaid kan worden.
Aangezien Schiphol straks vol zal staan met geparkeerde toestellen en KLM ook niets meer heeft aan de 747; zullen die ook waarschijnlijk wel zeer snel weggevlogen worden naar de Teruel's van deze wereld.
Ik zou niets liever willen dan dat de 747's langer blijven vliegen (als is het maar vanwege het feit dat ik ze dan überhaupt nog eens een keer kan zien; dat lukt mij nu niet meer ), maar die beslissing is nu genomen en achter de schermen zal al wel van alles ondernomen zijn dat deze beslissing nu praktisch al niet meer teruggedraaid kan worden.
Aangezien Schiphol straks vol zal staan met geparkeerde toestellen en KLM ook niets meer heeft aan de 747; zullen die ook waarschijnlijk wel zeer snel weggevlogen worden naar de Teruel's van deze wereld.
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De meeste vluchten gaan leeg naar het buitenland om gestrande Nederlanders op te halen en een beperkt aantal passagiers naar hun thuisland te brengen. Vrachtvolume en -gewicht voldoende beschikbaar, meestal beide kanten op .nemaco wrote:https://www.upinthesky.nl/2020/03/21/kl ... 4c60256340
Kan mij haast niet voorstellen dat de vier 747 combi’s niet rendabel zouden zijn bij een vervijfvoudiging van de vrachtprijs
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984
- KLMSafetyHerald
- Scramble Junior
- Posts: 227
- Joined: 16 Oct 2018, 16:11
- Subscriber Scramble: KsH
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik zie dat de PH-BFS als KL685 AMS-MEX terug naar AMS komt na ruim 5 uur onderweg te zijn geweest...
Ben bang dat we weer een 747 route kunnen doorhalen....
UPDATE:
Ik zie dat hij nu al bijna een uur midden boven de Atlantische oceaan een rondje aan het draaien is... Iemand een idee wat er aan de hand is?
Ben bang dat we weer een 747 route kunnen doorhalen....
UPDATE:
Ik zie dat hij nu al bijna een uur midden boven de Atlantische oceaan een rondje aan het draaien is... Iemand een idee wat er aan de hand is?
Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22200
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
...een nogal rare flight track op
https://www.flightradar24.com/data/airc ... s#243ecc16 ,
boven de oceaan tussen de Azoren en Bermuda, ja...
https://www.flightradar24.com/data/airc ... s#243ecc16 ,
boven de oceaan tussen de Azoren en Bermuda, ja...
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
New York ARTCC "staffing issues". Wordt een div naar MIACaptainRoPro wrote:Ik zie dat de PH-BFS als KL685 AMS-MEX terug naar AMS komt na ruim 5 uur onderweg te zijn geweest...
Ben bang dat we weer een 747 route kunnen doorhalen....
UPDATE:
Ik zie dat hij nu al bijna een uur midden boven de Atlantische oceaan een rondje aan het draaien is... Iemand een idee wat er aan de hand is?
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik ben gelukkig niet de enige (met jarenlange vracht ervaring) die dezelfde gedachten heeft :747classic wrote:Hopelijk zal KLM fleetplanning goed inventariseren welk vliegtuigtype in de huidige situatie nog enige positieve cashflow kan opbrengen en niet bij voorbaat alle 747 vliegtuigen "grounden".
Deze 747 grounding beslissing is mijns inziens al in een vroeg stadium van de coronacrises genomen op het onderbuikgevoel : oud, grote passagiers capaciteit, er uit ermee !
Dat alle drie nog actieve 747 all pax vliegtuigen (408 pax) "grounded "zijn is volledig te begrijpen, plus een groot deel van de ICA vloot (in volgorde van passagierscapaciteit :773, 78X, 772, 789, A333 en A332)
Doordat echter nu de lowerdeck cargo capaciteit van de ICA vloot grotendeels wegvalt, maar er toch meer dan genoeg vracht aanbod is, lijkt de volgende optie nog wat positieve cashflow te (kunnen) brengen :
- volledige inzet 747 full freighters
- inzet resterende vier 747 combi's op bestemmingen, niet gesloten voor passagiersvervoer en met veel vracht aanbod.
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... eft-langer
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- Fiets
- Scramble Senior
- Posts: 277
- Joined: 09 Dec 2008, 10:37
- Type of spotter: S5F2
- Subscriber Scramble: HR
- Location: Schiphol/Hoofddorp
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...747classic wrote:Ik ben gelukkig niet de enige (met jarenlange vracht ervaring) die dezelfde gedachten heeft :747classic wrote:Hopelijk zal KLM fleetplanning goed inventariseren welk vliegtuigtype in de huidige situatie nog enige positieve cashflow kan opbrengen en niet bij voorbaat alle 747 vliegtuigen "grounden".
Deze 747 grounding beslissing is mijns inziens al in een vroeg stadium van de coronacrises genomen op het onderbuikgevoel : oud, grote passagiers capaciteit, er uit ermee !
Dat alle drie nog actieve 747 all pax vliegtuigen (408 pax) "grounded "zijn is volledig te begrijpen, plus een groot deel van de ICA vloot (in volgorde van passagierscapaciteit :773, 78X, 772, 789, A333 en A332)
Doordat echter nu de lowerdeck cargo capaciteit van de ICA vloot grotendeels wegvalt, maar er toch meer dan genoeg vracht aanbod is, lijkt de volgende optie nog wat positieve cashflow te (kunnen) brengen :
- volledige inzet 747 full freighters
- inzet resterende vier 747 combi's op bestemmingen, niet gesloten voor passagiersvervoer en met veel vracht aanbod.
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... eft-langer
Rgds/Henk
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Precies. En gezien het geslurp- een 777 met voornamelijk belly cargo kan ook veel spullekes vervoeren - tegen kleinere investering.
== All is well, as long as we keep spinning ==
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik zal me inhouden om op bovenstaande opmerking geen commentaar te geven.pjotrtje wrote:Precies. En gezien het geslurp- een 777 met voornamelijk belly cargo kan ook veel spullekes vervoeren - tegen kleinere investering.
Het maximaal vracht volume van een 747combi is 140% groter dan een 777-300ER (299 m m3 versus 213,9 m3), ook de max structurele payload is hoger 73,5 ton versus 69.8 ton)
Betreffende eventuele W&B problemen : het volgende (hier nog iets meer gedetaileerde) antwoord is al eerder geplaatst op het Martinair forum draadje :
"Ik heb zelf jaren gevlogen met KLM 747-206M 12 pallet combi's, daar waren alleen soms problemen met uitstappen van passagiers na de landing. (Dead Load MAC)
Op de 742/3 en 744 6/7 pallet combi's hebben we nooit W&B problemen gehad na het uitstappen van alle passagiers, met volle vrachtbelading.
Met een verstandige belading : de zwaarste (hi-density) vracht in de Fwd Lwr cargo loads, de zwaarste pallets op de voorste maindeck cargo posities, zijn er nauwelijks beladingsproblemen te verwachten.
En bovendien : vliegen met een achterlijk zwaartepunt is brandstof besparend."
Als laatste nog : KLM is in de gelukkige positie dat het, als enige in de wereld, kan beschikken over vier operationele 747combi's met een hoge vracht capaciteit (kgs), tesamen met een enorme volume capaciteit.
Indien nodig maak er gebruik van !!
Last edited by 747classic on 22 Mar 2020, 10:46, edited 3 times in total.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Daar zijn wel wat creatieve oplossingen voor om te compenseren. Dozen kunnen ook als pax gewicht meetellen, het laden duurt alleen evenFiets wrote: Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...
China Eastern wide-bodies met dozen als pax -> foto
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Fiets wrote: Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...
Beste 747classic,747classic wrote: "Ik heb zelf jaren gevlogen met KLM 747-206M 12 pallet combi's, daar waren alleen soms problemen met uitstappen van passagiers na de landing. (Dead Load MAC)
Op de 742/3 en 744 6/7 pallet combi's hebben we nooit W&B problemen gehad na het uitstappen van alle passagiers, met volle vrachtbelading.
Met een verstandige belading : de zwaarste (hi-density) vracht in de Fwd Lwr cargo loads, de zwaarste pallets op de voorste maindeck cargo posities, zijn er nauwelijks beladingsproblemen te verwachten.
En bovendien : vliegen met een achterlijk zwaartepunt is brandstof besparend."
Niets anders dan respect, bewondering en waardering voor u, en bij mij niets anders dan dezelfde wens om die laatste 4 747-400 combi's maar te behouden bij de KLM.
Maar wees alstublieft een beetje realistisch, en als u veel ervaring heeft met deze machines dan moet er wel een lampje branden dat het onzin is wat u schrijft.
We hebben het niet over grondafhandeling, met in- en uitstappen van passagiers, maar over takeoff trim/landing trim.
We hebben het over afwezigheid van passagiers van zo'n 20-25 ton bij start en landing.
Ik ben geen fully licensed loadcontroller maar verder naar achter dan een achterste limiet van 33 MAC dan houdt het wel op bij een 74E.
Buiten dit verhaal KLM heeft manuals, richtlijnen over maximum gewichten, en die worden niet zo maar overboord gegooid .
Het maindeck met 7 pallets mag niet zwaarder zijn dan 27.215 kg gross, LWD FWD hold (5 LDP) niet zwaarder dan 25.170 kg gross.
Dergelijke gewichten zijn commercieel zelfs niet te verkopen (de zwaarste LDP die we hadden waren die met zalm uit Noorwegen 4000-4700 kg gross, maar die markt is totaal ingestort)
Commercieel gezien, heeft het geen zin met maar 4 overgebleven toestellen.
Of ze nou over 2 weken of over een jaar er uit gaan, de markt is er al klaar mee en stapt over op FF.
En al zou ik dolgraag de 747's zien blijven vliegen, wat nu aan de orde is, is een aanbod van hoogurgente bellyvracht en realistisch gezien is de 777-300ER de beste kandidaat.
Zonder passagiers, 14 LDP vracht met maximaal ongeveer 40.000 - 45.000 kg gross, tegen lagere brandstofprijzen.
Dat is de realiteit van maart 2020
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Verbaasd door het sentiment. Bijna alle main line carriers hebben de 747 al afgestoten. Het is gewoon klaar. De huidige crisis van nu versneld het einde gewoon. Klaar en doooorrrr......
En heldere uitleg hierboven.
En heldere uitleg hierboven.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Beste "The dude",The Dude wrote:Fiets wrote: Een 747 combi zonder passagiers en alleen vracht geeft wel wat weight & balance uitdagingen...Beste 747classic,747classic wrote: "Ik heb zelf jaren gevlogen met KLM 747-206M 12 pallet combi's, daar waren alleen soms problemen met uitstappen van passagiers na de landing. (Dead Load MAC)
Op de 742/3 en 744 6/7 pallet combi's hebben we nooit W&B problemen gehad na het uitstappen van alle passagiers, met volle vrachtbelading.
Met een verstandige belading : de zwaarste (hi-density) vracht in de Fwd Lwr cargo loads, de zwaarste pallets op de voorste maindeck cargo posities, zijn er nauwelijks beladingsproblemen te verwachten.
En bovendien : vliegen met een achterlijk zwaartepunt is brandstof besparend."
Niets anders dan respect, bewondering en waardering voor u, en bij mij niets anders dan dezelfde wens om die laatste 4 747-400 combi's maar te behouden bij de KLM.
Maar wees alstublieft een beetje realistisch, en als u veel ervaring heeft met deze machines dan moet er wel een lampje branden dat het onzin is wat u schrijft.
We hebben het niet over grondafhandeling, met in- en uitstappen van passagiers, maar over takeoff trim/landing trim.
We hebben het over afwezigheid van passagiers van zo'n 20-25 ton bij start en landing.
Ik ben geen fully licensed loadcontroller maar verder naar achter dan een achterste limiet van 33 MAC dan houdt het wel op bij een 74E.
Buiten dit verhaal KLM heeft manuals, richtlijnen over maximum gewichten, en die worden niet zo maar overboord gegooid .
Het maindeck met 7 pallets mag niet zwaarder zijn dan 27.215 kg gross, LWD FWD hold (5 LDP) niet zwaarder dan 25.170 kg gross.
Dergelijke gewichten zijn commercieel zelfs niet te verkopen (de zwaarste LDP die we hadden waren die met zalm uit Noorwegen 4000-4700 kg gross, maar die markt is totaal ingestort)
Commercieel gezien, heeft het geen zin met maar 4 overgebleven toestellen.
Of ze nou over 2 weken of over een jaar er uit gaan, de markt is er al klaar mee en stapt over op FF.
En al zou ik dolgraag de 747's zien blijven vliegen, wat nu aan de orde is, is een aanbod van hoogurgente bellyvracht en realistisch gezien is de 777-300ER de beste kandidaat.
Zonder passagiers, 14 LDP vracht met maximaal ongeveer 40.000 - 45.000 kg gross, tegen lagere brandstofprijzen.
Dat is de realiteit van maart 2020
Uw antwoord bevestigt alleen mijn voorstel : niet de maximale gewichten zijn leidend in deze, maar het te vervoeren maximale volume.
Aangezien de 747combi een volume voordeel heeft van 40% t.o.v. een 777-300ER zou inzet hiervan voordelig voor KLM kunnen zijn, ondanks het hogere brandstofverbruik (geen 40%)
Commercieel zouden de bemanningsomlopen geintegreerd kunnen worden met de 747 full freighters, waarbij op sommige vrachtbestemmingen van type kan worden gewisseld, indien het vracht aanbod varieert.
Het is bovendien niet zo dat ik de "747's langer wil zien doorvliegen", ik geef slechts een aanzet tot logisch nadenken, waarbij KLM tot een betere type keuze kan komen, mocht er additioneel vrachtvervoer noodzakelijk zijn in deze moeilijke tijden. Niet bij voorbaat de 747combi uitsluiten omdat het " oud en brandstofslurpend" zou zijn.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.