Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Wat is eigenlijk het verschil tussen een BDSF en een BCF? Naast dat de een door BEDEK en de ander door een (third-party) via Boeing gebeuren?
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 749
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Volgens de aircargopedia:mac wrote:Wat is eigenlijk het verschil tussen een BDSF en een BCF? Naast dat de een door BEDEK en de ander door een (third-party) via Boeing gebeuren?
BCF – Boeing Converted Freighter.
BDSF - Bedek Special Freighter.
PCF - Precision Conversions Freighter.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Een BDSF heeft kennelijk een hoger leeggewicht en dus minder ruimte voor payload dan een BCF. Waar dat in zit? Geen idee, maar het zal wel te maken hebben met de versterkte vrachtvloer en/of side cargo door.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dat heeft een BCF toch ook?
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Uiteraard, maar ik neem aan dat Bedek z'n eigen ontwerp heeft. En dat is kennelijk zwaarder dan de Boink specs.
In ander nieuws: Atlas krimpt, dat kan niet anders dan een neerwaarts effect hebben op de prijzen in de tweedehands markt.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... rachtmarkt
In ander nieuws: Atlas krimpt, dat kan niet anders dan een neerwaarts effect hebben op de prijzen in de tweedehands markt.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... rachtmarkt
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Dus dan toch maar die 2e hands 777F op de kop tikken ter vervanging van de MPS?
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Een tweedehands 77F.
Das niet erg efficient qua crew als je er maar 1 hebt....
Das niet erg efficient qua crew als je er maar 1 hebt....
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Zat er niet op Schiphol een maatschappij met een lading blauwe 777's én de vliegers die ze voor deze machines nodig hebben?
Volgens mij zijn deze blauwe en de rode club best nauw met elkaar verweven. Zo nauw dat men elkaar, op dit specifieke onderwerp, meermaals in de rechtbank is tegengekomen.
Volgens mij zijn deze blauwe en de rode club best nauw met elkaar verweven. Zo nauw dat men elkaar, op dit specifieke onderwerp, meermaals in de rechtbank is tegengekomen.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Wat is je punt?
Want als je dat soort zaken roept: Juist de nauwe verwevenheid icm de rechtzaken, de RVL, de senioriteitslijst, het juist wel of niet hebben van een blauwe pas etc etc maakt het godsonmogelijk om de huidige 3x ERF met 1 enkele 77F te combineren in de huidige MP operatie of KL operatie
Want als je dat soort zaken roept: Juist de nauwe verwevenheid icm de rechtzaken, de RVL, de senioriteitslijst, het juist wel of niet hebben van een blauwe pas etc etc maakt het godsonmogelijk om de huidige 3x ERF met 1 enkele 77F te combineren in de huidige MP operatie of KL operatie
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik heb geen enkele indicatie dat het leeggewicht van een -BDSF significant hoger is dan een -BCF, anders zou Boeing dat zeker hebben benadrukt in de -BCF advertenties. Bij een conversie van combi naar full freighter (PH-BFY) zal het verschil zo wie zo minimaal zijn, alleen het voorste gedeelte van het maindeck wordt immers vervangen door een sterkere vloerconstructie. Het achterste gedeelte van de upperdeck vloer wordt bij beide P-F conversies vervangen door hoger geplaatste "tension ties" om meer 10 ft maindeck pallets te kunnen plaatsen.76-er wrote:Een BDSF heeft kennelijk een hoger leeggewicht en dus minder ruimte voor payload dan een BCF. Waar dat in zit? Geen idee, maar het zal wel te maken hebben met de versterkte vrachtvloer en/of side cargo door.
Er zijn echter altijd kleine gewichtsverschillen tussen de verschillende airframes, zeker als ze ouder zijn (reparatie patches, etc)
Zowel de -BCF als -BDSF kunnen worden geleverd met een verhoogd MZFW en MLW, gelijk aan het MZFW en MLW van een dedicated 744F, nml. 635.000lbs/ 666.000lbs
Het nadeel van een -BDSF is dat bij eventuele structurele problemen na de ombouw een discussie kan ontstaan over de verantwoordelijkheid (OEM - Boeing of ombouwer IAI), de ombouw is gecertificeerd onder een Supplemental Type Certificate (STC)
Met een -BCF ombouw ligt alle verantwoording bij Boeing, de certificatie is geregeld via een aanpassing (amended) van het 747 Type Certificate, dwz, er is een nieuw subtype toegevoegd aan het 747 Type certificaat.
Het prijskaartje voor een -BDSF ombouw lag echter veel lager dan een -BCF ombouw, echter alleen een -BDSF wordt momenteel nog aangeboden.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ah dat verklaart de flinke koersstijging van de aandelen van Atlas. Zodra die handelsoorlog voorbij is en het Coronavirus ook naar de achtergrond verdwenen is kan de wereld er heel anders uitzien.76-er wrote:Uiteraard, maar ik neem aan dat Bedek z'n eigen ontwerp heeft. En dat is kennelijk zwaarder dan de Boink specs.
In ander nieuws: Atlas krimpt, dat kan niet anders dan een neerwaarts effect hebben op de prijzen in de tweedehands markt.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... rachtmarkt
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Na het intrekken van de AOC van CargoLogicAir, de UK tak van de Volga Dnepr groep, staan 2 747-400ERF's (plus één 747-400F) met CF6 motoren sinds 9 Februari aan de grond.
Eén 747-400ERF is meteen al ingepikt door Cargolux. (G-CLAE) en heeft nu de registratie LX-NCL.
De andere, een 747-428ERF (G-CLBA), de optimale vervanger voor de PH-MPS, is nog beschikbaar, echter een ex. AIR FRANCE kist, gevlogen door KL/MP crews zal wel een brug te ver zijn.
Eén 747-400ERF is meteen al ingepikt door Cargolux. (G-CLAE) en heeft nu de registratie LX-NCL.
De andere, een 747-428ERF (G-CLBA), de optimale vervanger voor de PH-MPS, is nog beschikbaar, echter een ex. AIR FRANCE kist, gevlogen door KL/MP crews zal wel een brug te ver zijn.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Wat heeft een vorige eigenaar te maken met de huidige (of nieuwe) operator? Volgens mij namelijk 0,0.747classic wrote:echter een ex. AIR FRANCE kist, gevlogen door KL/MP crews zal wel een brug te ver zijn.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ondanks dat ik redelijk ben ingelezen in de MP KL en AF discussie in het verleden, zie ik dit verband inderdaad ook niet. De productie blijft hetzelfde met hetzelfde type, dus ook ik zie geen aanleiding voornstrijd omdat de kist in een ver verleden ooit van AF is geweest. Was het nou uitbreiding van productie, dan had je zeker een punt...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Mijn persoon, de KLM en de AF leiding zullen er geen problemen mee hebben, maar de vlieger vakbonden in Frankrijk zullen het als een rode vlag zien.
Echter het zal wel nooit zover komen, gezien de status (en de "guts" om snelle beslissingen te nemen) van het huidige KL/MP cargo.
Echter het zal wel nooit zover komen, gezien de status (en de "guts" om snelle beslissingen te nemen) van het huidige KL/MP cargo.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.